I våras gav Lars Sjunnesson och Max Andersson ut sin surrealistiska och hardcore-svärtiga Bosnien flat dog tillsammans. Bilderna flätade sig i varandra och ingen visste vem som gjort vad. När Sara Olausson och Nina Hemmingsson ger ut Hjälp tillsammans arbetar de i sina egna stilar och inget tvivel föreligger om vem som gjort vad, men […]
I våras gav Lars Sjunnesson
och Max Andersson ut sin surrealistiska och hardcore-svärtiga
Bosnien flat dog tillsammans. Bilderna flätade sig i varandra
och ingen visste vem som gjort vad.
När Sara Olausson och Nina Hemmingsson
ger ut Hjälp tillsammans arbetar de i sina egna stilar och
inget tvivel föreligger om vem som gjort vad, men i tema och
anslag är de förbluffande lika varandra. Båda har
publicerat sig i Arbetaren, föreligger missbruk ligger det
i underutnyttjande; de är så otroligt begåvade;
kan vara både gripande och gapskratt-roliga i samma stripp.
Sara Olausson har tidigare gett ut boken Allt är farligt, och
därifrån finns något återanvänt här,
men framförallt några rysare tidigare publicerade i Galago.
Nina Hemmingsons äventyr i studentstaden Uppsala återupplivar
jag gärna bekantskapen med. Båda ritar och skriver om
egna erfarenheter av barn- och ungdomsmobbning så det står
härliga till.
Den som inte faller i trans över
detta album borde skaffa glasögon, gärna sådana
som Sara Olausson planerar att köpa mitt i trettioårskrisen:
”Fyrkantiga jättebågar med dubbelslipade glas och
kladda igen dom direkt med fett och mjäll.”