Film #76/2017

När elitens män tycks hopplöst svåråtkomliga

Miljöerna som kriminalpolisen Noredin rör sig i i The Nile Hilton Incident är ofta ruffiga och slitna – i skarp kontrast står välbärgade områden bakom höga låsta grindar. Foto: ATMO/Scanbox Entertainment

På ett hotellrum hittas en kvinna död. Hon tycks för poliserna på plats, liksom för mig i biosalongen, ha blivit mördad där hon ligger med halsen skuren. Ändå avskrivs det hela nästan omedelbart som självmord. [FILM] The Nile Hilton Incident Regi och manus: Tarik Saleh Biopremiär: 29 september 2017 Upptakten till The Nile Hilton Incident […]

På ett hotellrum hittas en kvinna död. Hon tycks för poliserna på plats, liksom för mig i biosalongen, ha blivit mördad där hon ligger med halsen skuren. Ändå avskrivs det hela nästan omedelbart som självmord.

[FILM] The Nile Hilton Incident
Regi och manus: Tarik Saleh
Biopremiär: 29 september 2017

Upptakten till The Nile Hilton Incident av Tarik Saleh känns klassisk, vilket inte alls är fel, men handlingen bygger på ett verkligt mordfall då en libanesisk sångerska mördades i Dubai. Här har dock handlingen flyttats fram något i tiden och placerats i Kairo, veckorna alldeles innan den egyptiska revolutionen 2011. Omständigheter som gör The Nile Hilton Incident till både politisk thriller och kriminalhistoria, där spänningen ligger lika mycket i den rätt hårdkokta och våldsamma kriminalhistorien som i att vi får följa den politiska utvecklingen de veckor filmen utspelas under.

Det ska också sägas, en del av behållningen är att kvinnorna i filmen ges en bakgrund och ett sammanhang, som lyfter filmen från de annars lite vanliga schablonerna i den här typen av historier.

I filmen följer vi Noredin, en kriminalpolis spelad av Fares Fares, medan han försöker lösa fallet. Han gör även egna undersökningar, samtidigt som han söker efter hotellstäderskan Salwa från Sudan. Salwa har dock gått under jorden, men hon verkar vara den enda som kan ha sett den eventuelle mördaren lämna hotellrummet. Det ska också sägas, en del av behållningen är att kvinnorna i filmen ges en bakgrund och ett sammanhang, som lyfter filmen från de annars lite vanliga schablonerna i den här typen av historier.

Miljöerna Noredin rör sig i är ofta ruffiga och slitna – i skarp kontrast står välbärgade områden bakom höga låsta grindar. Uppsynen hos Noredin är ibland rent oslagbar, då Fares Fares gestaltar denne lagom slitne kriminalpolis som lever ensam och sjunker neD hemma i soffan med droger och alkohol. En uppsyn som lämpar sig väl medan han orienterar sig bland korruption, prostitutionsnätverk och den hopplösa känslan av att maktelitens män tycks hopplöst svåråtkomliga, då spåren leder honom i riktning mot presidentens närmaste krets.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp