Arbetssamhället: Inledning

Tack vare den teknologiska utvecklingen är behovet av mänsklig arbetskraft mindre än någonsin. Ändå arbetar vi mer än vad vi gjort under större delen av historien. Utbrändhet och stress ökar, jobb fylls av ”tomt arbete” och pensionsåldern höjs. Sociologen Roland Paulsens bok Arbetssamhället utkom första gången år 2010, och gavs i år ut på nytt på Atlas förlag, i en reviderad och utökad upplaga. Arbetaren återpublicerar i sommar de inledande delarna av boken i en radarserie. Här är första delen, bokens introduktionskapitel.

Av alla märkliga idéer som i dag präglar samhällsdebatten kommer jag i denna bok att uppmärksamma en mycket speciell sådan: idén om att skapa arbete. Jag vill ge dig som läser detta i uppgift att under en dag räkna hur många gånger du hör någon politiker, företagsledare, journalist eller annan människa nämna vikten av att på ett eller annat sätt ”skapa fler jobb”, ”generera arbetstillfällen”, ”öka sysselsättningen” eller ”bekämpa arbetslösheten”. Jag törs lova att ingen annan samhällsfråga tar lika stor plats som sysselsättningsfrågan.1 Om inte i direkt form finner vi den som inramning åt en rad andra, till synes orelaterade samhällsfrågor. Ta vilken miljöfråga som helst – det kan gälla huruvida mineralutvinning, avverkning, utfiskning eller fracking ska tillåtas på en viss plats, eller om hur konsumtionen av allsköns fossila bränslen bör regleras för att hejda den globala uppvärmningen – och den kommer att vändas till en fråga om att skapa eller förlora jobb. Nämn flyktingmottagande, anhöriginvandring, uppehållstillstånd och det kommer raskt att leda till hur invandrargrupper ska sättas i arbete. På samma vis avslöjar sig oron för svenska elevers sjunkande skolresultat inte sällan handla om hur väl vi ska stå oss i den internationella konkurrensen och säkra framtidens jobb.

 
Roland Paulsens Arbetssamhället utkom i år (2017) i nyutgåva på Atlas förlag.

Även som samhällsekonomisk fråga är sysselsättningsfrågan överordnad. I dag arbetar vi exempelvis inte för att skapa tillväxt; i stället tycks den rådande ambitionen vara att genom tillväxt skapa arbete. Om logiken bakom detta tvista emellertid de lärde. Lika stor som enigheten om att skapa arbete, är oenigheten om hur detta ska gå till.

Den här boken är inte ett inlägg i sysselsättningsdebatten. Då jag sympatiserar med tanken att den samhällsvetenskapliga forskningen bör vara politiskt transparent vill jag redan i detta skede varsko läsaren om att jag finner viljan att skapa arbete underlig, för att inte säga absurd. Samtidigt är min avsikt inte att presentera ett manifest mot det skapade arbetet. Jag kommer visserligen att diskutera olika alternativ till det oändliga skapandet av jobb, men det jag framför allt erbjuder är en kritisk analys av vad som lett fram till den situation som vi nu befinner oss i och av vad som händer i ett samhälle där arbetet blir ett självändamål. Jag kallar detta samhälle för arbetssamhället.

Arbetssamhället är något annat än den rena kapitalismen. Arbetssamhället har funnits före kapitalismen, och det har återuppstått i samhällen som försökt ta steget från kapitalism till socialism. Jag kommer att skriva om flera typer av arbetssamhällen här, men framför allt kommer analysen att kretsa kring det svenska arbetssamhälle som stat och kapital gemensamt reproducerar.

Arbetssamhället rymmer en spänning mellan två sinsemellan oppositionella krafter; den ena produktiv, den andra ideologisk. Den produktiva kraften består i det mänskliga produktionssystemets effektivisering: genom utveckling av ny teknik och nya arbetsmetoder har vi lyckats mångdubbla effektiviteten i vårt arbete. Det välstånd som i slutet av 1800-talet krävde tjugo människors arbetsinsats kan i dag produceras av en människa. Denna mänsklighetens triumf, denna kollektiva ackumulation av generationers yrkesskicklighet och ingenjörskonst, förvrids i arbetssamhället till en förbannelse. Bertrand Russells knappnålsexempel från 1935 illustrerar på ett tydligt sätt konflikten:

Anta att ett visst antal människor i ett givet ögonblick är sysselsatta med att tillverka knappnålar. De tillverkar så många knappnålar som världen behöver på (säg) åtta timmars arbete per dag. Någon gör en uppfinning varpå samma antal människor kan tillverka dubbelt så många knappnålar som förut. Men världen behöver inte dubbelt så många knappnålar: knappnålar är redan så billiga att några fler knappast skulle säljas till lägre pris. I en förnuftig värld skulle alla som sysslade med tillverkning av knappnålar börja arbeta fyra timmar i stället för åtta, och allt annat skulle fortlöpa som tidigare. Men i den existerande världen skulle detta anses demoraliserande. Människorna arbetar fortfarande åtta timmar, det blir för många knappnålar, några företagare går i konkurs, och halva antalet av de som innan sysslade med knappnålstillverkning blir av med jobbet. Det finns i slutändan precis lika mycket fritid som i det förra fallet, men hälften av arbetarna är fullständigt sysslolösa medan den andra hälften är överansträngd. På så vis garanteras att den oundvikliga fritiden ska fortsätta orsaka elände överallt, i stället för att bli en allmän källa till lycka. Går det att föreställa sig något mer vansinnigt?2

En man står brevid en vävstol på Borås Wäfveri AB år 1930. Tvärtemot vad många på 1930-talet trodde blev aldrig halva antalet arbetare ”fullständigt sysslolösa” i rationaliseringsprocessen.
En man står brevid en vävstol på Borås Wäfveri AB år 1930. Tvärtemot vad många på 1930-talet trodde blev aldrig halva antalet arbetare ”fullständigt sysslolösa” i rationaliseringsprocessen. Foto: TT

Trots den pedagogiska klarheten lider Russells exempel dess värre av en brist i analogin. Tvärtemot vad många på 1930-talet trodde blev aldrig halva antalet arbetare ”fullständigt sysslolösa” i rationaliseringsprocessen. Att vi under ett par sekel tvingats brottas med arbetslöshetens problem bör inte överskugga det faktum att produktivitetsdubbleringarna haft ytterst liten inverkan på arbetslöshetstal och genomsnittlig arbetstid. Vi har skapat jobb, och ju mer produktiviteten stigit, desto mer inriktade har vi blivit på att fortsätta göra just detta.

Det är länge sedan vi i Sverige sökte lösa ut den stigande produktiviteten i form av kortare arbetstid. Sedan införandet av den femte semesterveckan 1978 har arbetstidsförkortningarna lyst med sin frånvaro – ändå har produktiviteten fördubblats sedan dess. Faktum är att vi blivit så bra på att skapa jobb att vi för första gången i historien nu håller på att förlänga arbetstiden genom att höja pensionsåldern. Detta sker inte bara i Sverige (som redan har högst pensionsålder i EU) utan i ett tjugotal länder runt om i världen, däribland Frankrike, Polen och Australien.3

1987 arbetade exempelvis den genomsnittliga amerikanen 305 timmar mer än 1969.

Om man räknar hur mycket tid vi, med hänsyn till deltidsarbete och arbetslöshet, lägger på förvärvsarbete pekar det mesta på att en förlängning av arbetstiden skett i vissa länder. Enligt den ekonomiska historikern Juliet B. Schor minskade visserligen den genomsnittliga arbetstiden i USA radikalt mellan 1850 och 1950, men denna minskning nådde efter andra världskriget ett abrupt slut. Mellan 1948 och 1968 började arbetstiden i stället att förlängas för att därefter stiga desto brantare. 1987 arbetade exempelvis den genomsnittliga amerikanen 305 timmar mer än 1969.4 Ser man till OECD:s data över antal arbetade timmar per sysselsatt person tillhör Sverige och USA det fåtal länder där arbetstiden ökat under de senaste 40 åren.5

Sett ur ett längre tidsperspektiv är det endast under den tidiga industrialiseringens mest brutala dagar som människan arbetat mer än vad hon i dag gör. Bland antropologer råder stor konsensus kring uppfattningen att vi vid historiens gryning i egenskap av jägare-samlare arbetade cirka 20–35 timmar i veckan för att tillfredsställa våra behov och inta lämplig diet. Antikens romare och greker hade betydligt längre semesterperioder än vad vi har i dag, och i det medeltida samhället var åttatimmarsarbetsdagarna inte bara färre utan också präglade av lägre arbetsintensitet. Den näringsverksamhet som historiskt sett sysselsatt oss mer än någon annan, jordbruket, var innan dess industrialisering dessutom kopplad till årstidernas cykler. Även om vissa arbetsdagar kunde vara långa under skördetid arbetade feodalsamhällets bönder i huvudsak 120–150 dagar om året.6

Trots att vår teknologi gjort behovet av mänsklig arbetskraft mindre än någonsin arbetar vi alltså mer än vad man gjort under större delen av den mänskliga historien. Detta borde vara en bitter insikt. Liksom Bertrand Russell har majoriteten av arbetskritiker – i stället för att analysera arbetssamhällets förbluffande överlevnadsförmåga – varnat för den kris som vi riskerar att råka ut för om vi inte drar ner på arbetet. Den så kallade kristeorin sträcker sig tillbaka till Marx och kan förstås så här: när knappnålsmaskinen tillsammans med andra produktionstekniska innovationer försätter allt fler i arbetslöshet så breder en fattigdom ut sig som gör att den växande rikedom som produceras inte kan mötas av tillräcklig konsumtion. Det uppstår då ett överskott av produkter och tjänster som företagen inte blir av med och denna överproduktion gör i sin tur att ännu fler anställda måste sägas upp, vilket minskar konsumtionen i samhället ytterligare.

Dessa negativa spiraler av överproduktionskriser uppstår med kapitalismens utbredning med allt jämnare mellanrum och med allt svårare konsekvenser. Kapitalismens effektiva produktion förvandlas således till ett hot mot dess egen fortlevnad. Med Marx ord: ”De vapen, varmed bourgeoisien slagit feodalismen till marken, riktar sig nu mot bourgeoisien själv.”

Jag kommer att försöka förklara varför Marx profetia om kapitalismens självdestruktion så här långt visat sig vara falsk. Jag vill påstå att det inte finns någon frågeställning som tydligare uppenbarar gapet mellan nuets misär och möjlighetens rikedom. Kristeorin har inte minst på grund av dess ekonomiska determinism avskrivits i tusentals böcker. Ändå fångar den en fundamental spänning i vårt ekonomiska system. Med teknikens utveckling behövs allt färre personer i såväl betalt som obetalt arbete – så vad förklarar att ekonomin hittills klarat sig från ett fullständigt sammanbrott?

