Del 6: Massmedierna som läromästare

Simningens medialisering och, i slutändan, ”förvitning” var resultatet av ett antal sammanfallande faktorer under 1900-talets första år. Axel Andersson fortsätter sin berättelse om Den koloniala simskolan.

Gus Sundstrom, född i Brooklyn 1858, hade som namnet skvallrar om skandinaviskt påbrå. Fotografier visar en barsk men modern man. Mustaschen välansad. Håret prydligt kort. Som simmare fick han finna sig i att fotograferas med bar överkropp, något som inte tycks ha besvärat honom nämnvärt. Bröstkorgen, formad som en tunna, och de senigt muskulösa armarna vittnar om att det kanske ligger någon sanning i legenden att denna man fortfarande vid sextioåtta års ålder kunde simma runt Manhattan. Han är också en av dem som gjorde sporten vattenpolo både känd och ökänd (för dess våldsamhet). Men framför allt var Sundstrom simlärare, en professionell förmedlare. Han undervisade tiotusentals i konsten under sin livstid. [1] Och som alla lärare hade han också haft en lärare.

I en tidningsartikel från 1903 om var i New York en kan gå för att lära sig att simma hävdar Sundstrom, läraren, att han själv aldrig fått någon undervisning. Sundstrom, som sedan 1885 varit simlärare och tränat storheter som världsrekordssimmaren Charles M Daniels på prestigefyllda New York Athletic Club, förklarar att han lärde sig simma som barn eftersom att hans far, en sjökapten, kastade honom över relingen när vädret tillät. [2]

Om Sundstroms far verkligen hade slängt honom över relingen hade han inte överlevt för att kunna berätta om sin upplevelse.

Med en gnutta poetisk licens är det lätt att föreställa sig intervjuscenen. Den godtrogna journalisten, vi vet tyvärr inte hans namn, i kostym och hatten lite på svaj står med sin anteckningsbok vid bassängkanten. Sundstrom i bara badbyxor, men med en märklig förmåga att inte verka halvnaken. Journalisten ställer inte den uppenbara följdfrågan: Varför tillämpar inte Sundstrom samma pedagogiska teknik på sina elever? Riktigt små barn har visserligen en reflex som gör att de rör sig i vatten (dock bara under vatten, de kan inte hålla huvudet över ytan), men denna försvinner efter knappt sex månader. Det finns inge naturlig instinkt som får oss att simma i egentlig mening. Om Sundstroms far verkligen hade slängt honom över relingen hade han inte överlevt för att kunna berätta om sin upplevelse.

Samma år som intervjun gjordes, 1903, inträffade något intressant på New York Athletic Club, en sportklubb för stadens manliga överklass (kvinnor fick endast närvara vid sociala tillställningar) [3] och Sundstroms arbetsplats. Det var en eftermiddag i december som medlemmarna samlades för samkväm. Vid den tiden hade Cavillbröderna redan visat upp sin ”nyupptäckta” crawlteknik på den amerikanska västkusten, men här, på östkusten bland männen som vigt så stor del av sina liv åt simningen, var stilen fortfarande obekant. En av dessa, Otto Wahle, han som skulle uppmana Kahanamoku att komma till fastlandet för att upprepa sitt rekord 1911, anlände till mötet med en artikel ur en australisk tidning som på något sätt hamnat i hans händer. Den beskrev en av Cavillbröderna och dennes crawl. Innehållet väckte ofrånkomligen stor uppmärksamhet bland de samlade fackmännen. [4]

Otto Wahle.
Otto Wahle. Foto: Sport & Salon/Wikimedia Commons

Otto Wahle var ursprungligen från Österrike. Han föddes i Wien 1879. I Parisolympiaden 1900 hade han vunnit två silvermedaljer. [5] Året därpå flyttade han till New York. Om det var för att han som jude ville komma bort från den antisemitism som i hemlandet från slutet på 1880-talet exkluderat judar från sportlivet är oklart. [6] 1912 tränade han USA:s enkönade olympiska simlag i Stockholmsolympiaden där Duke Kahanamoku var den stora stjärnan. [7] En landsman till Wahle var också närvarande: Karl Ruberl, eller Charles Ruberl som han fick heta när han kom till USA. Liksom Wahle hade han tävlat i Paris 1900 där han också vunnit två medaljer: silver i 200 meter ryggsim och brons i 200 meter fristil. Direkt efter olympiaden hade också han emigrerat till USA. Där fanns även Charles M Daniels, den blivande världsrekordmannen från Dayton, Ohio, som Sundstrom tränat. Daniels var i början av en spektakulär karriär som skulle leda till åtta olympiska medaljer. Han skulle bli USA:s första storstjärna inom sporten.

Männen läste artikeln mer än en gång utan att bli särskilt mycket klokare. När någon som kan lite eller ingenting alls om något försöker förklara hur detta något går till rent tekniskt är det sällan helt lätt att förstå vad som menas. Att återskapa en rörelse från en sådan beskrivning är i stort sett omöjligt. Därtill kom det av Simondon identifierade problemet: text är mindre universellt än bilder, även om bilder inte på långt när är lika universella som filosofen vill göra gällande då de fortfarande måste läsas och tolkas genom kulturella föreställningar. Det är svårt nog att förklara en simrörelse med ord, även för den som är väl bekant med både rörelsen och språket. En av de församlade tyckte i alla fall att han förstod något. När de kom till beskrivningen av benrörelsen utbrast Ruberl att den påminde om Sundstroms ”svärdfisksstil”. Sundstrom var inte på plats, men de församlade var bekanta med kollegans egenartade simsätt som han ibland visade upp. Han hade utvecklat en stil där han, liggandes på magen och med armarna stilla över huvudet, slog benen snabbt med alternerande slag vilket gav honom kraft att ta sig framåt i vattnet nästan lika fort som de bästa trudgensimmarna.

När han var ung ska han ha gett sig ut på sjön med skeppet ”Western Bell”, och på en av hans resor utmanats av en man ur urbefolkningen till en kappsimning på Columbiafloden.

Sundstrom hade på nordamerikanska västkusten, enligt en historia som är svår att verifiera, lärt sig en stil som han döpt efter svärdfisken. När han var ung ska han ha gett sig ut på sjön med skeppet ”Western Bell”, och på en av hans resor utmanats av en man ur urbefolkningen till en kappsimning på Columbiafloden på gränsen mellan staterna Washington och Oregon. Sundstrom använde bröst- och sidsim och blev slagen med råge, men lärde sig å andra sidan mannens teknik, i alla fall benrörelsen. [8] Även Sundstrom behövde alltså lärare. Det finns inga indikationer på att han använde stilen i tävlingssammanhang, mer troligt är att den kom fram på de simuppvisningar som var vanliga under perioden. [9]

Inspirerade av Ruberls uppslag gick nu männen på New York Athletic Club till Sundstrom och bad honom att ännu en gång visa upp sin ”svärdfiskstil” i deras bassäng. När de studerat och förstått benmanövern, var utmaningen att lägga till den armrörelse som den australiska artikeln omnämnde. Rent teoretiskt framstår det såhär i efterhand inte särskilt svårt, på samma sätt som att cykla framstår som enkelt för den som lärt sig som barn. Armrörelsen liknade den som användes i trudgenstilen (där benen i vanliga fall gjorde en saxmanöver åt sidan, som i sidsimmet), som de församlade var bekanta med. Den enda skillnaden var att överkroppen i trudgen befann sig i en viss vinkel på grund av benrörelsen. I Sundstroms stil förblev överkroppen rak i förhållande till den riktning som eftersträvades.

För männen i New York skulle det visa sig vara en stor utmaning att lära sig Sundstroms benrörelse och på det använda armrörelsen från trudgen. Vissa lyckades, som George Van Cleaf och Ted Kitching, men inte alla. För Charles M Daniels, han som senare skulle använda stilen med stor framgång, gick det inte så bra. Han skulle få vänta ända till 1905 innan han kunde vänja sig av med sin trudgen och gå över till crawl. Talande nog så lärde han sig direkt från en av de nya australiska mästarna, den unge Barney Kieran (som dog blott 19 år gammal av brusten blindtarm [10]), i samband med tävlingar i England. [11] Han blev också mycket bättre än Van Cleaf och Kitching.

Kunskapsöverföringarna i fallet crawl verkar ha gått fortare för tidens manliga simmare än de kvinnliga.

Kunskapsöverföringarna i fallet crawl verkar ha gått fortare för tidens manliga simmare än de kvinnliga. Den australiensiska stjärnan Fanny Durack var en av de första att vinna framgångar med crawl, och hon övergick till tekniken 1911. I USA bidrog tränaren Louis Handley, som vid tiden för artikeln om Cavills crawl ingick i New York Athletic Club, till att tekniken spred sig till några av tidens bästa simmerskor. Han anställdes som tränare på New York Women’s Swimming Association som Charlotte Epstein hade grundat 1917. [12] Ett par år senare, 1919, vann två av Handleys adepter, och förmodligen några av västvärldens bästa simmerskor, Charlotte Boyle och Ethelda Bleibtrey, med sin variant av crawl över Fanny Durack i en tävling vid Manhattan Beach Bath. [13] Men då hade många av de amerikanska herrsimmarna redan crawlat i femton år; infrastrukturen när det gällde träning och tävlingar som möjliggjorde möten var helt enkelt inte lika väl utbyggd på damsidan. Medialiseringen av crawl var också fortfarande i sin linda.

Historien om tidningsartikeln och Sundstrom publicerades i New York Times 1912, nio år efter att den hade inträffat, vilket gör att en viss skepsis rörande dess sanningshalt är på sin plats. Hursomhelst är det en utmärkt illustration av en övergångsfas i spridandet av kroppsteknik. Männen i New York Athletic Club befann sig mitt emellan en tid då kroppsteknik förmedlats genom personliga möten, initieringar, och en tid då den i allt större utsträckning skulle komma att förmedlas genom medierna, först som text. Detta innebar dock inte att det personliga lärandet försvann eller blev mindre relevant. Antropologen Marcel Mauss hävdade som tidigare nämnts 1934 att kroppstekniker främst sprids från en person till annan. Det råder ingen tvekan om att så fortfarande är fallet, men det är synd att Mauss inte också diskuterade mediernas roll. Kroppstekniker kan spridas utan någon som helst personlig kontakt, något som skulle bli allt vanligare under 1900-talets början i västvärlden, allra helst när förmedlingen började ske i det mer universella bildmediet.

Mediernas roll i förmedlandet av kroppsliga och andra tekniker är idag så uppenbar att kommande generationer inte kommer att tänka på det som något märkligt alls. Dagens unga vänder sig ofta till Youtube för att lära sig en specifik kroppsteknik, alltifrån att crawla till att hjula. Youtube, detta enorma film arkiv byggt av hundratals miljoner användare som har lagt ut sina personliga bidrag, har i mångt och mycket funnit sin perfekta tillämpning genom att erbjuda en plattform för instruktionsvideor. Den digitala teknikens tillgänglighet gör att personer även utanför de klassiska geografiska centren för makt och kunskap kan lägga upp och ta del av filmer.

Processen att glömma bort vem som först lärt vem att simma crawl skrevs in i en kolonial historia där icke-vitas kunskaper approprierades av väst.

Teknikers ursprung glöms ofta bort i samband med medialiseringen av lärandet. En utveckling som tog fart på allvar i början av 1900-talet. Bildens universalitet har ett pris. Det är kanske därför, i besvärjande syfte, som internetflugor idag så ofta inkluderar en geografisk angivelse i sin titel: ”Gangnam style”, ”Harlem shake”, och så vidare. Detta skedde också i crawlteknikens historia, men för sent och mer med uppsåtet att dölja det egentliga ursprunget. Varianter av crawl gick snart under benämningarna ”australisk crawl” och ”amerikansk crawl”. Processen att glömma bort vem som först lärt vem att simma crawl skrevs in i en kolonial historia där icke-vitas kunskaper approprierades av väst. Till slut spreds en bild av simning som en helt och hållet ”vit” sport.

