Bok #76/2021

Effektiv metateater av Eribons klassresa

Lena Endre, Jesper Söderblom och Parham Pazooki i Tillbaka till Reims på Dramaten i Stockholm. Foto: Sören Vilks

Dramaten sätter upp pjäsen Tillbaka till Reims, en ramberättelse kring Didier Eribons memoarbok med samma namn. Med en ny koppling till skådespelarnas egna bakgrunder blir föreställningen en metateater som engagerar oväntat effektivt.

Didier Eribons bok Tillbaka till Reims översattes till svenska av det lilla förlaget Verbal nära ett decennium efter att det franska originalet utkommit, och blev omedelbart en så läst och omtalat verk (recenserad i Arbetaren 2018). Kombinationen av personlig självrannsakan och politisk strukturell blick, delar han med franska författare som till exempel Annie Ernaux och Édouard Louis, som uppmärksammats med böcker om sina klassresor. Ernaux i nyutgåvor av böcker från 1980- och 90-talen – de läses lika mycket nu som då och har blivit klassiker. Det borde även Didier Eribons bok bli.

Eribon växte upp i det fattiga norra Frankrike i regionen Champagne-Ardenne, sattes som första barn i släkten i läroverk och flyttade så småningom till Paris där han gjorde sig ett namn som intellektuell och homosexuell kändis i god fransk tradition. Han kom, likt Édouard Louis ut tidigt med sin sexuella läggning men kom på sig själv med att hans klassbakgrund var något som var svårare att vara offentlig med.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga