Strejken gäller en konflikt om 2003 års kollektivavtal som ännu inte är klart. För Transport handlar strejken om att de inte kan acceptera försämrade anställnings- och löneförhållanden för flygtekniker. De hävdar att lönerna för deras medlemmar som omfattas av flygavtalet under år 2003 i praktiken har sänkts med 20-25 procent. Detta genom omläggningar av arbetstider, […]
Strejken gäller en konflikt om
2003 års kollektivavtal som ännu inte är klart.
För Transport handlar strejken om att de inte kan acceptera
försämrade anställnings- och löneförhållanden
för flygtekniker. De hävdar att lönerna för
deras medlemmar som omfattas av flygavtalet under år 2003
i praktiken har sänkts med 20-25 procent. Detta genom omläggningar
av arbetstider, organisatoriska förändringar och uppsägning
av lokala tillägg. När arbetsgivarsidan bjuder noll procents
löneökningar i 2003 års kollektivavtal menar Transport
att det i praktiken innebär en sänkning av lönerna.
– Vi har varit beredda att göra
avräkningar från vårt ursprungskrav på 775
kronor i månaden, under förutsättning att arbetsgivarna
återställer de regelverk som har lett till lönesänkningar
och en näst intill ohanterlig arbetssituation, förklarar
Christer Pehrson, Transports centrala ombudsman för flygavtalen.
Att ett fack går med på
nollavtal är ovanligt på svensk arbetsmarknad. Men arbetsgivarna
vill ändå inte gå med på fackets krav. De
vill ha både frysta löner och rationaliseringar och hänvisar
till att övriga fack i Norden har gått med på frysta
löner.
– Det är en missuppfattning att
det bara skulle vara Transport som kräver löneökningar
för 2003. Sant är att flertalet fack har accepterat att
de centrala påslagen ska utebli men lokala avtal har gett
pengar. I Transport har vi bara de centrala avtalen att lita till,
säger Christer Pehrson.
Anledningen till att flygmekanikerna
i SAS klubb 12 har uppmanat till strejkbryteri är att de anser
att förbundet sviker mekanikerna genom att låta en ny
typ av certifiering ingå i teknikeravtalet men inte i mekanikeravtalet,
uppger tidningen Transportarbetaren.
Övriga fackklubbar som arbetar
under riksavtalet i Sverige, Norge och Danmark har dock beslutat
att behörigheterna ska regleras i teknikeravtalet.
Christer Pehrson hävdar att mekanikerklubbens
styrelse inte ens har stöd bland sina egna medlemmar:
– Klubbstyrelsen stödjer arbetsgivaren.
Den har spårat ur! Det finns några enstaka medlemmar
som håller med dem, men vi har fått brev med en massa
underskrifter från medlemmar på Arlanda som stöder
förbundets konflikt.
Styrelsen har anmälts för
brott mot Transports stadgar och riskerar uteslutning för att
de har uppmanat till strejkbryteri. Medan utredningen pågår
har samtliga styrelseledamöter fråntagits sina förhandlingsmandat
och övriga fackliga uppdrag.
Arbetaren har inte lyckats nå
någon av de kritiska mekanikerna.
Arbetsgivarsidans hårda linje
i förhandlingarna, och även det faktum att Transport har
väntat så länge med att vidta stridsåtgärder,
beror på att SAS befinner sig i ekonomisk kris.
Men konflikten gäller inte bara
SAS utan alla riksavtal för markpersonal inom flyget.
– De andra företagen befinner
sig inte alls i samma kris som SAS. Ändå har de hakat
på SAS nollkrav. Det finns inga skäl till varför
de företagen inte skulle betala sina anställda lika stora
lönehöjningar som andra företag på den svenska
arbetsmarknaden, säger Christer Pehrson.
Arbetsgivarnas lockout innebär
att 85 transportmedlemmar som jobbar på Arlandas ramp stängs
ute från sina jobb den 13 februari. Därefter avstängs
eventuellt ytterligare 68 ramparbetare den 16 februari.
Strejkvarslen gäller till att
börja med SAS med dotterbolag. Men nås ingen överenskommelse
trappas strejken upp den 23 februari till att gälla samtliga
flygarbetsgivare, även verkstäder, catering med mera.