1800-talet var ett århundrade då konstnärskolonier och utvecklades. I bland annat Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och Danmark hyrde konstnärer, författare och i viss mån musiker ateljéer och bostäder för att komma bort från storstadens normer och mörker. Utvecklingen av fotografiet och försäljning av färg på tub bidrog till friluftsmåleriets möjligheter.
Prins Eugens Waldemarsudde
Till 18/8
Revolutionerna dundrade fram över Europa och bidrog till politiska diskussioner och ifrågasättande av tidigare sanningar, konstnärer med arbetarbakgrund och inte minst kvinnor tog och fick plats i debatt och praktik.
Waldemarsudde har presenterat flera av konstnärskollektiven tidigare, inte minst gruppen i den tyska byn Worpswede där inte minst flera kvinnliga konstnärer, som Paula Modersohn-Becker arbetade på dödligt allvar – det var inte frågan om attityd eller ytligt teoretiserande utan ett helt nytt sätt att leva.
Med utställningen Grez-sur-Loing – Konst och relationer visas över 100 verk från den särskilt i Sverige mer kända samlingen av konstnärer i det lilla franska samhället några mil söder om Paris under 1870-90-talen. Det var i Grez Carl Larsson hittade sitt akvarellmåleri och kärleken till konstnären Karin Bergöö vilket utmynnade i verk som blivit en del av svensk konstkanon.
Hit kom framförallt skandinaver men även irländare, engelsmän och en och annan amerikan, som Karl Nordström, Julia Beck och P.S. Krøyer. Även här tog kvinnorna plats – under perioder var de uppåt hälften av konstnärerna. De 600 invånarna invaderades av minst 120 registrerade konstnärer, plus tillfälliga periodvis besökare som ställde upp sina stafflier i naturen och porträtterade arbetare och bönder, som den föga imponerade August Strindberg med fattig familj (som här fick inspiration till både Bland franska bönder: subjektiva reseskildringar och Giftas).
Bara i Frankrike pågick dramatiska växlingar mellan en rad kejsardömen respektive republiker.
Man ska ha i minnet att detta skedde i skuggan av politiska stora krig, nöd och revolter, i Sverige, Irland och Italien emigrerade stora delar av befolkningen till Amerika till följd av orättvisor och svält. Och bara i Frankrike pågick dramatiska växlingar mellan en rad kejsardömen respektive republiker, och inte minst Pariskommunen 1871 efter vilken 35000 människor ställdes inför krigsrätt, och minst till 17000 kommunarder avrättades, än fler deporterades till kolonier i Västindien.
Den kontexten saknas här i stort sett medan man vandrar runt bland verken, och avsikten är som man deklarerar framförallt hur relationerna mellan konstnärerna växte fram och påverkade dem och deras arbete vilket gav eko för konstscenen för all framtid. Inte många fransmän fanns med i Grez men de internationella konstnärerna for enkelt med tåg till Paris där salongerna hölls och köparna fanns.
Utställningen väcker intresse att ta reda på mer.
Det är lätt att fångas av det här lilla utsnittet i tiden och att fascineras av hur en grupp mestadels unga, många av dem från fattiga förhållanden, samlas och med diskussioner och seriöst arbete genererar en utveckling som ger eko för all framtid. Utställningen väcker intresse att ta reda på mer. I den stadiga katalogen/boken som ges ut samtidigt fördjupas berättelsen om människorna i sin tid och värld. Det är en bra början.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr