Kultur #100/2019

Årets bästa album

Foto: Montage Arbetaren

Decenniets sista år har bjudit på en lång rad utmärkta skivor. För även om albumformatet på många sätt spelat ut sin roll finns det fortfarande släpp som måste uppmärksammas för sin helhet. Arbetarens Johan Apel Röstlund listar fem plattor ni borde spana in från året som gått.

David Ritschard – Brobrännare

Hjärta och en hel del smärta med Sveriges egen Hank Williams. David Ritschard, tidigare frontfigur i kultförklarade bandet Spinning Jennies, levererar återigen den bästa country som någonsin spelats in på svenska. Att han dessutom varit involverad i solidaritetsarbetet för Svenska Hamnarbetarförbundet ger ett extra plus i kanten. Nya skivan Brobrännaren är ett lika vackert som tårdrypande mästerverk.

 

 

Little Simz – GREAY Area

Tredje albumet från Storbritanniens tuffaste rappare som alldeles för länge seglat under radarn. I år var Little Simz, eller Simbiatu Abisola Ajikawo som hon egentligen heter, äntligen överallt. Från den lysande rollen i den prisbelönta TV-serien Topp Boy till stoppet på Debaser i Stockholm tidigare i höstas där hon fullständigt körde över publiken med musik få andra artister lyckats komma i närheten av.

Stormzy – Heavy Is the Head

Som vi längtade och som han levererade. Det dröjde visserligen fram till Lucia innan Stormzys uppföljare Heavy Is the Head äntligen släpptes. Och reaktionerna lät inte vänta på sig. Att på några få år gått från att spela in musik hemma i mammas vardagsrum tillsammans med polarna från södra London till att bli en av världens största artister, utan att någonsin tumma på integriteten och att sköta allting själv, är värt all respekt. Definitivt ett av årets bästa album ALLA kategorier.

 

Hurula – Klass

Robert Hurula från Luleå har länge vtillhört de bästa textförfattarna på den svenska punk- och indiescenen. Albumet Klass är förutom utmärkt popmusik fyllt av frustration, ilska och djupt självreflekterande tankar. I en intervju med Arbetaren i februari förklarade han att frågan om just klass borde vara den största politiska frågan i världen.

Sharon Von Etten – Remind Me Tomorow

Ända sedan debutalbumet Beacause I Was in Love 2009 har i stort sett allt som den 38-årige singer-songwritern från New Jersey tagit i blivit till guld. Varje gång hon släppt en skiva har den hamnat på diverse årsbästa-listor och frågan är om inte Remind Me Tomorrow är det bästa hon hittills spelat in. Lika lågmäld som utmärkt folkpop av absolut bästa amerikanska klass.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984