Inga försämringar för sjöfolket

I måndags blåstes den veckolånga strejken i skärgårdstrafiken av. Ett avtal utan försämringar för de anställda inom sjöfarten – det blev resultatet efter den intensiva konflikten mellan Seko och arbetsköparorganisationen Almega.

Inrikes
Vid det strejkbryteri som skedde förra fredagen försökte åtta personer ställa sig i vägen vid landgången och stoppa folk från att gå ombord på ett av rederiet Strömmas fartyg.
Foto: Olle Eriksson

Efter en vecka av strejk med flera inslag av strejkbryteri kunde fackförbundet Seko och arbetsköparorganisationen Almega enas. Under måndagseftermiddagen undertecknades ett avtal för anställda inom sjöfartstrafiken. Avtalet är på 36 månader och ger en löneökning på 6,8 procent. Det görs även ett föräldrapenningstillägg som omfattar en period om sex månader. 

Almega utlöste strejken genom att säga nej till det första medlarbudet sedan de ansåg att det var otidsenligt då inte enskilda arbetares prestationer får ligga till grund för lönesättningen. Men det nu undertecknade avtalet medger inte en sådan individuell lönesättning.

Mats Ekeklint, ombudsman på Seko, säger till Arbetaren att avtalet är i nivå med vad alla övriga grupper på den svenska arbetsmarknaden fått.

– Så det är okej. Vi höll emot Almegas förslag om sämre villkor och det lönade sig inte för dem att fortsätta konflikten, säger han.

Vad är skillnaden mellan det här avtalet och det första budet som medlarna lade som Almega sade nej till?

– I stort sett ingenting. Vi tycker det verkar konstigt att ha en konflikt som varar i en vecka och sedan behöva svara ja till samma avtal. Varför svarade Almega inte ja första gången, kan man fråga sig.

Vad säger ni om Almegas sätt att hantera den här konflikten?

– Strejkbryteriet har varit oacceptabelt, det ska inte behöva förekomma.

Redan under strejkens första dag anklagades Almega för strejkbryteri och vid minst fyra tillfällen skedde verksamhet på båtar som berördes av strejken. Ett upprop spreds i sociala medier undertecknat Kamratföreningen Anton Nilsons Roddbåt, där folk uppmanades att komma till Nybrokajen i centrala Stockholm och stoppa strejkbryteriet. Runt tio personer hörsammade uppmaningen och vid det strejkbryteri som skedde förra fredagen försökte åtta personer att ställa sig i vägen vid landgången och stoppa folk från att gå ombord på ett av rederiet Strömmas fartyg. 

En person från Anton Nilssons Roddbåt som vill vara anonym säger till Arbetaren att man var inställda på att stoppa strejkbryteriet, men att man inte fick något gehör från de uppemot 50-tal Sekoanslutna som också var på plats vid Nybrokajen.

– Det kändes för jävligt att de bara stod och tittade på. Sedan är det ju oerhört aggressivt av Strömma och Almega att begå strejkbryteri. Vi gav upp vårt försök, det är trots allt Sekos konflikt, säger källan.

Chang Strömberg, ombudsman på Seko, säger att man aldrig haft för avsikt att vara militanta och att man betackar sig för den typen av stöd.

– Vill de stödja oss får de göra det på våra villkor, det sade vi till dem. Vi ska inte hindra strejkbryteriet med våld utan i stället arbeta med att dokumentera, notera och informera dem ombord att arbetsplatsen är satt i blockad, ingenting annat, säger han.

Vissa menar det är för lamt agerat av er och att man måste agera mer hårdhänt när strejkbryteri begås, vad säger ni om det?

– Vi har valt att inte göra det i den här konflikten för vi tror inte att man vinner något på det. Almegas agerande talar sitt tydliga språk, både massmedialt och bland resenärer. Man kan inte hålla på så som de gör, det är 80 år sedan man kunde det.