Nu har lagrådet avgivit sitt yttrande över regeringens förslag att finansiera skattesänkningar med hjälp av höjda medlemsavgifter till a-kassan. I korthet konstaterar lagrådet att medlemsavgifterna inte kan användas till annat än kostnader för arbetslöshetsersättning. Man kritiserar också förslaget för att det drabbar kvinnor samt för det snabba genomförandet av förändringarna. Om förslaget förändras på några […]
Nu har lagrådet avgivit sitt yttrande över regeringens förslag att finansiera skattesänkningar med hjälp av höjda medlemsavgifter till a-kassan. I korthet konstaterar lagrådet att medlemsavgifterna inte kan användas till annat än kostnader för arbetslöshetsersättning. Man kritiserar också förslaget för att det drabbar kvinnor samt för det snabba genomförandet av förändringarna. Om förslaget förändras på några punkter, så bryter det åtminstone inte mot svensk lag, även om den av regeringen själv konstaterade bristen på neutralitet från jämställdhetssynpunkt kan visa sig vara en otillåten indirekt diskriminering.
Vi konstaterar att lagrådet kritiserar förslaget på samma punkter som vi och andra a-kassor framhållit tidigare. Det är därför dags att stoppa förslaget. Regeringen har hittills uppvisat en närmast demonstrativ ovilja att lyssna på saklig kritik. Lagrådets yttrande ger anledning att återigen framhålla två av de viktigaste skälen till att förslaget måste stoppas:
1) Regeringen gör sig beroende av att pressa ut ett överskott ur arbetslöshetsförsäkringen, för att få medel för helt andra ändamål. Arbetslöshetsförsäkringen finansieras från två håll, dels genom medlemsavgifter, dels genom en arbetsmarknadsavgift. Detta system har finansierat försäkringen fullt ut. För att bekosta sina skattesänkningar måste regeringen nu se till att arbetslöshetsförsäkringen genererar ett överskott oavsett nivån på arbetslösheten, oavsett om regeringen uppnår sitt mål om full sysselsättning och oavsett hur väl arbetslöshetsförsäkringen fungerar.
Regeringen gör alltså om en självfinansierad försäkring till en skattekälla. Detta är minst sagt dumt, men regeringen och arbetsmarknadsministern har hitintills inte blivit så hårt pressade på denna punkt, att de ansett sig behöva försöka presentera en motivering. Lagrådets yttrande borde rimligen ge en sådan press.
2) Lagrådet påpekar att förändringarna genomförs för snabbt för att a-kassorna skall kunna fatta beslut om nödvändiga förändringar i sina stadgar till den 1 januari 2007. Vi kan intyga att detta är sant. Regeringsförslaget visar en bristande respekt för a-kassornas föreningsdemokrati och man kan ifrågasätta regeringens förståelse av hur vår administration fungerar. Bristen på respekt understryks ytterligare av att den nu föreslagna förändringen endast är tillfällig. Först skall vi a-kassor genomföra en illa ihoprafsad förändring för att regeringen måste skaffa pengar till en skattesänkning, sedan tillsätter man en utredning för att genomföra det man egentligen vill. Detta är minst sagt dumt, men inte heller på denna punkt har regeringen och arbetsmarknadsministern känt sig tillräckligt hårt pressade för att bry sig om att prestera en motivering. Lagrådets yttrande borde rimligen ge en sådan press.
Vi i SAAKs styrelse kräver således att regeringen stoppar förslagen om förändringarna i a-kassan.