Kultur #76/2017

En resa med konsten

Konstnären och serietecknaren Liv Strömquists isprinsessor har fått mens vid Slussen. Foto: Josephine Askegård

På fyra stationer i Stockholms tunnelbana ställer SL ut verk av lika många konstnärer. Arbetaren gjorde en konståkning och pratade med konstnärerna bakom badande män och barndomens seriehjältar.

Traditionellt är abstrakt konst det som provocerat en oförberedd publik mest, mer än tydliga verk med kontroversiella budskap. De verk som Stockholms lokaltrafik presenterar av fyra konstnärer på lika många tunnelbanestationer har dock tagits emot med i princip enbart positiva reaktioner – förutom Liv Strömqvists menstruerande skridskoprinsessor på Slussen. Det berättade Veronika Aasa, kommunikatör på SL under en konståkning med de fyra konstnärerna som själva berättade om sina verk.

Drygt en miljon resor görs varje dag med tunnelbanan, många av resenärerna har inte stiftat bekantskap med Strömquists konst. Men själv säger hon att hon i förarbetet inte tänkt särskilt på skillnaden mellan de hängivna bokköparna och en kanske lite överrumplad offentlig publik. Jag frågar henne om det varit mer spänt än vanligt inför arbetet.

– Det har inte varit ett alternativ att anpassa sig, däremot har jag valt verk som ska passa ihop. Projektet gick ut på att välja ut verk som redan fanns, jag har inte skapat något nytt, säger hon och tillägger att hon ju inte bor i Stockholm och inte själv har tagit så stor del av publikens reaktioner.

Liv Strömqvist har kallat sitt verk The Night Garden, och tanken var att bilderna skulle ge en stunds lugn i tunneltrafikens stressande.

Konstnären Kolbeinn Karlsson arbetar med tydlig normkritik i sina bilder.
Konstnären Kolbeinn Karlsson arbetar med tydlig normkritik i sina bilder. Foto: Josephine Askegård

Även Kolbeinn Karlsson har, med sin Badhusdagbok på Fridhemsplan – mjuka män som vilar och söker varandra på badhus och i träningslokaler – fått några enstaka ifrågasättanden, berättar Veronika Aasa. Men det handlar mer om nakenheten än att han är en tydligt normkritisk konstnär. Själv säger han att det känts lite konstigt och intimt att plötsligt se sina serierutor i jätteförstoring.

– Men just det intima var också meningen, säger han.

Annars har projektet, som ska pågå fram till hösten 2018, mottagits övervägande positivt av upplivade resenärer.

Monica Hölls målning Flow kan beskådas på Gärdets t-banestation.
Monica Hölls målning Flow kan beskådas på Gärdets t-banestation. Foto: Josephine Askegård

Roger Hanssons Cowboy-sviten vid Zinkensdamm, och Monica Hölls Flow vid Gärdet är mer abstrakta verk, mer associativa men inte mindre tillgängliga. Här finns mycket att fundera över vid en väntetid mellan två tåg som kan vara över tio minuter i lågtrafik.

Hanssons collage med barndomens seriehjältar och scouter vill han lämna okommenterade under visningen. Han vill att betraktaren ska låta sina egna associationer styra.

För Monica Höll är det processen som är det viktiga, och som gett titeln. Hon säger att dessa bilder lika mycket som hennes skulpturer handlar om rummet.

– Jag börjar med ett blankt papper och själva arbetet blir en resa, säger hon.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp