Utställning #15/2022

Avant­gard­ist­isk storhet i europeiskt 1900-tal

Konstnären Oskar Stockers porträtt av Dora Kallman, på fasaden till det judiska museet i Graz, Österrike. Foto: Wikimedia Commons

Madame d’Ora är en bra representant för de konstnärer som Millesgården vill lyfta fram och sätta in i sin kontext av motstånd – och offer – under de totalitära regimernas 1900-tal i Europa.

Millesgårdens museum, som inte ligger supercentralt utan en spårvagnsfärd från Ropsten ut på Lidingö om man befinner sig i Stockholm, är värt den lilla resan alla gånger om. Museet har under senare år visat en rad utställningar som tillsammans ger en bild av hur konstnärer och kulturaktörer har skapat och samlat sig i små noder i det europeiska 1900-tal som ofta uteslutit, förföljt och slaktat både utövare och verk.

Men det visar sig att där ljuset åter sipprat fram har det funnits groddar och glöd som återuppväckt de rörelser och den energi som totalitära regimer velat tysta för alltid. Det är ett antifascistiskt verk att samla ihop och presentera nedtystad konst från till exempel mellankrigstidens tyska Weimarrepublik eller rysk avantgardism i revolutionär entusiasm efter 1917 innan Sovjetregimen tystade dessa röster.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Följ oss på MastodonFölj oss via rss

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Se kriminella möta blockader

 

Fyll i din mejladress så skickar vi länk till videoreportaget 👇

Klicka här för att stänga