Argumenten för en ny, stor och megadyr motorväg blir inte bättre bara för att de upprepas år efter år. Enligt Trafikverket måste biltrafiken i Sverige minska med 25 procent i storstadsregionerna till år 2030. ”Trängseln i Stockholmsregionen är ett problem som måste lösas utan att utsläppen ökar”, skriver Elisabeth Edsjö och Karin Wahlgren i sin replik på förra veckans debattartikel av Erik Kjellin från Motormännens Riksförbund.
I sin replik på vår debattartikel om Förbifart Stockholm hävdar Erik Kjellin från Motormännens Riksförbund att Förbifarten är nödvändig för att minska trängseln och förbättra miljön. Vi förstår att det är svårt att företräda en intresse- och lobbyorganisation för just privatbilister och samtidigt ha ett bredare samhällsperspektiv. Men att planera och bygga för ännu mera resor med fossilbränsledrivna fordon är ur takt med tiden.
Argumenten för en ny, stor och megadyr motorväg blir inte bättre bara för att de upprepas år efter år. En samstämmig forskning visar att jordens naturresurser överutnyttjas. Den mest akuta miljökrisen är klimatförändringarna orsakade av utsläpp av växthusgaser i atmosfären. Där spelar transportsektorn en väsentlig roll. Politiken har börjat se sitt ansvar och beslutat om klimat- och energimål på alla nivåer. Det finns stora behov av omställning i hela samhället. Alla sektorer måste ta sin del av ansvaret för att ställa om, både producenter och konsumenter.
Enligt Trafikverket (2012) måste biltrafiken i Sverige minska med 25 procent i storstadsregionerna till år 2030. Riksrevisionen (2012) har i sin granskning av regeringens infrastrukturplanering påpekat att projekt som ökar bilanvändningen strider mot Sveriges miljöpolitik. Samhällsplaneringen nu och framöver måste helt enkelt inriktas på att leda över transporter till olika kollektivtrafiklösningar, gående, cykling med mera. Trängseln i Stockholmsregionen är ett problem som måste lösas utan att utsläppen ökar.
Utsläppskurvorna måste börja vända nu. De senaste bedömningarna pekar på att målet max 2 graders temperaturökning kommer att överskridas. Prognoserna på 3–4 grader verkar nu mera sannolika, enligt många forskare. Alla förstår vilka politiska kriser och mänskliga lidanden som detta kommer leda till.
Nya motorvägar löser inte trängselproblemet. Erfarenheterna (från Paris, London, Bryssel etcetera) visar att nya motorvägar leder till ökad trafik och ökad trängsel. Trängselproblemen måste lösas med minskad biltrafik.
Att säga att man vill ha både motorväg och kollektivtrafik är ett vanligt argument som också Erik Kjellin använder. Men Förbifarten kommer att sluka enorma summor som i stället skulle kunna läggas på, eller tidigarelägga, en utbyggd kollektivtrafik. Det är kollektivtrafikanterna som drabbas värst av trängseln i Stockholmsregionen. Av samtliga resenärers kostnader räknat i tidsförluster utgör kollektivresenärernas 87 procent (Trafikanalys, 2011). Behoven av utbyggd kollektivtrafik är alltså större än behoven av utbyggd biltrafik. Minskad trängsel i biltrafiken underlättar dessutom för de nödvändiga biltransporterna (hantverkare, handikappfordon, utryckningsfordon med flera).
Den höga partikelhalten i den långa tunneln är ett nytt orosmoment där ingen trovärdig lösning presenterats. Forskarna befarar att känsliga grupper som gravida, barn, astmatiker med flera inte kommer att kunna färdas i Förbifarten. Kommer bussförarna och andra yrkesförare att acceptera luftkvaliteten?