En vecka efter 11/9 b?rjade Johan Thurfjell jobba med post-it lappkonstverket Ett f?rs?k att f?rst?. En kartl?ggning av Palestina-Israelkonflikten med avstamp 13000 fkr. Ett f?rs?k att f?rst? har visats b?de i Europa och USA. I somras kallade den brittiska konsttidningen Flash Art Johan Thurfjell en av Europas viktigaste politiska konstn?rer. Sj?lv s?ger han att han […]
En vecka efter 11/9 b?rjade Johan
Thurfjell jobba med post-it lappkonstverket Ett f?rs?k
att f?rst?. En kartl?ggning av Palestina-Israelkonflikten
med avstamp 13000 fkr. Ett f?rs?k att f?rst?
har visats b?de i Europa och USA.
I somras kallade den brittiska konsttidningen
Flash Art Johan Thurfjell en av Europas viktigaste politiska
konstn?rer. Sj?lv s?ger han att han inte ?r en politisk
konstn?r; just nu tecknar han rymdbilder.
H?gst upp i ett gult tegelhus med
Team Sportia-logga i V?stberga industriomr?de
i Stockholm ligger Johan Thurfjells atelj?. Bakom en st?ld?rr
breder v?ningsplanet ut sig i ett v?lordnat rutm?nster
av lika stora fyrkanter. H?r delar 18 konstn?rer p? ett
par hundra kvadratmetrar, varje f?rkant ?r ett arbetsrum.
F?rv?ntar mig att torn och brokonstruktioner i
tr? (Reach out and touch faith, 2003) ska vingla upp
mellan v?ggarna. Men s? ?r det f?rst?s inte. I st?llet
?r det olika slags bord som man m?ter. F?r Johan
Thurfjell gillar bord v?ldigt mycket. Det f?rst?r
man n?r man sett ganska m?nga av hans senaste
projekt. Bord som en metafor f?r den ?lilla v?rlden?,
n?got v?lbekant och t?dligt som alla kan utg?
ifr?n. Ett bord var faktiskt ocks? k?rnan
i det d?r bro- och torn-verket.
– Jag ville ge en k?nsla av att
jag fortfarande sitter och jobbar vid mitt arbetsbord. Och
att tornen v?xer upp omkring mig som en f?rflugen tanke
som sticker iv?g och manifesteras.
?Reach out and touch faith?
?r ocks? de inledande orden till Depeche Mode-l?ten
?Personal Jesus? som Johnn? Cash gjort en
cover av. Och det var den l?ten som Johan Thurfjell satt och
lyssnade p?, t?nkte och k?nde att de d?r orden
st?mde ganska bra ?verens med vad han sj?lv h?ll p? med
– d? 2003.
– Det handlade om att inte f?rlora
skapargl?djen. Och tron. Eller r?ttare sagt omvandla
tron till n?got nytt. Min pappa ?r pr?st och bara
ett par ?r tidigare hade jag reviderat min barnatro.
Jag hade ocks? precis avslutat ett f?rh?llande.
Plus att jag hade alldeles f?r h?ga f?rv?ntningar p?
mig efter all uppm?rksamhet som post-it-lapp-verket genererat.
Tornen och trapporna handlade f?rst?s om s?kandet
efter n?got nytt, att vara p? v?g utan att riktigt
veta mot vad.
Utg?ngspunkten var en samling bilder
som l?g kaosigt utspridda p? det d?r arbetsbordet i mitten.
Som en ?nskan om och ett f?rs?k till att reda ut
hur tankar, k?nslor och h?ndelser h?nger ihop.
Vad ?r det som g?r att en f?reteelse leder till en annan?
Om jag hade agerat p? ett annat s?tt, hur hade livet
sett ut d?? B?de privat men ocks? i v?rlden.
Och det var det h?r t?nkes?ttet som ledde till att Johan
Thurfjell best?mde sig f?r att g?ra ett konstverk som en kartl?ggning
i post-it-lapp form av Israel-Palestina konflikten.
