Pianister lämnade i sticket av Blå Tåget

Skandinaviska Jernbanor sade med kort varsel upp sina pianister – och hävdas ha gått under jord med en obetald faktura på över 90 000 kronor. Arbetaren har varit i kontakt med den ordinarie pianisten och fått beskedet att en rättegång ”förhoppningsvis är aktuell under hösten”.

Inrikes
När den ordinarie pianisten protesterade lovade företaget ett möte – för att sedan enligt uppgift gå under jord med skulder på över 90 000 kronor till musikerna.
Foto: Hasse Holmberg/TT

Att resa med Blå Tåget är en upplevelse, utlovas på Skandinaviska Jernbanors hemsida: ”Klassiskt vackra 60-talsvagnar, uppdukad restaurangvagn där maten serveras vid borden, eget kök ombord, fullständiga rättigheter och barvagn med pianobar.”

Fullständiga rättigheter tycks dock inte ha omfattat musikerna på pianopallen, något de frilansande pianisterna blev varse när deras tjänster inte längre önskades.

Frilansande David Löfberg var en av de pianister som bara dagar innan sitt sista uppdrag på Blå tåget fick veta att företaget hade andra planer ombord och sade upp samtliga uppdrag. Han valde att varsla om detta i ett inlägg på Facebook.

– En helg i februari i år hade den ordinarie pianisten bokat in sig själv, mig och en annan pianist. Kort före helgen får han ett meddelande på sin telefonsvarare från vd Ulf Smith att hans engagemang avslutas. Detta trots att han har tre månaders uppsägningstid, skriver David Löfberg, som själv är anlitad av den ordinarie pianisten, som i sin tur betalar hans fakturor.

När den ordinarie pianisten protesterade lovade företaget ett möte för att sedan gå under jord, enligt uppgift med skulder på över 90 000 kronor till musikerna. Efter att inkassokraven ignorerats kontaktade den ordinarie pianisten Musikerförbundet.

Arbetaren har varit i kontakt med den ordinarie pianisten, som genom Musikerförbundet fått hjälp att ta fallet vidare, och fått beskedet att en rättegång ”förhoppningsvis är aktuell under hösten”.

En före detta förtroendevald medlem i fackförbundet Seko, som inte vill framträda med namn, säger att Skandinaviska Jernbanor har förlängda armar i sin faktureringsprocess.

– Just pianisterna är anställda av ett annat bolag under Skandinaviska Jernbanor, liksom många andra yrkesgrupper på tåget.

Han håller med om att Skandinaviska Jernbanor inte tar ansvar för de krav som företagen ställer på de anställda.

– Lokförarna är anställda av Hector Rail, som skurit ned ordentligt på personal och är benhårda med arbetstider. Det ger väldigt lite svängrum i personalstyrkan.

Arbetaren har försökt komma i kontakt med Blå Tågets ledning och ekonomiansvarige utan resultat.