Ryanair trappar upp kriget mot facket

Det irländska lågprisflygbolaget
Ryanair har länge gjort sig känt för undermåliga
anställningsvillkor och antifackliga metoder. Ryanair
skriver irländska kontrakt med sina anställda och
följer irländsk minimilagstiftning, som i många
andra länder ger de anställda långt sämre
villkor än sina kollegor på andra flygbolag. I
ett uttalande i Svenska dagbladet förra året bekräftade
Ryanairs personaldirektör, Eddie Wilson, att företaget
föredrar att inte ha med facket att göra.

Ryanair har också tidigare fått
utstå en hel del kritik från fackligt håll.
I september förra året delade det svenska tjänstemannaförbundet
HTF, som är en del av ETF, ut spypåsar på
svenska flygplatser i protest mot Ryanairs vägran att
skriva under svenska kollektivavtal. Protester har även
kommit från exempelvis belgiska fack.

På sin andra ordinarie kongress
i förra veckan uttalade ETF sitt fördömande
mot att Ryanair nu undantagit fackligt engagerade piloter
på Irland från löneökningar. ”Med
detta tar bolaget steget tillbaka till den tid då varje
anställd måste föra sin egen talan och hålla
till godo med de förmåner som arbetsgivaren nådigt
beviljade”, skriver ETF i sitt uttalande.

– Blir fackligt anslutna piloter i
Sverige också undantagna från löneökningar
handlar det ju om föreningsrättskränkning,
som jag ser det. Men sedan är frågan hur det tolkas
när det sker i ett annat land. De drabbade är ju
anställda med irländska kontakt, säger HTF:s
vice förbundsordförande Bengt Olsson till Arbetaren.

Att Ryanair skriver irländska
kontrakt med sina anställda och hävdar att de bara
behöver följa irländska regler ser han som
ett stort problem.

– Arbetsrätten i Irland är
sämst utvecklad i Europa, där är det enkelt
för arbetsgivaren att vara riktigt gammalmodig. Ryanair
har godtycklig lönesättning, ingen sjukersättning
första året, och försäkringar kan man
bara få om man betalar dem själv. Det är som
på 1930-talet, säger Bengt Olsson och berättar
om beräkningar där HTF kommit fram till att det
skulle räcka med ett ökat biljettpris på 15
kronor för att Ryanairs anställda skulle kunna få
likvärdiga villkor som anställda på andra
svenska flygbolag.

På Internationella transportarbetarfederationens
kampanjsida www.ryan-be-fair.org, som startades förra
året, berättar anställda på Ryanair
anonymt om trakasserier från arbetsgivaren och 12-timmars
arbetspass på flygplanen. Men några planer på
en ny konkret kampanj mot företaget från fackligt
håll finns än så länge inte, säger
Bengt Olsson.

– Protestskrivelsen var mer ett uttryck
för den allmänna ilskan och missnöjet mot Ryanair
som företag och som arbetsgivartyp: att man diskriminerar
de fackligt anslutna och vägrar att ha med facket att
göra, säger han.