Utrikes #14/2022

Digitala böcker ska stärka afrikanska elevers läs­kunskaper

Målet med appen att att barn ska få möjlighet att läsa lokalt förankrade texter på sina egna språk. Foto: Busani Bafana/IPS

De långa skolnedstängningarna har förvärrat situationen för alla de barn som inte har lärt sig att läsa och skriva ordentligt. Men nu pågår ett projekt i 15 afrikanska länder som ska locka fler att läsa och publicera egna berättelser med hjälp av en app.

Suwaiba Hassan i delstaten Katsina i Nigeria har vunnit en nationell tävling för en berättelse hon skrev och publicerade via det digitala verktyget African Storybook. Projektet har lanserats av organisationen Saide genom en lättanvänd app. Via den får skolbarn tillgång till sagoböcker, men de ges också chansen att publicera sina egna berättelser, som sedan kan läsas av andra – utan att de behöver ha tillgång till internet.

Suwaiba Hassan ville med sin berättelse om en slug åsna inspirera fler att börja skriva. Men uppmärksamheten har även fått fler föräldrar i hennes delstat att vilja skicka sina flickor till skolan. Detta i en region i norra Nigeria där många barn inte går i skolan.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Ge bort granskning i jul

Starta en prenumeration – få sex månader att ge bort

 

Klicka här för att stänga rutan