Ledare #69/2021

Skuldmiljardären oroar sig över svenskarnas lån

Foto: Axel Green/Arbetaren/Lars Person/TT

I en debattartikel i DN låtsas Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski vara ovetande om vad som driver människor att sätta sig i skuld. Som om han inte i åratal utvecklat en produkt med precis det målet. 

Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, en av Sveriges yngsta miljardärer, är oroad över svenskarnas skulder. Skulderna till Kronofogden är större än någonsin och något måste göras, skriver han i en debattartikel i Dagens nyheter på fredagen. Han är mannen som på Trumpskt manér ropade fake news-media när Aftonbladet i våras kunde visa att Klarnas kunder hade över 500 miljoner i skulder hos Kronofogden och att Klarnakundernas skulder hos kronofogden ökade explosionsartat. Detta samtidigt som bolagets rörelseintäkter för första gången passerade 10 miljarder. Nu vill Klarna ta ett samhällsansvar skriver han i artikeln.

Det finns mycket att provoceras av när en miljardär som byggt sin förmögenhet på folks skulder lägger pannan i bekymmersveck över skenande skuldsättning. Mest provoceras jag dock av detta. Han skriver: ”Tyvärr är kunskapsunderlaget om konsumenters drivkrafter att ta olika sorters konsumtionslån och vilka risker de medför betydligt sämre.”

Klarna och Sebastian Siemiatkowski vet i själva verket allt om människors drivkrafter att ta konsumtionslån. Det är det hela deras verksamhet går ut på, det är just det de har förfinat genom åren. De är experter på att manipulera människor att välja det alternativ Klarna tjänar mest på – att skjuta upp betalningen. Ränteintäkter är en av Klarnas största inkomstströmmar. 

Klarna och Sebastian Siemiatkowski vet i själva verket allt om människors drivkrafter att ta konsumtionslån. Det är det hela deras verksamhet går ut på, det är just det de har förfinat genom åren. 

När jag öppnar min Klarna-app, som jag skaffade på grund av att någon tidningsprenumeration krävde det, möts jag på första sidan av en annons för en 65-tums smart TV från Samsung. Den kostar 25 000. När jag klickar på annonsen ligger en stor knapp som tar mig till Klarna-kortet som betalalternativ hela tiden i bild. Jag kan köpa tv:n nu, och betala sen. Så enkelt, så smart, så smooth, som Klarna kallar sina tjänster. En av deras mest använda slogans är ”Köp först, betala senare”.

Visst kan du betala på en gång, men delbetalningsalternativet finns alltid där, att betala senare ska alltid ligga där och locka dig. I en artikel i Svenska dagbladet gör tidningen ett testköp med Klarna tillsammans med nationalekonomen Evalina Gunnarson, som är expert på nudging, alltså de små knuffar som kan användas för att få människor att göra vissa val. Manipulation skulle man kunna kalla det också. Hon menar att bolaget utnyttjar grundläggande psykologiska mekanismer i sina tjänster.

– Vi människor vill ha omedelbara belöningar, och triggas igång av det. Klarna använder det i form av att man ska njuta av sin produkt nu, men betala senare, säger hon.

– Det är så tydligt vad de vill att du ska göra i slutändan. Speciellt i de fall där du får samma valmöjlighet igen, trots att du redan har tackat nej en gång, säger Evelina Gunnarsson till tidningen.

Det är så man tjänar pengar på människor som inte har råd att konsumera. Man sätter dem i skuld. Det vet Sebastian, vad han än låtsas om i sina försök att tvätta Klarnas varumärke. 

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984