Simningens medialisering och i slutändan, ”förvitning” var resultatet av ett antal sammanfallande faktorer under 1900-talets första år. Internationella tävlingar gjorde dels att simmare från olika håll kunde mötas och dels att ett större medialt intresse ägnades sporten. Mötena ledde i sin tur till att tekniker förmedlades, och skriverierna om tävlingarna gjorde att en teknik som crawl fick ett större genomslag även bland de som befann sig utanför tävlingssammanhangen. Sportvärlden internationaliserades främst genom de moderna olympiska spelen. Den nya tidens kommunikationslinjer, som telegrafen, kunde nu föra ut information och referat. Standardiseringar gjorde det också mer intressant, och lättare, att skriva om simningen i pressen. Vi har redan sett hur Cavills crawl blev en nyhet i Australien och hur denna nyhet sedan spred sig i den engelsktalande världen, som till männen på New York Athletic Club. Än var det svårt att lära sig från medierna, men det var bara en tidsfråga innan fotografier och rörliga bilder skulle bli lika viktiga som ord i nyhetsrapporteringen. Detta skulle förändra förutsättningarna för tekniköverföring i grunden.

Det var under OS i St Louis 1904 som USA definitivt tog över stafettpinnen som den ledande simnationen efter Storbritannien.
Det var under OS i St Louis 1904 som USA definitivt tog över stafettpinnen som den ledande simnationen efter Storbritannien. Foto: Wikimedia Commons

Det var under olympiaden i St Louis 1904 som USA definitivt, genom Charles M Daniels, tog över stafettpinnen som den ledande simnationen efter Storbritannien. [14] I och med Daniels skifte till crawl efter 1905 och Kahanamokus framgångar 1912 fick tekniken till slut sitt stora internationella och mediala genom brott som det allra snabbaste av simsätt på herrsidan. En större grupp simmare började försöka lära sig tekniken, troligen med nyhetsrapporteringen som främsta lärare. Stora illustrerade tidningsartiklar började dyka upp med långa tekniska diskussioner kring olika varianter av crawl. [15]

Fram till Kahanamokus inträde på den internationella scenen karakteriserades crawl hos västvärldens simstjärnor av improvisationer, antaganden och försök. I den större kretsen fritidssimmare som fortfarande försökte lära sig med hjälp av tidningsreferat var det förmodligen än värre ställt. Inte ens de bästa i väst var, med andra ord, i närheten av teknikens fulla potential, vilket inte heller var så konstigt. Antingen hade de lärt sig under relativt korta besök på något ställe där crawl var en levande del av kulturen, som Sid Cavill på Samoa, eller så hade de lärt sig från någon som i sin tur gjort ett sådant besök. Slutresultatet måste ha haft något av viskningsleken över sig. De hade också lärt sig tekniken i vuxen ålder vilket gjorde att de inte var hemma i kroppstekniken på samma sätt som om de vuxit upp med den. Det var som att ha en cykeltävling där alla lärt sig cykla för bara något år sedan.

Att det fanns de som tvivlade på Kahanamoku var på sätt och vis inte så konstigt. Hade han verkligen simmat så fenomenalt snabbt där i hamnbassängen i Honolulu 1911 hade det inneburit att han slagit rekord satta av Daniels, den absolut största simstjärnan under samma tid. En helt okänd simmare hade besegrat den absoluta världseliten så snart ett stoppur kom fram. Förklaringen var förmodligen inte endast att han var en fantastisk idrottsman, vilket visserligen var sant. Kahanamoku hade vuxit upp med crawl från barnsben. Daniels hade lärt sig att crawla när han var tjugo år gammal och då i tredje hand (av Kieran som lärt sig av Cavillfamiljen som i sin tur, enligt en av teorierna, lärt sig av en kvinna på Samoa).

Kahanamoku skulle som bekant komma med i USA:s olympiska lag, som i juli 1912 tävlade i Stockholm. Redan innan hawaiianen kom till det amerikanska fastlandet började tidningarna utlova att denna idrottsman var något helt nytt. Detta gjordes främst genom en exotiserande beskrivning av hans utseende, skribenterna skämdes på inget sätt för att utmåla polynesiern som ett objekt för det västerländska subjektets blick. Kahanamokus ”lena, rytmiska crawl” beskrevs som liknande den som Harry Hebner på Illinois Athletic Club använde. Hebner var en framtida kamrat till Kahanamoku i det olympiska laget och simmade crawl på ett sätt där överkroppen är mer höjd över vattnet än i dagens strömlinjeformade stil. [16] Hur Hebner hade lärt sig att crawla vet vi inte.

Långt senare gjordes ett ”Här är ditt liv”-program om Kahanamoku som blivit en legend under sin egen livstid. Året var 1957 och Ralph Edwards, som skapat programmet och ledde dess första version, ville givetvis veta hur detta med simningen började. Lustigt nog upprepade Kahanamoku en historia som liknar den Sundstrom berättade för journalisten på New York Times. Hans far hade slängt honom över bord. Denna gång var det från en kanot istället för ett skepp. Barnet fick lära sig simma i utrymmet mellan farkostens kropp och den utriggare som polynesiska kanoter är utrustade med. Det var på många sätt en portabel bassäng där barnet kunde greppa tag i något om det gick fel. Men om detta var hur Kahanamoku lärde sig simma, och han hävdar att det var ett traditionellt sätt på Hawai‘i, så skedde det inte utan att han samtidigt mottog instruktioner från de som satt i kanoten. Han hade också vuxit upp i en kultur där han ofta kunde se crawl simmas.

I Här är ditt liv-programmet med Ralph Edwards 1957 upprepade Kahanamoku en historia som liknar den Sundstrom berättade för journalisten på New York Times om hur han lärde sig simma.
I Här är ditt liv-programmet med Ralph Edwards 1957 upprepade Kahanamoku en historia som liknar den Sundstrom berättade för journalisten på New York Times om hur han lärde sig simma. Skärmdump: Arbetaren

När mannen som simmat crawl sedan barnsben kom till Stockholm slog han rekord, vann guld och skrev in sig i sporthistorien. Efter knappt ett decennium med crawl i väst hade nu journalister också den tekniska expertis som krävdes för att beskriva vad som egentligen skedde i bassängen. Omkring 1910- och 1920-talen sker ett skifte inom de flesta sporter, där tekniken börjar ges lika stor plats som atletens figur och resultat tabeller. Utvecklingen är tydlig när det gäller simningen som nu också sprider sig till större och större delar av befolkningen. På bara hundra år har en revolution inträffat. Lärare som Sundstrom är ansvariga för en liten men inte oviktig förändring av den västerländska kulturen. Simning hade alltid, i och med romantikerna, varit kopplat till kändisskap och glamour. De internationella tävlingarna gjorde det mycket enklare att veta vem som egentligen representerade den för tillfället mest fulländade kombinationen av kropp och teknik. En växande cirkel av utövare av simsporten, utövare som mycket väl förstod teknikens roll efter sina egna försök att bli snabbare i bassängen, var ytterligare en anledning till att rapporteringen förändrades och intensifierades.

Även om medierna slussade in nya rekryter till Sundstrom och det nät av lärare som utgjorde stommen i simrevolutionen, var det fortfarande ett fåtal människor runt Stilla havet som utgjorde den absoluta spjutspetsen. Rent konkret var Polynesien orkanens stilla öga och mest rörelse skedde runt detta centrum, i USA och Australien. Det var också här som den polynesiska traditionen övertogs av helt andra narrativ baserade på amerikansk och australisk nationalism.

Kahanamokus ben var rakare och tog kraften ända från höfterna. Detta gjorde också att han kunde ha överkroppen högre över vattnet.

I slutet av 1914 kom Kahanamoku till Australien för första gången. [17] Manliga australiska simmare hade tidigare besökt både USA och Storbritannien (första dambesöket var Duracks 1919), men det omvända var ovanligare. Det var som amerikansk atlet Kahanamoku anlände. Han hade aldrig slungats ut på den internationella medie- och tävlingsscenen i detta historiska skede om inte Hawai‘i hade koloniserats av USA. Hans besök utgjorde en möjlighet för de australiska simmare som inte mött Kahanamoku i internationella tävlingar att studera hans stil i detalj. Det som främst skiljde hans crawl från den som Cavillfamiljen utvecklat var kraften i benrörelsen. Australierna utvann mycket lite fart från benen, eftersom de böjde dem vid knäna och slog dem mot vattenytan. Kahanamokus ben var rakare och tog kraften ända från höfterna. Detta gjorde också att han kunde ha överkroppen högre över vattnet. Australierna hade överkroppen närmare vattenytan i vad som liknar dagens crawl, till skillnad från Kahanamoku som i det närmsta kunde skjuta upp med bröstkorgen. Hans stil var också mer tekniskt avancerad då armarna rörde sig fritt från benen istället för att vara koordinerade i ett mönster där ett tag med en arm återföljdes av en ”spark” med ett ben. All denna tekniska data beskrevs i en tidningsartikel rörande besöket i Australien. [18] Journalisten visste utan tvekan mer om simning än den som skrivit artikeln från 1903 som hade skapat sådan stor uppståndelse bland Wahle och hans kamrater i New York.

En simmare utför front crawl/australiskt crawl.
En simmare utför front crawl/australiskt crawl. Foto: Wikimedia Commons

Skillnaderna mellan crawlteknikerna skulle snart förvaltas av två olika läger: det australiska och det amerikanska, där det senare skulle visa sig överlägset. Det dröjde alltså inte länge innan även Kahanamokus teknik skrevs in i en ”amerikansk” historia av crawl, vilket förde med sig intressanta revideringar av händelseförloppet. Snart spreds historien om hur Kahanamoku kommit till USA 1912 som en perfekt ”naturmänniska”, men utan kunskap om simteknik. Det var, enligt den nya historieskrivningen, här han lärde sig crawl från nationens egna, vita, pionjärer. Han var ”Made in America”. En tidningsartikel beskrev det på följande sätt: ”På det stora hela är den stil som används av Kahanamoku en perfekt amerikansk crawl”. Det enda de lät den unge Kahanamoku behålla var att han hade varit en naturbegåvning med utomjordisk fysik. [19] Artikelförfattaren lyckas med precision fånga in det speciella med Kahanamokus teknik samtidigt som en fördomsfull vinkling av hur tekniken hade kommit till honom presenteras.

Att Kahanamoku skulle ha lärt sig crawl från simmare i USA faller på sin egen orimlighet. Han slog rekord i Hawai‘i redan innan han kom till USA. Dessutom hade crawltekniken en lång tradition i Polynesien till skillnad från i det vita USA där den importerats från Australien (där den i sin tur inspirerats av stillahavs kulturer). Visserligen måste Kahanamoku ha vidareutvecklat sin stil i USA, där han bland annat lärde sig att simma i sötvattensbassänger som hade minde bärkraft än saltvatten. Men att det var simmare i USA som lärde sig från Kahanamoku, snarare än vice versa, verkar stå klart. Att se Kahanamoku som en amerikansk produkt passade däremot in i en kolonial berättelse där det var den vita mannen som stod för det tekniska kunnandet. I detta fall vet vi att det var långt ifrån sant. Snart skulle det dock komma en man som på ett stereotypt sätt verkligen var ”Made in America”. Hans namn var Johnny Weissmuller och med honom skriver simhistorien ännu ett nytt kapitel där bilden, genom filmen, slutgiltigt segrar över texten som medial kunskapsöverförare. Samtidigt faller crawlteknikens koloniala historia till slut i glömska.

Johnny Weissmuller cirka 1925.
Johnny Weissmuller cirka 1925. Foto: George Grantham Bain/Entheta/Wikimedia Commons

Mannen som skulle dominera simningen under 1920-talet och sprida crawl vidare över världen genom det nya och kraftfulla filmmediet, var del av den första generationen i väst som hade vuxit upp med crawl. Det var ingen tillfällighet att det var denna generation som hade möjlighet att utmana simmare som Kahanamoku. Weissmuller var också en ”uramerikan” enligt den nationella berättelsen, på så sätt att han var del av den grupp vita invandrare som hade sökt sig från Europa, alltså de som nationen helst såg som sin ryggrad. Han var inte ens född i USA, utan i det multikulturella lapptäcke som utgjorde Centraleuropa innan nazisternas utrensningar. Familjen var från staden Szabadfalu i Banatregionen i Österrike-Ungern och Weissmullers fader Petrus var kapten i den kejserliga armén. Efter ett otal omritningar av kartan tillhör området som Szabadfalu låg i nu Rumänien. Johnny påbörjade sitt liv med namnet Janos i juni 1904. [20]

Petrus Weissmüller lämnade soldatyrket och arbetade i jordbruket men ville allra helst till USA där allt tycktes vara så mycket lättare. Familjen lämnade den europeiska kontinenten 1905, samma år som Daniels lärde sig crawla. Janos var fortfarande ett spädbarn. Efter tolv dagar på SS Rotterdam anlände de till New York med endast tretton dollar och femton cent på fickan, bara några år efter att Wahle och Ruberl gjort samma resa. Som tur var kunde Petrus, eller Peter som han nu kallades, visa att han var av ”German race”. Det var inte lätt att komma igenom nålsögat vid den amerikanska gränskontrollen, men att vara vit och inte till exempel jude gjorde det hela mycket lättare. Wahle och Ruberl var visserligen judar, men i deras fall hjälpte det sannolikt att vara olympiska medaljörer. Äktenskapet mellan Petrus och Elizabeth, försämrades i takt med att spriten hamnade hos Petrus istället för hos hans presumtiva kunder i den krog han öppnat i Chicago. Sonen Johnny blev också offer för den alkoholiserade faderns våldsamma raseri. Till slut försvann Petrus från hemmet 1916, mot ett okänt öde, och alla måste ha dragit en suck av lättnad. Han var en av alla dem för vilka drömmen om USA resulterade i ett misslyckande.