Vissa svar på denna fråga har inom samhällsvetenskapen haft en mer framträdande plats än andra. Globaliseringen tillhör ett av de mest populära svaren. Sammandraget kan man säga att det stora överflödet av varor kräver att marknaderna geografiskt vidgas till länder som tidigare stått utanför den kapitalistiska ekonomin. ”Behovet av en konstant expanderande produktmarknad sprider bourgeoisien över hela jordklotets yta”, skrev Marx och Engels redan i det Kommunistiska manifestet 1848. Inte förrän kapitalismen var global och vidare expansion omöjlig skulle dess sammanbrott komma, tänkte de. Kanske har globaliseringsprocessen gått långsammare än vad Marx och Engels trodde?

Friedrich Engels (t v) och Karl Marx. Kanske har globaliseringsprocessen gått långsammare än vad de båda arbetarrörelseteoretikerna trodde?
Friedrich Engels (t v) och Karl Marx. Kanske har globaliseringsprocessen gått långsammare än vad de båda arbetarrörelseteoretikerna trodde? Foto: TT

Andra populära förklaringsmodeller inbegriper den statliga stimulansen. Genom att exempelvis absorbera överflödig arbetskraft i statligt organiserad utbyggnad av infrastruktur och förse arbetslösa med bidrag har man lyckats hindra konsumtionen från att dana. Staten har även spelat en avgörande roll i utvecklingen mot vad vissa beskrivit som en krigsekonomi – en kapitalism som förser människor med arbete genom ständig destruktion av existerande tillgångar. Ytterligare en teori har betonat utvecklingen av nya behov – falska enligt vissa, fullt naturliga enligt andra – och hur de ekonomiskt privilegierade lyckats driva upp sin konsumtionsnivå för att svälja en del av överflödet.

Dessa teorier har ett väl så stort förklaringsvärde, och särskilt behovsteorin kommer att behandlas ingående senare i boken. Problemet är att arbetet i sig tenderat att glida undan analysen. Jag återkommer här till frågan om det skapade arbetet – hur ser det egentligen ut? ”De båda största partierna i Sverige kallar sig arbetarpartier”, skriver idéhistorikern Sven-Eric Liedman 2009 i ett debattinlägg om dagens arbete. ”Vad är det för arbete som de båda eftersträvar? Går det att säga mer än: motsatsen till arbetslöshet?”7

Sedan nationalekonomin instiftades som samhällsvetenskaplig disciplin har arbetet förutsatts fungera som samhällsorganismens taktfasta hjärta, som ett centrum av effektivitet, verksamhet och resurshushållning. Mitt bidrag till diskussionen om överproduktionens gåta utgörs av en teori om att överproduktionen gått så långt att den drastiskt kommit att inskränka själva produktionsapparatens rationalitet. Det minskade behovet av arbete visar sig i det arbete som utförs.

Det intervjupersonerna hade gemensamt var att de ägnade mer än hälften av sin arbetstid åt aktiviteter som inte hade något med deras egentliga arbete att göra.

Idén till denna bok föddes under ett forskningsprojekt då jag var sysselsatt med att intervjua extrema fall av vad jag så småningom kommit att kalla för ”tomt arbete”. Det intervjupersonerna hade gemensamt var att de ägnade mer än hälften av sin arbetstid åt aktiviteter som inte hade något med deras egentliga arbete att göra – många ägnade arbetstiden åt att surfa på internet, skriva privat e-post eller tala i telefon; andra kunde spela spel, titta på film eller sova. Bland fyrtiotalet intervjupersoner tillhörde majoriteten den välutbildade och relativt välbetalda delen av befolkningen. Deras arbete var på ytan respektabelt, viktigt och till och med ansett, men till innehållet likväl dränerat på mening.

Även om detta för mig innebar att min respekt för arbetets helgd reducerades till ett minimum insåg jag det omöjliga i att utifrån dessa extremfall uttala sig om ”dagens arbetsliv” generellt. Men jag var heller inte beredd på att avskriva det tomma arbetet som en bagatell i arbetslivets marginal. Att klyva den arbetande befolkningen i en liten del som tär och en större del som när skulle vara ett lika stort misstag som att generalisera utifrån det tomma arbetets ytterligheter. Arbetets mening (eller brist på mening) är snarare en gradfråga. Något förenklat skulle man kunna placera in arbetets arter och avarter på en skala där den sysslolösa bankirens ”arbete” utgör en extrem, och den ekologiska småbrukarens arbete den andra extremen. Mellan dessa poler fördelar sig den gigantiska mångfalden av jobb längs hela spektret – jobb som i sig dessutom kan innebära breda variationer i meningsfullhet vad det gäller arbetsuppgifter.

Många som läser detta torde ha svårt att känna igen sig i den rådande bilden av det goda arbetet. Det kan till och med vara svårt att se på vilket sätt ens ”arbete” alls är ett arbete annat än till formen. I stället för effektivitet och kreativitet innebär arbetet för de allra flesta motvilja och leda (se kapitel 2). Den här olusten inför arbetet kommer i boken att analyseras och sättas in i ett arbetshistoriskt sammanhang. Meningslösheten kan, som jag kommer att visa, ta sig olika former beroende på yrke och position.

Långt ifrån alla som arbetar upplever arbetet som en förbannelse. Överflödet tillåter nämligen en diversifiering av arbetet som gör att allt som kan avlönas och lite till kan kallas för ”arbete”. I en restaurang kan man exempelvis anta att de som lagar mat och serverar arbetar i formell mening. Men även de som blir serverade kan formellt ”arbeta” om de exempelvis är där på representationsmiddag. En av de mer politiska ambitionerna med denna bok är att läsaren ska få inblick i orimligheten i att tala om arbetet som en kreativ verksamhet, som en grund för gemenskap, eller som en förrättning underkastad effektiviseringskravens tunga ok. ”Arbetet” saknar sådan enhetlighet och kan bara till mycket liten del tillskrivas dessa egenskaper. Bortom arbetsideologins rationalitetsanspråk kommer vi att se ett kolossalt slöseri. Bakom dess löften om mening och utveckling kommer vi att finna underordningens repetition.

Även de som blir serverade på en restaurang kan formellt ”arbeta” om de exempelvis är där på representationsmiddag.
Även de som blir serverade på en restaurang kan formellt ”arbeta” om de exempelvis är där på representationsmiddag. Foto: Andrew Medichini/TT

Innan bokens disposition presenteras kan det vara på sin plats med ett par begreppsliga klargöranden. Utöver ambitionen att utreda överproduktionens gåta kommer jag att erbjuda en introduktion till den mest tongivande arbetskritiska litteraturen. Med ”arbetskritik” åsyftar jag teorier och idéer där arbetets centrala roll och förmodade behag på ett eller annat sätt ifrågasätts. Skaran av arbetskritiker inbegriper vitt skilda tänkare som Platon och Aristoteles, Karl Marx och Peter Kropotkin samt mer samtida samhällsfilosofer, vars aktualitet påbjuder att behandla dem mer ingående än övriga, som Herbert Marcuse, André Gorz och Nancy Fraser. Exposén kommer utan tvivel att göra sig skyldig till viss eurocentrism. Den närmast uppenbara förklaringen är att överproduktionens problem historiskt stammar från den materiellt sett rika delen av världen. I takt med att arbetssamhället vinner mark sprider sig dock arbetskritiken och dess relevans till nya regioner.

Under den långa tid som förflutit sedan Platon påtalade arbetets fördärv har innebörden i begreppet ”arbete” varierat avsevärt. Den läsare som letar efter en fast definition kommer här att hållas på halster. Även om jag i första hand behandlar det arbete som utförs mot ekonomisk ersättning, kommer jag att framhålla arbetsdefinitionens politiska laddning i relation till hur man sett på arbete under olika tider. Vad som exempelvis betraktas som ”lönearbete” och inte varierar än i dag mellan nationer och har i vissa fall föregåtts av lång, politisk kamp. Som Karel Kosík skriver i sin utredning av arbetsbegreppet så ansåg sig exempelvis inte Aristoteles arbeta när han filosoferade, men när en filosofiprofessor i dag sätter sig vid skrivbordet så är hon eller han likväl ”på jobbet”. På samma sätt har barnuppfostran länge hållits utanför lönearbetets sfär fram tills för bara några decennier sedan då kvinnornas intåg på arbetsmarknaden krävde offentlig barnomsorg.

Med överproduktionen har vi alltså kunnat vidga arbetsbegreppet till att inbegripa aktiviteter som tidigare ansågs utgöra arbetets motsats. Detta kan skapa förvirring i en bok som denna, men även om jag kommer att försöka specificera arbetets kontextuella mening under resans gång vill jag snarare än att presentera ett ”facit” uppmuntra läsaren att själv ta ställning till arbetsbegreppets uttänjning. En pianist som övar skalor, en sjuksköterska som tar blodprov, en direktör som skär ner på personalstyrkan, en människa som dammsuger sitt hem – är det rimligt att inlemma så pass skilda aktiviteter som dessa under ett och samma begrepp? Om inte, hur kommer det sig då att vi gör det?8

 – – –

Boken består av fyra huvuddelar som kan läsas var för sig samt i valfri ordning efter preferens. Tanken är att dispositionen ska reflektera arbetssamhällets konfliktfyllda struktur. Den första delen behandlar framväxten av arbetsideologin och hur den skiljer sig från den förmoderna synen på arbete. Den andra delen handlar om hur överproduktionens problem tar sig uttryck inom konsumtionssfären, och den tredje delen om hur det märks inom produktionssfären. Den fjärde delen behandlar arbetskritiska praktiker och alternativ till arbetssamhället.

I kapitel 1 kommer läsaren att bli varse att arbetssamhällets ideologiska drivkraft är relativt ny och dessutom helt motsatt den arbetssyn som dominerat den västerländska historien. Faktum är att arbetet gått från att i huvudsak betraktas som en förödmjukelse, som ett nedrigt och vämjeligt straff, till att proklameras som en rättighet. Den långa resan från den antika avskyn till den moderna vördnaden beskrivs här övergripligt. Syftet är att urskilja några av arbetsideologins hoptrasslade trådar och skapa klarhet i en ytterst motsägelsefull idériktning. Från det att den ”protestantiska” arbetsmoralen uppstod bland ett fåtal asketer under 1500-talet har arbetsideologin växt genom att dra på sig nya lager från idéhistoriska strömningar hos efterkommande tidsepoker. Trots att den tidigaste arbetsivern kan sägas härstamma från religiös ängslan råder det inget tvivel om att arbetsideologin nådde sin stora spridning med industrialiseringens våldsamma arbetstvång. Med våldet instiftades en lydnadsmoral och idén om arbetet som en plikt. Denna stora ideologiindoktrinering kunde, när arbetsmoralen väl naturaliserats och produktionens effektivitet mångdubblats, anta mer raffinerade (och mindre våldsamma) former.

