Litteratur #32/2018

Med språket som en bro

Neapel, Italien. I den nyutgivna Ferranteromanen reser huvudpersonen Delia till barndomsstaden för att begrava sin mor Amalia och blir kvar några dagar för att försöka ta reda på omständigheterna kring vad som föregick moderns död Foto: Dr. Conati/Wikimedia Commons

[BOK] Plågsam kärlek Elena Ferrante Översättning: Barbro Andersson Norstedts, 2018 Den (utan tvivel för den som läser hennes böcker) napolitanska författaren med pseudonymen Elena Ferrante är älskad hos den breda publiken och även en kritikerfavorit. Hennes segertåg i Sverige inleddes 2016 med Min fantastiska väninna, första delen i kvartetten om de två napolitanska barndomsväninnorna Elena […]

[BOK] Plågsam kärlek
Elena Ferrante
Översättning: Barbro Andersson
Norstedts, 2018

Den (utan tvivel för den som läser hennes böcker) napolitanska författaren med pseudonymen Elena Ferrante är älskad hos den breda publiken och även en kritikerfavorit. Hennes segertåg i Sverige inleddes 2016 med Min fantastiska väninna, första delen i kvartetten om de två napolitanska barndomsväninnorna Elena och Lila.

Men innan dess skrev hon sviten ”Tre berättelser om kärlek” (och kanske framför allt frigörelser från föremål för den), som börjar med Dagar av ensamhet (Norstedts, 2017), där tvåbarnsmamman Olga krisar sig igenom några dygn efter att hennes man meddelat att han lämnar henne och barnen för en ny kvinna. Ferrante gestaltar på ett svindlande språk en kvinna som verkligen kämpar för att inte drunkna.

Så småningom inser hon att det är hennes eget ansvar att överleva och hon möter det lyckliga ruset i att resa sig själv, utan stöd av en man. Ett smärtsamt och fantastiskt inre äventyr.

I Plågsam kärlek, som är den andra, helt fristående delen i serien, är det relationen mellan en dotter och den nyss drunknade modern som avhandlas. Delia reser till barndomsstaden Neapel för att begrava sin mor Amalia och blir kvar några dagar för att försöka ta reda på omständigheterna kring vad som föregick moderns död

Dottern upptäcker att Amalia haft viktiga relationer som hon misstolkat som barn, vilket fått konsekvenser som sträcker sig in i de medelålders kvinnornas relation.

Även här använder Ferrante språket som en bro mellan det yttre sociala livet och den inre gungande galenskapen. Blixtarna mellan de båda kvinnorna som för dottern är så plågsamt nära varandra slår fram och tillbaka. Här finns skuld i att svika och skuld i att bli sviken.

Här finns skuld i att svika och skuld i att bli sviken.

Ferrantes mästerverk är gestaltningen av kvinnor i alla åldrar, företrädesvis av arbetarklass där pengar faktiskt är viktigt. Kroppen tar också plats på det naturliga vis den gör i verkliga livet – plötsligt kommer svetten eller mensen eller sperman och måste hanteras. Även trötthet, ilska, nyfikenhet, leda, glädje och förälskelse kan komma och gå mycket hastigt.

Manliga krav på sex kan råka komma förbi och måste klaras av hastigt, oönskad intimitet är en del av kvinnolivet och måste kanske mötas. Ibland är det enklare och mindre smärtsamt att inte bråka – den avvägningen, som varje kvinna har kunskap om, känner Ferrante och kan beskriva så det suger i magen. Hon kan också gestalta erfarenheten av att inte bråka och ändå bli svårt misshandlad av en som man tänker att man älskar, kanske för att man ändå innerst inte är helt kuvad.

Plågsam kärlek är en bok som gör ont att läsa men samtidigt ger lusten att när sista sidan är läst börja om från den första igen, för den handlar ju om kärlek.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp