Frantz Fanons texter har haft en enorm påverkan på antikoloniala och antirasistiska kamper. I år skulle han fyllt 100 år. Lina Mohageb, från Kollektivet Jordens Fördömda, om en revolutionär vars tankar kan hjälpa oss att förstå världen av i dag.
I år är det hundraårsjubileum för Frantz Fanon, den karibiska psykiatern som blev revolutionär och krigade på algeriernas sida i deras krig (1954–1962) för frigörelse från de franska kolonisatörerna. Trots sitt korta liv, han dog bara 36 år gammal, hann hans kamp ge näring till oräkneliga samtida och efterkommande antikoloniala revolutionärer. I hans minne möts människor världen över för att samtala om Fanon, inte främst som en historisk figur utan som någon vars tänkande är högst relevant i dag. Så varför är han så viktig?
”Den koloniala världen är manikeisk”, skrev Fanon: en värld delad i två. De koloniserades värld är byggd på exploatering till förmån för kolonisatören, och förtrycket skapar en zon där ens liv inte räknas. Kolonisatörens värld å sin sida byggs upp på den här exploateringen, och kan ge ett liv i överflöd för dem som lever i den världen. För att skydda det här ojämlika utbytet sätts militärer in och nationsgränser skapas. Resultatet blir två vitt skilda zoner: en zon av ”vara” och en av ”icke-vara”, med Fanons ord.
Kolonialismens tudelade värld
Den här insikten vann Fanon inte under sin barndom. Han växte visserligen upp i en fransk koloni, ön Martinique i södra Karibien, men i en medelklassfamilj. Han identifierade sig starkt med de franska upplysningsidealen, och gick med i de fria franska styrkorna under andra världskriget som mycket ung, för att skydda liberala värderingar och bekämpa nazismen. Det var först när han kom till Europa för att studera som han började se att även Frankrike, med sina liberala värderingar, innehöll motsättningar där svarta och bruna sågs som andra klassens människor – eller inte som människor alls. Likt många andra var det i det direkta mötet med Europa som han först blev svart, alltså där hans ras började spela en uppenbar roll.

Än i dag skapar kolonialismen en tudelad värld. Mest uppenbart i exempelvis Gaza, där ett folkmord rättfärdigas om du befinner dig på fel sida av ockupationens murar och taggtrådar. Också uppenbart i Kongo, som trots sin formella frigörelse från kolonialismen är djupt sargat av nykoloniala förhållanden. Arbetar du i gruvorna där är dina villkor sådana att man kan tala om att ditt liv inte har något värde. Samtidigt exploateras du för konsumtion som sker i väst. Det skiljer sig från västeuropeiska arbetare i stort, som, även där de exploateras, ses som ett politiskt subjekt att förhålla sig till. Ett subjekt vars rättigheter kan kämpas för och organiseras kring.
Vi ser spår av den uppdelning Fanon talade om också i den europeiska offentlighetens diskussioner om afrikaner, araber och muslimer, ofta under täckmanteln av att prata om ”kulturella skillnader”. Genom ideologier som nationalism och tillhörande idéer om tillhörighet baserad på nationsgränser så villkoras mänsklighet. Är du exempelvis papperslös i Sverige lever du i en rättslöshet du inte lever i om du har ett pass. Precis som militären håller de koloniserade på plats i kolonierna pratar politiker om att sätta in militär mot folk i Orten. Effekterna i Europa av inre gränser som segregation, och yttre gränser som nationsgränser, kan båda förstås som förlängningar av vad Fanon beskrev.
Svart hud, vita masker
Efter sina studier i Frankrike kom han till den dåtida franska bosättarkolonin Algeriet för att praktisera som psykiater 1953. Vid det laget hade han redan skrivit sin första bok Svart hud, vita masker (1952) och tillbringat en formativ tid under mentorskap av den katalanske psykiatern Francois Tosquelles. Tosquelles hade en väldigt kritisk syn på psykiatrin på grund av hur den såg på individen kontra samhället, vilket influerade Fanons tänkande när han beskrev hur det inte bara är individens egen utveckling eller familj som formar individens psyke och ger upphov till dysfunktion, utan också samhället i stort, av Fanon kallad sociogenes. För svarta och bruna vars liv märks av rasism kan inte psykiska tillstånd förstås utan rasismens konsekvenser.

