Kultur

Kriminalförfattare i en klass för sig

”Det var ju själva fan att det bara kommer en bok till”. Så tänker jag mitt i natten sedan jag sträckläst de sista 200 sidorna av Stieg Larssons nya kriminalroman, Flickan som lekte med elden. Ja, ni kan kanske historien. Stieg Larsson, journalist och redaktör för antifascistiska tidskriften Expo, lämnade in tre manuskript hos Norstedts. […]

”Det var ju själva fan att det bara kommer en bok till”. Så tänker jag mitt i natten sedan jag sträckläst de sista 200 sidorna av Stieg Larssons nya kriminalroman, Flickan som lekte med elden.

Ja, ni kan kanske historien. Stieg Larsson, journalist och redaktör för antifascistiska tidskriften Expo, lämnade in tre manuskript hos Norstedts. Förlaget antog alla tre. Strax därefter dog Stieg Larsson, och fick alltså aldrig läsa de entusiastiska recensionerna av den första boken, Män som hatar kvinnor.

Nu återkommer det minst sagt omaka privatspanarparet Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist, och det känns nästan som att träffa ett par gamla vänner. Mikael Blomkvist är undersökande journalist och delägare i tidskriften Millennium. Lisbeth Salander är…ja, vad ska man säga…datahacker, outsider, researcher och ganska känslomässigt störd. Vilket hänger samman med en verkligt komplicerad livshistoria, som kommer att stå i fokus i den här romanen.

Det ska sägas med en gång. Om Stieg Larssons böcker lider av något, är det en viss obalans mellan huvudpersonerna. I jämförelse med sin unga medhjälpare blir Mikael Blomkvist blek i konturerna. Och det är klart att han blir. Salander skåpar ut alla Wallandrar och Wintrar det någonsin skrivits om i det här landet.

I Flickan som lekte med elden kontaktas Millennium av ett ungt par som forskat i trafficking och som kommit ett omfattande kriminellt nätverk på spåren. Temanummer och bok planeras, men strax innan utgivning hittas paret mördat i sin lägenhet. Misstankarna kommer att kastas på Lisbeth Salander, som efter en längre utlandsvistelse återvänt hem, hackat sig in i Mikael Blomkvists dator, och börjat intressera sig för vad paret vet. Att den förmyndare hon har seriösa skäl att hata mördats samma kväll som paret gör inte hennes situation bättre. En omfattande polisjakt sätts igång. Mikael får kryptiska mail från Lisbeth. Vad varken polisen eller Mikael vet är att traffickinghärvan döljer en viktig pusselbit i den gåta som handlar om varför Lisbeth blev den hon blev.

Och sedan rullar historien igång på allvar. Det blir inte bara fruktansvärt spännande – en inte oäven kvalitet hos en deckare. Det blir också en berättelse om en kvinna som svikits av de flesta hon kommit i kontakt med, men som vägrat bli ett offer.

Det skrevs alltså bara tre böcker om människorna kring Millennium. Fler kommer inte. Men de tre manuskript som lämnades in räcker mer än väl för att placera Stieg Larsson i en klass för sig själv bland svenska kriminalförfattare. Inget snack om den saken.

Flickan som lekte med elden
Stieg Larsson
Norstedts

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984