Vem vill inte ha möjlighet att flyga billigt till någon spännande stad i utlandet? Och vem vill inte handla sin mat till lägsta möjliga pris? Ur konsumentsynpunkt kan de stora lågprisföretagens intåg på marknaden i Sverige och andra länder ha positiva effekter. När kooperationen har lagt priserna i sina Konsum-butiker på en hög nivå och […]
Vem vill inte ha möjlighet att
flyga billigt till någon spännande stad i utlandet? Och
vem vill inte handla sin mat till lägsta möjliga pris?
Ur konsumentsynpunkt kan de stora lågprisföretagens
intåg på marknaden i Sverige och andra länder ha
positiva effekter. När kooperationen har lagt priserna i sina
Konsum-butiker på en hög nivå och Ica gör
sitt bästa för att bidra till minskad servicenivå
i glesbygd är det inte förvånande att den bilburna
befolkningen gärna söker sig till stormarknader där
varorna står på pall och säljs till lågpris.
Den tyska matvarukedjan Lidl har till exempel
lyckats etablera 55 butiker i Sverige, senast i Trollhättan
och Uddevalla. Trots att Sveriges Radio Väst i augusti rapporterade
att undersökningsföretaget Movement uppgav att av 8 000
kunder så förklarade en tredjedel att de aldrig tänkte
återvända till Lidl, så växer antalet butiker.
Enbart i Stockholmsområdet har Lidl föreslagit 40 tänkbara
platser för sina butiker.
Företaget har som policy att aldrig
uttala sig för medierna och de som har anställning vågar
sällan uttala sig om arbetsförhållandena. Provanställningar
och en tävlingsinriktad arbetsmiljö tillhör Lidls
varumärke. I våras lyckades Sveriges Radio dock kontakta
majoriteten av dem som arbetar på Lidl i Bromölla och
en tidigare anställd, Tina Hedlund, berättade om tidsmätningar
av dem som arbetade i kassan och godtyckliga avskedanden. ”Du
är utbytbar”, var chefernas inställning till de anställda
som i början till och med förvägrades raster. I juni
kunde en fackklubb för första gången bildas inom
företaget och det ska bli intressant att se om klubben i Kristinehamn
får några efterföljare på de 39 andra butikerna.
Synen på människor som en utbytbar
del i ett företagsmaskineri går igen också i luften.
Även för den som luttrat sett hur de anställdas rättigheter
luckrats upp i nyliberalismens Europa var avslöjanden i Svenska
Dagbladet förra veckan om förhållandena hos Ryanair
chockerande. Anställda trädde fram och berättade
om hur den som är sjuk första anställningsåret
förvägras sjukersättning och om böter för
den som säger upp sig.
De korta landningstiderna och långa
arbetstiderna anses till och med vara ett hot mot flygsäkerheten.
Den svenska luftfartsinspektionen har dock föreskrifter om
både kabin- och cockpitpersonalens arbetstider och dessa kontrolleras
hos svenska bolag.
När det gäller Ryanair görs
dock inga kontroller. Där överlåts ansvaret till
de irländska myndigheterna som inte tycks ha något att
anmärka. Från svensk sida har i stället Ryanair
fått sponsring på 55 miljoner kronor av skattebetalarnas
pengar från den socialdemokratiskt styrda kommunen Nyköping.
”Det är inte min sak att bestämma
arbetsvillkoren, det är en sak mellan personalen och deras
arbetsgivare”, kommenterade det socialdemokratiska kommunalrådet
Göran Forssberg i SvD, samtidigt som han sade att det ingår
i hans värdegrund ”att alla företag ska erbjuda justa
arbetsvillkor och ägna sig åt fair play”.
Med tanke på att Ryanairs personalchef
Eddie Wilson hävdade att företaget föredrar ”att
inte ha med facket att göra” och att ”fackföreningar
och kollektivavtal bidrar till onödig stelhet i företaget”
så undrar man var Forssbergs gränser för fairplay
går.
När nu sanningen börjar krypa
fram bakom reklamen om billiga produkter måste dessa företag
bemötas med ett samlat fackligt agerande. Rättvisemärkta
produkter och tjänster är inte enbart något som
handlar om villkoren i något land långt borta. Det handlar
också om företeelser i vår närhet.
De fackliga rättigheterna och grundläggande
anställningstrygghet är inte självklara, utan landvinningar
som ständigt måste återerövras. Det visar
exemplen Ryanair och Lidl med skrämmande tydlighet.