Utrikes

Strejk stoppar tub

Den 6 september startar en våg av strejker i Londons tunnelbana. Konfliktens kärna är att ägarna, statliga London Underground, har varslat om att säga upp 800 anställda på grund av nedskärningar.

Klockan åtta på morgonen den 6 september kommer underhållsarbetare och mekaniker i Londons tunnelbana att gå ut i strejk. Bara en timme senare lämnar tunnelbaneförare, tågklarerare och stationspersonal sina arbeten. Cirka 10 000 personer förväntas delta och strejken kommer att vara i 24 timmar. Den första strejken kommer att följas av strejker med samma upplägg den 3 oktober, 2 november och 28 november.

Det är transportfacket National Union of Rail, Maritime and Transport Workers, RMT, och facket för anställda inom vaktbolag och säkerhet – Transport Salaried Staffs’ Association, TSSA – som bestämt sig för att protestera mot att 800 anställda varslats om uppsägning.

Facket menar att denna nedskärning kommer att medföra stora säkerhetsrisker.

– London Underground och borgmästare Boris Johnson måste förstå att de här nedskärningarna är oacceptabla för våra medlemmar och kommer att underminera säkerheten och servicen för allmänheten, säger Bob Crow, generalssekreterare för RMT, till The Telegraph.

Han menar att borgmästaren när denne blev vald lovade att upprätthålla säkra bemanningsnivåer, men nu gör det motsatta.

I början av augusti höll fackförbundet RTM en sluten medlemsomröstning. Utfallet blev att 76 procent av medlemmarna röstade för strejk.

– RMT:s medlemmar har sänt ett tydligt meddelande i denna omröstning att de inte kommer att sitta stilla när tunnelbanan ändras till att bli en dödsfälla och våra tunnelbanestationer och plattformar lämnas underbemannade och blir en välsignelse för rånare, vandaler och andra kriminella element, säger Bob Crow i en intervju med Reuters.

London Underground, LU, säger att nedskärningen på 800 tjänster bara speglar det faktum att passagerarna allt oftare köper biljetter på internet eller i självbetjäningsmaskiner hellre än på stationen och att nedskärningen inte kommer att påverka säkerheten.

– Det är helt enkelt inte möjligt att fortsätta så här. Vi har en situation där några biljettkontor säljer färre än tio biljetter i timmen. Vi lovar att inga stationer kommer att bli helt obemannade, säger Howard Collins till The Telegraph.

Engelska arbetsmarknadsexperter tror att tunnelbanestrejken bara är början på en kommande kraftmätning mellan facken och regeringen, frammanad av nedskärningar i statliga verksamheter.

– Vi är också medvetna om att regeringen funderar på en ny lag kring anställningsskyddet, och att det finns krafter i det konservativa partiet som länge drivit frågan om att det ska införas strejkförbud för dem som arbetar inom grundläggande samhällsservice, säger Ralph Darlington, professor i arbetsrelationer på Salford Business School, till tidskriften People Management.

Till samma tidskrift säger Roger Seifert, professor på Wolverhampton University, att fackens agenda – att bilda en enad front – sannolikt kommer att leda till en stor övergripande strejk mot regeringen och hur de sköter de statliga verksamheterna. En strejk som inte bara kommer att beröra transportsektorn utan även andra delar av den offentliga sektorn.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens rojavasamling

PKK – Hjältar, terrorister eller frihetliga utopister?

Prenumerera på nyhetsbrevet och få vår samlade rapportering om kurdisk frihetskamp i inkorgen.

Klicka här för att stänga