1920 var den unge arbetargrabben Weissmuller femton år, småligist i Chicagos ökänt hårda gängvärld och hade sedan barndomen simmat vid Fullerton Beach, en av stadens stränder. 1920 var också det år som Duke Kahanamoku firade ytterligare en vända triumfer i de olympiska spelen i Antwerpen. Staden låg fort farande i ruiner efter det första världskriget som också hade lett till ett uppehåll i de olympiska tävlingarna, men nu var både de och Kahanamoku tillbaka. Två andra hawaiianer, Warren Kealoha och Pua Kealoha, vann också medaljer i den kalla kanal där tävlingarna avgjordes. [21] Den amerikanska dominansen var total.

Antwerpen 1920 var också, till slut, en chans för USA:s damer att delta i internationella tävlingar.

Antwerpen 1920 var också, till slut, en chans för USA:s damer att delta i internationella tävlingar. Sullivan, den mäktige motståndaren till damidrott, dog oväntat i september 1914 och bara två månader senare lyftes AAU:s förbud mot kvinnlig medverkan i amatörsimningen i USA. De första amatörtävlingarna för damer i landet hölls 1915, men nu påbörjades paradoxalt nog ytterligare en våg av exkluderingar. Damsimningens ledare, som Charlotte Epstein, såg till att med hökögon övervaka amatörregeln inom damsimningen, vilket i praktiken gjorde att systemet utformades på så sätt att det gynnade kvinnor från medelklassen och uppåt snarare än de från arbetarklassen. [22]

USA:s olympiska kommitté ville först upprätthålla den hädangångna Sullivans förbud mot kvinnor inför Antwerpen 1920, men ändrade sig efter bland annat Epsteins ivriga protester. Damsimningen var också vid denna tidpunkt en nationell angelägenhet som medierna ofta skrev om. [23] I Antwerpen vann Ethelda Bleibtrey de två damdistanserna (100 och 300 meter fristil), samt stafetten tillsammans med resten av det fenomenala amerikanska laget. Lagkamraterna Irene Guest, Margaret Woodbridge och Francis Schroth plockade upp alla andra individuella medaljer.

USA:s olympiska kommitté ville först upprätthålla förbudet mot kvinnor inför OS i Antwerpen 1920, men ändrade sig efter protester. Eileen Riggin till vänster och Irene Guest till höger.
USA:s olympiska kommitté ville först upprätthålla förbudet mot kvinnor inför OS i Antwerpen 1920, men ändrade sig efter protester. Eileen Riggin till vänster och Irene Guest till höger. Foto: Arkiv

USA vann 1920 alla guldmedaljer på både herr- och damsidan, förutom 200 och 400 meter bröstsim för herrar där äran tillföll Håkan Malmrot från Örebro. USA var nu utan tvekan den stora simnationen, britterna och australiernas tid vid makten var för stunden över. Framgångarna stod att läsa om i de amerikanska tidningarna och kan inte ha gått Weissmuller förbi. Pojken tävlade under sommarmånaderna i Chicagos Lincoln Park och under vintern i poolen vid North Side YMCA på Larrabree Street. Simningen hade blivit en besatthet.

Weissmuller ville desperat bli upptäckt och simstjärna. I oktober 1920 sökte han sig så till Illinois Athletic Club där ”Big Bill” Bachrach var tränare. Bachrach, en bjässe på nästan 140 kilo som gav instruktioner iförd en sliten badrock och rökandes en cigarr, hade simmat någon gång i tiden. Nu höll han sig på behörigt avstånd från fysiska aktiviteter. Men han visste hur en tränade adepter och han såg potentialen i den ivrige unge mannen. Weissmuller simmade en rudimentär och oslipad crawl när han visade upp sig för Bachrach, vilket inte var konstigt då han förmodligen lärt sig att simma av sina jämnåriga. Nu gällde det att rätta till alla fel. Det dröjde ända till januari 1921 innan Bachrach vågade presentera sitt nya fynd i tävlingssammanhang. Weissmuller kom tvåa på 100 yard fristil på 57,40 sekunder i en tävling i AAU:s regi. Till skillnad från Kahanamoku slog han inga rekord första gången han klockades. Framgångarna skulle komma gradvis. Träningen med den store Bachrach fortgick intensivt under våren och sommaren 1921. Vid tävlingarna i Duluth, Minnesota, den officiella debuten i augusti samma år, simmade Weissmuller för första gången ifrån kända simmare som Norman Ross och Teddy Cann och var bara en femtedel av en sekund från världsrekordet på 50 yards. En vecka senare, i Ohio, slog Weissmuller Kahanamokus utomhusrekord på distansen 100 yard från 1911 med tjugo hundradelar när han simmade på 55,20 sekunder. Det hade således bara tagit ett halvår för Weissmuller att förkorta sin egen tid med två sekunder och tjugo hundradelar, en imponerande bedrift. Nyheten om ynglingen från Chicago som slog rekord efter rekord spreds från kust till kust. Detta var något som inte skådats sedan de fantastiska rapporterna om Kahanamokus tider i hamnen i Honolulu 1911.

Enligt vad som onekligen låter åtminstone delvis som en legend simmade Weissmuller, under båtresan från fastlandet till öarna, sju timmar om dagen i en bassäng som improviserats fram på skeppets däck.

Under resten av 1921 och våren 1922 fortsatte Weissmuller att vara en rekordmaskin. Han ska inte ha förlorat en enda tävling. Men Bachrach, som också hade sinne för marknadsföring, visste att det fanns en man som Weissmuller måste slå för att på allvar kunna utnämna sig till den nya simkungen. Sommaren 1922 tog Bachrach med sig Weissmuller till Hawai‘i. AAU arrangerade en tävling där också Kahanamoku skulle medverka. Idén var ett klassiskt möte mellan kungen och tronpretendenten. Enligt vad som onekligen låter åtminstone delvis som en legend simmade Weissmuller, under båtresan från fastlandet till öarna, sju timmar om dagen i en bassäng som improviserats fram på skeppets däck. Men det blev inget mästarmöte. Kahanamoku lämnade återbud i sista stund. Han visste att hans stjärna var dalande medan Weissmullers steg meteoritiskt. Kanske ville han inte stiga av tronen, i synnerhet inte inför hemmapubliken. Hawai‘i hade i och med USA:s över tagande förlorat sin tidigare kung och den politiska struktur som styrde landet. Det är svårt att överskatta den symboliska roll som Kahanamoku fick iklä sig som simkung och representant för sitt folk. Ett nederlag mot Weissmuller på hemmaplan vore kanske ett nederlag för mycket i den problematiska koloniala situationen. I en tidningsartikel vid samma tid säger Kahanamoku att han har slutat med simning, att Weissmuller (som nu slagit många av hans rekord) uppenbarligen är den ”bästa simmaren världen någonsin skådat” och att det inte behövs någon match mellan de två för att avgöra det. [24]

Det skulle visa sig enklare för Kahanamoku att säga att han skulle sluta än att verkligen stiga upp ur bassängen. I likhet med många sportmän och -kvinnor så hade han svårare att sluta än att börja. Och så länge han fortsatte tävlingssimma väntade alla på att de två giganterna, Kahanamoku och Weissmuller, skulle mäta sig mot varandra. Det ofrånkomliga mötet inträffade två år senare. OS skulle avgöras i Paris och under uttagningarna i Indianapolis i juni simmade Johny Weissmuller, Duke Kahanamoku och Dukes bror Samuel 100-meter fristil. Weissmuller vann knappt före store- respektive lillebror. För den bedriften krävdes att Weissmuller slog det olympiska rekordet på distansen med en sekund. När de möttes i en riktig tävling, fortfarande i 100-meter fristil, under OS i Paris 1924, vann Weissmuller med hela två sekunder över hawaiianen som kom tvåa. Trea kom Dukes bror Samuel, igen.

Det amerikanska herrlaget i simning i Paris leddes av Weissmullers tränare Bill Bachrach från Chicago, men vägen till tävlingarna skulle för Weissmuller visa sig långt mer komplicerad än för Kahanamoku. Weissmuller var, paradoxalt nog, inte tillräckligt amerikansk. Kahanamoku hade fått amerikanskt medborgarskap när USA 1890, två år efter att de annekterat öriket, gav Hawai‘i en ny uppsättning lagar. [25] För att tävla för det land som på nästan alla sätt var hans hemland behövde Weissmuller bevisa att han var amerikansk medborgare, något som inte var helt enkelt då han inte var född i USA och saknade personbevis utfärdat i landet. Familjen försökte utan framgång hävda att han var född i USA, så att han skulle kunna ansöka om ett pass. Det hela löste sig så småningom genom att Johnny bytte identitet med sin yngre bror Petrus, som verkligen hade fötts där, och på så sätt automatiskt blivit medborgare. Petrus fick helt enkelt ta ett nytt mellannamn, ”John”. Den yngre brodern skulle så i ett slag förvandlas till den äldre, något han fick leva med resten av livet. Johnny fick också leva med den lögn som han gjorde allt för att ta med sig ner i graven. Enligt hans son plågades han under de fantastiska framgångarna i Paris, då han också vann 400-meter fristil och guld med stafettlaget, av rädslan för att hemligheten skulle komma i pressen. Väl medveten om Jim Thorpes öde, han som straffades ut för sina uselt avlönade baseballmatcher i ungdomen, fruktade Weissmuller att han kunde förlora allt på grund av denna teknikalitet. Den fina amatöridrotten var strikt med sina regler, speciellt när det gällde de som kom direkt från arbetarklassen likt Thorpe och Weissmuller.

Den australiska simmaren Annette Kellerman, här i sin helkroppssimdräkt, hade påbörjat sin filmkarriär 1909.
Den australiska simmaren Annette Kellerman, här i sin helkroppssimdräkt, hade påbörjat sin filmkarriär 1909. Foto: George Grantham Bain Collection/Wikimedia Commons

När Kahanamoku så småningom avvecklade sin simkarriär närmade han sig filmindustrin, som så många andra simstjärnor. Den australiska simmaren Annette Kellerman, en av Cavill familjens adepter, hade varit en av pionjärerna. Hon hade påbörjat sin filmkarriär 1909 och inte sällan fick hon spela i vattenrelaterade historier. Sjöjungfrurollen var aldrig långt ifrån en kvinnlig simmare, vilket också Esther Williams, en av det sena 1930-talets stora simtalanger och rekordsättare, senare fick erfara. Att simning och Hollywood kunde utveckla ett sådant nära förhållande har flera skäl. Simsporten, speciellt den professionella, hade sedan början inte dragit sig för spektakulära cirkusliknande uppvisningar. På något sätt levde denna idé om sporten som showbusiness kvar långt efter att en del av simningen utvecklats till en modern amatöridrott. En annan anledning var förmodligen att simmarna hade välproportionerliga kroppar som såg bra ut på vita duken. Och om det dessutom fanns något slags vattentema i filmen var det en giltig ursäkt att visa upp dem i åtsittande simkläder. Både manliga och kvinnliga simmare kunde utnyttja sin fulländade fysik som erotisk dragningskraft. Kahanamoku hade inget att skämmas över i det sammanhanget, även om han mest fick spela småroller. Dagen då en icke-vit person kunde spela en huvudroll i en film hade ännu inte kommit till Hollywood.

