Cykelbud organiserar sig mot arbetsvillkoren

Dåliga arbetsvillkor, oregelbundna schemaläggningar och låga löner. Nu börjar cykelbuden hos företagen Foodora och Uber Eats att organisera sig. Inspirationen har hämtats från Berlin, där flera strejker redan ägt rum.

Inrikes
Foodorabud i Göteborg. I Berlin, där Foodora har sitt huvudkontor, har de anställda de senaste åren genomfört en lång rad strejker och protestaktioner mot vad man upplevt som undermåliga arbetsvillkor. Nu görs en ansats att organisera de anställda även i Sverige.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Företag som Foodora och Uber Eats marknadsför inte sällan sig själva som flexibla arbetsgivare med skön personal. De anställda cykelbuden får ofta höra att hela arbetsplatsen, från ledning till de på gatan, är som en mysig start-up-familj. På sina hemsidor letar företagen efter personal som är villiga att köra ut restaurangmat i flera svenska städer.

Men villkoren beskrivs ofta som usla av de anställda, och flera cykelbud har vittnat om hur lönen knappt räcker till, att de övervakas av arbetsköparen via det app-system som används och att cykelreparationer måste betalas ur egen ficka.

Här träffas Deliverunion i helgen, 15–16 september:

Stockholm: 14 september: SAC-huset, Sveavägen 98

Göteborg: 15 september, Viktoriahuset/Hagabion

Malmö: 16 september, Café Jesusbaren, Falsterbogatan 27B

I Berlin, där bland annat Foodora har sitt huvudkontor, har de anställda de senaste åren genomfört en lång rad strejker och protestaktioner mot vad man upplevt som undermåliga arbetsvillkor.

Nu bildas facket Deliverunion för cykelbud runt om i Sverige. I helgen hålls de första informationsträffarna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Deliverunion kommer att ingå i SAC Syndikalisterna och till träffarna har representanter från det tyska facket FAU, som också organiserar cykelbud, kommer på besök för att berätta om verksamheten och dela med sig av sina erfarenheter kring organiseringen i en ofta rörig och hårt utsatt bransch.