Kapitel 2 beskriver hur gudsfruktan kompletteras med en fruktan för arbetslöshet och hur ”rätten till arbete” myntas av arbetarrörelsen. Varje epok har satt sitt historiska avtryck och på sitt sätt bidragit till vad som lett fram till dagens arbetsideologi. Vi märker detta i hur vi numera tenderar att både betrakta arbetet som en plikt och som en rättighet. För utvecklingen av synen på arbetet som en rättighet har föreställningen om arbetets goda inverkan på folkhälsan spelat stor roll. Denna föreställning beskrivs och analyseras här i detalj, liksom den om att arbetet skänker livet mening och är ett verktyg för integration. Flera moderna rörelser har också drivit på rättighetsdiskursen. Jag kommer, med särskilt fokus på den feministiska rörelsen, ge exempel på hur radikala strömningar, trots initialt arbetskritiska ansatser, har anpassat sig till arbetssamhället och delvis blivit till dess stöttepelare.

I bokens andra del behandlas produktionsökningarna och deras inverkan på vår konsumtion. Som John Maynard Keynes en gång skrev kan ”människans ekonomiska problem” nu äntligen lösas. Befintlig teknik har potentialen att reducera arbetets börda till ett minimum, att göra oss fria. I arbetssamhället framträder denna frihet emellertid mer som ett hot än något annat. Om detta handlar kapitel 3. Människans försörjningstvång, den bibliska gudens straff, lever inte kvar av materiell nödvändighet utan som något människan själv ålägger sig. ”Människan” inbegriper dock inte alla människor – i det här kapitlet beskrivs även de maktintressen som arbetssamhället, i såväl kapitalistisk som statskommunistisk form, främjar. Dessa får stor betydelse vid kritisk granskning av några av de mest uppmärksammade kristeorierna, teorier som i Marx anda ser produktionsöverflödet som en kraft som på sikt kan få arbetssamhällets fördämningar att brista.

I kapitel 4 sammanfattas de mest upprepade förklaringarna till varför Marx profetia om kapitalismens självgenererade destruktion inte har infriats. Jag går igenom tillblivelsen av två former av stimulans till ökad konsumtion. Dels den privata stimulansen, som framför allt märks i reklamindustrins blomstring; dels den statliga stimulansen där man främst genom skatte-, penning- och bidragspolitik samt inrättningen av en offentlig arbetssektor försökt absorbera det växande överskottet av arbetskraft och hålla folkets köpkraft på jämn nivå.

De psykologiska konsekvenserna av dessa former av institutionaliserad konsumtionsstimulans analyseras i kapitel 5. Detta kapitel är det mest teoretiska och kan betraktas som en djupdykning i arbetskritikens återkommande gradering av de mänskliga behoven. En tes som delas av fler än arbetskritiker är att arbetet med teknikens utveckling antagit en rad improduktiva former. Merparten av det moderna arbetssamhällets lönearbete tillfredsställer inte några vitala behov hos människan, men med hjälp av olika former av stimulans har man lyckats blåsa upp hennes behovsstruktur till att innefatta sådant som tidigare generationer inte ens kunde drömma om. Kritiken av denna ”konsumism” och dess statliga understöd vilar ofta på en mer eller mindre uttalad distinktion mellan ”falska” och ”sanna” behov. Med postmodernismens kritik av den här sortens dualismer inom humaniora och samhällsvetenskap har mycket av dess teoretiska underlag fallit i glömska. Här sammanfattas fyra olika ståndpunkter beträffande människans behovsstruktur och hur denna påverkas av stimulans och överflöd.

Merparten av det moderna arbetssamhällets lönearbete tillfredsställer inte några vitala behov hos människan, men med hjälp av olika former av stimulans har man lyckats blåsa upp hennes behovsstruktur till att innefatta sådant som tidigare generationer inte ens kunde drömma om.
Merparten av det moderna arbetssamhällets lönearbete tillfredsställer inte några vitala behov hos människan, men med hjälp av olika former av stimulans har man lyckats blåsa upp hennes behovsstruktur till att innefatta sådant som tidigare generationer inte ens kunde drömma om. Foto: TT

Den tredje delen upptas helt av överproduktionens omvälvande, men ytterst ouppmärksammade betydelse för arbetslivet. Kapitel 6 lyfter fram en mindre omdiskuterad sida av överflödet och dess konsumtionsrelaterade konsekvenser. Som Baudrillard beskrivit det, antyder talet om ”överflöd” att ett ”slöseri” också äger rum. Detta slöseri skulle visserligen kunna härledas till konsumismens övergödning av vissa och exploatering av andra, men i det här kapitlet lyfts mer direkta former av slöseri fram. Två fenomen som enbart har till syfte att garantera varucirkulation och bevara det rådande arbetstvånget hamnar i centrum för analysen. Dels det planerade åldrandet av teknikvaror, hur man genom marknadsföringen och redan på innovationsstadiet vid tillverkning av exempelvis en mobiltelefon –för att ta ett aktuellt exempel – säkerställer att telefonen i fråga antingen kommer att gå sönder eller bli omodern inom en viss tidsperiod för att vidare efterfrågan ska kunna upprätthållas; dels den prisbevarande varukasseringen som på produktions- och distributionsnivå uppstår när det finns ett överflöd av en viss vara; ett överflöd som gör det mer lönsamt att skapa artificiell brist (genom att exempelvis kasta matvaror) än att dumpa priserna. Arbetssamhällets ekonomiska disciplin är bevisligen inte den lära om ”hushållning med begränsade resurser” som den en gång varit.

Att arbetsbegreppet vidgats till att innefatta så mycket att det i princip förlorat sin mening är inte bara ett abstrakt påstående utan en ytterst kännbar realitet för den växande gruppen människor som inte ens inför sig själva kan motivera sin sysselsättning. Jag betraktar den här delen som det viktigaste bidraget till kritiken av arbetssamhället, men vill betona att det inte handlar om en revision av Marx alienationsteori. I den mån vi alls har att göra med alienation i dag, rör det sig om en hyperalienation. Vi har sedan länge passerat den gräns där produkten av vårt arbete är oss främmande. Dagens förfrämligande är djupare än så. Den angriper själva rötterna till vår existens. Kapitel 7 redogör för tjänstesektorns tillväxt och för hur allt fler livsaktiviteter inbegrips i lönearbetet med konsekvensen att spontaniteten hos dessa aktiviteter dör ut.

Kapitel 8 behandlar ytterligare en konsekvens av tjänstesektorns tillväxt, nämligen att arbetet antar en immateriell karaktär. Även i det industriella arbetet ökar avståndet till produkten – dels genom den, inom arbetssociologin, väl utforskade fragmenteringen av arbetsprocessen; dels genom att teknik ersätter arbetsuppgifter som tidigare utförts manuellt. Våra sinnen mister således en viktig stimulans i vardagen och våra kroppar blir oss främmande. På liknande sätt kan vissa typer av immateriellt arbete leda till förfrämligandet från våra känslor. När vi inte längre får betalt för olika göromål (som att utföra, producera eller leverera) utan ägnar merparten av vår vakna tid åt att mot betalning inta vissa sinnestillstånd (genom att bete oss, vara och behaga enligt förutbestämda mönster) så uppstår förvirring kring vilka vi egentligen är. När känner vi och uppför vi oss enligt inre önskan, och när är känslolivet och handlingarna blott slentrianspeglingar av hur vi dagligen lärt oss att interagera med människor i vårt förvärvsarbete?

Kapitel 9 behandlar ett slags sista steg i arbetets utarmning. Här är det inte längre arbetets brist på substans eller förnedrande karaktär som intresserar oss, utan dess totala frånvaro. Som en meningslöshetens kulmen visar oss det tomma arbetet, arbetstid utan arbetsuppgifter, hur arbetet kan reduceras till ren symbolik. Det tomma arbetet bekräftar ytterligare att priset för undvikandet av Marx kriser av arbetslöshet och varuöverflöd är arbetslivets substansdränering. Det vi ser är arbetets slutliga separation från produktionen. Arbetet antar skepnaden av en förnedrings-, tvångs- och maktgenomsyrad tidsdödare som lever vidare för sin egen skull.

För att inte stanna vid kritikens rena negation kommer exempel på vägar ut ur arbetssamhället att presenteras i kapitel 10. Vi kommer att få ta del av några motrörelser som äger rum på mikronivå. Dessa rörelser går under beteckningen ekoaktivism och har som gemensam nämnare att de hjälper individen att minimera konsumtion och arbete till ett minimum. Att de materialiserar en rationalitet som bättre tar vara på teknologins arbetsminimerande potential är också anledningen till att de i arbetssamhället så ofta rör sig i en gråzon mellan det lagliga och det olagliga. Vid sidan av dessa motrörelser kommer jag i kapitel 11, som motvikt till den bekväma resignation som kännetecknar allsköns ”radikala” strukturalister, diskutera arbetskritikens utopiska potential och de två mest förekommande förslagen på vägar ut ur arbetssamhället: förkortad arbetstid och basinkomst.

 

Fotnoter:

1. Medierapporteringens prioritering av sysselsättningsfrågan återspeglas hos allmänheten i stort enligt flera opinionsundersökningar där sysselsättningsfrågan placerats i topp vid rankning av olika samhällsproblem sedan lång tid tillbaka, se Henrik Ekengren Oscarsson och Annika Bergström, ”Svenska trender 1986–2015”, Göteborg, SOM-Institutet, 2016. Detta gäller inte bara den svenska befolkningen; sedan man i Eurobarometerns standardenkäter började fråga EU-medborgare vilka samhällsfrågor de anser vara viktigast, har ”arbetslösheten” rankats högst sedan början av 1980-talet, och med god marginal till de två efterföljande samhällsproblemen ”inflation” och ”brottslighet”, se Eurobarometer, ”Effects of the economic and financial crisis on European public opinion”, European Commission, 2014.