Weissmuller kom i kontakt med Hollywood första gången 1926. Då dock bara på besök, inbjuden till superstjärnan Douglas Fairbanks, och han återgick snart till simkarriären. Han var nu världens bästa simmare, egentligen utan konkurrens. 1926 fick han en inbjudan att besöka Japan. Vad få i övriga delar av världen var medvetna om var att Japan då satsade stort på att utveckla sina egna simmare. De hade studerat Kahanamokus crawl och ville nu se Weissmullers. Det blev ingen resa 1926, men väl två år senare. Under OS i Amsterdam visade de japanska simmarna för första gången att de var att räkna med. Weissmuller vann som väntat 100 meter fristil, men bronsmedaljen erövrades av Katsuo Takaishi som hade deltagit redan i OS 1924 i Paris, den gången utan att vinna något. En större sensation var att det japanska herrstafettlaget kom tvåa efter det amerikanska. Något höll på att hända, i alla fall på herrsidan. När det gällde dam simning var japanerna märkbart ointresserade.

Bachrach hade hört att japanerna använde kallare vatten i sina bassänger, så nu fick Weissmuller sitta i badkar fyllda med is för att förbereda sig.

Japanernas framgångar väckte Bachrachs, som alltjämt var Weissmullers enväldige tränare och manager, nyfikenhet. I oktober 1928, efter olympiaden i Amsterdam, reste Bachrach och Weissmuller till Tokyo. Efter hemkomsten från OS firades Weissmuller grundligt, bland annat med en parad längs New Yorks femte aveny. Men det fanns ingen tid att njuta av framgångarna. Bachrach hade hört att japanerna använde kallare vatten i sina bassänger, så nu fick Weissmuller sitta i badkar fyllda med is för att förbereda sig. Han vann även i Japan, vilket alla hade väntat sig. Japanerna ville främst se vad det var som gjorde hans crawl så tekniskt perfekt. Weissmuller fick erbjudande om att stanna kvar i Japan för att träna nationens unga och ambitiösa simmare, något som tydligen inte lockade honom och han återvände till USA.

Johnny Weissmullers karriär tog slut 1929. Han bestämde sig vid tjugofem års ålder för att det fick vara nog. Han måste ha känt att konkurrenterna kom allt närmare och att han fick skynda sig om han ville sluta när han fortfarande var på topp. Till skillnad från de flesta lyckades han också med detta. Beslutet gjorde att han slapp gå Kahanamokus öde till mötes. Weissmuller hade dominerat simsporten mellan 1922 och 1929, och pensionen betydde inte att han försvann ur folks medvetande. Nu väntade Hollywood girigt på hans perfekta kropp.

Weissmuller började först som simklädesmodell för New York-firman Bradley, Voorhees & Day, vilket innebar att han fick åka landet runt och göra simuppvisningar, skriva autografer och visa sig iklädd BVD:s logga. Han lämnade nu officiellt amatörsportens värld. Syftet, förklarade Weissmuller för sin son i efterhand, var att använda pengarna för att starta en simskola. Samma dröm som Benjamin Franklin hade närt ett par hundra år tidigare i London. Också Weissmuller bar minnen av konsekvenserna av att inte kunna simma. Som barn hade han blivit vittne till katastrofen när skeppet SS Eastland sjönk i Chicago 1915 och över 800 personer drunknade. 1927 kom tragedin ännu närmare. Weissmuller hade återvänt för att träna i Michigansjön med sin bror i en roddbåt vid hans sida. En storm blåste upp och en utflyktsbåt, The Favorite, kapsejsade nära dem. Många av passagerarna var inne i fartyget och drogs med ner när det sjönk. Ett flertal var barn, som inte heller de hade lärt sig simma. Weissmuller och hans bror drog upp ett antal drunknade barnkroppar. Upplevelsen gav honom idén om att öppna en simskola, men först ville Weissmuller tjäna lite mer pengar. Ett beslut som han själv beskrev som ”mitt livs fördömt största misstag”. [26] Han hade rätt. Endast en gång i sitt liv lyckades han lägga av på toppen.

Det tog inte lång tid förrän Weissmuller fick sin första filmroll.

Uppmärksamheten som en åtråvärd kropp gav och pengarna den genererade stod i vägen för att Weissmuller skulle uppfylla sin dröm. Liksom många innan honom övergav han sina ideal för vad han felaktigt trodde var tillfälliga premisser. Det var trots allt inte svårt att förstå att han lockades av denna värld. Han var tjugofem år gammal och hade tillbringat hela sin ungdom i simbassänger och nött längd efter längd tills kroppen skakade av utmattning. Det tog inte lång tid förrän Weissmuller fick sin första filmroll. Det var Paramount som ville ha honom till den för sin tid synnerligen lättklädda produktionen Glorifying the American Girl. Weissmullers första uppdragsgivare BVD slog bakut och Paramount fick stryka honom från eftertexterna samt inte ha några närbilder där han direkt kunde identifieras. Samma år, 1929, gjorde han ett annat jobb som var mer i linje med hans erfarenhet, kortfilmen Crystal Champions som filmades i Silver Springs i Florida. Den elva minuter långa filmen, som regisserades av Jack Eaton och producerades av MGM, var del i en serie om olympiska mästare. Vad som gjorde den speciell var det avancerade undervattensfotografiet. Weissmuller och en grupp barn simmade tillsammans med tidens kanske största kvinnliga simstjärna vid sidan av Gertrude Ederle: Martha Norelius. Hon var känd för att som första kvinna i tävlingssammanhang crawla på samma explosiva sätt som de amerikanska männen; med bröstet över vattenytan och ryggen böjd. Hennes första stora framgång kom vid Parisolympiaden 1924 där hon som blott femtonåring vann 400 meter fristil, satte nytt kvinnligt olympiskt rekord och slog favoriten Ederle, hon som två år senare blev den första att crawla över engelska kanalen. Paris 1924 innebar liksom Antwerpen 1920 stora damframgångar för USA som vann fyra av fem möjliga guld (med Louis Hadley som tränare). Tävlingarna gick också till historien då Charlotte Epstein utsågs till domare i simtävlingarna, det var första gången en kvinna tog en sådan plats i en olympiad. [27] Norelius vann guld även 1928, en tävling där USA inte längre var lika överlägsna som vid de två tidigare tillfällena. Detta gjorde henne till den första kvinnan i världen med upprepade olympiska simguld. [28]

Genom sin karriär satte Norelius världsrekord på fyra fristilsdistanser, 200, 400, 800 och 1 500 meter. Hon var världens snabbaste kvinna under åtta år. [29]

Martha Norelius hade mer gemensamt med Weissmuller än de imponerande framgångarna. Hon hette egentligen Märta i förnam och var född i Stockholm. Under hennes femte levnads år emigrerade hennes familj till West Virginia, USA och när hon var elva vann hon sin första simtävling. Hon hade haft turen att tidigt bli tränad av en expert, sin egen far Charles Norelius som simmat för Sverige i de olympiska sommarspelen i Aten 1906 och sedan sadlat om till att bli simlärare. Efter att ha deltagit i en simuppvisning diskvalificerades Martha Norelius från amatöridrotten av AAU. Hon påbörjade sin professionella karriär samma år som Weissmuller, 1929, vilket var samma år som Crystal Champions gjordes. [30] Det var alltså en film i vilken en svensk- och en ungerskfödd simmare visade upp den ”amerikanska” crawl som fortfarande var ny för många inom den allt större simmande allmänheten.

Crystal Champions var en utmärkt instruktionsfilm i simning. Weissmuller hade velat bli simlärare och grämde sig över att han aldrig gjorde slag i saken. Norelius hade erfarenhet av att ha sin egen far som lärare, således en intim initiering. Filmer som denna spreds världen över och skulle bli en medial lärare för ett otal simadepter av båda könen. Möjligheten att filma under vatten gjorde att det för första gången på ett lättförståeligt sätt gick att skildra till exempel hur benrörelsen i crawl måste ta kraft hela vägen från höften. Istället för långa komplicerade tekniska beskrivningar av hur kroppen skulle föra sig gick det nu att se bilder av alla moment. Weissmuller, som så många andra simmare som visade upp sig, blev en helt ny slags lärare av kroppsteknik, en som inte behövde ha kontakt med sina elever. Visst var personlig undervisning fortfarande överlägsen, men filmens nya möjligheter gjorde att det gick att lära sig på distans.

När Marcel Mauss publicerade sin essä om kroppsteknik 1935 fanns det ett antal filmer om den teknik, simning, han talade så mycket om. Även om det tycks ha varit en förändrad simteknik som gett Mauss inspiration till sin utläggning, argumenterade han fortfarande för att förmedlandet av kroppsteknik skedde inom en ”tradition” och alla hans exempel understryker lärande genom levande exempel. Men i den nya mediala moderniteten förändrades traditioner snabbt genom läromästare som publiken inte hade möjligheter att komma i fysisk kontakt med. En av dessa filmer var La natation par Jean Taris från 1931 som också är en av de vackraste instruktionsfilmer som någonsin gjorts. [31]

Vigos fokus på det moderna kan också märkas i att han nästan uteslutande fokuserade på att visa crawl.

Det var den unge och revolutionäre filmmakaren Jean Vigo som hade fått i uppdrag av bolaget Gaumont att göra en kortfilm med den franske simstjärnan Jean Taris. Resultaten var ett verk vars modernistiska tekniker gjorde att den, liksom Vigos andra alster, fick en avantgardistisk ton. En av dessa tekniker, slow motion, skulle visa sig högst användbar i undervisning på distans. Vigos fokus på det moderna kan också märkas i att han nästan uteslutande fokuserade på att visa crawl. Detta var den nya tekniken. I en talande scen ser vi en torrsimmande ung kvinna som ligger på en pall i ett rum, filmad uppifrån. Speakerrösten meddelar att det inte är så här en lär sig, en måste ner i vattnet. Det mest intressanta är att kvinnan simmar bröstsim. Hon använder både en gammal pedagogisk teknik och en gammal simteknik. Underförstått är crawl framtiden. Taris, en framstående simmare, om än inte i Weissmullers klass, visar alla dess detaljer. Hans stil är förvånande lik den som används idag, förutom att hans armar förblev raka istället för att böja sig i en vinkel i luften. Vigo använder, precis som i Crystal Champions, undervattensscener som blir ännu mer effektiva tack vare den neddragna hastighet som var hans signum.

Weissmuller skulle, snarare än i instruktionsfilmer, nå sina allra största filmiska framgångar som Tarzan. Historien, skapad av Chicagoförfattaren Edgar Rice Burroughs, handlar om ett barn till en brittisk lord som blir strandsatt någonstans i Afrika tillsammans med sina föräldrar, vilka strax därpå dör. Tarzan uppfostras av apor och är, liksom Mowgli i Kiplings Djungelboken från 1893-94, en klassisk berättelse om en människa som blir djurisk genom uppfostran. Samtidigt finns det något mänskligt bekant med både Mowgli och Tarzan som gör att de kunde agera som bryggor mellan människo- och djurvärlden. När det gällde Tarzan utgjorde han också en problematisk brygga mellan västvärlden och Afrika. Böckerna innehöll våldsamma stereotyper om svarta afrikaner samt historier om utdöda vita civilisationer som stått för kontinentens enda egentliga städer och ”utvecklade” kulturer. [32]

Tarzan hade filmats redan 1918, men det var genom Weissmullers filmer som figuren fick spridning världen över. Weissmullers första framträdande var i Tarzan, apmannen från 1932 i vilken simning spelade en stor roll. Han fick gott om möjligheter att visa upp sin karakteristiska crawl, där huvudet låg långt högre över vattenytan än i den stil som Taris använde. Paradoxalt nog hade alltså crawl i och med Tarzan återvänt till ”Afrika”. Men Tarzan var inte afrikan, utan en fantasi om en vild vit man. En fantasi som är talande i sammanhanget. Tronskiftet från Kahanamoku till Weissmuller innebar också att sinne bilden för den maskulina simmande kroppen i crawlsammanhang förändrades. Nu var det den vita mannen som till fulländning kunde inkorporera den främmande tekniken som kom från det andra, det vilda.

Paradoxalt nog hade crawl i och med Weissmullers Tarzan återvänt till ”Afrika”.
Paradoxalt nog hade crawl i och med Weissmullers Tarzan återvänt till ”Afrika”. Foto: Arkiv

Weissmuller spelade in sin sista Tarzanfilm 1948 men fortsatte vara verksam i Hollywood som ”kändis” på heltid. Han företog sig ett antal mer eller mindre framgångsrika företag, flyttade runt utan att få ro. Det blev aldrig någon simskola i Weissmullers regi, till skillnad från Gertrude Ederle som efter sin tävlingskarriär tränade barn som likt henne var hörselskadade. Men många av de filmer som Weissmuller agerade och simmade i blev en typ av skola, samtidigt som de också utgjorde en kolonial kontaktzon som var helt och hållet medierad. Ett enormt intresse väcktes för hans säregna stil. Alla barn, och en hel del vuxna, ville vara Tarzan. Men alkohol blev Weissmullers destruktiva följeslagare in i kändisskapet och ledde, precis som för hans far, till personlig misär.

