Utrikes #69/2021

Nya järnvägar kan driva på sojaodlingarna i Amazonas

Regeringen hade planerat att ta in anbud för järnvägssatsningen i år – men kommer troligen att få avvakta på grund av såväl ekonomiska som miljömässiga skäl. Foto: Yesica Fisch/TT

De redan enorma sojaodlingarna i centrala och västra Brasilien samt i Amazonas kan växa sig ännu större i framtiden. Detta om planerna på att anlägga nya järnvägslinjer för att transportera mer sojabönor blir verklighet. Kritiken mot planerna är dock hård från miljögrupper och experter.

Den mest kontroversiella av de planerade nya järnvägssatsningarna gäller projektet EF-170. Det är en linje som är tänkt att transportera jordbruksprodukter från Mato Grosso – delstaten som producerar mest majs och sojabönor i landet.

Redan nu ligger den årliga jordbruksproduktionen i Mato Grosso på 70 miljoner ton. Men det är en siffra som ska stiga till 120 miljoner ton inom mindre än tio år, enligt Brasiliens infrastrukturminister Tarcisio de Freitas. Nyligen beskrev han EF-170 som landets ”viktigaste” logistiska projekt.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Ge bort granskning i jul

Starta en prenumeration – få sex månader att ge bort

 

Klicka här för att stänga rutan