2. Bertrand Russell, In praise of idleness and other essays, London: Routledge, 1996 [1935], s. 6-7.

3. Cecilia Westin, ”Sverige har högst pensionsålder i EU”, Stockholm, SCB, 2016.

4. Schors studie av arbetstidens utveckling under den amerikanska efterkrigstiden är den mest citerade på området och, följaktligen, också en av de mest omdiskuterade, se Juliet B. Schor, The overworked American: The unexpected decline of leisure, New York: Basic Books, 1991. En nyare studie tyder på att Schors studie stämmer, samt att ökningen fortsatt även efter 1990 (deras data sträcker sig till 2007), se Lawrence Mishel m.fl., The state of working America, Ithaca: Cornell University Press, 2012. Andra studier visar att minskningen i antal arbetade timmar mattades av efter andra världskriget, men att den ändå fortsatt. Till exempel tyder Huberman och Minns data på att arbetstiden även efter andra världskriget fortsatte sjunka i USA, Kanada och Australien, om än betydligt försiktigare än innan, för att mellan 1980 och 2000 öka en aning, se Michael Huberman och Chris Minns, ”The times they are not changin’: Days and hours of work in Old and New Worlds, 1870–2000”, Explorations in Economic History, vol. 44, nr 4, 2007. För att få en överblick över studierna på detta område rekommenderas Negreys sammanställning där fem av sju studier visar på att arbetade timmar per år fortsatt gå ner, se Cynthia Negrey, Work time: Conflict, control, and change, New York: Polity, 2012. Även om nationalekonomer är mer benägna att tala om en nedgång än övriga inom samhällsvetenskapen är dock nationalekonomerna kluvna i frågan. Som Robert Whaples visat motsatte sig en knapp majoritet Schors analys (58 procent). Frågan var en av de som det enligt Whaples rådde minst konsensus kring bland de arbetsmarknadsekonomer som ingick i hans enkät. En av de få frågor som ekonomerna var ännu mindre överens om var huruvida ”fackförbund generellt har negativa effekter på välfärden även om de kan förbättra välfärden för sina medlemmar”, se Robert Whaples, ”Where is there consensus among American economic historians? The results of a survey on forty propositions”, The Journal of Economic History, vol. 55, nr 01, 1995, s. 729.

5. Denna statistik, samt argumentet att vi tagit ut en del av produktivitetsutvecklingen genom att sänka andelen arbete, analyseras närmare i kapitel 4.

6. För sammanställningar av forskningen kring hur mycket den förindustriella människan arbetade se Schor, The overworked American, och Marshall Sahlins, Stone age economics, Chicago: Aldine-Atherton, 1972. Sahlins analys fick stort genomslag och omkullkastade tidigare uppfattningar om att man under tider med mindre utvecklad teknologi borde ha arbetat mer. Sahlins utgick bland annat från antropologiska studier av urinvånare i Botswana och Filippinerna, aboriginska stammar och och den tanzaniska hadza-stammen. Efter Sahlins intervention har flera studier prövat hans teser och funnit att arbetsveckan kan ha varit längre än de 15 timmar som Sahlins uppskattade. I socialantropologen Raymond Hames översikt över genomsnittlig arbetstid i elva hortikulturella samhällen i Amazonas varierade arbetsdagens längd mellan tre och sju timmar beroende på samhälle, se Raymond Hames, ”Time, efficiency and fitness in the Amazonian protein quest”, Research in Economic Anthropology, vol. 11, 1989. Wanda Minge-Klevanas sammanställning av 15 antropologiska studier visade en ökning av arbete som hör hemmet till och en minskning av arbete utanför hemmet: ”kvinnor i jordbrukssamhällen arbetar mellan 2 och 7,4 timmar per dag i hemmet medan kvinnor i postindustriella samhällen arbetar mellan 5,8 och 9,5 timmar per dag i hemmet”, se Wanda Minge-Klevana m.fl., ”Does labor time decrease with industrialization? A survey of time-allocation studies”, Current Anthropology, vol. 21, nr 3, 1980, s. 287. Minge-Klevanas m.fl. drar dock inga slutsatser kring huruvida en generell ökning skett utan uppmärksammar det faktum att det postindustriella arbetet (det vill säga från och med industrialiseringen) är så ensidigt avgränsat (och därtill uppdelat i resande, utbildning och andra aktiviteter som rimligen bör räknas in) i jämförelse med det arbete som tidigare var betydligt mer lågintensivt och uppblandat i lekar och ritualer, att en strikt tidsjämförelse riskerar att dölja snarare än avslöja.

7. Sven-Eric Liedman, ”Vad är meningen med arbete?” Sydsvenskan, 3/3, 2009.

8. För mer av semantiska utredningar av arbetsbegreppet rekommenderas Jan Ch. Karlssons Begreppet arbete där författaren försöker fastställa ett empiriskt fruktbart begrepp. Som Karlsson noterar har begreppet rört sig mellan allomfattande meningslöshet och begränsande snävhet. Under mitten av 1800-talet klagade den tyske tänkaren Wilhelm Heinrich Riehl på att arbetsbegreppet täckte in så många aktiviteter att det blivit svårt att säga vad som inte var arbete. Marx smalnade dock av begreppet avsevärt till att handla om en värdegenererande process snarare än om vissa typer av aktiviteter. I en passage i Kapitalet skriver han: ”Om en sak är värdelös så är även arbetet bakom den värdelöst; arbetet räknas inte som arbete, och skapar därför inget av värde”, se Karl Marx, Marx, selected writings, Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1994, s. 225. Marx fångar, i vad som liknar en självmotsägelse, hur skillnaden mellan ”arbete” i teoretisk och ”arbete” i vardaglig mening kan variera. Med hans definition, som egentligen är en vidareutveckling av Adam Smiths värdelära, skulle enbart en minoritet av det vi i vardaglig mening kallar för ”arbete”, kvalificeras som ”riktigt” arbete. Enligt Karlsson har vi under 1900- talet nämligen rört oss mot samma begreppsförvirring som den Riehl beskriver, se Jan Ch. Karlsson, Begreppet arbete: Definitioner, ideologier och sociala former, Lund: Arkiv, 1986, s. 104. Detta har, menar han, ideologiska orsaker. Att en aktivitet omvärderas som arbete kan i arbetssamhället innebära att stora samhällsgrupper vinner i anseende då en omvärdering exempelvis kan möjliggöra att tidigare ”obetalt arbete” förvandlas till ”lönearbete”, se Jan Ch. Karlsson, ”Arbete, immateriell produktion och sociala relationer”, Sociologisk Forskning, nr 1, 1992, s. 47. Som det kommer att framgå av den idéhistoriska beskrivningen av arbetsideologins framväxt, kan man generellt säga att arbetsbegreppet rört sig från att innefatta aktiviteter som måste utföras av naturlig nödvändighet till att innefatta i princip alla slags tjänster som någon är beredd att betala för. Detta har skett parallellt med att man gärna hänvisar till det kreativa, konstnärliga arbetet när man vill framhäva arbetets välsignelse mer generellt. Logiken bakom och riskerna med detta kommer vi att ägna stor uppmärksamhet längre fram (i kapitel 3).

 

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
Montage, Arbetarens reporter Vendela Engström och vik. tf. chefredaktör står inklippt framför en grupp officerare
Vendela Engström är Arbetarens vikarierande tillförordnade chefredaktör. Foto: Henrik Montgomery / TT, Johan Apel Röstlund

Vendela Engström:
Svik nationen – stå upp för fred

”Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning”, skriver Vendela Engström.

De senaste åren har antalet väpnade konflikter där stater strider mot varandra eller där minst en stat strider mot en rebellgrupp, legat på en historiskt hög nivå. År 2022, samma år som Ryssland invaderade Ukraina, mätte Uppsala universitets konfliktdatabas 55 sådana konflikter. Det går att jämföra med år 2000 till 2013 då motsvarande siffra låg på mellan 31 och 39. Parallellt med den här utvecklingen har det skett en kraftig ökning av antalet döda till följd av väpnade konflikter.

Sedan mätningen gjordes har kriget på Gazaremsan inletts, ett krig som allt mer liknar ett regelrätt folkmord på palestinier. Enligt FN har fler barn dött i Gaza under det senaste halvåret än alla väpnade konflikter tillsammans under de senaste fem åren. Och bomberna fortsätter falla. 

Värst drabbas civilbefolkningen

I skuggan av Rysslands invasion av Ukraina och kriget på Gazaremsan, så har över 6 miljoner människor tvingats på flykt till följd av den väpnade konflikten som just nu pågår i Sudan. 

Det är aldrig de politiska makthavarna som drabbas värst av krig. De som drabbas värst är civilbefolkningen. 

”Länder behöver arméer bara för att andra länder har arméer. Om ingen hade en armé skulle ingen behöva dem”.  Så skriver den kände antropologen och anarkisten David Greaber i boken Bullshit jobs där han beskriver militäryrket som meningslöst.

Runt om i världen pågår en omfattande militarisering. Inte minst i Sverige. Vi är nu med i Nato, en process som gick igenom utan folkomröstning. USA ska få tillgång till militära baser runt om i landet samtidigt som regeringen lägger allt mer pengar på försvaret. 

Regeringen väljer vapen istället för fred

Förra året köpte den svenska Försvarsmakten in en stor mängd militära radiosystem från Israels största vapentillverkare Elbit Systems. Det är ett direkt stöd till den israeliska krigsmaskinen. 

Parallellt med detta har regeringen avskaffat det ekonomiska stödet till landets fredsorganisationer – organisationer som behövs mer än på länge. 

Under de senaste åren har de kapitalistiskt drivna kriserna accelererat och avlöst varandra. Inte minst när det kommer till klimat och ekonomi. Det har i sin tur lett till ökade geopolitiska spänningar. 

Krig och vapenhandel har länge varit en viktig del av världsekonomin. Skapandet av moderna nationalstater, arméer och det kapitalistiska systemet har hängt tätt ihop. Därför har motståndet, historiskt sett, också riktat sig mot detta.

Vägra vapen – svik nationalstaten

Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning och som sviker nationen genom att vägra strida för den. 

Ett bra exempel är nätverket Stoppa Elbit som blockerat Elbits kontor i Göteborg med krav om att hyresvärden Wallenstam ska vräka vapenbolaget. 

Antimilitarism går som en röd tråd genom den del av arbetarrörelsen som Arbetaren och SAC tillhör – den frihetliga socialismen.

Den 30 maj 1949 skrev Arbetarens dåvarande chefredaktör Albert Jensen såhär i tidningen: ”Vi har varit antimilitarister därför att militären varit ett redskap för klassvälde, ett redskap för vårt underkuvande under kapitalismen. Vi har varit antimilitarister därför att vi är internationalister och militarismen är ett redskap för nationalismen.”

Det enda sättet att vända kapitalismens militariserade framfart mot avgrunden är att vi går samman, över gränserna. Ett hållbart motstånd mot den rådande maktordningen kan bara byggas underifrån.

Publicerad Uppdaterad
6 days sedan
Pelle Sunnvisson från Stockholms LS har förhandlat i fallet. Foto: Privat, Vendela Engström Kollage: Arbetaren

Solidariska städare har vunnit sitt första fall

En ukrainsk städare som inte har fått en krona i lön, får nu en normal timlön. En vecka efter grundandet av det nya facket Solidariska städare vinner de sitt första fall.

12 kronor per kvadratmeter. Så mycket hade en ukrainsk städare utlovats i betalning då hon anlitades för flyttstäd. Men hon fick inte betalt.

Städaren, som är medlem i det nystartade facket Stockholms städsyndikat – Solidariska städare, valde att vända sig till facket. Bara en vecka efter att syndikatet bildats har de nu vunnit sitt första fall. För städaren innebär det att hon nu får en normal timlön samt 20 000 kronor i ersättning för arbete. 

– Det är en liten seger i ett hav av lönedumpning och exploatering, men likväl en seger och därför viktig såväl för individen som kollektivet, säger Pelle Sunvisson, förhandlare för Solidariska städare.

