Flygstrejker avlöser nu varandra i flera länder i Europa, däribland Grekland och Frankrike. Nedskärningar i offentlig sektor och krav på ökad personaltäthet är några av orsakerna till den fackliga aktiviteten. Och om inte Ryanair går facken till mötes väntar ytterligare strejker. Arbetaren sammanfattar läget.
Flygpersonalen på Air France varslar om ytterligare tredagarstrejk från och med den 23 juni i den pågående konflikten med bolaget om löner. Allt från piloter och kabinpersonal till markservice har under våren genomfört en rad korta strejker för att få igenom sina krav på minst fem procents löneökning.
Bolagets vd avgick nyligen sedan konflikten inte kunnat lösas och bolagets aktier rasat i vad som beskrivs som en följd av konflikten. Varslet överlämnades just som bolagets flygledare avslutat en tvådagarsstrejk som ett led i de pågående politiska strejkerna mot den franska presidenten Emmanuel Macrons nedskärningspolitik inom offentlig sektor.
”Den här situationen är oförenlig med det allmännas intresse och omsorg för företagets framtid”, kommenterar bolagstyrelsen varslet i ett pressmeddelande.
Men de franska flygstrejkerna är bara en del av den strejkvåg som sköljt över Europa under våren och som förväntas fortsätta under sommaren. I Grekland i slutet av maj strejkade även flygledare i Grekland som en del i de nationella protesterna som följt nedskärningarna som följt landets krislån.
Även i Italien har den europeiska nedskärningspolitiken inom offentlig sektor lett till flygledarstrejker.
Ytterligare flygledarstrejker varslade i Spanien, även om facket i måndags meddelade att deras första varsel kommer att skjutas upp. Där gäller konflikten med det statligt ägda Enaire krav på ökad personaltäthet.
Strejkerna har lett till inställda avgångar för en rad flygbolag över hela Europa, däribland Ryanair som, sin vana trogen, kallar dem ”oberättigade” och ”onödiga”.
”Som ett resultat av den här oberättigade strejken, förväntar vi oss förseningar för flighter till, från och över Italien”, meddelade bolaget sina kunder i ett uttalande, rapporterar brittiska The Independent.
Samtidigt fortsätter de kärva förhandlingarna på just Ryanair med facken för piloter och kabinpersonal. Facken kräver de nationella arbetsrättsliga lagar som gäller i det land de är baserade ska gälla, i stället för att enbart följa irländsk arbetsrätt som i dag.
Fackföreningarna kräver också att inhyrda ska omfattas av samma villkor som reguljär personal. Men facken för kabinpersonal känner tvivel inför företagens ambition att verkligen komma överens.
I flera länder, däribland Italien och Spanien, Portugal och Belgien, har nu facken varslat om strejk i slutet av juni om inte en överenskommelse nåtts med företaget.
– Irländarna fortsätter bara ställa oacceptabla motkrav som att kräva att få bestämma vem eller vilka som ska representera arbetarna. Det handlar uppenbart om att förhala, säger Ernesto Iglesias, talesperson för spanska pilotfacket Unión Sindical Obrera i ett pressmeddelande.
Arbetaren har tidigare rapporterat om Ryanairs kovändning förra året och löften att ”erkänna” pilotfacken som förhandlingspartners. Vid tiden var facken försiktigt positiva, men långt ifrån övertygade om att det ökänt fackfientliga flygbolaget menade allvar med löftena. Sedan dess har företaget bara erkänt två fackföreningar, ett brittiskt och ett italienskt.