Stängs av för facklig protest i tunnelbanan

Tunnelbaneentreprenören MTR i Stockholm förhör förare som misstänks ha legat bakom ett upprop om att inte arbeta mer än kollektiv­avtalet kräver. Två förare har också stängts av från arbetet i väntan på MTR:s egen utredning.

Inrikes
Under en vecka vägrade förarna på röda linjen i Stockholms tunnelbana att täcka upp för de brister i schemat som leder till ständig oplanerad övertid. Två anställda som arbets­köparen MTR anser vara drivande i aktionen har stängts av från arbetet. Förhör har också hållits med andra anställda, erfar Arbetaren.
Foto: Hasse Holmberg/TT

Två förare på Stockholms tunnelbanas röda linje har stängts av från sina jobb under två veckor av arbets­köparen MTR, som driver tunnelbanan på entreprenad. Källor säger till Arbetaren att anledningen till avstängningen är att förarna anklagas för att ha varit drivande i en protest mot att den bantade verksamheten leder till påtvingad övertid. Flera förare har kallats in till cheferna för förhör, bekräftar MTR.

– Det jag kan säga är att jag vet att det har varit en oro under vårvintern inom förarkåren på röda linjen. Jag kan inte gå in på vilka och varför vi pratar med dem. Vi reagerar på det som händer, säger Åsa Elm, presschef på MTR.

Det kokar bland förarna på den röda linjen. Missnöjet med arbetsvillkor och oplanerad påtvingad övertid har ventilerats under flera år, något som Arbetaren skrivit om flera gånger. Men MTR har inte tagit intryck av vare sig skyddsombud, namninsamlingar eller medarbetarundersökningar. När företaget under våren bröt traditionen att låta förarna få önska scheman och ensidigt bestämde, rann bägaren tillfälligt över. Under en vecka i månadsskiftet mars-april vägrade förarna på röda linjen att täcka upp för de brister i schemat som leder till ständig oplanerad övertid. Via ett upprop på bloggen Oktobergruppen uppmanades förarna till ”gnet­stopp”, att endast arbeta efter ramarna i kollektivavtalet och inte anmäla sig för frivillig övertid.

– Det har säkert hänt att vi inte har följt kollektivavtalet, men det är något vi är noga med att göra. Det var färre än vanligt som anmälde sig för extraarbete i mars-april. Vi såg det som ett tecken på att vi behövde göra något, säger Åsa Elm.

Företaget backade först och lät förarna söka sina arbetstider. Men därefter inledde de en process, som enligt källor till Arbetaren handlar om att ta reda på vem som ligger bakom uppropet. Flera förare på röda linjen har kallats till samtal med cheferna.

– Vi sitter med i de samtalen som åhörare. De handlar, enligt arbetsgivaren, om att det pågått aktioner på förarsidan för att skada företaget. Som det verkar vill företaget koppla ihop Oktobergruppen med ett antal förare, säger Olle Persson, ledamot i Sekoklubbens styrelse.

Gnetstoppet var inte sanktionerat av facket, men Olle Persson har ändå förståelse för missnöjet.

– Det har varit mycket strul som har att göra med våra tjänster. Missnöjet mot MTR finns på alla linjer, men när det gäller röda linjen har det varit särskilt svårt. Förarna har inte fått möjlighet att veta hur de ska jobba och skyddsombuden har haft stora svårigheter att få igenom sina anmärkningar, säger han.

Åsa Elm vill inte kommentera orsaken till samtalen eller avstängningarna, men bekräftar att de två förarna är skilda från sina tjänster med lön i två veckor. 

– Det jag kan säga är att ingen blir avstängd eller uppsagd för att de skriver på en blogg.  Jag kan inte kommentera av vilket skäl man för samtal eller hur man för dem, säger hon.

Av vilket skäl kan man bli avstängd?

–  Om man misstänks för att göra otillbörliga åtgärder som strider mot kollektivavtalet kan man tänka sig att man skulle kunna bli avstängd under en utredningsperiod. Det är inte säkert att det leder till en uppsägning. Det är som i en rättegång, ingen är skyldig tills man är dömd.

Kan du dementera att det skulle vara gnetstoppet som ligger
bakom företagets reaktion?

– Jag kan inte dementera att det är en aktion som haft som syfte att skada företaget som ligger bakom.