Återigen dyker det upp kopplingar mellan Sverigedemokraterna och organiserade nazister sedan det visat sig att SDU:s ordförande Erik Almqvist köpt produkter från det tyska nationalistiska klädföretaget Thor Steinar.
Nyligen blev det nationalistiska märket Thor Steinars webbutik utsatt för dataintrång av en tysk antifascistisk hackergrupp och hela företagets kundregister läckte ut. Registret omfattar tusentals namn, med en hög koncentration i forna Östtyskland där landet haft störst problem med nynazistiska organisationer. Det finns även många svenska namn i registret, däribland ordföranden för Sverigedemokraternas ungdomsförbund, SDU, Erik Almqvist.
Det är inte första gången Sverigedemokraterna i allmänhet, och Almqvist i synnerhet, hamnat i blåsväder på grund av de nazistkopplingar som partiet hävdar att de lämnat bakom sig. I våras avslöjade Sveriges Radios Kaliber, genom att en reporter infiltrerade organisationen, hur medlemmar ur Sverigedemokraternas ungdomsförbund sjöng med i nazistiska kampsånger under en färjeresa till Tallinn. Den gången skyllde Erik Almqvist på att de blivit ”felciterade” och sade till TT att ”våra ungdomar är politiskt intresserade och tycker om musik av den här karaktären. Det är skojigt efter att ha druckit några öl. Det är ju inte på allvar, ingen av oss har lagt någon som helst politisk värdering i detta”.
När Arbetaren kontaktar Erik Almqvist vill han inte kommentera sina inköp.
– Vad jag köper för kläder har du överhuvudtaget inte med att göra. Samma sak gäller vilken musik jag diskuterar eller lyssnar på. Jag har alltid varit väldigt öppen och tydlig med vilka åsikter och värderingar jag står för och jag har inga problem med att försvara dessa.
Almqvist påstår vidare att han, sina inköp till trots, inte känner till företaget närmare.
För den som känner till Thor Steinar är det dock svårt att inte också känna till att företaget under 2000-talet har blivit känt som de nordeuropeiska nazisternas stora klädmärke. Företagets logga förbjöds i flera tyska delstater 2004, efter flera uppmärksammade rättsprocesser, på grund av att det bestod av de två kända nazistiska symbolerna Tyrrunan och Varghaken som tillsammans liknade den tyska SS-symbolen. Tyrrunan används i dag bland annat av den militanta nynazistiska organisationen Svenska Motståndsrörelsen. Förbudet hävdes sedan företaget bytt ut logotypen men den gamla symbolen är fortfarande förbjuden i Berlin och Tjeckien och de två tyska fotbollslagen Hertha Berlin och FC St Pauli har förbjudit supportrar att bära Thor Steinar-märket på deras arenor.
Thor Steinars sortiment, som innehåller såväl kläder som smycken och andra accessoarer, bär produkttitlar som anspelar på gamla tyska kolonier och nordisk mytologi, med vikingabilder och namn som Asgaard och Vinland. Klädkedjan säljer också väskor med vasakärven på (samma symbol som användes av den svenska, dåvarande nazistpartiet Nationalsocialistisk Front som numera bytt namn till Svenskarnas Parti) samt den klassiska Torshammaren som halssmycke med den gamla kontroversiella Thor Steinar-loggan ingraverad.
Den påstådda högerextrema kopplingen skulle kunna tyckas insinuant men som researchkollektivet Redox från Danmark visat i sin bok Postboks 38 har Thor Steinar väl belagda kopplingar till flera nazistiska organisationer i Sverige och Danmark samt till andra producenter av vit makt-merchandise, som Nordvind Records. För tre år sedan drev Svenska Motståndsrörelsen den enda butiken som sålde Thor Steinars produkter i Sverige, i en källarlokal i Huddinge.
Thor Steinar är inte bara ett populärt klädmärke, som enligt boken omsätter miljoner, utan fungerar också som ett subkulturellt sammanhållande kitt mellan europeiska nazister, särskilt i Tyskland där de traditionella nazistiska slagorden, sifferkombinationerna och symbolerna är förbjudna.
I Sverige har klädmärket inte slagit lika stort. Men förra året startades företaget Bifrostcompany, vars syfte är att etablera Thor Steinar på den svenska marknaden och försöka få det att bli ”lika stort i Sverige som i övriga Europa”.