Under 1920- och 1930-talen, alltså de årtionden som Weissmuller etablerade sig som sim- och filmstjärna, slog också den rörliga bilden på allvar igenom som en förmedlare av teknik. Filmer skulle inte komma att ta över allt kunskapsförmedlande – som de flesta nya teknologier blev de ett komplement till tidigare metoder och personliga möten – men dess roll kan inte överskattas. Nu var det för första gången möjligt att lära sig crawl utan en livs levande läromästare. Samtidigt innebar detta att tekniken separerades än mer från sitt ursprung. Det krävdes inte längre obrutna kedjor av lärare.

Filmens minne, beläget utanför den mänskliga kroppen, besegrade nästan den glömska som gör oss till människor, även när det gäller kroppstekniker. Men filmens hågkomster är inte perfekta. De plågas av fel som mänskliga filmmakare eller klippare lämnat som spår i verken. I simningens historia var det den utelämnade historien om crawlteknikens koloniala ursprung som skulle påminna oss om vårt mänskliga tillstånd, där glömska förblir ett av samma tillstånds konstituerande element.

Fortsättning följer i nästa nummer.

Noter:

  1. ”Gus Sandstrom (USA)”, International Swimming Hall of Fame, 1995, www.ishof.org/Honorees/95/95gsundstrom.html (23 oktober 2014).
  2. ”A ’Dry Swim’ in Public Baths”, The New York Times, 19 juli 1903, s 29.
  3. Bier, Fighting the Current, s 42.
  4. Historien om händelsen återges i: ”Origins of Crawl Stroke: Australian Swimmers Gave First Idea and Americans Improved on It”, The New York Times, 6 december 1912, s 13.
  5. Thorsten Muth, Das Judentum: Geschichte und Kultur, Pressel, 2009, s 619.
  6. Steven A Riess, ”Antisemitism in Sports in Central Europe and the United States: c. 1870–1932”, i Leonard J Greenspoon (red), Jews in the Gym: Judaism, Sport and Athletics, Purdue University Press, s 104.
  7. ”Otto Wahle Dies: Olympic Swimmer”, The New York Times, 13 augusti 1963, s 31.
  8. ”Gus Sandstrom (USA)”, International Swimming Hall of Fame.
  9. I en artikel från 1886 verkar det som han tävlade med någon variant av den stil som Beckwith lärde ut. ”Swimmers Races”, The New York Times, 29 augusti 1886, s 5.
  10. Murray G Phillips, From Sidelines to Centre Field: A History of Sports Coaching in Australia, University of New South Wales Press, 2000, s 15.
  11. Colwin, Breakthrough Swimming, s 18. Harry Gordon, Australia and the Olympic Games, University of Queensland Press, 1994, s 43.
  12. Bier, Fighting the Current, s 99 och 103.
  13. Ibid, s 113. ”New Stroke Beats Visiting Swimmer”, Observer, 1 november 1919, s 14.
  14. Sprawson, Haunts of the Black Masseur, s 221–222.
  15. Som till exempel, med den talande titeln: ”The American Crawl Swimming Stroke: Views of Experts Do Not Agree in All Details, but the Swimmer, Can Read and Choose the Fine Points for Himself”, The San Francisco Call, 25 juni 1911, s 6. Ett annat, tidigt, exempel är: ”Daniels Tells of the Crawl: ’New Swimming Stroke Described By the Champion’”, The Sun [New York], 11 augusti 1907, s 3.
  16. ”Hawaiian to Swim at Olympic Games”, The New York Times, 14 januari 1912, s 7. Hebner skulle också några år senare lära Johnny Weismuller hur man gör en perfekt vänding i bassäng. David A Fury, Johnny Weissmuller: ’Twice the Hero’, Thorndike Press, 2000, s 84–85.
  17. Han avseglade 30 november från Honolulu på kryssaren SS Ventura tillsammans med simmaren George Cunha (hawaiian med portugisiskt ursrpung). ”Duke and Cunha off today for Australia”, Holonlulu Star-Bulletin, 30 november 1914, s 9.
  18. ”Kahanamoku Kick Latest in Swimming”, The New York Times, 14 februari 1915, s 3.
  19. ”Studies of Present American Champions: Took Time to Develop the Kahanamoku Kick”, The New York Times, 20 februari 1916, s 3.
  20. Historien om Johnny Weissmuller som tecknas kommer från: Johnny Weissmuller jr, Tarzan: My Father, ECW Press, 2002, s 21–24, 27–28, 33–40, 45, 49–50. Fury, Johnny Weissmuller, s 35–36, 40, 46, 53–54, 64-69, 76, 87–90.
  21. Bier, Fighting the Current, s 118.
  22. Ibid, s 92–96.
  23. Ibid, s 99 och 115–116.
  24. ”’Weismuller Is the Greatest Swimmer,’ Says Kahanamoku”, The New York Times, 15 juli 1922, s 10.
  25. Willard, ”Duke Kahamamoku’s Body”, s 13.
  26. Weissmuller jr, Tarzan: My Father, s 46–47.
  27. Bier, Fighting the Current, s 128.
  28. Lohn, The Most Memorable Moments, s 148.
  29. John P Lohn, They Ruled the Pool: The 100 Greatest Swimmers in History, Scarecrow Press, 2013, s 137.
  30. Judith McDonnell, ”Martha Norelius” i Judy Barrett Litoff och Judith McDonnell (red), European Immigrant Women in the United States: A Biographical Dictionary, Garland, 1994, s 217–218.
  31. Jean-Marc Leveratto, ”Les techniques du corps et le cinéma”, Le Portique, 17, 2006, http://leportique.revues.org/793 (27 oktober 2014), s 19.
  32. Axel Andersson, A Hero for the Atomic Age: Thor Heyerdahl and the Kon-Tiki Expedition, Peter Lang, 2010, s 158–159. Marianna Torgovnick, Gone Primitive: Savage Intellects, Modern Lives, University of Chicago Press, 1990, s 10.
Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Två ambulansförare framför en ambulans.
Andrea Markund, specialistsjuksköterska i ambulanssjukvården, och Ann Blomstrand, ambulanssjukvårdare utanför Södersjukhuset i Stockholm. Foto: Tuija Roberntz

Ambulanspersonal: ”Vi förväntas jobba till vilket pris som helst”

Den 25 april gick Vårdförbundets 63 000 medlemmar ut i övertidsblockad. Arbetaren mötte upp ambulanspersonal, utanför Södersjukhuset i Stockholm, som kräver ett bättre avtal med arbetstidsförkortning.
– Under en period var det övertid nästan varje pass, säger ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand.

I torsdags eftermiddag inleddes Vårdförbundets övertidsblockad, mertidsblockad och nyanställningsblockad. Stridsåtgärderna omfattar omkring 63 000 medlemmar i landets samtliga regioner och fyra kommunala bolag i Stockholm. 

Andrea Marklund, specialistsjuksköterska i ambulanssjukvården och facklig representant i Vårdförbundet, har just kommit tillbaka från en utryckning tillsammans med ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand. De berättar att de är glada över att blockaden dragit igång.

– Det känns historiskt, jag känner mig stolt över Vårdförbundet. Ge oss de förutsättningar vi behöver för att göra ett bra jobb, säger Andrea Marklund.

Den här morgonen har hittills varit lugn för dem. Men trots att blockaden inletts har deras kollegor redan arbetat över.

– I dag började vi på stationen, men bilen var på SÖS så vi fick åka dit byta av personalen som jobbat övertid, eller skyddsarbete som det blir nu, berättar Andrea Marklund.

På grund av blockaden räknas all övertid som skyddsarbete, vilket innebär att arbetet måste beordras av en chef.

Vårdförbundet uppger att deras yrkesgrupper arbetade 3 miljoner timmar i övertid förra året, något som motsvarar 1 800 tjänster och 9 000 timmar per dag. Ambulanspersonalen på Södersjukhuset hör till de som har allra mest erfarenhet av övertidsarbete.

– Under en period var det övertid nästan varje pass, säger Ann Blomstrand.

Enligt ambulanspersonalens avtal ska de inte ha planerad övertid, men SOS Alarm kan skicka ut ett uppdrag när det bara är en minut kvar tills bilen ska sluta rulla.

– Vi har haft ett test där SOS Alarm bara skickar ut prio ettor sista halvtimmen innan vi ska byta personal, berättar Andrea Marklund.

Hon tycker att det har funkat bra och är något som borde komma in i deras avtal. En prio etta innebär ett larm när en patienten kan ha livshotande symtom.

“Jobbar dag och kväll och natt”

De krav som Vårdförbundet ställer till arbetsköparorganisationerna Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Sobona handlar bland annat om arbetstidsförkortning.

– När man jobbar dag och kväll och natt tycker jag att det är rimligt att man ska ha en arbetstidsförkortning för att orka. Vi vill också ha en rimlig lön och en rimlig löneutveckling, säger Andrea Marklund.

Hon lyfter hur personal under en lång tid har larmat för att patientsäkerheten är hotad. Hon pekar på Sjukvårdsupproret, ett Instagramkonto som under flera år publicerade vittnesmål inifrån sjukhusen. Vittnesmål som Andrea Marklund beskriver som katastrofala.

Efter att en läkare larmat om den hårt pressade situationen på Södersjukhuset 2017, svarade sjukhusets vd, i tidningen Etc, att patientosäkerheten inte var hotad.

– Det känns som ett hån när de säger att det är samhällsfarligt att vi inte tar extrapass eller jobbar övertid.

SKR och Sobona tycker att arbetstidsförkortning är för dyrt

Enligt SKR är Vårdförbundets krav inte hanterbara för landets kommuner och regioner, som enligt SKR:s prognoser kommer att ha ett ekonomiskt underskott på 30 miljarder kronor 2024.

– Vi kan inte tillmötesgå kravet på en arbetstidsförkortning och det beror på att det skulle medföra enorma kostnader och riskera att leda till stora svårigheter att klara av att bemanna verksamheterna, Jeanette Hedberg, förhandlingschef på SKR, till Svt.

Ann Blomstrand menar att sjukvården måste få kosta.

– Vi har sjuka människor i samhället och då kostar det, säger hon.

Andrea Marklund tycker att man borde spara in på andra utgifter än de som ”jobbar på golvet”:

– I det långa loppet skjuter man sig i foten. Får man ett bra avtal får man fler sjuksköterskor som stannar kvar, säger Andrea Marklund.

Hon tror även att färre skulle sjukskriva sig och fler gå upp i procent om SKR och Sobona går med på Vårdförbundets krav.

Hon berättar att i nuläget får nya sjuksköterskor axla tunga uppgifter tidigt. Uppgifter som egentligen kräver mer erfarenhet, det gäller bland annat inom ambulanssjukvården.

– Många har inte tillräcklig erfarenhet och blir jätteosäkra när det blir skarpt läge, säger Ann Blomstrand, och tillägger:

– När det var som värst under pandemin var vi kungar, nu har vi kommit ner under skosulorna igen och förväntas jobba till vilket pris som helst, det är orättvist.

Ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand och specialistsjuksköterskan Andrea Marklund tycker om sitt arbete men vill ha bättre villkor. Foto: Tuija Roberntz

Jeanette Hedberg säger till Svt att arbetsköparen inte ska utnyttja övertiden men att en viss övertid är nödvändig.

– Det här är en verksamhet där det måste finnas övertid då det handlar om att täcka för korttidsfrånvaro, när andra blir sjuka eller är föräldralediga. Sedan har vi jour och beredskap, så fort man ska gå i aktivt arbete under jour så uppstår övertid, säger Jeanette Hedberg.

Hon beskriver även att konfliktåtgärderna kommer få konsekvenser.

– Det är ett omfattande varsel. Regionerna bedömer att konfliktåtgärderna får stor påverkan på samhällsfunktionen och sjukvårdens resurser kommer att behöva koncentreras till akuta operationer och behandlingar för att undvika fara för liv och hälsa, säger Jeanette Hedberg.

Andrea Marklund tror att flera ambulanser kommer stå stilla pågrund personalförlust.

– Jag tror att de sjukaste kommer få vård, men att många äldre kommer få vänta länge på ambulans.

