Film #70/2017

Avskalat naturalistiskt 1800-talsdrama på duk

"Den 20 år gamla skådespelerskan Florence Pugh som spelar Katherine, titelrollen i Lady Macbeth gör en fantastiskt mogen gestaltning av den köpta unga och arga hustrun till en godsägarson", skriver Josephine Askegård. Foto: Nonstop Entertainment

[FILM] Lady Macbeth Regi: William Oldroyd Premiär den 8 september Filmen Lady Macbeth bygger på en rysk pjäs och har ingenting med Shakespeares Macbeth att göra, ändå finns det ett släktskap mellan den fiktiva och kompromisslösa intrigmakerskan från 1400-talet som piskar på sin man i allt blodigare dåd och titelrollen här. Katherine som sålts in […]

[FILM] Lady Macbeth
Regi: William Oldroyd
Premiär den 8 september

Filmen Lady Macbeth bygger på en rysk pjäs och har ingenting med Shakespeares Macbeth att göra, ändå finns det ett släktskap mellan den fiktiva och kompromisslösa intrigmakerskan från 1400-talet som piskar på sin man i allt blodigare dåd och titelrollen här.

Katherine som sålts in i ett äktenskap vill inte gärna ge upp de möjligheter hon har att behålla sin position som fru på gården samtidigt som hon tar sig rätten att vägra betala det förväntade priset för det.

Den 20 år gamla skådespelerskan Florence Pugh som spelar Katherine, titelrollen i Lady Macbeth gör en fantastiskt mogen gestaltning av den köpta unga och arga hustrun till en godsägarson. Det är fascinerande att se hur hon inordnar sig i slaveriet men aldrig släpper på sin integritet – en ovanlig filmgestaltning av en underordnad kvinna på 1800-talet.

Här finns ingenting av den romantik som den här arketypiska rollen ändå oftast varit behäftad med, trots en fantastisk miljö i ett gammalt gods omgiven av skotska hedar och skogar. Hennes situation med instängdhet, tvång och övergrepp framställs som livshotande och hennes reaktion på den är i det närmaste naturalistisk.

Katherine hatar det liv som hon tvingats till, och är beredd till flykt och uppror i samma ögonblick som tillfället ges.

Det är en brutal historia, berättad i karga bilder där rummen knappt har möbler, kläderna inga utsmyckningar och intimiteten inga som helst preludier. Till och med dialogen är knapp. Ändå blir det dramatiskt så det räcker, mycket tack vare en underskön miljö i natur och arkitektur under ett säkert foto, och skådespelare som spelar som om de stod på The Globe och gastkramade den mest krävande teaterpublik.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984