Löneform som bara tillämpas för migrantarbetare

Han förklarar att företaget ville betala enligt en löneform som i städbranshen bara tillämpas för migrantarbetare med ersättning per kvadratmeter snarare än för arbetad tid.

– Detta innebär att oavsett hur smutsigt det är får man samma lön. På så vis hamnar hela risken på arbetaren, som bara i bästa fall får en rimlig lön.

Under det städsyndikatets första möte deltog ett 30-tal städare och migrantarbetare. Flera vittnade om exploatering på den svenska arbetsmarknaden.

– Vinsten är ännu en pusselbit i att normalisera arbetsvillkoren i den här branchen, säger Pelle Sunvisson.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
SAC:s generalsekretare Gabriel Kuhn.
Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. Foto: Vendela Engström

SAC:s general­sekreterare: ”Den svenska modellen är uträknad”

”Många fack har blivit en intresseorganisation i stället för en kamporganisation”, säger Gabriel Kuhn, SAC:s generalsekreterare i en intervju om fackens roll i dagens Sverige, om hur syndikalismen vill förändra samhället i grunden och varför han tror att SAC kan dubblera antalet medlemmar under de kommande åren.

SAC Syndikalisterna bildades år 1910 och var som störst under mitten av 1920-talet, då med närmare 40 000 medlemmar. Efter Saltsjöbadsavtalet år 1938 och det som kom att bli den svenska modellen har LO dominerat fackföreningssverige. Sedan dess har SAC:s medlemsantal långsamt minskat, även om det gått uppåt igen de senaste åren. I dag ligger medlemsantalet på cirka 3 500. 

SAC:s konstituerande kongress 1910.

Mellan 2006 och 2008 sjönk den totala fackliga organisationsgraden i Sverige för både arbetare och tjänstemän med 5–6 procentenheter. Bakgrunden var bland annat att det fackliga medlemskapet blivit dyrare i och med att den dåvarande regeringen slopade skattereduktionen för fack- och a-kasseavgiften. 

Under pandemiåren 2020–2021 ökade organiseringsgraden igen. Det var första gången sedan mitten av 1990-talet. Men 2022 sjönk antalet fackanslutna till 59 procent i arbetaryrken – den lägsta på 30 år, enligt en rapport från Arena idé. 

Fackens roll i dag

Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. När det kommer till fackens roll i dagens Sverige tror han att många ser facken som en ”försäkring” snarare än som något som aktivt kan bidra till en samhällsförändring. 

– Så länge som den svenska modellen fungerade och ekonomin var stabil var många nöjda. Arbetsvillkoren förbättrades samtidigt som lönerna var bra. Men till slut började många fack bli mer av en institutionaliserad intresseorganisation i stället för en kamporganisation, säger han.

Gabriel Kuhn på sitt kontor i SAC-huset i Stockholm. Foto: Vendela Engström

Kuhn tror att den sjunkande organiseringsgraden bland annat har att göra med en besvikelse över fackens minskade inflytande i takt med att ekonomin och arbetsvillkoren försämras och antalet otrygga anställningar ökat. Samtidigt som arbetsköpare har lyckats flytta fram sina positioner, bland annat i och med inskränkningen av strejkrätten 2019, så har det fackliga inflytandet minskat. 

– I dag saknar de stora fackföreningarna de medel som krävs för att svara på förändringarna och försämringarna som skett på arbetsmarknaden. Det gör att många fack förlorar ännu fler medlemmar och då blir de ännu svagare. Det har blivit en ond cirkel, säger Kuhn.  

Tesla och den svenska modellen 

Den 27 oktober 2023 inleddes den längsta strejken i Sverige på över 80 år: IF Metalls strejk på Tesla. Både IF Metall och flera av de fackförbund som deltar med sympatistrejker har uttalat sig om hur viktig den här strejken är för den svenska modellen.

Gabriel Kuhn tror att den svenska modellen redan är uträknad och att sannolikheten för att IF Metall kommer vinna konflikten med Tesla är låg.

– Den svenska modellen är redan urholkad och den nuvarande globala politiska och ekonomiska utvecklingen gör det omöjligt att upprätthålla den. Strejken känns som ett sista försök att försvara modellen mot den nyliberala kapitalismen. Men egentligen tror jag det är för sent. I mina ögon ser det ut som en sista strid för en tid då fackföreningar hade en makt som de inte längre har, säger han. 

Tror du att facken behöver återgå till den tidigare kampandan du beskriver, eller vad krävs för att arbetare och fack ska få en starkare position igen

– Ja, om man under en lång tid saknat en samhällsvision som inte går längre än samhället just nu – med den svenska modellen och dess klasskompromiss – då kommer problem att uppstå när det krisar. De gånger som fackföreningar har spelat en stor roll för arbetarnas levnadsvillkor har det alltid varit tillsammans med sociala och politiska rörelser som vill förändra samhällets grundstrukturer; de ekonomiska och de sociala. Om fackföreningar vill spela en större politisk roll igen krävs det att de utvecklar en tydligare politisk vision.

Inom SAC finns visionerna, menar han, såsom målet om ett frihetligt socialistiskt samhälle där arbetarna kontrollerar arbetsplatserna. Däremot finns andra problem, enligt Gabriel Kuhn. Framför allt handlar det om att SAC är litet och därmed saknar tillräckligt inflytande för att vara en stark samhällelig kraft. 

– Men sedan får man inte underskatta SAC. Gör man en internationell jämförelse spelar SAC fortfarande en relativt stor roll i Sverige. När det gäller opinionsbildning, men även när det kommer till påverkan på arbetsmarknaden. Däremot är inte SAC i dag ett hot mot rådande system. 

Skulle det vara önskvärt? 

 – Vi befinner oss i en kris på flera plan: ekonomisk, politisk, ekologisk. Klyftorna mellan de rika och de fattiga ökar, fascismen är ett rejält hot och världens ekosystem håller på att kollapsa. Det behövs krafter som utmanar det system som skapar dessa kriser, och jag ser gärna att SAC är en av dem.

När det kommer till SAC:s medlemstapp genom åren behöver man se till historien, menar han. Dels handlar det om samlingsregeringens repression mot SAC under andra världskriget, dels om att många tyckte att LO-facken gjorde ett bra jobb under de gyllene åren för folkhemmet.

 – Sedan har så klart det allmänna medlemstappet för fackföreningar drabbat SAC också. 

Varför har inte SAC, som fortfarande har kvar ”visionerna” du nämner, lyckats fånga upp de medlemmar som lämnat de stora fackförbunden?

– Jag tror det beror på flera saker. Jag tror att många känner att facken generellt sett inte spelat någon betydande roll för att förbättra deras levnadsvillkor och att många därmed inte ser facklig organisering som ett aktuellt alternativ för att lösa sina problem. Fackföreningar som SAC bygger dessutom på ideellt engagemang, vilket är ett problem i det nyliberala samhället då många saknar ork och tid att engagera sig. Det problemet har inte bara SAC, utan de flesta föreningar. 

Syndikalismens långsiktiga mål är att med fackföreningar som verktyg ta tillvara arbetarnas intressen och föra samhället mot ett frihetligt socialistiskt samhälle. 

Tycker du att SAC borde lägga mer energi på att nå ut med det frihetligt socialistiska budskapet?

– Min personliga åsikt är ja, men det förekommer inte så mycket diskussioner om det inom organisationen. Jag tycker att det skulle kunna vara en större del av vår verksamhet att visa väldigt konkret hur man kan arbeta under andra omständigheter – och för ett mer jämlikt och rättvist samhälle. 

På vilket sätt? 

– Ett exempel kunde vara att söka mer kontakt med arbetskooperativ, och koppla deras verksamhet till SAC:s verksamhet. Sedan fungerar givetvis inte alla arbetskooperativ jättebra, men just därför finns det behov av facklig organisering där. Det handlar om kunskapsutbyte. 

Ett annat exempel han tar upp är arbetsplatser där SAC:s medlemmar är i majoritet. 

– Där kan man ju kunna spåna på alla möjliga idéer om hur organiseringen kan tas ett steg vidare. 

Menar du som att ta över produktionen på arbetsplatsen?

 
–  Det låter väldigt stort och man vågar knappt säga det i dag. Men man kan ta den fackliga organiseringen ett steg vidare och ställa sig frågan om man kanske ska försöka omstrukturera hela arbetsplatsen när det kommer till vem som bestämmer, vilken arbetshierarki som råder och vad som produceras. 

På frågan om vad han tycker att SAC bör satsa på de kommande åren sammanfattar han det i fyra punkter: värvningsarbete, opinionsbildning, starkare arbetsplatsförankring och mer arbete med att stötta arbetsplatser som drivs i samma anda som SAC:s värderingar. 

Just värvningskampanjer tror han är avgörande för SAC:s framtid. 

– Jag tror absolut att vi skulle kunna dubblera antalet medlemmar under de fyra år vi har mellan våra kongresser om organisationen mår bra och vi gör en ordentlig satsning. Jag tänker framför allt att vi kan nå ut till arbetare som inte platsar i de traditionella facken, prekära arbetare varav många är migrantarbetare. 

– När klassklyftorna ökar, som de gör nu, tror jag fler kommer söka sig till stridbara fackförbund, säger han. 

Men han poängterar att en organisations framgång inte enbart kan definieras av medlemsantal. 

– En organisation som SAC bygger också på aktiva medlemmar. Men med det sagt så är det klart att en organisation med 35 000 medlemmar skulle ha mer inflytande än en organisation med 3 500.

Trots att SAC:s medlemsantal ligger lågt jämfört med tidigt 1900-tal, så har SAC vuxit de senaste åren. Bara under de senaste två åren har det totala medlemsantalet ökat från cirka 3 000 till 3 500, en ökning på runt 16 procent. 

Solidariska byggare drog in över 11 miljoner kronor i löner och skadestånd till medlemmarna förra året. Foto: Julia Lindblom

Många av de nya medlemmarna har anslutit sig till facket Solidariska byggare, eller Stockholms byggsyndikat som det egentligen heter. Sedan facket bildades för tre år sedan har Solidariska byggare nu närmare 800 medlemmar. 

– Organiseringen inom Solidariska byggare är ett sätt att fackligt anpassa sig efter den nya arbetsmarknaden, där många har oklara arbetsköparförhållanden och där medlemmarna flyttar mycket mellan olika arbetsplatser. Byggsyndikatet visar också att arbetsplatsorganiseringen inom SAC inte kan luta sig mot traditionella driftsektioner på samma sätt som förr. Många av dagens arbetare är i permanent rörelse.

Solidariska byggare hanterar framför allt akuta, individuella problem, såsom att begära in löneskulder för arbetare som inte fått ut lönen de har rätt till. Majoriteten är migrantarbetare, som inte kan organisera sig i andra fack eller som inte tycker att de fått tillräcklig hjälp av andra fackförbund. 

