Kulturmannen avklädd

Kulturmännen må darra. I den våg som följt av nätupproret #MeToo kläs de av mer och mer och geniglorian dalar. Här tipsar vi om ett par verklighetsinspirerade fiktioner som ger perspektiv på det patriarkala klimatet inom kulturvärlden.

Kultur
Thommy Berggren (Louise Löwenberg) lägger ut texten om scenisk tillit för Mikael Persbrandt (Eva Johansson).
Skärmdump ur filmen Den störste: Arbetaren

Först kom Harvey Weinstein-avslöjandena i USA. Sedan fick hashtagkampanjen #MeToo, som skapades för att uppmärksamma hur omfattande övergrepp och sexuella trakasserier mot kvinnor är, en spridning runtom i västvärlden som inte liknade någonting annat. Och sedan kom alla följdberättelserna.

[TV-SERIEPILOT] WINNING
Sara Haag och Liv Strömquist, 2013
[KORTFILM] Den störste
Fijona Jonuzi, Eva Johansson och Louise Löwenberg, 2017

I uppropet #tystnadtagning, som publicerades i Svenska Dagbladet för några dagar sedan, berättade 703 skådespelerskor om sexuella övergrepp och trakasserier som de utsatts för eller blivit vittnen till i film- och teaterbranschen.

Det Manliga Geniets redan dalande gloria föll om möjligt ännu mer.

Men skildringarna av kulturen inom branschen – den kultur som möjliggjort att övergreppen fortsatt – är inte nya. Vi vill här tipsa om ett par av dem, båda i den verklighetsinspirerade fiktionens form.

Vad framträder om vi vänder på könsrollerna och låter Kulturkvinnan inta platsen som det beundrade geniet?

Sara Haags och Liv Strömquists WINNING – pilotavsnittet till en tänkt SVT-serie som i slutändan aldrig blev av – har cirkulerat i sociala medier i dagarna. Vad framträder om vi vänder på könsrollerna och låter Kulturkvinnan inta platsen som det beundrade geniet – och skithögen? Och i gengäld låter hennes manlige sambo slita för erkännande i skuggan av sin berömda kvinna, och yrkesmännen i hennes omgivning kämpa för att behaga henne?

Hur serien som helhet skulle ha tacklat detta får vi aldrig veta, men det ilningsframkallande pilotavsnittet ligger nu uppe på Youtube.

Lite mindre lättåtkomlig i cyberrymden efter att den gick ned från SVT Play härom månaden är tyvärr Fijona Jonuzis, Eva Johanssons och Louise Löwenbergs kortfilm Den störste – men rysligt välgjord, plågsam och rolig.

Filmen, som bygger på Johanssons och Löwenbergs pjäs Den största av de största från 2011, utgår från när scentitanerna Thommy (numera Tommy) Berggren och Mikael Persbrandt skulle sätta upp en föreställning tillsammans. Föreställningen, som skulle ha handlat om Persbrandts liv, blev sedan aldrig av.

Vad hände? Louise Löwenberg – som själv spelar Berggren – och Eva Johansson – som följaktligen spelar Persbrandt – låter fantasin flöda, samtidigt som de tillsammans får in fullträff efter fullträff. Å fy fan, å fy fan, precis så där låter det ju, precis så där ageras det, tänker man.

Kanske den bästa kulturella korsläsningen mot den senaste tidens skakande vittnesmål man kan tänka sig just nu.