Inrikes

Succé för sextimmarsdag

– Man slapp stressen och blev mycket piggare. Men nu är tröttheten tillbaka, säger parkeringsvakten Marie.Himlen är blygrå och regnet hänger i luften när parkeringsvakterna Marie och Anna vandrar in mot centrum i början av en ny arbetsdag – sedan årsskiftet åtta timmar lång. De arbetar på Trafikkontoret i Stockholms norra avdelning och har under […]

– Man slapp stressen och blev mycket piggare. Men nu är tröttheten tillbaka, säger parkeringsvakten Marie.
Himlen är blygrå och regnet hänger i luften när parkeringsvakterna Marie och Anna vandrar in mot centrum i början av en ny arbetsdag – sedan årsskiftet åtta timmar lång. De arbetar på Trafikkontoret i Stockholms norra avdelning och har under nästan två år varit med i ett försök med arbetstidsförkortning. Då arbetade de endast sex timmar om dagen, med bibehållen lön.
– Det var guld värt, säger Marie. Man hann med så mycket mer med barnen och hade även tid och ork att gå och träna. Alla uppskattade det jättemycket.
Vi har precis lämnat morgonsamlingen i kontoret vid Klarabergsviadukten och Maries ord skulle lika gärna kunnat komma från någon av hennes kollegor. Av det tjugotal parkeringsvakter som samlats denna morgon är det ingen som har något negativt att säga. En strid ström av positiva omdömen sköljer däremot över oss. Många vittnar om att de börjat träna, vissa att de slutat röka, de flesta att de blivit mindre stressade och haft mer tid åt familj och vänner.
– Det finns inget negativt att säga om det, säger Monika som är fackligt förtroendevald. Jobbar du mindre så mår du bättre och orkar mer, så enkelt är det.

Dessutom gick arbetstidsförkortningen inte ut över verksamheten. På sex timmar hann parkeringsvakterna lappa lika många bilar som på åtta.
– Det blev mer effektivt, förklarar Marie. Förutom att man blev piggare så behövde man bara gå tillbaka till kontoret en gång, i stället för två.
När de jobbar åtta timmar går de tillbaka till kontoret för både lunch och rast. Under försöket med sex timmar gick de bara tillbaka en gång, vilket sparade mycket tid.

Både Marie och Anna vittnar om att parkeringsvakt är ett slitigt yrke. Dels är det den fysiska biten, men den psykiska kan vara minst lika krävande. Glåpord är vanligt och det förekommer även hot och våld. Därför vill de inte heller uppge sina efternamn. Men med sex timmars arbetsdag och mer energi blev även den saken lättare att hantera.
– Men det var fortfarande svårt att hinna rapportera alla tillbud, säger Anna.
Försöket med arbetstidsförkortning initierades och finansierades av Arbetslivsinstitutet på uppdrag av den förra regeringen. Egentligen skulle det ha fortsatt till och med den sista mars, men upphörde vid årsskiftet på grund av nedläggningen. Liknande satsningar är inte heller att vänta.
– Den nya regeringen är inte intresserad av sådana här försök, säger byråchefen för Trafikkontoret norr, Cecilia Nyman, också hon positiv till försöket.

Marie och hennes kollegor tycker det är synd.
– Men vi får vara glada för den tid som varit. Jag försöker se det positivt. Under den här perioden har jag haft tid att umgås mer med mina barn. Jag tror det varit bra för både mig och dem.
Resultaten av försöket presenteras i en rapport som offentliggörs i slutet av mars. För parkeringsvakterna på Trafikkontorets norra avdelning är dock resultatet redan klart.
– Det var det bästa som kunde hänt oss, säger Monika.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984