– Det är konkret och bra. Visst handlar det ofta om en individuell problemlösning, men kollektivet hjälper till. Jag ser det som ett första steg mot en långsiktig kollektiv organisering som i det långa loppet kan leda till en samhällsförändring som förbättrar villkoren för alla.

I dag är majoriteten av SAC:s medlemmar bosatta i landets tre största städer. Vad krävs för att nå ut till arbetare utanför storstäderna? 

– Jag tycker vi måste fundera över hur vi ska göra plats för personer som bor i orter där det finns väldigt få syndikalister. SAC:s traditionella modell är att bygga driftsektioner på en arbetsplats, och då krävs minst tre medlemmar. Det funkar inte överallt. Jag tror att det krävs att SAC får igenom en del strukturella förändringar framöver. 

Vad tänker du på då?

– Jag tycker att det ska finnas möjlighet att ansluta sig centralt på platser där det saknas en LS. Även om du är ensam syndikalist på din ort finns mycket du kan göra. Exempelvis har vi ett nätverk av skyddsombud som har mycket inflytande på sina arbetsplatser. 

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Grundandet av Solidariska städare den 10 april 2024.
Den 10 april grundandes ett nytt fack inom städbranschen: Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare.  Foto: Vendela Engström

Nya facket Solidariska städare: ”En viktig dag för arbetarklassen”

Ett 30-tal städare har fått nog. Arbetaren var på plats vid grundandet av ett nytt flerspråkigt fack: Solidariska städare.

Klockan närmar sig 18, bordet är dukat och lokalen fylls snabbt av ett trettiotal personer som alla ska delta i grundandet av den nya fackföreningen Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare. 

Vad kommer syndikatet göra? Mötet börjar med en kort introduktion och frågor. Pamela Otarola och Pelle Sunvisson från Stockholms LS leder mötet och översätter mellan spanska, ryska och svenska så att alla i rummet ska förstå. Här finns deltagare med bakgrund i Ukraina, Armenien, Colombia, Venezuela och Nicaragua. Bara för att nämna några.

Syndikatet kommer dels ha till uppgift att informera så att arbetare inom städbranschen vet sina rättigheter, dels se till att rättigheterna säkerställs, genom att exempelvis stämma arbetsköpare om så inte är fallet. 

– Vad är ett syndikat? undrar en av mötesdeltagarna varpå Pelle Sunvisson förklarar att syndikatet är en självständig fackförening inom Stockholms LS som i sin tur är del av SAC.

Grundandet av Solidariska städare.
Nina Krychun berättar att hon är med i facket för att hon vill lära sig hur facklig organisering fungerar i Sverige och för att kunna föra det vidare till Ukraina. Foto: Vendela Engström

Framöver kommer alla Stockholms LS medlemmar som arbetar inom städ att tillhöra syndikatet, med undantag för byggstäd som hör till byggsyndikatet.

– Om man arbetar svart är inte något som spelar någon roll för att få hjälp med ett ärende, berättar Pamela Otarola.

En kvinna berättar att hennes arbetsköpare sagt att hon ska arbeta trots att hon har läkarintyg på att hon är sjuk. Pamela intygar att arbetsköparen inte får göra så.

– Är man sjukskriven så är man sjukskriven.

Solidariska städare, möte.
Karem Vera Araos presenterar sig på Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mötesdeltageren Karem Vera Araos är entusiastisk inför grundandet.

– Tack för att vi ska bilda det här syndikatet. Det är viktigt att vi ekonomiska migranter lär oss om våra rättigheter. I dag är en viktig dag för arbetarklassen.

Efter en stunds frågor dukas mat upp på bordet. Ris, bulgur, falafel, friterad aubergin och sallad. Papper med dagordning och stadgar delas också ut. Allt på tre språk. ”Flera språk, en kamp” så lyder devisen för den nya fackföreningen. Efter matpausen öppnas det formella konstituerande mötet. 

Ett nytt städsyndikat bildas

När vi når punkt fem på dagordningen frågar Pelle Sunvisson, som valts till mötesordförande:

– Ska vi öppna ett städsyndikat?

Svaret blir ett rungande ”ja” som efterföljs av applåder.

Efter en genomgång av stadgarna blir det dags att välja styrelse. Pelle  Sunvisson understryker att det inte är något problem att de pratar olika språk. 

– Solidariska byggare har möten på fyra språk, det går jättebra.

Nio personer ställer upp och väljs in i syndikatets styrelse. En av dem är Anastasiia Omelian som arbetar som administratör på Stockholms LS.

– Jag har haft tre egna ärenden, som alla har löst sig, berättar hon när hon presenterar sig för gruppen.

Karem Vera Araos från Chile är även hon en av styrelsens nya medlemmar.

– Jag blev väldigt exploaterad när jag kom till Sverige och visste inget om mina rättigheter. För fem år sedan hittade jag SAC genom en annons på Facebook. Det är väldigt stor skillnad mellan det här facket och Kommunal. Man förlorar så mycket när man inte kan reglerna. Oavsett migrationsstatus har man samma rättigheter som alla andra arbetare i Sverige, säger hon.

Mariia Batyn blev invald som styrelsemedlem i samband med Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mariia Batyn kom till Sverige med sin 15 åriga son när kriget bröt ut i Ukraina.

– I Ukraina jobbade jag på förskola och var med i facket. Tack vare att jag såg en annons om SAC kunde jag få hjälp när jag blev sjuk och fick problem på arbetet i Sverige.

Ricardo från Peru berättar att hans barn har blivit såväl psykiskt som fysiskt misshandlad på arbetet och att han därför vill vara med i styrelsen.

– Vi behöver lyfta vår arm och protestera och se till att samhället respekterar oss.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan

Se filmen när Emil Boss läser nya dikten ”Ättlingar”

Den fackliga organisatören och poeten Emil Boss är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris 2024 för diktsamlingen Kompression. Arbetaren kan nu publicera hans nyskrivna dikt “Ättlingar”.

Emil Boss är till vardags facklig organisatör och återkommande krönikör i tidningen Arbetaren. I augusti släppte han sin senaste diktsamling Kompression som nu är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris med motiveringen:

“En underliggande vrede dånar i de koncisa raderna och råa vittnesmålen i Emil Boss Kompression. I en stramt komponerad montagedikt ges de rättslösa i skuggsamhället röst och en skakande bild av dagens Sverige träder fram.”

Arbetaren kan nu publicera en av hans nyskrivna, ännu opublicerade, dikter.

Ättlingar

Husbonden fanns. En vecka om året
kunde statarna undfly honom.
Över Skånes svarta jordar,
genom Sörmlands gula skogar
gick tunga flyttlass mellan
Östergård och Västergård
och Stenby och Björkby, från den ena
plågoanden till den andra.

Brukspatron fanns. I bergsmännens slit
vid masugnens hetta, i maten och plaggen från
brukets egen handelsbod.
I arbetarlängans väggar och sängar,
i onda nätters drömmar fanns han.
Den som förlorade honom förlorade
både bröd och hem.

Rikedomen fanns. Någonstans fanns
elektriskt ljus och automobiler.
Flygplanen fanns och telefoner.
Symfoniorkestrar.
Bildningen och föraktet fanns.
Få belästa önskade
frihet åt de ”obildbara”.

Länsman fanns för den som inte
arbetade, för den som flydde
förtryckaren eller slog tillbaka.
Den råa överheten fanns.
I städer, på gårdar och hyttor fanns den
från Ystad till Kalix fanns den.
Och slagen föll och vanmakten fanns
och blev historia.

Byggchefen finns. Efter två år med tillstånd
kan byggnadssnickarna undfly honom.
Familjernas tillstånd överförs
från NPN bygg till ENC bygg
från Södertälje till Norrtälje
från en plågoande till en annan.

Städchefen finns. I slitet i Äppel-
vikens villor finns han. I tolv-
timmarspassen och återbetalningarna
av släta sedlar vid månadens slut.
I barnens skola, i kretsen av vänner,
i varje tuva av gulnat gräs.
I varje ekollon, varje flinga
av snö i det nya landet finns han.
Den som förlorar honom förlorar
hela framtidslandet.

Rikedomen finns. Någonstans finns
Teslor och inomhuspooler och stugor
i fjällen och skärgårn och Torrevieja.
Bildningen och föraktet finns.
Alltför få av statarnas ättlingar
önskar de ”ointegrerbaras” frihet.

Gränspolisen finns för den som
inte arbetar, för den som flyr
förtryckaren eller slår tillbaka.
Den råa överheten finns.
På åkrar och byggen finns den.
På kontor och restauranger,
på motorvägar, i fabriker
från Ystad till Kalix finns den.
Och slagen faller och vanmakten finns
och blir historia.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Isak Gerson, skribent i Arbetaren.

Isak Gerson:
När regeringen vill ta din röst, skrik högre

Regeringen gör verkligen vad den kan för att förvärra för de ideella föreningarna, civilsamhället i stort och nischade nationella tidningar såsom Arbetaren. Men när regeringen vill ta din röst, skrik högre, uppmanar Isak Gerson.

Etniska organisationer, fredsorganisationer och organisationer som främjar konsumenters intressen får sina organisationsstöd helt strypta. Studieförbundens sänks med en tredjedel. Allmänna arvsfonden som fördelar projektbidrag som håller uppe ideella projekt i hela landet föreslås läggas ner. Sida får säga upp alla sina samarbetsavtal med civilsamhällesorganisationer. Sättet som presstödet görs om på är ett dråpslag för särskilt nischade nationella tidningar – precis sådana som likt Arbetaren ägs och/eller drivs av ideella föreningar.

Till det tillkommer den politik av misstänkliggörande som dominerat högerns civilsamhällespolitik i flera år. Kan man anklaga föreningar för fusk gör man det. Är föreningen muslimsk anklagar man dem också för islamism. Bevis för problemen behövs inte, som jag skrivit om tidigare när det gällde Ibn Rushd. Sedan drar man in bidrag. Man inför luddigare och strängare villkor för bidragen, som de nya demokrativillkoren för civilsamhället, där varenda lokal suppleant eller fotbollstränare kan riskera moderförbundets organisationsstöd genom att uttrycka sig olämpligt. De pengar som faktiskt finns kvar ska gå till att finansiera den administration som krävs för de allt strängare kontrollrutinerna.

“För högern är civilsamhället ett hot”

Regeringen gör verkligen vad den kan för att förvärra för de ideella föreningarna. Någon besparingsfråga är det inte. Kostnaden för civilsamhället – särskilt i proportion till vad det ger – är försumbar i statsbudgeten. Snarare är det ett sätt att åstadkomma politisk förändring. För högern är civilsamhället ett hot.

Låt intresseorganisationen för civilsamhället Forum beskriva det i sin kommentar till budgetpropositionen från september 2023: ”Det är tydligt att regeringspartierna med stöd av Sverigedemokraterna drar ner på budgetposter som säkerställer civilsamhällets röstbärande funktion, medan de satsningar som görs i huvudsak syftar till att stärka civilsamhällets roll som serviceutförare.”

