Missnöjet med personalpolitiken i Stockholms tunnelbana är fortsatt stort. En uppmaning som cirkulerar bland tågförarna uppmanar till ”gnetstopp”. Det utomfackliga initiativet får stöd av syndikalistiska DSTS.
Arbetaren har tidigare (se nr 41/2010) rapporterat om personalens missnöje med entreprenören MTR, som sköter driften av Stockholms tunnelbana. Företaget anklagas för att pressa kostnaderna genom att konstant ha för låg bemanning, vilket pressar tågförare och spärrvakter att acceptera övertid och arbete på lediga dagar.
Nu cirkulerar ett upprop om ”gnetstopp” i tunnelbanan. Det utomfackliga initiativet uppmanar personalen att säga nej till allt övertidsarbete som den inte är skyldig att utföra enligt kollektivavtalet, och uppslutningen rapporteras vara god.
– Den är väldigt stor, bland förarna är 99 procent med, säger en tågförare till Arbetaren. Det råder en ganska stor personalbrist på alla områden i tunnelbana och vi vet att vårt extraarbete räddar verksamheten flera gånger om. Därför har många blivit upprörda nu när MTR säger rakt ut i media att det inte finns någon underbemanning. Vi har kommit överens om att inte tacka ja till frivillig övertid, målet med protesten är att inte jobba mer än kollektivavtalet tvingar oss.
Gnetstoppet kommer att pågå till söndag, och tunnelbanepersonalen tror att den relativt lågmälda protesten kommer att ställa till problem för entreprenören.
– Det kommer nog märkas av med vissa inställda turer och obemannade spärrar på grund av personalbrist.
Kollektivavtalsslutande Seko har slagit larm om problemen med underbemanning, men inte officiellt uppmanat sina medlemmar att ställa sig bakom gnetstoppet. Det har däremot syndikalistiska Driftsektionen Stockholms Tunnelbana och Spårvägar, DSTS.
– Vi har uppmanat medlemmar och kollegor att följa det här utomfackliga initiativet, säger Jonas Grönvik från sektionen.
– MTR har bantat verksamheten i tunnelbanan väldigt mycket. Personalplaneringen är väldigt snål eftersom man inte vill anställa tillräckligt med förare, så det blir problem så fort någon är sjuk. Vi vill leverera en bra kollektivtrafik, därför vi jobbar med det vi gör. Men vi måste också garantera att det sker på ett säkert sätt och att vi som jobbar i tunnelbanan också mår bra.
På MTR vill pressansvariga Tove Möller inte kommentera kritiken om underbemanning, utan nöjer sig med att konstatera att gnetstoppet inte påverkar driften.
– Vi har inte märkt av något sådant, tågen rullar som de normalt rullar. Sedan kan det vara att någon är sjuk, precis som det är i vanliga fall.
DSTS varnar dock för att företagets avvisande attityd riskerar att leda till nya, skarpare, protester. 2005 strejkade tågförarna vilt, och Jonas Grönvik utesluter inte en upprepning 2010.
– Det har fötts ett ganska stort utrymme för protester, jag tror att personalkollektivet är redo att gå så långt det krävs.
Samma sak säger den anonyma tågförare Arbetaren talat med.
– Vi måste komma överens allihop om hur långt vi är beredda att gå, men missnöjet är väldigt utbrett och kampviljan är väldigt god.