Signerat #42/2021

Hamnar som är öppna för krig men stängda för människor

Julia Lindblom är reporter och redaktör på Arbetaren. Foto: Axel Green

I samma hamnar där vapen och militärt material med destination till olika krigszoner lastas, för­vägras räddningsfartyg att lägga till. Men arbetare som går samman kan göra skillnad.

Det var i mitten av maj, när bomberna rasade som värst över Gaza, som hamnarbetare i Livorno fick veta att sprängmedel lastats ombord på skeppet Asiatic Island – ett skepp som hade israeliska Ashdod som des­tination.

Hamnarbetarna i Livorno blev varnade av ett annat hamnarbetarkollektiv i Genua och genom organisationen Weapon Watch, som kartlägger hanteringen av vapen i europeiska hamnar.

I Livorno fanns till hamnarbetarnas lättnad inga nya vapen att lasta på skeppet, hade det funnits hade de vägrat lasta dem, men hamnarbetarna anmälde krigsfartyget till de lokala hamnmyndigheterna. De larmade också för att det explosiva materialet var farligt för deras egen säkerhet.

Bara några dagar senare hörsammade hamnarbetare i Neapel händelserna i Livorno och ännu ett fack gick ut med ett officiellt ställningstagande om att de vägrade lasta vapen som kunde användas i attacker mot Gaza. Senare blev hamnarbetare i Ravenna varse om att ett nytt krigsskepp med israelisk vapenlast var i antågande. Då utlyste de största facken strejk om skep­pet skulle lägga till i hamnen den 3 juni. Krigsskeppet tvingades då lägga om sin kurs och kunde helt enkelt inte lägga till i hamnen i Ravenna.

I Italien hade hamnarbetarna först fått uppgiften att det inte skulle finnas militärt material i lasten, men hamnarbetarna såg att det inte stämde och publicerade foton av lasten på sociala medier.

Det är inte första gången som hamnarbetare i Italien protesterar mot krigsfartyg i italienska hamnar. Våren 2019 vägrade hamnarbetarna i Genua lasta militär utrustning som skulle användas i kriget i Jemen på det saudiska skeppet Bahri Yanbu. Den gången utlystes strejk i hamnar runt om i Ligurien, och strejken fick också stöd av människorättsorganisationer som Amnesty International.

Det saudiska krigsskeppet hade lastats med vapen i den belgiska staden Antwerpen och skulle senare lägga till i franska Le Havre för ny vapenlast. Men också i Frankrike förhindrade hamnarbetare, människo­rättsorganisationer och andra demonstranter fartyget att komma i hamn. I Italien hade hamnarbetarna först fått uppgiften att det inte skulle finnas militärt material i lasten, men hamnarbetarna såg att det inte stämde och publicerade foton av lasten på sociala medier.

Hamnarbetarna utlyste strejken under parollen ”hamnar stängda för krig, öppna för människor”, efter­ som räddningsfartyget Sea Watch under samma period inte fick lägga till i hamnen på Sicilien. Medelhavet är i dag alltigenom militariserat bland annat genom Frontex gränspolis, medan krigsfartyg lastade med vapen och sprängmedel får fri lejd framåt.

”Här i Livorno tänker vi inleda en kampanj genom att öka medvetenheten bland hamnarbetare. Det är rätt att arbeta, men inte att vara delaktig i krig och mas­sakrer”, säger en hamnarbetare i telefon till mig.

Krigsskeppen kan inte färdas över havet om hamn­arbetarna vägrar lasta skeppen. Och lasten är egentli­gen allas vårt ansvar.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984