Det här visade sig stämma väl i Algeriet, där han såg kolonialismens brutala psykiska konsekvenser hos både de koloniserade algerierna och de franska poliserna som utförde det koloniala våldet. Likt de israeliska soldaterna i Gaza som kommer tillbaka från Gaza självmordsbenägna från tyngden av sina handlingar, var fransmännen också i behov av behandling. Fanon förstod att för att alls kunna ägna sig åt läkning var han tvungen att engagera sig politiskt. I den algeriska kontexten innebar det att bekämpa de omständigheter som han såg låg till grunden för ohälsa, det vill säga kolonialismen. Så kan man förstå Fanons revolutionära insatser som en del av hans vårdarbete.
I dialog med Fanon förstår vi något också om läkning i vår tid: om förtryck skapar stress i oss som omöjliggör hälsa, vad säger det om den läkning som kan erbjudas på sjukhusen och vårdmottagningarna?
Att förstå Palestina genom Fanon
I det revolutionära kriget i Algeriet tog Fanon till vapen och förenade sig med den globala antikoloniala rörelsen. Till den rörelsen talade han om våld, och hur en värld stöpt i ett så grymt våld som kolonisation innebar endast kunde bekämpas med våld. Det här är kanske den mest missförstådda aspekten av Fanons tänkande. Därför vill jag här citera direkta utdrag ur Fanons tal Varför vi använder våld (finns i översättning till svenska i Manas nummer Om våld tillsammans med Kollektivet Jordens Fördömda):
”Vi säger inte till kolonisatören: Du är en främling, stick. Vi säger inte: Vi ska ta makten över landet och få dig att betala för dina och dina förfäders brott. […] Vi säger till honom: ”Vi är algerier, vi bannlyser all rasism och allt förtryck från vår mark, låt oss arbeta för människan, för människans blomstring och för att berika mänskligheten.” Med stöd från den franska regeringen svarar kolonisatören: Algeriet är franskt. […] varje idé om en algerisk nation måste förstöras. Man förstår med andra ord att det koloniserade folket, fångat i nätet av ett tredimensionellt våld, punkten där ett mångfaldigt, skiftande, upprepat, ansamlat våld går ihop, ganska snabbt kommer fram till att logiskt ställa sig frågan om den koloniala regimens slut vad det än kostar.”
Genom att skilja på det koloniala våldet, som skapar avhumaniserande världar, från det antikoloniala motståndet som – även när det brukar våld – försöker göra upp med dessa världar, så ger Fanon oss viktiga analyser när vi försöker förstå motstånd på platser som Palestina.
Jordens fördömda om kolonisatörernas kollaboratörer
Fanons diagnos sträckte sig förbi den franska kolonisatören och belyste också den klass afrikaner, ofta intellektuella och politiskt aktiva, som studerat i Europa och visade sig agera kollaboratörer med kolonisatören. Det här är en av Fanons mest centrala ansatser i boken Jordens fördömda (1961). Fanon såg denna grupp som ett enormt hot mot Afrikas självständighet, och i eftermälet till Afrikas kamper för frihet ser vi att han har haft rätt. Därför förespråkade Fanon skapandet av en ny kultur, där de koloniserade inte längre speglar sig i Europa, vars liberala ideal inte kunnat föra med sig frigörelse för Afrika. Att högt uppsatta svarta och bruna ledare inte gör något för att främja svartas och brunas liv ser vi även i väst i dag. Inte minst i USA som ju haft en svart president utan att livet förbättrades för vare sig svarta i USA, irakier, jemeniter eller afghaner, för att nämna några som drabbats hårdast av USA:s imperialism de senaste decennierna.
Fanons uppmaning till de koloniserade var i stället […] för mänsklighetens skull, kamrater, måste vi byta skepnad, utveckla ett nytt tänkande och söka skapa en ny människa. Bitterljuvt nog är det här den sista meningen i hans sista bok som kom ut några dagar innan hans död, så hurdan denna nya människas form kan se ut fick vi inga svar på från Fanon. Men hans idéer om skapandet av en revolutionär kultur som höjer upp Afrika bortom Europa ger oss en fingervisning om vartåt hans tänkande var på väg. Därför kommer vi samman i Fanons namn för att hitta svaren på hur vi fullbordar hans revolution, tar vidare hans tänkande och bygger en värld utan kolonialism, med rättvisa och välstånd för var och en.
Lina Mohageb är medlem i Kollektivet Jordens Fördömda som är med och anordnar Antikolonialt Forum – Fanon 100 år på Hägerstensåsens Medborgarhus 22–23 november. Texten är faktakollad av Nicholas Smith, lektor i filosofi och Fanonexpert.








