Liljevalchs i Stockholm
Visas till den 1 september 2019
Jag minns Anders Petersen som en gänglig, lite nervig och lite farlig typ med världens största credd i 1970-90-talsstockholm, där han själv deltog som aktör. Kring honom svärmade både proffs och charlataner. Han blev berömd efter sina Cafe Lemitz-bilder där han hängde under en längre tid i en bar i Hamburg och lärde känna besökarna innan han började fotografera dem.
Intrycket idag är en snäll och glad farbror, men när han fyller Liljevalchs konsthall på Djurgården i Stockholm i ett uppdrag att skildra staden utifrån dess invånare som tagit fyra år visar han dock att han inte en sekund har tappat stinget.
Över 500 fotografier bevisar fotografens intakta intuition men också en med lång erfarenheten fördjupad förmåga att direkt hitta detaljen, som en blick, en entusiastisk extrasväng med läppstiftet, ett leende i dramatiken kring ett kejsarsnitt, en irriterad rynka i pannan mitt i valkampanjen, en barnsligt stolt nobelpristagare eller en papegoja på en ung killes huvud.
Det finns ofta en skevhet i bilderna, men en som inte är ett stilgrepp utan ett genuint nyfiket öga på det mänskliga mitt i det man kanske önskar visa för omvärlden. Petersen hittar det som finns i hjärtat mitt i poserandet. Han talar om att längtan är grunden för hans fotografi: utan längtan ingen bild, säger han.
Anders Petersen berättar inför sin utställning att han helst pratar med människan han fotograferar efter det att fotografiet har tagits för att inte förstöra stämningen, ändå är det så tydligt att det är i det nära och öppna mötet utan att kameran göms undan som de bästa bilderna blir till. På filmerna som visas under utställningen är det tydligt att människorna i rummet inte missar att det finns en fotograf i närheten.
Jag har inte tidigare så påtagligt slagits av den tekniska skickligheten som kommer i dagen här, Petersen, som fortfarande plåtar analogt, visar att han är ett ljusets och mörkrummets mästare. Bland de många hårda kopiorna dyker det upp rena rama porträtt av en badplats, ett trapphus eller en snöignyårsnatt där ljuset så mjukt modellerar fram en stämning att associationerna går till Lennart Nilsson eller Robert Bresson. Här blir det tydligt hur tidlösa Petersens verk är.
Petersen har själv bestämt hängningen av fotografierna, som i den största salen hänger tätt tillsammans. Där kan man vandra omkring länge för att hitta kopplingar mellan bilderna. Här leker formerna med varandra, det är händer och rörelser som i en dans. I de mindre salarna hänger de glesare och vissa porträtt är faktiskt överväldigande starka i egen skönhet – och längtan.
Till utställningen hör en katalog med en stor del av bilderna, där det framgår att de tillsammans är en helhet som jobbar så bra ihop.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr