Kultur

Moral i DDR-skugga

”Först kommer maten, sedan moralen”, hittade Bertolt Brecht så slagkraftigt på att säga. Enligt Brechts älskarinna uteblev det vi traditionellt menar med personlig moral människor emellan ganska mycket i hans liv. Den store regissören, just tillbakaflyttad till Östtyskland 1949, är grinig, kolerisk och missnöjd men kall gentemot andra. Och Maria Eich är inte den första […]

”Först kommer maten, sedan moralen”, hittade Bertolt Brecht så slagkraftigt på att säga. Enligt Brechts älskarinna uteblev det vi traditionellt menar med personlig moral människor emellan ganska mycket i hans liv.
Den store regissören, just tillbakaflyttad till Östtyskland 1949, är grinig, kolerisk och missnöjd men kall gentemot andra. Och Maria Eich är inte den första (eller sista) eller enda älskarinnan i hans liv. I detta fall utnytttjar de varandra, han avnjuter hennes kropp och unga ”fräschör”. Hon får resa till väst för att träffa sin dotter i gengäld mot att hon förser Stasi med varje detalj i hans samtal och anteckninger.
Bokens intresse ligger emellertid inte
i (den fiktiva?) historien om Brecht och Eich utan i spelet som utvecklas mellan ”älskarinnan” och hennes närmaste chef och uppdragsgivare, Hans Trow, den unge Stasianställde. Han är lika professionell som sin ”bror” på vita duken, agenten Gerd Wiesler i Oscarsbelönade filmen De andras liv (2006) och delar hans öde till viss del. Med spänning hoppas vi på sprickan i det stora, perfekta systemet. Allt det förbjudna växer mellan Maria Eich och Hans Trow.
Visst måste man tveka innan man tar till så stora ord som att denna roman i sina bästa stunder vinkar till Spionen som kom in från kylan (1963), men detta är liksom John Le Carrés genombrott och mästerverk en skildring av mänskliga relationer och – just moral – i en fond av ett totalitärt samhälle med kontroll och censur ända in i det intimaste. Samtidigt är teatermiljön, med viktigpettrarna till kulturgubbar, inte mindre underhållande på ett helt annat sätt. De behöver ingen diktatur för att att fortplanta sig.

Brechts älskarinna
Jaques-Pierre Amette
Översättning Fischer & Co
och Einar Heckscher
Fischer & Co

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984