– Jag var utbytesstudent i Los Angeles
n?r 11/9 h?nde. Det blev lite f?r mycket att f?rh?lla
sig till: USA, patriotismen, George Bushs tevetal om att detta
var slaget mellan det onda och det goda. S? en vecka efter
att planen styrt in i tvillingtornen valde jag att koncentrera
mig p? Israel-Palestinakonflikten som en metafor f?r en svart-vit
konflikt, med tv? tydliga motpoler.
Varje f?rg i post-it-lapp-verket
representerar en r?st, ett s?tt att se och f?rh?lla
sig till konflikten. Om man tar tv? steg tillbaka ser
man bara en v?gg av olika f?rger, en gr?t, en vacker
gr?t. G?r man n?rmare ser man att det st?r skrivet
n?got p? lapparna. Till exempel: ?Sharon says he won?t
meet with foreign officials who meet with Arafat? (?Sharon
s?ger att han inte kommer att g? med p? att m?ta utl?ndska
representanter som tr?ffar Arafat?).
– En av mina l?rare p? Otis Collage
of Art & Design i Los Angeles var v?ldigt politisk v?nster,
han var kritisk till sk?nhetsaspekten p? verket. Han
fr?gade mig om jag tyckte det var vackert att en palestinsk
pojke blir skjuten av en Israelisk soldat? Men det var just
den effekten jag var ute efter. Att man f?rst blir inlockad
i verket av en vacker mosaik. N?r man sedan g?r fram
och l?ser kodnyckel och fattar vad det handlar om blir
det pl?tsligt n?got helt annat. Jag ville inte att folk
skulle hinna v?rja sig redan fr?n b?rjan.
Verket fick stor uppm?rksamhet
och Johan Thurfjell har haft separatutst?llningar bland
annat hos Natalia Goldin Gallery i Stockholm, Gallery 16:1
i Santa Monica och espressobaren p? Moderna Museet i Stockholm.
Han har ocks? medverkat i utst?llningar p? de flesta
intressanta gallerier mellan New York och Norrk?ping. F?rra
?ret fick han Ljunggrenska Konstn?rspriset p? 100000
kr.
Det ?r Post-it-lapp-projektet
som gjort att Johan Thurfjell kallas f?r politisk konstn?r.
– Visst, Ett f?rs?ka att f?rst?
?r ett politiskt verk. Men det ?r inte politiken
som ?r den r?da tr?den i mitt arbete, snarare ett slags
?verblickade kontrollbehov, kartl?ggningen.
Trots det ?r post-it-lapp-installationen
inte en politisk eng?ngsf?reteelse. Slip (2004)
?r en resande kommentar till misst?nksamhet och
det sk?rpta s?kerhetst?nkande som uppst?tt efter 11/9.
N?r Johan Thurfjell bodde i Istanbul
f?rra ?ret gick han ner p? det lokala postkontoret
och l?mnade in ett vadderat kuvert inlindat i blank genomskinlig
tejp, adresserat till ett galleri i USA. Redan d?r b?rjade
de som tog emot kuvertet kl?mma, v?nda och vrida misst?nksamt
p? det. Kuvertet inneh?ll kolpulver och en pensel. Allt som
beh?vs f?r att f? fram fingeravtr?ck. P? v?gen
till USA formades ett konstverk, steg f?r steg. Ju fler som
misst?nkliggjorde det h?r paketet, desto fler fingeravtryck,
?bevismaterial? p? den blanka tejpen. N?r kuvertet
v?l kom fram togs kolpulvret och penseln fram f?r
att avsl?ja dem som fr?n b?rjan haft f?r avsikt att sj?lva
avsl?ja paketet. En kupp mot 11/9-v?rlden s?ger Johan
Thurfjell. Kuvertet ingick i en utst?llning i Los Angeles
som hette On the move.
Just nu jobbar han med bilder av rymden,
galaxer, vintergator. Men vad handlar det om? Hur l?ngt
kan man t?nja ut kartl?ggningar och uppifr?nperspektiv?
– Jag vill f?rs?ka f?rst?, f?rst?
det som ?r s? stort och sv?rt att det inte g?r att greppa.