Filmen om Tove Jansson fokuserar på hennes plats i efterkrigstidens konstnärskollektiv, där hon fick bejaka alla delar i sökandet efter hennes identitet som konstnär. Ett perfekt val.
Den som missade invigningsfilmen och stora favoriten Tove på Göteborgs filmfestival (som tredubblade sin publik genom att den var digital) i januari, har något snällt och folkligt att se fram emot. Och det är verkligen menat som något positivt – feelgood i dess bästa bemärkelse, inspirerande och identifierande med en kvinna som tog för sig av livet och konsten.
Filmen har visas för en rekordpublik i Finland som ju var Janssons hemland, men lär också bli uppskattad i flera länder som vill se henne som sin. ”Moomin”-merch säljs inte minst i USA för stora pengar. Muminvärlden innehåller i sig en konstnärlig (och existentiell) verkshöjd av stora mått, men de som fördjupat sig lite mer i Tove Janssons liv och verk har snabbt upptäckt att hennes konstnärskap också innefattade måleri och ett brett och djupt författarskap. Det har utkommit en mängd fördjupande böcker om henne under 2000-talet, viktiga verk om en viktig konstnär.