Scen #90/2018

Ett kollektiv i nöd

Ensemblen i Bernardas hus gör Lorcas tragedi rolig att se. Foto: Ö2

Den spanske poeten och dramaförfattaren Federico García Lorca, född 1898, var djupt engagerad i den spanska republiken under inbördeskriget. [SCEN] Bernardas hus Av: Federico García Lorca Regi: Francisca Löfgren Teater Ö2, Östgötagatan 2 i Stockholm Det är ett faktum ur vilket hans verk ofta tolkas, men han var också surrealist vilket gör att det inte är […]

Den spanske poeten och dramaförfattaren Federico García Lorca, född 1898, var djupt engagerad i den spanska republiken under inbördeskriget.

[SCEN] Bernardas hus
Av: Federico García Lorca
Regi: Francisca Löfgren
Teater Ö2, Östgötagatan 2 i Stockholm

Det är ett faktum ur vilket hans verk ofta tolkas, men han var också surrealist vilket gör att det inte är direkt glasklart vad han syftar till i sina pjäser om kvinnor och deras roll i trånga familjekonstellationer.

Bernardas hus skrevs 1936, några månader innan Federico García Lorca mördades av fascisterna – men det kunde han ju inte veta när han skrev pjäsen. Ändå tolkas hans tragiska öde gärna in i föreställningen som visserligen är svart som natten men samtidigt överraskande rolig. Åtminstone i uppsättningen på den lilla teatern Ö2 på Östgötagatan 2 i Stockholm.

Efter faderns begravning spärras fem döttrar in i hemmet av sin mor för att sörja. Hon menar att traditionen kräver åtta års avskildhet från världen.

När modern tar fram geväret inser man vilken revolutionär handling det faktiskt är hon begår.

Den äldsta dottern är 39 år gammal och ska gifta sig med den vackre Pepe som alla hennes systrar också älskar – och åtminstone den yngsta av dem har ett hemligt förhållande med. Hon blir den som till slut gör uppror och säger att hon hellre går i döden än att lyda moderns regler mer.

När modern tar fram geväret inser man vilken revolutionär handling det faktiskt är hon begår.

Lorca var homosexuell; ska man läsa hans kärlek som förbjuden liksom dotterns? Det är jag inte säker på med tanke på att han umgicks i frisinnade konstnärskretsar och anarkosyndikalistiska och frihetliga sammanhang.

Kanske representerar modern ett gammalt fascistideal som döttrarna har att förhålla sig till.

Lorcas text rymmer motsättningar men också enighet i kollektivet. Det är en ond saga som både börjar och slutar som tragedi, och gruppen av kvinnor får ingen hjälp i sin nöd.

Då behövs ett tätt och elastiskt spel och det är något som ensemblen på Ö2 bistår med. Från Inger Nilssons pragmatiska hushållerska till yngsta dotterns kärleksnöd är det en och en halv timmes fascination. Spelas endast veckan ut, varje kväll fram till den 24 november, så passa på.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984