Scen #78/2021

Cabaret – håller stilen som klassisk rysare till musik

Husbandet Damn! har en viktig roll i Farnaz Arbabis övertygande uppsättning av Cabaret. Foto: Jenny Baumgartner

När Dramaten i Stockholm sätter upp ett av de stora dragplåstren i showgenren väjer man inte för kopplingen till vår tids politiska amoralitet.

Christopher Isherwood tillbringade över tre år i Weimarrepublikens utlevande tid i 1920- och 30-talens Berlin, med kommunistiska respektive fascistiska grupper som formulerade sina program, marscherade och slogs på gatorna, medan anarkisterna, de homosexuella, artisterna sökte sig hit för en unikt queerig, livsbejakande och dekadent tid. Arkitektur, film, konst och musik utvecklades genom namns som Alfred Döblin, Otto Dix, George Grosz, Hannah Höch, Kurt Weill, Berthold Brecht och Lotte Lenya, och spred sig över världen.

Inte så konstigt att den homosexuelle brittiske 25-åringen Isherwood med författarambitioner sökte sig hit för att delta i efter- (som man trodde då)krigsruset. Tyskland var fattigt men kreativt.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Följ oss på MastodonFölj oss via rss

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Se kriminella möta blockader

 

Fyll i din mejladress så skickar vi länk till videoreportaget 👇

Klicka här för att stänga