Men hon förklarar att tanken med blockaden är att de ska visa att nuvarande avtal inte fungerar om de inte tar extrapass eller arbetar övertid. Förhoppningen är att blockaden ska få arbetsköparsidan att gå med på kraven.

– Jag hoppas att det pågår tills att SKR och Sobona förstår att de måste betala för bra vård. Det går inte att snåla och samtidigt få bra vård, den ekvationen har gått ut för länge sedan, säger Andrea Marklund.

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
Per-Anders Svärd är statsvetare och återkommande skribent i Arbetaren. Foto: Claudio Bresciani / TT, Jan-Åke Eriksson

Per-Anders Svärd:
Politikernas passiva klimat­politik kommer slå tillbaka­ ­

”Att inte agera är också att agera.”, skriver Per-Anders Svärd i en ledare och menar att kostnaderna för passiviteten i klimatpolitiken också en dag kommer att märkas i våra plånböcker.

Det är dyrt att stoppa den globala uppvärmningen. Så mycket tycks alla i debatten vara överens om. Inte sällan anförs den stora ekonomiska bördan som ett hinder för att genomföra snabba förändringar.

En snabb klimatomställning skulle skada ekonomin. Jobben skulle bli lidande. Vi skulle få prioritera ner andra viktiga saker. Därför måste vi ta det försiktigt med åtgärderna. I alla fall just nu. Så låter det ofta från politiskt håll.

Men att inte agera är också att agera. Att inte göra något är samma sak som att ställa sig bakom fortsatt temperaturökning. Och med stigande temperaturer kommer ökade kostnader ändå.

Klimatförändringarnas konsekvenser är redan här

Det högsta priset för klimatförändringarna betalas i lidande, död och ödelagda livsmöjligheter. Hunger, vattenbrist, extremväder, flyktingkriser och konflikter riskerar att förstöra oräkneliga liv.

Men kostnaderna för passiviteten kommer också att märkas i våra plånböcker.

I en studie som publicerades i den ansedda tidskriften Nature i förra veckan har forskarna Maximilian Kotz, Anders Levermann och Leonie Wentz undersökt hur klimatförändringarna kommer att påverka våra inkomster.

Enligt deras beräkningar kan vi förvänta oss en minskning av världens inkomster med omkring 19 procent (inom ett sannolikt spann mellan 11 och 29 procent) fram till år 2050. 

Vid det laget skulle den totala inkomstförlusten motsvara ca 38 biljoner dollar per år.

Forskarna pratar om the economic comittment of climate change – det vill säga de kostnader vi har åtagit oss att betala genom att påverka klimatet i det förflutna och bygga in oss i dagens socioekonomiska system. 

Inkomsterna reduceras i framtiden

Man skulle kunna säga att vi, genom att organisera samhället som det nu ser ut, har skrivit på ett kontrakt om att få våra inkomster reducerade med en femtedel under det kommande kvartsseklet.

I grunden handlar det om att en varmare värld blir mindre produktiv. Rubbade nederbördsmönster, högre medeltemperatur, större temperatursvängningar, fler översvämningar och hårdare påfrestningar på infrastrukturen kommer att påverka såväl jordbrukets produktivitet som arbetskraftens kapacitet och hälsa. 

Vi kommer kort sagt att få mindre utväxling på våra ansträngningar än tidigare, och därmed lägre inkomster.

Klimatfrågan är en rättvisefråga

Som man kan förvänta sig i en orättvis värld kommer bördorna att fördelas ojämnt över världens invånare. Medan Nordamerika och Europa kan komma undan med en inkomstreduktion på omkring 11 procent riskerar Afrika och Sydasien att drabbas av den dubbla kostnaden.

De regioner som får betala det högsta priset tillhör inte bara världens fattigaste områden. Historiskt sett har de också påverkat klimatet mycket mindre än världens rika länder.

Det är svårt att tänka sig en bättre illustration av vad miljörörelsen och den unga klimatrörelsen påpekat så många gånger, nämligen att klimatfrågan i grunden är en rättvisefråga som kräver radikal samhällsomvandling.

Det har tidigare beräknats att kostnaderna för att uppfylla Parisavtalets mål om att hålla uppvärmningen under två grader kommer att uppgå till 6 biljoner dollar om året.

Mot bakgrund av de siffrorna är det är lätt att förstå varför många politiker drar sig för att göra de nödvändiga investeringarna i framtiden. Lättare då att vifta bort miljörörelsens krav som extrema och antyda att klimataktivisterna är ett hot mot vanligt folks inkomster.

Men som studien i Nature signalerar är vi inne på en väg där de ekonomiska kostnaderna riskerar att bli sex gånger så höga som prislappen för att möta Parisavtalet. Sett i det ljuset är det tvärtom den passiva klimatpolitiken som står för en extrem attack mot människors ekonomi.

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
Den veganska restaurangen ChouChou i Stockholm går med på fakcets krav
Trycket blev till slut för mycket för den veganska lyxkrogen som utnyttjat minst tre migrantarbetare. Nu går de därför facket till mötes. Fotot: Volodya Vagner

Efter blockaden: Veganska lyxkrogen tvingas betala hundra­tusentals kronor

Kamp lönar sig. Åtminstone för de tre restaurangarbetare som utnyttjats på den veganska lyxkrogen ChouChou i centrala Stockholm. Nu går ägarna facket till mötes och betalar både skadestånd samt de uteblivna lönerna på hundratusentals kronor.

– Det känns jättebra och våra medlemmar är nöjda, säger Agnes Lansrot som är förhandlingssekreterare på Stockholms LS och drivit det uppmärksammade fallet, till Arbetaren.

Det var för tre veckor sedan som Arbetaren kunde rapportera om hur tre migrantarbetare jobbat under slavliknande förhållanden på den veganska lyxkrogen ChouChou nära Stureplan i centrala Stockholm. 

Agnes Lansrot på Stockholms LS har skött förhandlingarna med restaurangen. Foto: Johan Apel Röstlund

Med arbetspass på upp till 23 timmar och med uteblivna löner fick de till slut nog och vände sig till facket.

Kunderna reagerade med avsky

Men restaurangen, som profilerar sig som ett ”hållbart och bohemsikt ställe för alla”  nobbade kraven på förhandling och Stockholms LS inledde därför en uppmärksammad blockad som fick flera av stamgästerna att reagera med avsky mot hur personalen behandlades.

– Det var först då, med blockaden och Arbetarens rapportering, som restaurangen kom tillbaka till förhandlingsbordet, säger Agnes Lansrot.

Löneskulder på hundratusentals kronor

Sedan gick allt fort och i veckan undertecknades avtalet som innebär att de tre före detta anställda diskarna får sina uteblivna löner. Sammanlagt rör det sig om över 100 000 kronor per person. Restaurangen tvingas dessutom betala ett skadestånd för bland annat brott mot semesterlagen.

“Vegansk visionär och djurvän”

– Våra medlemmar är jätteglada för de trodde inte att det här skulle gå att lösa, säger Agnes Lansrot.

Bakom ChouChou står bland annat Gustav Johansson, en av Sveriges största matinfluencers och debattör i hållbarhetsfrågor, och den profilerade krogprofilen Robert Hållstrand, som bland annat beskrivits som en ”vegansk visionär, djurvän och världsförbättrare”.

Publicerad Uppdaterad
5 days sedan
Bilarbetarna på Volkswagen i den amerikanska delstaten Tennessee organiserar sig
Kraven på högre löner och bättre villkor ser ut att ge resultat. Foto: George Walker/AP/TT

Amerikanska södern: Facklig framgång när bilarbetarna bet ifrån

Arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee har röstat för att organisera sig fackligt i UAW. Omröstningen ses som ett genombrott för facklig organisering i de amerikanska sydstaterna.

– Ni har visat vägen, nu tar vi kampen vidare till Mercedes och alla andra, sade förbundets ordförande Shawn Fain till en jublande folkmassa.

Beslutet att organisera sig fackligt beskrivs som ett genombrott i den amerikanska södern, där fackföreningar historiskt sett haft ett svagt inflytande.

Historisk bilstrejk

När nu 73 procent av arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee röstat för att gå in i United Auto Workers, UAW – facket med omkring 400 000 medlemmar som bland annat organiserar anställda inom biltillverkningsindustrin – kan det mycket väl bli början på något nytt i USA. Inte minst efter förra årets historiska storstrejk där 13 000 bilarbetare vid fordonsjättarna General Motors, Ford och Stellantis Jeep förra året lade ner arbetet med krav på kraftiga löneökningar.

UAW:s ordförande Shawn Fain håller tal till Volkswagen-arbetarna i Tennessee. Foto: George Walker/AP/TT

Volkswagen-arbetarnas beslut att organisera sig fackligt beskrivs redan som historiskt. Det är nämligen första gången sedan 1940-talet som arbetare på en bilfabrik i den amerikanska södern röstar för facklig organisering, skriver Reuters.

Och redan nu smids det planer i andra sydstater där bilarbetarna väntas göra samma sak som sina kollegor i Tennessee.

I bland annat Alabama hålls inom bara några veckor en liknande omröstning på den väldiga Mercedes Benz-fabriken och UAW-ordföranden Shawn Fain har tidigare sagt att facket kommer driva på för fortsatt organisering på bilfabrikerna i flera andra delstater den kommande tiden.

Allt fler unga positiva till facket

Förra året rapporterade Arbetaren om undersökningen från det amerikanska opinionsinstitutet GBAO som visar att stödet för facklig organisering vuxit sig starkare än på väldigt länge.

Inte minst bland unga som i betydligt högre grad än den äldre generationen ställer sig positiva till strejker och andra fackliga stridsåtgärder för bättre arbetsvillkor.

Publicerad Uppdaterad
5 days sedan
Foto av Sara Karlen med Degerfors arena Stora vall i bakgrunden.
Sara Karlén är doktorand i idrottsvetenskap, hängiven fotbollssupporter och ny krönikör i Arbetaren. Foto: Tommy Pedersen/TT, privat

Sara Karlén:
Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen

”Den supporterkultur som jag engagerar mig i har varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.” Sara Karlén om fotboll och klass.

Klasstillhörighet inom fotbollen har alltid varit en viktig markör. Supportrar framhäver gärna sin lokala identitet och därtill sin klasstillhörighet. Inom fotbollen finns fortfarande värderingar och relationer kring detta, och att vara arbetarklass anses vara någonting fint och ”äkta”.

Inte så förvånande är det bruksortslaget Degerfors som främst håller detta vid liv. I mars visade supportrarna upp ett tifo under bortamatchen mot Djurgården med texten: ”Ingen stil – bara arbetarklass”. En humoristisk pik till Djurgårdarnas egna uttryck: ”Stil & klass”. 

Ett annat exempel är från några år sedan, när Degerfors spelade på Tele2 mot Hammarby, och supportrarna visade upp en banderoll med texten ”Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen”.

Arbetarklass och supporterkultur

Inom supporterkulturen är de noga med att saker ska vara just “äkta”. I mångt och mycket betyder det att vara trogen sitt lokala lag och sin klassbakgrund – ofta går staden och klassen hand i hand. Ett exempel är att IFK Göteborg varit laget med bred publik och med en markör av att vara arbetarklass. I samma stad finns Örgryte IS som kommit att bli förknippad med medelklassen.

I Stockholm är den symboliska kampen om staden och stadsdelarna ständigt närvarande genom Stockholmslagens tifon. Men från att de olika klubbarna i Stockholm rört sig inom olika stadsdelar uttrycks numera en gemenskap kring staden. Kanske för att många städer blivit mer och mer segregerade och stadsdelar fått nya betydelser. Det som en gång var arbetarklassens Söder är i dag någonting annat. Förmodligen är just Södermalm ett av de tydligaste exemplen på stadsdelar som gentrifierats. Men, som sig bör, anammar Hammarbyarna den plats där de grundades. 

Att kunna identifiera sig med en fotbollsklubb via staden kan däremot skapa en gemenskap där det går att överbrygga klass, kön, etnicitet, ålder med mera. Lokalpatriotism kan på så vis föra samman olika människor. I mitt fall gäller detta staden Borås och fotbollslaget IF Elfsborg. För mig personligen är den klackläktare som jag står på och den supporterkultur som jag engagerar mig i den viktigaste platsen för att kunna möta olika typer av människor (ja, inte är det på min arbetsplats på universitetet i alla fall). Det har också varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.

