Nästa vecka inleds FN:s klimattoppmöte i polska Poznan och kommer att mötas av omfattande protester. Besluten på mötet kommer att påverka hur det nya klimatavtalet som ska drivas igenom i Köpenhamn nästa år kommer att se ut. Klimatavtalet, som ska ersätta Kyotoprotokollet, måste helt enkelt bli bra. Men då krävs att också klimatrörelsen inte nöjer […]
Nästa vecka inleds FN:s klimattoppmöte i polska Poznan och kommer att mötas av omfattande protester. Besluten på mötet kommer att påverka hur det nya klimatavtalet som ska drivas igenom i Köpenhamn nästa år kommer att se ut. Klimatavtalet, som ska ersätta Kyotoprotokollet, måste helt enkelt bli bra.
Men då krävs att också klimatrörelsen inte nöjer sig med att politikerna går med på abstrakta klimatmål som är lätta att trixa bort. Handel med utsläppsrätter och önsketänkade kring teknologisk utveckling gör att regeringen får utrymme att strunta i politiska åtgärder i Sverige.
Nu är det dags att börja konkretisera klimatpolitiken. Därför ger Planka.nu – som även kommer att vara på plats vid protesterna i Poznan – ut rapporten Att resa ska inte kosta hela världen.
I rapporten ger vi fem förslag på samhällsåtgärder som leder raka spåret till framtidens klimatpolitik. Här kommer en snabb genomgång.
Transportsnål samhällsplanering betyder att de nödvändiga resorna bör bli färre. En allt större pendling – till exempel för skolelever som genom ”fria val” hamnar på skolor på andra sidan staden – ökar antalet nyttoresor i samhället. Det vore naturligtvis effektivare att garantera en god skola på plats och att minimera antalet nyttoresor.
Städer byggda för massbilism är också promenadfientliga, vilket drabbar folkhälsan. I en klimatsmart stad är det däremot nära till samhällets utbud och stadsdelarna är anpassade för gång- och kollektivtrafik. Nya satsningar på spårbunden kollektivtrafik måste avlösa idéer om gigantiska vägprojekt.
Planerna på att bygga Förbifart Stockholm – som skällts ut av både folkrörelser och miljödepartement – är i all sin tydlighet ett exempel på hur vi inte ska gå vidare.
I stället bör alla vägutbyggnader stoppas. Vägtransporter är ineffektiva, skrymmande, klimatförstörande och måste ses som direkt otidsenliga.
Fler vägar innebär ofrånkomligen ökad bilism, därför går det inte att bygga en ny motorväg för att lösa problemen som de gamla har förorsakat. Vi kan i stället ta efter många goda exempel i Europa på storsatsningar inom spårbunden kollektivtrafik. Spårvagnar kan också tränga ut bilarna som nu tar upp allt mer av stadens yta både när de är i gång och när de är parkerade.
I linje med den här politiken bör städerna på sikt göras bilfria. Då kan invånarna få ta plats i sin egen stad på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Men enbart förbud och begränsningar kommer inte att fungera, vi måste också erbjuda en morot av transporträttigheter. Här kommer nolltaxa i kollektivtrafiken in som en utökad allemansrätt, som tar över när avgiftstrycket äntligen sjunkit undan.
Klimatrörelsen behöver komma ner på jorden. De konkreta målen leder inte bara till ett bättre klimatpolitiskt arbete utan öppnar upp för samarbeten med lokala folkrörelser som jobbar med att förbättra staden.
Transportsnål samhällsplanering och bilfria städer av klimatskäl går till exempel hand i hand med arbetet för tillgänglighet och barnens rättigheter i staden.
I Poznan kommer vi sammanfattningsvis inte bara att demonstrera för ambitiösa klimatmål utan främst för att sprida den konkreta politik som leder oss dit.