Det är just röstbärandet som är problemet. Föreningarna är ett sätt för oss att organisera oss och uttrycka oss tillsammans, och det är i nästan alla fall ett hot mot högern. De röster som bärs mot vänstern – lobbyorganisationers och arbetsköparorganisationers röster – har lättare än någonsin att verka, vilket Skiftets initiativ Klägget (klagget.nu) är bra på att dokumentera. 

“Den svenska demokratin bygger på föreningsdemokratin”

Civilsamhällespolitiken är en stor avslöjare när det gäller den sverigedemokratiska ideologin. Man kallar sig konservativa, men det moderna Sverige byggdes av föreningslivet och folkrörelserna. Den svenska demokratin bygger på föreningsdemokratin, etablerad och levande långt innan rösträtten. På kort tid vill man rasera det för att det strider mot partiets auktoritära ideal och försvårar etablerandet av en högerextrem stat.

Man kan ha sina åsikter om både Socialdemokraterna och lotteriverksamhet, men att Sverigedemokraterna med god samarbetsvilja från regeringen försöker förbjuda både Socialdemokraternas lotteriverksamhet och LO – en demokratisk organisation som ska ha frihet att finansiera det medlemmarna vill – från att ge stöd till Socialdemokraterna är häpnadsväckande. 

Ni vet vad som gäller, hoppas jag. När regeringen vill ta din röst, skrik högre. Engagera dig i en förening – gärna en som stoppar den här odemokratiska skiten.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Shabane Barot är krönikör i Arbetaren och arbetar som läkare. Foto: Safrir Abayov/TT

Shabane Barot:
Makthavarna – alltmer fiender till det levande

“I den klimatkrisens och militarismens era som vi verkar befinna oss i framträder vår tids makthavare – i Sverige och internationellt – som fiender till det levande.” Shabane Barot om att vara förälder i ett alltmer repressivt samhällsklimat.

Påsklovet inleds med en stökig natt. Barnen snurrar runt mig som visare i sängen, snor in sig i lakanen och kräver att få vatten. På morgonen upptäcker vi att TV:n har gått sönder. Ute rasar en storm av nionde november 2016-dignitet (dagen efter Trumps valseger när en halvmeter snö föll över Stockholm och världen hängde löst i sina gängor).

Jag sätter på SVT:s barnprogram Agenterna på min minimala datorskärm och försöker läsa i ett hörn av soffan. En grupp prepubertala barn löser brott i det fiktiva Krimsta city, ”där brottsstatistiken är lika hög som husen”, med okonventionella och – i alla fall i skrivande stund ännu – illegala medel som dataintrång och blodprovstagning på personer som frihetsberövats på oklar grund. ”Titta mamma, där är gärningsmannen!” tjuter min fyraåring förtjust. 

Människans skrymmande historia

Den amerikanska essäisten och författaren Vivian Gornick skildrar i sin bok The romance of American communism (1977) det amerikanska kommunistpartiets uppgång och fall genom intervjuer med tidigare medlemmar. Gornick är särskilt intresserad av hur vardagen och livets intima sfärer trädde i förbindelse med och transformerades av mötet med en global massrörelse som krävde allt av och i slutändan svek sina medlemmar.

Gornick beskriver sitt projekt som ett försök att teckna ”bulky human history”, ungefär människans skrymmande eller otympliga historia. Det finns något oerhört tilltalande i den bilden tycker jag: människans historia som något framvällande, som trotsar alla förenklade scheman men samtidigt struktureras av skeenden långt bortom den enskildes kontroll. 

Agenterna – samhällsklimatet i miniformat

Jag tänker på den där skrymmande och otympliga historien när jag ligger intrasslad i barnens armar och ben i soffan och försöker stänga ute ljuden från Agenterna, där vårt alltmer repressiva samhällsklimat återspeglas i miniformat.

Jag undrar vilka stora och små skeenden som har format och fortsatt kommer att forma mitt eget och barnens liv. Redan står de i förbindelse med så många platser och personer, med de samhällsförändringar som pågår här i Sverige och med händelser i världen i denna tid som ofta känns blytung.

Snart har kriget i Gaza pågått i sex månader. Att hela städer kan jämnas med marken och dess invånare svältas ut känner barnen redan till, precis som fenomenen Palledemo på lördagar och vattenmelonsplakat. Jag har dock varken velat eller kunnat berätta att barn som delar deras intressen, ålder, utseenden och namn, som inte på något väsentligt sätt skiljer sig från dem själva, ligger ihjälklämda under spillrorna av sina egna hus. Att så många av deras jämnåriga nu är sönderbrända, krosskadade, amputerade, i avsaknad av familjer och en sammanhängande värld. Men tids nog kommer de att upptäcka det, de kommer lära sig när de tumlar ut i en värld där de som förnekar människans knöliga, stökiga och vildvuxna historia styr.

Fiender till det levande

I den klimatkrisens och militarismens era som vi verkar befinna oss i framträder vår tids makthavare – i Sverige och internationellt – som fiender till det levande. I de ökande utsläppen av fossila bränslen, det pågående folkmordet på befolkningen i Gaza, i mikro- och makroagressionerna som riktas mot invandrare och minoriteter i Sverige i dag kan man skönja en och samma tendens av likgiltighet inför och missaktning av livet.

Rasismens kärna är just förnekandet av det som är mångtydigt, statt i förändring, som inte låter sig kategoriseras. Men det där organiska som Gornick fiskar efter löper som en stark underström genom allas våra liv och trasslar in oss i varandra, skapar förbindelselänkar på ett sätt som aldrig går att förneka, hur framgångsrik och solid vår tids människofientliga politik än framstår som. 

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Ett tjugotal medlemmar i Stockholms LS genomförde under fredagen blockaden mot den veganska lyxkrogen på Stureplan i Stockholm. Ett tjugotal medlemmar i Stockholms LS genomförde under fredagen blockaden mot den veganska lyxkrogen på Stureplan i Stockholm.

Vegansk lyxkrog på Stureplan utnyttjade migrantarbetare: Nu slår facket tillbaka

Papperslösa migrantarbetare har under lång tid utnyttjats och arbetat under slavliknande villkor på den veganska lyxrestaurangen ChouChou i centrala Stockholm. Bakom restaurangen står bland annat en av Sveriges mest profilerade matinfluencers. I fredags genomförde fackföreningen Stockholms LS av SAC en blockad mot restaurangen.

Med arbetspass på upp till 23 timmar och under extremt pressade förhållanden har de anställda diskarna vid den veganska lyxkrogen ChouChou i kvarteret runt det fashionabla Stureplan i Stockholm jobbat för låga löner. Något som lett till att facket nu reagerat. 

Dock utan någon respons från ägaren och den välkände krogprofilen Robert Hållstrand. Han har bland annat beskrivits som en ”vegansk visionär, djurvän och världsförbättrare” och driver restaurangen tillsammans med en av Sveriges största vegankockar och matinfluencers.

Uteblivna löner och “omänsklig behandling”

– De har inte velat bemöta våra krav och inte återkommit när vi legat på. Totalt rör det sig om löneskulder på över 100 000 kronor var för våra tre medlemmar som arbetat där, säger Agnes Lansrot som är förhandlingssekreterare på Stockholms LS och som var med under fredagskvällens blockad utanför restaurangen.

Blockadvakter utanför restaurangen. Foto: Volodya Vagner

Förutom de långa arbetsdagarna vittnar de anställda även att de jobbat utan anställningsavtal och utsatts för ”omänsklig behandling”.

Skyller på tidigare ekonomichef

Restaurangen profilerar sig som ”ett bohemiskt ställe för alla” och har fått stor medial uppmärksamhet för sin satsning på hållbarhet och helveganska meny.

Foto: Volodya Vagner

Under fredagens blockad, där ett 20-tal personer ställde sig utanför restaurangen med banderoller och flygblad, fick Agnes Lansrot prata med personalchefen på telefon som då skyllde de outbetalda lönerna på en tidigare ekonomichef och lovade ett möte med facket senast imorgon, tisdag.

– Ja, jag ska ha ett möte med restaurangchefen då, säger Agnes Lansrot.

Restaurangchefen återkommer inte

Arbetaren har varit i kontakt med ägaren Robert Hållstrand som inte säger sig ”känna till” vad blockaden handlar om. I stället förklarar han att någon på restaurangen som är mer insatt ska höra av sig. När vi ringer ChouChou och ber att få tala med restaurangchefen säger en av de anställda att chefen sitter i möte. Restaurangchefen lovar dock att återkomma.

Två timmar senare har fortfarande ingen från restaurangen hört av sig.

Stockholms LS har förklarat att så länge löneskulderna för deras medlemmar kvarstår kommer blockaden att fortsätta.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Skribenten Catrin Lundström menar att det saknas bitar i pusslet Fröken Snusk - framför allt ur ett klassperspektiv. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Fröken Snusk – ”för mycket, för vulgärt”

Vem är hon och vad står hon för? Fröken Snusk har blivit en symbol för endera fascination eller det ultimata beviset på en kultur i förfall. Är det den vita arbetarklassfemininiteten som ställer till det, undrar Catrin Lundström.    

Fröken Snusks artisteri sysselsätter kulturskribenter av olika skäl. En del funderar på huruvida Fröken kan betraktas som en feministisk skapelse, eller om hon enkom är en produkt av äldre mäns snuskiga fantasier, som i slutänden håvar in royalties från dem. Andra ser henne som själva sinnebilden för kulturens förfall som, trots dess uppenbara avsaknad av kvalitet, breder ut sig i kvällstidningsträsket.

Fröken Snusks låtmaterial och texter om kvinnor som luder kombinerat med en återkommande centrering av det manliga könsorganet, lämnar sannerligen mycket i övrigt att önska, utifrån ett feministiskt, konstnärligt och musikaliskt perspektiv. Men trots de återkommande skriverierna på kultur- och nöjessidorna, drivna av ömsom fascination och lösnummerförsäljning, ömsom klassorienterad distinktion, saknas, vad jag kan se, flera bitar i pusslet Fröken Snusk. I synnerhet rörande heterosexualitetens villkor och klasstrukturens formationer av femininitet. 

Konstruktioner av klass och kön

Anonymiteten till trots vet vi att Fröken Snusk är kvinna, förmodat vit, och antagligen arbetarklass. Klassbakgrunden härleder jag till själva musiken, som är något av det mest utmärkande kulturella kapitalet, eftersom musikval är så intimt kopplat till vår personliga smak (och miljontals lyssningar gynnar inte alltid klassdistinktionens logik). Musiksmaken bekräftar, enligt sociologen Pierre Bourdieu, mer än något annat ens klasstillhörighet, då den både kan klassificeras som bra eller dålig, och samtidigt är klassificerande på ett sätt som skänker lyssnaren en särskiljande livsstil. Hårdrock och klassisk musik kan förvisso mötas i vår postmoderna tid, och epadunk sägs spelas även på lokalerna kring Östermalm. Men få utpräglade medelklassidentiteter är nog ljudsatta av just Fröken Snusk eller hennes föregångare Eddie Meduza i sina bilar.