Klassbegreppets frånvaro i samhället

I Sveriges politiska och sociala samtal lyser däremot klassbegreppet med sin frånvaro, trots politikernas attack mot arbetarklassen. Kanske beror det på ordets svåra definition, kanske för att många lämnat tron på dess betydelse i den neoliberala världsåskådningen, där allt är möjligt om individen bara ‘kämpar’.

Här skiljer sig värderingarna inom fotbollen från många andra delar av samhället. Inom fotbollen får arbetarklassen vara någonting fint och något som kan ge status. Min förhoppning är att klassmedvetenheten inom fotbollen får leva kvar, dels utifrån sin livslånga historia och dels för att uppmärksamheten och uppvärderingen av arbetarklassen måste finnas.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Montage, Arbetarens reporter Vendela Engström och vik. tf. chefredaktör står inklippt framför en grupp officerare
Vendela Engström är Arbetarens vikarierande tillförordnade chefredaktör. Foto: Henrik Montgomery / TT, Johan Apel Röstlund

Vendela Engström:
Svik nationen – stå upp för fred

”Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning”, skriver Vendela Engström.

De senaste åren har antalet väpnade konflikter där stater strider mot varandra eller där minst en stat strider mot en rebellgrupp, legat på en historiskt hög nivå. År 2022, samma år som Ryssland invaderade Ukraina, mätte Uppsala universitets konfliktdatabas 55 sådana konflikter. Det går att jämföra med år 2000 till 2013 då motsvarande siffra låg på mellan 31 och 39. Parallellt med den här utvecklingen har det skett en kraftig ökning av antalet döda till följd av väpnade konflikter.

Sedan mätningen gjordes har kriget på Gazaremsan inletts, ett krig som allt mer liknar ett regelrätt folkmord på palestinier. Enligt FN har fler barn dött i Gaza under det senaste halvåret än alla väpnade konflikter tillsammans under de senaste fem åren. Och bomberna fortsätter falla. 

Värst drabbas civilbefolkningen

I skuggan av Rysslands invasion av Ukraina och kriget på Gazaremsan, så har över 6 miljoner människor tvingats på flykt till följd av den väpnade konflikten som just nu pågår i Sudan. 

Det är aldrig de politiska makthavarna som drabbas värst av krig. De som drabbas värst är civilbefolkningen. 

”Länder behöver arméer bara för att andra länder har arméer. Om ingen hade en armé skulle ingen behöva dem”.  Så skriver den kände antropologen och anarkisten David Greaber i boken Bullshit jobs där han beskriver militäryrket som meningslöst.

Runt om i världen pågår en omfattande militarisering. Inte minst i Sverige. Vi är nu med i Nato, en process som gick igenom utan folkomröstning. USA ska få tillgång till militära baser runt om i landet samtidigt som regeringen lägger allt mer pengar på försvaret. 

Regeringen väljer vapen istället för fred

Förra året köpte den svenska Försvarsmakten in en stor mängd militära radiosystem från Israels största vapentillverkare Elbit Systems. Det är ett direkt stöd till den israeliska krigsmaskinen. 

Parallellt med detta har regeringen avskaffat det ekonomiska stödet till landets fredsorganisationer – organisationer som behövs mer än på länge. 

Under de senaste åren har de kapitalistiskt drivna kriserna accelererat och avlöst varandra. Inte minst när det kommer till klimat och ekonomi. Det har i sin tur lett till ökade geopolitiska spänningar. 

Krig och vapenhandel har länge varit en viktig del av världsekonomin. Skapandet av moderna nationalstater, arméer och det kapitalistiska systemet har hängt tätt ihop. Därför har motståndet, historiskt sett, också riktat sig mot detta.

Vägra vapen – svik nationalstaten

Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning och som sviker nationen genom att vägra strida för den. 

Ett bra exempel är nätverket Stoppa Elbit som blockerat Elbits kontor i Göteborg med krav om att hyresvärden Wallenstam ska vräka vapenbolaget. 

Antimilitarism går som en röd tråd genom den del av arbetarrörelsen som Arbetaren och SAC tillhör – den frihetliga socialismen.

Den 30 maj 1949 skrev Arbetarens dåvarande chefredaktör Albert Jensen såhär i tidningen: ”Vi har varit antimilitarister därför att militären varit ett redskap för klassvälde, ett redskap för vårt underkuvande under kapitalismen. Vi har varit antimilitarister därför att vi är internationalister och militarismen är ett redskap för nationalismen.”

Det enda sättet att vända kapitalismens militariserade framfart mot avgrunden är att vi går samman, över gränserna. Ett hållbart motstånd mot den rådande maktordningen kan bara byggas underifrån.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Pelle Sunnvisson från Stockholms LS har förhandlat i fallet. Foto: Privat, Vendela Engström Kollage: Arbetaren

Solidariska städare har vunnit sitt första fall

En ukrainsk städare som inte har fått en krona i lön, får nu en normal timlön. En vecka efter grundandet av det nya facket Solidariska städare vinner de sitt första fall.

12 kronor per kvadratmeter. Så mycket hade en ukrainsk städare utlovats i betalning då hon anlitades för flyttstäd. Men hon fick inte betalt.

Städaren, som är medlem i det nystartade facket Stockholms städsyndikat – Solidariska städare, valde att vända sig till facket. Bara en vecka efter att syndikatet bildats har de nu vunnit sitt första fall. För städaren innebär det att hon nu får en normal timlön samt 20 000 kronor i ersättning för arbete. 

– Det är en liten seger i ett hav av lönedumpning och exploatering, men likväl en seger och därför viktig såväl för individen som kollektivet, säger Pelle Sunvisson, förhandlare för Solidariska städare.

Löneform som bara tillämpas för migrantarbetare

Han förklarar att företaget ville betala enligt en löneform som i städbranshen bara tillämpas för migrantarbetare med ersättning per kvadratmeter snarare än för arbetad tid.

– Detta innebär att oavsett hur smutsigt det är får man samma lön. På så vis hamnar hela risken på arbetaren, som bara i bästa fall får en rimlig lön.

Under det städsyndikatets första möte deltog ett 30-tal städare och migrantarbetare. Flera vittnade om exploatering på den svenska arbetsmarknaden.

– Vinsten är ännu en pusselbit i att normalisera arbetsvillkoren i den här branchen, säger Pelle Sunvisson.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
SAC:s generalsekretare Gabriel Kuhn.
Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. Foto: Vendela Engström

SAC:s general­sekreterare: ”Den svenska modellen är uträknad”

”Många fack har blivit en intresseorganisation i stället för en kamporganisation”, säger Gabriel Kuhn, SAC:s generalsekreterare i en intervju om fackens roll i dagens Sverige, om hur syndikalismen vill förändra samhället i grunden och varför han tror att SAC kan dubblera antalet medlemmar under de kommande åren.

SAC Syndikalisterna bildades år 1910 och var som störst under mitten av 1920-talet, då med närmare 40 000 medlemmar. Efter Saltsjöbadsavtalet år 1938 och det som kom att bli den svenska modellen har LO dominerat fackföreningssverige. Sedan dess har SAC:s medlemsantal långsamt minskat, även om det gått uppåt igen de senaste åren. I dag ligger medlemsantalet på cirka 3 500. 

SAC:s konstituerande kongress 1910.

Mellan 2006 och 2008 sjönk den totala fackliga organisationsgraden i Sverige för både arbetare och tjänstemän med 5–6 procentenheter. Bakgrunden var bland annat att det fackliga medlemskapet blivit dyrare i och med att den dåvarande regeringen slopade skattereduktionen för fack- och a-kasseavgiften. 

Under pandemiåren 2020–2021 ökade organiseringsgraden igen. Det var första gången sedan mitten av 1990-talet. Men 2022 sjönk antalet fackanslutna till 59 procent i arbetaryrken – den lägsta på 30 år, enligt en rapport från Arena idé. 

Fackens roll i dag

Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. När det kommer till fackens roll i dagens Sverige tror han att många ser facken som en ”försäkring” snarare än som något som aktivt kan bidra till en samhällsförändring. 

– Så länge som den svenska modellen fungerade och ekonomin var stabil var många nöjda. Arbetsvillkoren förbättrades samtidigt som lönerna var bra. Men till slut började många fack bli mer av en institutionaliserad intresseorganisation i stället för en kamporganisation, säger han.

Gabriel Kuhn på sitt kontor i SAC-huset i Stockholm. Foto: Vendela Engström

Kuhn tror att den sjunkande organiseringsgraden bland annat har att göra med en besvikelse över fackens minskade inflytande i takt med att ekonomin och arbetsvillkoren försämras och antalet otrygga anställningar ökat. Samtidigt som arbetsköpare har lyckats flytta fram sina positioner, bland annat i och med inskränkningen av strejkrätten 2019, så har det fackliga inflytandet minskat. 

– I dag saknar de stora fackföreningarna de medel som krävs för att svara på förändringarna och försämringarna som skett på arbetsmarknaden. Det gör att många fack förlorar ännu fler medlemmar och då blir de ännu svagare. Det har blivit en ond cirkel, säger Kuhn.  

Tesla och den svenska modellen 

Den 27 oktober 2023 inleddes den längsta strejken i Sverige på över 80 år: IF Metalls strejk på Tesla. Både IF Metall och flera av de fackförbund som deltar med sympatistrejker har uttalat sig om hur viktig den här strejken är för den svenska modellen.

Gabriel Kuhn tror att den svenska modellen redan är uträknad och att sannolikheten för att IF Metall kommer vinna konflikten med Tesla är låg.

– Den svenska modellen är redan urholkad och den nuvarande globala politiska och ekonomiska utvecklingen gör det omöjligt att upprätthålla den. Strejken känns som ett sista försök att försvara modellen mot den nyliberala kapitalismen. Men egentligen tror jag det är för sent. I mina ögon ser det ut som en sista strid för en tid då fackföreningar hade en makt som de inte längre har, säger han. 

Tror du att facken behöver återgå till den tidigare kampandan du beskriver, eller vad krävs för att arbetare och fack ska få en starkare position igen

– Ja, om man under en lång tid saknat en samhällsvision som inte går längre än samhället just nu – med den svenska modellen och dess klasskompromiss – då kommer problem att uppstå när det krisar. De gånger som fackföreningar har spelat en stor roll för arbetarnas levnadsvillkor har det alltid varit tillsammans med sociala och politiska rörelser som vill förändra samhällets grundstrukturer; de ekonomiska och de sociala. Om fackföreningar vill spela en större politisk roll igen krävs det att de utvecklar en tydligare politisk vision.

Inom SAC finns visionerna, menar han, såsom målet om ett frihetligt socialistiskt samhälle där arbetarna kontrollerar arbetsplatserna. Däremot finns andra problem, enligt Gabriel Kuhn. Framför allt handlar det om att SAC är litet och därmed saknar tillräckligt inflytande för att vara en stark samhällelig kraft. 

– Men sedan får man inte underskatta SAC. Gör man en internationell jämförelse spelar SAC fortfarande en relativt stor roll i Sverige. När det gäller opinionsbildning, men även när det kommer till påverkan på arbetsmarknaden. Däremot är inte SAC i dag ett hot mot rådande system. 

Skulle det vara önskvärt? 

 – Vi befinner oss i en kris på flera plan: ekonomisk, politisk, ekologisk. Klyftorna mellan de rika och de fattiga ökar, fascismen är ett rejält hot och världens ekosystem håller på att kollapsa. Det behövs krafter som utmanar det system som skapar dessa kriser, och jag ser gärna att SAC är en av dem.

När det kommer till SAC:s medlemstapp genom åren behöver man se till historien, menar han. Dels handlar det om samlingsregeringens repression mot SAC under andra världskriget, dels om att många tyckte att LO-facken gjorde ett bra jobb under de gyllene åren för folkhemmet.

 – Sedan har så klart det allmänna medlemstappet för fackföreningar drabbat SAC också. 

Varför har inte SAC, som fortfarande har kvar ”visionerna” du nämner, lyckats fånga upp de medlemmar som lämnat de stora fackförbunden?

– Jag tror det beror på flera saker. Jag tror att många känner att facken generellt sett inte spelat någon betydande roll för att förbättra deras levnadsvillkor och att många därmed inte ser facklig organisering som ett aktuellt alternativ för att lösa sina problem. Fackföreningar som SAC bygger dessutom på ideellt engagemang, vilket är ett problem i det nyliberala samhället då många saknar ork och tid att engagera sig. Det problemet har inte bara SAC, utan de flesta föreningar. 

Syndikalismens långsiktiga mål är att med fackföreningar som verktyg ta tillvara arbetarnas intressen och föra samhället mot ett frihetligt socialistiskt samhälle. 

