Tysk polis grep under påskhelgen ett tjugotal anställda vid ett ökänt polskt vaktbolag sedan de hotat och försökt tvinga strejkande arbetare tillbaka till jobbet. Bakom vaktbolaget står privatdetektiven och den tidigare högerradikala politikern Krzysztof Rutkowski som bland annat suttit i det polska parlamentet.
Striden mellan strejkande lastbilschaufförer och den polske åkeriägaren Lukasz Mazur har pågått i veckor och är som hämtad från 100 år tillbaka i tiden.
De inhyrda chaufförerna som bland annat kommer från Georgien och Uzbekistan har enligt dem själva inte fått ut sina löner på över 50 dagar. Därför har de i en gemensam protest parkerat sina långtradare på rastplatsen Gräfenhausen i utkanten av den tyska staden Darmstadt där de nu inlett en strejk.
Högerradikal privatdetektiv
Under påskhelgen anlitade åkeriet därför det ökända vaktbolaget Rutkowski Patrol som ägs av den polske privatdetektiven och tidigare högerradikala politikern Krzysztof Rutkowski.
Bolaget tog sig till rastplatsen i ett stort bepansrat fordon där de uniformerade och svartklädda säkerhetsvakterna sedan försökte ta över lastbilarna och tvinga chaufförerna tillbaka till arbetet.
Något som dock inte lyckades. I ställer ingrep polisen och grep 19 säkerhetsvakter inklusive åkeriägaren Lukasz Mazur som nu står åtalad för bland annat hot och försök till våld samt kränkande av demonstrationsrätten.
”Paramilitära gangsters”
Händelsen har fått stor uppmärksamhet i tyska medier och de strejkande chaufförerna backas upp av flera fackföreningar runt om i landet som kräver en bojkott av Mazurs åkerier Lukmnaz och Megtrans.
– Bara det faktum att speditionsföretaget skickar paramilitära gangsters i ett pansarfordon till Tyskland för att stoppa lastbilschaufförernas protestaktion är en grovt otillbörlig åtgärd, säger Stefan Körzell, styrelsemedlem i DGB, Deutscher Gewerkschaftsbund, som är ett paraplyförbund för flera tyska fackförbund till tidningen Hessenschau.
De strejkande chaufförerna säger att de blivit lurade på sina löner samtidigt som de tvingats jobba under usla förhållanden.
– Rättsläget är faktiskt klart. Lönerna i det land där fordonet körs gäller. Tyvärr är verkligheten annorlunda. Det finns många arbetsgivare som skickar förare genom hela Europa för mycket mindre pengar och människorna arbetar inte bara under de mest osäkra förhållanden, utan de bor också i bilarna, säger Michael Rudolph som är lokalordförande i tyska transportarbetarförbundet till Hessenschau.
Strejken fortsätter
Facket jobbar nu med att hjälpa chaufförerna med allt från juridiska frågor till mat under tiden de strejkar.
Samtidigt nekar Krzysztof Rutkowski att hans anställda säkerhetsvakter skulle betett sig hotfullt mot de strejkande.
– Åkeriägaren hyrde in oss för att förhandla med de strejkande chaufförerna eftersom han hotades med enorma böter av de kunder som väntade på sina varor, säger Krzysztof Rutkowsk till den tyska dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitungs.
Den 63-årige Krzysztof Rutkowski har tidigare suttit i det polska parlamentet för det högernationalistiska partiet Self-Defence of the Republic of Poland.