SUF Stockholm ger replik på Yepstrs grundare och vd Jacob Rudbäcks inlägg i Arbetaren nummer 91/2018.
Yepstr försöker ducka för vår kritik genom att hitta på att vi inte själva använt appen. Att klappa oss på huvudet och säga att vi är ungdomar som inte förstår något är ett försök att flytta fokus från de problem med appen som Yepstr inte vill kännas vid.
När företaget inte vill ta riskerna med exempelvis betygsättningen på allvar är vi tvungna att fortsätta vår kampanj. För ungdomar är det redan en utsatt situation att träffa främmande vuxna som de fått kontakt med via en app och utföra jobb för dem i deras hem. Att dessutom göra detta med vetskapen om att en missnöjd uppdragsköpare kan leda till ett dåligt betyg – som påverkar chanserna för framtida jobb – skapar en farlig press på ungdomar. Yepstr har, i vågorna efter #MeToo, inga svar på hur de ser till att ungdomar inte utsätts för olämpligheter på jobbet.
Företaget vill gärna framställa sig som en välgörare för ungdomar när det i själva verket mottagit över 14 miljoner i investeringspengar från riskkapitalister, och har ambitionen att konkurrera ut Arbetsförmedlingen.
Vi menar att en app som inte erbjuder anställningar, kollektivavtal eller tar ansvar för arbetsmiljö och säkerhet inte heller ska stoppa 10 procent av ungdomarnas betalning i egen ficka.
Yepstrs vd framhåller också hur de vill ”förenkla kontakt” – men detta är inget de gör gratis. Vi menar att en app som inte erbjuder anställningar, kollektivavtal eller tar ansvar för arbetsmiljö och säkerhet inte heller ska stoppa 10 procent av ungdomarnas betalning i egen ficka.
Yepstr menar att denna ”förmedlingsavgift” går till ungdomarnas försäkring, men de vill inte redovisa hur stor del av summan som egentligen går till försäkring. Vad vi däremot vet är att ungdomarna själva förväntas stå för självrisken på 1 500 kronor – till skillnad från en riktig arbetsgivare som är skyldig att stå för denna. En ungdom behöver jobba ungefär 15 timmar via appen för att tjäna ihop den summan.
Yepstr är en del av ett växande samhällsproblem där gigekonomiappar har som affärsidé att äta kakan och ha den kvar. Det handlar om företag som vill ha vinst och kontroll över det arbete som utförs, men som inte är beredda att ta något ansvar för de som arbetar.
Ungdomar förväntas arbeta som egenanställda utan röken av pension, sjuklön och ansvariga för skydd vid olyckor. Vi och många andra är oroade för en framtid där appar som Yepstr, Tiptapp och Foodora dominerar arbetsmarknaden.
SUF Stockholm, 2018-11-28