Filmen om Yiu-Fai och Po-Wing på
”semester”flykt till ett magiskt Buenos Aires tillsammans,
från ett slitet och destruktivt förhållande, är
en andlöst skildrad process som nog de flesta som levt i en
relation på upphällningen känner igen.
Här finns hela metaforen om kärleken
som missbruk: kicken första gången och åratals
sökande efter den känslan. Den misslyckade avtändningen
tillsammans innan någon inser att den enda vägen ut faktiskt
är den ensammaste resan.
Happy together gjordes redan 1997 och har
obegripligt nog inte haft premiär tidigare i Sverige, fastän
den nominerades till bästa film i Cannes och regissören
fick pris för bästa regi samma år. Filmen är
i min mening Wong Kar Wais bästa, faktiskt nästan fulländade
film, trots mästerverket In the Mood for Love (2000) som fick
bryta isen för honom i Sverige.
Den uppmärksamme har liksom jag ändå
haft lyckan att få se Happy together ett par gånger;
den visades på en homofilmfestival i Stockholm 1968, och i
en serie filmer av Wong Kar Wai på Cinemateket i samband med
att In the Mood for Love hade premiär. I Pride-veckan visades
filmen på Sture där den nu alltså äntligen
går upp för allmän visning.
Wong Kar Wai är känd för
att inte berätta för sina skådespelare vad som ska
hända med deras rollkaraktärer och hur de ska utvecklas.
Tony Leung Chiu Wai, som också hade en huvudroll i In the
Mood for Love, visste alltså i stort sett ingenting om sin
rollfigur när man började filma – han hade tackat ja till
ett falskt manus. Kanske har det bidragit till hans nerviga och
ytterligt känsliga gestaltning av sin karaktär den duktiga
Yiu-Fai som sliter med sin hopplösa kärlek och sin integritet.
Trots att Happy together handlar om
en relation mellan två män gestaltar den lika mycket
ett förhållande mellan två människor av vilket
kön som helst. Med empati och undersköna bilder och (som
vanligt i filmer av denna grafiska designer med solglasögonen
ständigt som klistrade på näsan) med ett urcoolt
soundtrack, diskuterar filmen gränsen för ansvar i ett
förhållande, gränsen för individen och gränsen
för när solidaritet blir underkastelse.