Tycker du att SAC borde lägga mer energi på att nå ut med det frihetligt socialistiska budskapet?

– Min personliga åsikt är ja, men det förekommer inte så mycket diskussioner om det inom organisationen. Jag tycker att det skulle kunna vara en större del av vår verksamhet att visa väldigt konkret hur man kan arbeta under andra omständigheter – och för ett mer jämlikt och rättvist samhälle. 

På vilket sätt? 

– Ett exempel kunde vara att söka mer kontakt med arbetskooperativ, och koppla deras verksamhet till SAC:s verksamhet. Sedan fungerar givetvis inte alla arbetskooperativ jättebra, men just därför finns det behov av facklig organisering där. Det handlar om kunskapsutbyte. 

Ett annat exempel han tar upp är arbetsplatser där SAC:s medlemmar är i majoritet. 

– Där kan man ju kunna spåna på alla möjliga idéer om hur organiseringen kan tas ett steg vidare. 

Menar du som att ta över produktionen på arbetsplatsen?

 
–  Det låter väldigt stort och man vågar knappt säga det i dag. Men man kan ta den fackliga organiseringen ett steg vidare och ställa sig frågan om man kanske ska försöka omstrukturera hela arbetsplatsen när det kommer till vem som bestämmer, vilken arbetshierarki som råder och vad som produceras. 

På frågan om vad han tycker att SAC bör satsa på de kommande åren sammanfattar han det i fyra punkter: värvningsarbete, opinionsbildning, starkare arbetsplatsförankring och mer arbete med att stötta arbetsplatser som drivs i samma anda som SAC:s värderingar. 

Just värvningskampanjer tror han är avgörande för SAC:s framtid. 

– Jag tror absolut att vi skulle kunna dubblera antalet medlemmar under de fyra år vi har mellan våra kongresser om organisationen mår bra och vi gör en ordentlig satsning. Jag tänker framför allt att vi kan nå ut till arbetare som inte platsar i de traditionella facken, prekära arbetare varav många är migrantarbetare. 

– När klassklyftorna ökar, som de gör nu, tror jag fler kommer söka sig till stridbara fackförbund, säger han. 

Men han poängterar att en organisations framgång inte enbart kan definieras av medlemsantal. 

– En organisation som SAC bygger också på aktiva medlemmar. Men med det sagt så är det klart att en organisation med 35 000 medlemmar skulle ha mer inflytande än en organisation med 3 500.

Trots att SAC:s medlemsantal ligger lågt jämfört med tidigt 1900-tal, så har SAC vuxit de senaste åren. Bara under de senaste två åren har det totala medlemsantalet ökat från cirka 3 000 till 3 500, en ökning på runt 16 procent. 

Solidariska byggare drog in över 11 miljoner kronor i löner och skadestånd till medlemmarna förra året. Foto: Julia Lindblom

Många av de nya medlemmarna har anslutit sig till facket Solidariska byggare, eller Stockholms byggsyndikat som det egentligen heter. Sedan facket bildades för tre år sedan har Solidariska byggare nu närmare 800 medlemmar. 

– Organiseringen inom Solidariska byggare är ett sätt att fackligt anpassa sig efter den nya arbetsmarknaden, där många har oklara arbetsköparförhållanden och där medlemmarna flyttar mycket mellan olika arbetsplatser. Byggsyndikatet visar också att arbetsplatsorganiseringen inom SAC inte kan luta sig mot traditionella driftsektioner på samma sätt som förr. Många av dagens arbetare är i permanent rörelse.

Solidariska byggare hanterar framför allt akuta, individuella problem, såsom att begära in löneskulder för arbetare som inte fått ut lönen de har rätt till. Majoriteten är migrantarbetare, som inte kan organisera sig i andra fack eller som inte tycker att de fått tillräcklig hjälp av andra fackförbund. 

– Det är konkret och bra. Visst handlar det ofta om en individuell problemlösning, men kollektivet hjälper till. Jag ser det som ett första steg mot en långsiktig kollektiv organisering som i det långa loppet kan leda till en samhällsförändring som förbättrar villkoren för alla.

I dag är majoriteten av SAC:s medlemmar bosatta i landets tre största städer. Vad krävs för att nå ut till arbetare utanför storstäderna? 

– Jag tycker vi måste fundera över hur vi ska göra plats för personer som bor i orter där det finns väldigt få syndikalister. SAC:s traditionella modell är att bygga driftsektioner på en arbetsplats, och då krävs minst tre medlemmar. Det funkar inte överallt. Jag tror att det krävs att SAC får igenom en del strukturella förändringar framöver. 

Vad tänker du på då?

– Jag tycker att det ska finnas möjlighet att ansluta sig centralt på platser där det saknas en LS. Även om du är ensam syndikalist på din ort finns mycket du kan göra. Exempelvis har vi ett nätverk av skyddsombud som har mycket inflytande på sina arbetsplatser. 

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Grundandet av Solidariska städare den 10 april 2024.
Den 10 april grundandes ett nytt fack inom städbranschen: Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare.  Foto: Vendela Engström

Nya facket Solidariska städare: ”En viktig dag för arbetarklassen”

Ett 30-tal städare har fått nog. Arbetaren var på plats vid grundandet av ett nytt flerspråkigt fack: Solidariska städare.

Klockan närmar sig 18, bordet är dukat och lokalen fylls snabbt av ett trettiotal personer som alla ska delta i grundandet av den nya fackföreningen Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare. 

Vad kommer syndikatet göra? Mötet börjar med en kort introduktion och frågor. Pamela Otarola och Pelle Sunvisson från Stockholms LS leder mötet och översätter mellan spanska, ryska och svenska så att alla i rummet ska förstå. Här finns deltagare med bakgrund i Ukraina, Armenien, Colombia, Venezuela och Nicaragua. Bara för att nämna några.

Syndikatet kommer dels ha till uppgift att informera så att arbetare inom städbranschen vet sina rättigheter, dels se till att rättigheterna säkerställs, genom att exempelvis stämma arbetsköpare om så inte är fallet. 

– Vad är ett syndikat? undrar en av mötesdeltagarna varpå Pelle Sunvisson förklarar att syndikatet är en självständig fackförening inom Stockholms LS som i sin tur är del av SAC.

Grundandet av Solidariska städare.
Nina Krychun berättar att hon är med i facket för att hon vill lära sig hur facklig organisering fungerar i Sverige och för att kunna föra det vidare till Ukraina. Foto: Vendela Engström

Framöver kommer alla Stockholms LS medlemmar som arbetar inom städ att tillhöra syndikatet, med undantag för byggstäd som hör till byggsyndikatet.

– Om man arbetar svart är inte något som spelar någon roll för att få hjälp med ett ärende, berättar Pamela Otarola.

En kvinna berättar att hennes arbetsköpare sagt att hon ska arbeta trots att hon har läkarintyg på att hon är sjuk. Pamela intygar att arbetsköparen inte får göra så.

– Är man sjukskriven så är man sjukskriven.

Solidariska städare, möte.
Karem Vera Araos presenterar sig på Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mötesdeltageren Karem Vera Araos är entusiastisk inför grundandet.

– Tack för att vi ska bilda det här syndikatet. Det är viktigt att vi ekonomiska migranter lär oss om våra rättigheter. I dag är en viktig dag för arbetarklassen.

Efter en stunds frågor dukas mat upp på bordet. Ris, bulgur, falafel, friterad aubergin och sallad. Papper med dagordning och stadgar delas också ut. Allt på tre språk. ”Flera språk, en kamp” så lyder devisen för den nya fackföreningen. Efter matpausen öppnas det formella konstituerande mötet. 

Ett nytt städsyndikat bildas

När vi når punkt fem på dagordningen frågar Pelle Sunvisson, som valts till mötesordförande:

– Ska vi öppna ett städsyndikat?

Svaret blir ett rungande ”ja” som efterföljs av applåder.

Efter en genomgång av stadgarna blir det dags att välja styrelse. Pelle  Sunvisson understryker att det inte är något problem att de pratar olika språk. 

– Solidariska byggare har möten på fyra språk, det går jättebra.

Nio personer ställer upp och väljs in i syndikatets styrelse. En av dem är Anastasiia Omelian som arbetar som administratör på Stockholms LS.

– Jag har haft tre egna ärenden, som alla har löst sig, berättar hon när hon presenterar sig för gruppen.

Karem Vera Araos från Chile är även hon en av styrelsens nya medlemmar.

– Jag blev väldigt exploaterad när jag kom till Sverige och visste inget om mina rättigheter. För fem år sedan hittade jag SAC genom en annons på Facebook. Det är väldigt stor skillnad mellan det här facket och Kommunal. Man förlorar så mycket när man inte kan reglerna. Oavsett migrationsstatus har man samma rättigheter som alla andra arbetare i Sverige, säger hon.

Mariia Batyn blev invald som styrelsemedlem i samband med Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mariia Batyn kom till Sverige med sin 15 åriga son när kriget bröt ut i Ukraina.

– I Ukraina jobbade jag på förskola och var med i facket. Tack vare att jag såg en annons om SAC kunde jag få hjälp när jag blev sjuk och fick problem på arbetet i Sverige.

Ricardo från Peru berättar att hans barn har blivit såväl psykiskt som fysiskt misshandlad på arbetet och att han därför vill vara med i styrelsen.

– Vi behöver lyfta vår arm och protestera och se till att samhället respekterar oss.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan

Se filmen när Emil Boss läser nya dikten ”Ättlingar”

Den fackliga organisatören och poeten Emil Boss är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris 2024 för diktsamlingen Kompression. Arbetaren kan nu publicera hans nyskrivna dikt “Ättlingar”.

Emil Boss är till vardags facklig organisatör och återkommande krönikör i tidningen Arbetaren. I augusti släppte han sin senaste diktsamling Kompression som nu är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris med motiveringen:

“En underliggande vrede dånar i de koncisa raderna och råa vittnesmålen i Emil Boss Kompression. I en stramt komponerad montagedikt ges de rättslösa i skuggsamhället röst och en skakande bild av dagens Sverige träder fram.”

Arbetaren kan nu publicera en av hans nyskrivna, ännu opublicerade, dikter.

Ättlingar

Husbonden fanns. En vecka om året
kunde statarna undfly honom.
Över Skånes svarta jordar,
genom Sörmlands gula skogar
gick tunga flyttlass mellan
Östergård och Västergård
och Stenby och Björkby, från den ena
plågoanden till den andra.

Brukspatron fanns. I bergsmännens slit
vid masugnens hetta, i maten och plaggen från
brukets egen handelsbod.
I arbetarlängans väggar och sängar,
i onda nätters drömmar fanns han.
Den som förlorade honom förlorade
både bröd och hem.

Rikedomen fanns. Någonstans fanns
elektriskt ljus och automobiler.
Flygplanen fanns och telefoner.
Symfoniorkestrar.
Bildningen och föraktet fanns.
Få belästa önskade
frihet åt de ”obildbara”.

Länsman fanns för den som inte
arbetade, för den som flydde
förtryckaren eller slog tillbaka.
Den råa överheten fanns.
I städer, på gårdar och hyttor fanns den
från Ystad till Kalix fanns den.
Och slagen föll och vanmakten fanns
och blev historia.

Byggchefen finns. Efter två år med tillstånd
kan byggnadssnickarna undfly honom.
Familjernas tillstånd överförs
från NPN bygg till ENC bygg
från Södertälje till Norrtälje
från en plågoande till en annan.

Städchefen finns. I slitet i Äppel-
vikens villor finns han. I tolv-
timmarspassen och återbetalningarna
av släta sedlar vid månadens slut.
I barnens skola, i kretsen av vänner,
i varje tuva av gulnat gräs.
I varje ekollon, varje flinga
av snö i det nya landet finns han.
Den som förlorar honom förlorar
hela framtidslandet.

Rikedomen finns. Någonstans finns
Teslor och inomhuspooler och stugor
i fjällen och skärgårn och Torrevieja.
Bildningen och föraktet finns.
Alltför få av statarnas ättlingar
önskar de ”ointegrerbaras” frihet.

Gränspolisen finns för den som
inte arbetar, för den som flyr
förtryckaren eller slår tillbaka.
Den råa överheten finns.
På åkrar och byggen finns den.
På kontor och restauranger,
på motorvägar, i fabriker
från Ystad till Kalix finns den.
Och slagen faller och vanmakten finns
och blir historia.

Publicerad Uppdaterad