Enligt Arbetsförmedlingens interna policy ska inga gig-jobb annonseras eller anvisas av myndigheten. Men gigföretagen är flitiga annonsörer och bara under höstvintern har hundratals redan gig-jobb annonserats på platsbanken. Just nu har Foodora 36 annonser för sammanlagt 571 budjobb ute och den som söker på ”gig” får flera träffar. ”Inte OK, där ska de inte vara”, menar facket.
Arbetsförmedlingens grundsyn är att de ska förmedla jobb som leder till ”varaktig försörjning”. Därför har myndigheten antagit en policy att inte anvisa arbetssökande till gig-jobb eller låta gig-jobb annonseras på platsbanken. Men bara under höstvintern publicerades hundratals annonser för gig-jobb, bland annat efter bud till appföretagen Urb-it och Foodora. Det fann tidningen Arbetsvärlden genom slumpvisa stickkontroller kontroller.
När Arbetaren gör en sökning på platsbanken hittar vi att Foodora just nu har 36 annonser ute för sammanlagt 571 budjobb, vars anställningstid är mellan 11 dagar och 3 månader. Arbetsvärlden konstaterar att Foodora sammanlagt sökte 2644 tjänster under förra året. 2019 utlyste Urb-it sammanlagt 735 tjänster på platsbanken.
– Plattform- eller gigföretag ska inte finnas där eftersom de erbjuder tillfälliga jobb. Det motverkar ju syftet och efter en månad eller två är ju de jobbsökande tillbaka igen. Det är inte ok, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports stockholmsavdelning som länge försökt organisera buden.
Lars Karlsson vill betona att appföretagen inom gig-ekonomin inte är homogena i sina anlitandeformer. Medan företag som Urb-it är rena tillfälliga gigjobb, erbjuder Foodora även korta anställningar på upp till tre månader. Men något som förenar dem är kortsiktigheten och argumenten om hur jobben inte är att betrakta som huvudsaklig försörjning.
Det håller Arbetsförmedlingen med om.
– Många av plattformsföretagen uttrycker dessutom att det inte är ett jobb att försörja sig på. Utan ett jobb att tjäna extra pengar på, säger Bengt Wiktorén, chef för Arbetsförmedlingens enhet Digitala tjänster för arbetsgivare till tidningen när han förklarar policyn.
Det är företagen som söker personal som själva lägger ut annonserna och Enligt Bengt Wiktorén är formuläret utformat på ett sätt som ska motverka gigjobbsannonser. Han säger att Arbetsförmedlingen tagit bort ett par annonser och spärrat ett fåtal annonsörer. Att så omfattande annonsering ändå sker beror enligt honom på att myndigheten är beroende av tips för att upptäcka de som bryter emot kriterierna. Den huvudsakliga kontrollen är automatiserad.
– Vi har maskininlärning som granskar innehållet i annonserna, men det handlar i huvudsak om att fånga upp att man inte bryter mot diskrimineringsgrunderna. Sedan är det så att vi är beroende av att vi får tips på om någon som läst en annons och reagerat negativt, säger han till Arbetsvärlden.
När Arbetaren skriver in sökordet ”gig*” i platsbankens sökfönster får vi upp annonser, varav flera i rubriken bokstavligen söker ”giggare” och flera av de kända gig-företagen är representerade. I en annons från företaget Gigstr efter telefonförsäljare, har fältet ”varaktighet” lämnats tomt och anställningsformen angetts som ”behovs- eller timanställning.”
Lars Karlsson tycker att Arbetsförmedlingens grundsyn är positiv, men att kontrollen inte är bättre är ”inte ok”
– Arbetsförmedlingen borde sätta stopp, vara mer noggranna och plocka bort dem. Om deras mål är långsiktig försörjning ska inte de som bara erbjuder kortsiktiga jobb finnas där. Då ska de bort, säger han.