Den brittiska sociologen Beverley Skeggs bok Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön från 1997 står sig fortfarande som en självklar klassiker i förståelsen av hur kön, klass och sexualitet förhåller sig till varandra. Arbetarklasskvinnornas framtoning har, i likhet med svarta kvinnors, historiskt sexualiserats som avvikande. För mycket. För vulgärt. I allt från klädstil till språk. Och i kontrast till vita, avsexualiserade, heterosexuella medelklasskvinnor har arbetarklasskvinnor betydligt svårare att läsas som respektabelt feminina.

”Mest provocerande – fortsätta finnas”

Varje person som väljer att exponera sig – maskerad eller ej – måste givetvis förhålla sig till omvärldens bedömningar och anmärkningar. Att det i högre grad gäller kvinnor är det nog få som motsätter sig. Som Madonna har formulerat det är ”det mest provocerande” hon har gjort att ”fortsätta finnas”. Få upprörs över att Bob Dylan eller Bruce Springsteen befinner sig på ändlösa turnéer, men, som vi redan vet, gäller det neutrala förhållningssättet sällan kvinnliga artister eller konstnärer. 

Fröken Snusk Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Hur det står till med Fröken Snusks eventuella skönhet är svårbedömt. Men så länge hon använder kroppen till att röra sig, riskerar den obönhörligen att hamna i det manliga blickfånget för allmän skärskådning.

Det obetalda uppdraget sköter den anonyma tangentstinna manosfären på Flashback. Här finns inga hämningar vad gäller denna ”lönnfeta sak som täcker över sitt svullna ansikte med en rånarluva”, som inte bara är ”tjock” – Gud förbjude – utan dessutom ”white trash”.

White trash, eller vitt skräp, är en nedsättande benämning på en markerad, klassanstruken vithet som inte uppfattas som vare sig neutral eller särskilt feminin – när den förkroppsligas av kvinnor. Termen har cirkulerat i det nordamerikanska språkbruket sedan 1800-talet och appliceras i huvudsak på fattiga vita som ett pejorativt epitet för att markera gruppens låga status. 

Kroppen utgör det yttersta fysiska uttrycket för en sådan klass- och rasdistinktion. Vikt, kläder, men även små sociala tecken, som orakade armhålor, kan tillsammans ge upphov till såväl äckelkänslor som föreställningar om lösaktighet.

Så vad gör då den som inte ser sig ha en chans i kampen om respektabilitet? Ja, ett sätt är att försöka ta kontroll över de tillmälen som redan ristats in i den egna kroppen. 

Snusket blir en protest

I likhet med hur de unga latinamerikanska kvinnorna i min avhandling Svenska latinas, liksom arbetarklasstjejerna i socialantropologen Fanny Ambjörnssons I en klass för sig, hanterade termen hora, som ett nedsättande – men frekvent – begrepp, ikläder sig Fröken Snusk den brist på respektabilitet hon redan tillskrivits. För redan icke-respektabla kvinnor kan en sådan strategi nämligen vara ett sätt att experimentera med skambelagda ord på ett lekfullt sätt, eller att slå tillbaka mot förväntade fördomar, i frånvaron av kulturellt och symboliskt kapital. När jag i början av mitt fältarbete träffade några chilenska tjejer i korridoren på en gymnasieskola och frågade om de ville vara med i min studie, replikerade de vasst och oväntat: ”okej, men vi är inga horor, bara så att du vet”. 

Möjligen har Fröken Snusk dragit det oanständiga och promiskuösa till sin spets. Snarare än att besjunga den heterosexuella kärleken i form av lidande och längtan, är det här mer pang på ”tjackballen”. Som på förhand placerad i vithetens och femininitetens utkanter, kan snusket bli en protest mot ett redan stigmatiserat tilltal. 

Men det är en svår balansgång. Lösögonfransarna och det långa håret under den rosa balaklavan är direkt nödvändiga för att inte falla ur den normativa heterosexuella kategoriseringen.  

Ändå är det tydligt att Fröken Snusk inte helt kan diktera villkoren för sin existens. Och där kommer balaklavan – som alluderar till både gangsterrap och aktivistgruppen Pussy Riot – in. Ett skydd mot den heterosexuella verkligheten, där risken för såväl hat som oönskad intimitet, är överhängande för kvinnor.

Förhoppningsvis kan Fröken Snusk hantera den professionella bundenheten till manliga låtskrivare och producenter i sitt eget arbetsliv. Men vad gör budskapet – det som levereras till kunden – med unga flickor och kvinnor? Vidgar det platsen att leva på eller lägger det till rätta en annan, lika begränsad, heterosexuell position? Kan balaklavan vara en inkörsport till ”tyngre” versioner av kvinnlighet, där snusk övergår till omstörtande fittuppror? Det lär vi snart få veta nu när Fröken Snusk har lanserat sin egen merch, med den karaktäristiska rosa masken som ”en symbol för frihet och självuttryck”. 

Kanske är det lika svårt för offentliga kvinnor att vara totalt ofeministiska, som det är att leva rakt igenom oklanderligt feministiskt? Bara det faktum att Fröken snusk triggar mig och andra att fundera över kvinnors varande kan ju ses som en feministisk handling. Det är i alla fall ett halmstrå jag väljer att hålla mig i.

Catrin Lundström, docent i sociologi och biträdande professor i etnicitet och migration vid Linköpings universitet

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Kollage med Arbetsmiljöverket i bakgrunden en polis och Emil Boss, skribenten
Papperslösa får betala priset för arbetslivkriminaliteten. Foto: Axel Green, Johan Nilsson / TT, Naina Helén Jåma / TT

Emil Boss:
Ett nytt och grymt klassamhälle växer och frodas

“Exotifiering och avhumanisering av arbetarklassen är ett bra gödsel för förtryck”. Emil Boss om svenska myndigheters häxjakt på papperslösa och dess blindhet för arbetslivskriminaliteten.

“Du har anmält mig till facket din jävel, jag ska se till att du blir deporterad!” Byggchefens svordomar är grova i telefonen. Qatar? Nej, Stockholm. 1924? Nej, 2024.

En gipsmontör har under flera år arbetat med nyproduktion för en underentreprenör till bland annat Serneke. Bolagets ägare genomför sin tredje konkurs och arbetaren har sökt facklig hjälp för att få sin lagstadgade lönegaranti. Han är papperslös eftersom chefen, i stället för ett arbetstillstånd, valde att ge honom ett förfalskat spanskt pass.

Befogad myndighetsrädsla

“Vi vågade inte prata med er ute på bygget. Ni verkade schyssta, men vi trodde att det var teater, att ni egentligen jagade papperslösa”. De colombianska arbetarna har inte fel. Det finns myndigheter och granskningstjänster som säger sig verka för en bättre arbetsmiljö och höjd säkerhet, men som samtidigt är på jakt efter att fängsla papperslösa arbetare. Hotet om utvisning kommer från många håll. 

Visste du att papperslösa arbetare som tas i förvar inte sällan blir inlåsta i flera månader? De behandlas som grova brottslingar, trots att allt de gjort i Sverige kan exempelvis ha varit att bygga Ersta sjukhus eller renovera Tullverket – för en låg lön. Ofta har de själva ingen skuld i att de saknar arbetstillstånd. Cheferna har inte sällan lovat arbetarna tillstånd som sedan aldrig kommer. 

En medlem i Stockholms LS blev grovt utnyttjad på en restaurang. Gränspolisen grep honom i kontroll och när han suttit inlåst i över en månad satte de honom på ett plan till fel land. Eftersom han saknade visum i det land han kommit till blev han fast på en flygplats, sedan fick han betala sin egen flygbiljett tillbaka till Sverige och satt inlåst här i flera månader igen. Först därefter skickades han till sitt hemland. Sammanlagt satt han inspärrad i över fem månader.

Arbetaren har berättat om hur Gränspolisen lördagen 9 mars hämtade en kvinna på den psykiatriska akutmottagningen på Universitetsjukhuset i Örebro. Läkarnas bedömning var att kvinnan, gravid i fjärde månaden, behövde vara kvar på avdelningen. Det struntade polisen i, man förde henne med våld ut från sjukhuset för att deporteras. Fundera en stund på den händelsen. Polisingripande på en psykiatrisk akutmottagning. Även för andra patienter är detta ett tämligen brutalt tilltag.

Myndigheterna letar papperslösa – inte arbetslivskriminalitet

Jag deltar då och då på seminarium om arbetslivskriminalitet där myndigheter och politiker berättar om sitt arbete. Nuförtiden handlar mycket om att lyfta fram de myndighetsgemensamma inspektionerna. Det låter progressivt. Alla vill ju ha ordning och reda i till exempel byggbranschen. Men i praktiken betyder inspektionerna exakt det som de där rädda colombianerna misstänkte. En inspektör från Arbetsmiljöverket dyker upp och snackar säkerhet samtidigt som en kollega från Gränspolisen hugger tag i arbetarna och låser in dem.

Vid det här laget vet alla som är insatta i problemen kring arbetslivskriminalitet två saker. Ett: Detta förtryck pågår överallt, inte i periferin. Det är inte längre sjaskiga biltvättar som åtnjuter den billiga prislappen. Det är till exempel byggherrar, kommuner, fastighetsbolag och jordbruksproducenter. Två: Papperslösa arbetare exploateras ofta hänsynslöst. Hur kan det då komma sig att papperslösa behandlas så inhumant och grymt av svenska myndigheter? 

Min gissning är att papperslösa arbetare kan behandlas så grymt av svenska myndigheter för att de inte hörs och syns. Facklig organisering av papperslösa behövs inte minst för göra dem synliga. När den svenska modellen exkluderar papperslösa arbetare lämnas dörren vidöppen för ytterligare kränkningar.

Den riktiga boven går fri

Skulle polisen storma in med en patrull på en akutmottagning och slita ut en förtryckande VD? Skulle polisen gripa en byggchef som förtryckt migranter för att denne annars kanske håller sig undan? Nja, min erfarenhet är att det är ganska vanligt att byggchefer i lugn och ro säljer tillgångarna och lämnar landet när myndigheterna får upp ögonen för brotten.

Ta exemplet med bossen för städfirman som lät papperslösa städa hos Magdalena Andersson. I ett år nu har han kunnat skjuta fram rättegången om städerskans lön. Hur? Han meddelade bara gång på gång att han var sjuk. Städerskan däremot, låstes in i flera månader och utvisades.

Med Allan Edwalls ord: Den lilla fisken fångar vi, men hajen får gå fri.

Publicerad Uppdaterad