Inrikes #1/2021

”Enda anledningen att jag har kvar jobbet är mina arbetskamrater”

Foto: Victor Pressfeldt

Ett hundratal lokförare och tågvärdar väntade utanför Arrivas kontor på måndagen i solidaritet med sin kollega Ola Brunnström, som kallats till möte med arbetsgivaren. Men strejkhotet avblåstes då Arriva på mötet meddelade att man låter honom behålla jobbet. Arbetaren var på plats.

Under måndagen var en vild strejk, numera en mycket ovanlig stridsåtgärd, nära förestående. Detta efter att transportföretaget Arriva velat säga upp Sekos huvudskyddsombud Ola Brunnström. Arriva, som ägs av den tyska staten via Deutsche Bahn, har länge legat i konflikt med den lokala Sekoklubben kring allt ifrån arbetstidsfrågor till regler gällande toalettbesök för tågvärdar och lokförare. Den största stötestensfrågan har dock att göra med så kallad hyvling, en besparingsåtgärd som innebär att Arriva hade sänkt antalet schemalagda timmar, och därmed lönen, med 20 procent över hela arbetsstyrkan.

När Arriva i oktober 2020 gav de anställda ultimatumet att antingen gå med på att gå med på hyvlingsförslaget eller riskera att bli av med jobbet var det bara en person som tackade ja. En central aktör i Sekos organisationsarbete mot hyvlingarna var huvudskyddsombudet och Sekomedlemmen Ola Brunnström. 

I tisdags (29/12) förra veckan blev det känt att Ola Brunnström, som är huvudskyddsombud och förhandlingsansvarig i Sekos klubb på Pågatåg, blivit erbjuden 24 månadslöner för att frivilligt att lämna sitt jobb. Brunnström tackade nej. Den direkta föranledningen till erbjudandet om uppsägning var ett e-postmeddelande till de anställda där Ola Brunnström skrivit: ”Va inte rädd för cheferna, de ska vara rädda för oss”. Flera anställda vittnar dock om hur konflikten grundar sig i bland annat konflikten kring hyvlingsfrågan.

Ola Brunnström, huvudskyddsombud för Sekoklubben. Foto: Victor Pressfeldt

Frågan kunde ha avslutats där, men Arriva kallade till ett nytt möte i under måndagen (4/1) klockan 11. Information hade kommit ut om att Ola Brunnström där skulle bli meddelad uppsägning och att arbetsgivaren var beredda att betala vite för att bli av med huvudskyddsombudet. Ett möte där ett hundratal anställda, enligt uppgift till Arbetaren, deltog beslutade att svara med vild strejk om en uppsägning skulle verkställas. En uppsägning av Ola Brunnström skulle alltså göra stora delar av den skånska kollektivtrafiken stillastående. 

Arrivas agerande väckte under helgen före det andra mötet flera reaktioner. 

– Det här är oerhört illa skött av Arriva och ett oseriöst agerande av ett etablerat företag. Vi har varit kritiska en längre tid mot hur de behandlar personalen, sa Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, i ett pressmeddelande under helgen.

Foto: Victor Pressfeldt

Seko, som är bundna av fredsplikt, tog tydligt avstånd från uppmaningar till del vilda strejken. Men från centralt håll visade man ändå förstående för upprördheten bland de anställda. 

– Jag kan säga att vi har full förståelse för att våra medlemmar är upprörda på Arriva, företaget har verkligen gått över alla rimliga gränser, sa Jonas Pettersson, planerings- och kommunikationschef på Seko under helgen.

Ett hundratal lokförare och tågvärdar väntade spänt utanför mötet med Arriva under måndagen och redan när mötet påbörjades var majoriteten av Pågatågen enligt Skånetrafiken inställda. Delar av den vilda strejken tycktes redan ha dragit igång. Hotet om vild strejk avblåstes dock då Arriva på mötet med Ola Brunnström meddelade att man låter honom behålla jobbet. Men erbjudandet om att gå med på uppsägning i byte mot två årslöner ska ha upprepats, vilket Ola återigen tackade nej till. 

Foto: Victor Pressfeldt
Ett hundratal lokförare och tågvärdar samlades utanför Arrivas kontor i solidaritet med Ola Brunnström. Samtidigt var majoriteten av Pågatågen inställda.

Jag deltog i förhandlingsdelegationen som drev fram ett ganska ofördelaktigt avtal med Arriva. Det är mycket tänkbart att det hade att göra med varför jag riskerade att bli uppsagd.

Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Seko Pågatågen

Ola Brunnström uttryckte efter mötet stor tacksamhet över det enorma stöd han fått. 

– Det här händer hela tiden med folk som inte får den här uppbackningen, och då lämnar de arbetsplatsen. Den enda anledningen till att jag inte blev av med mitt jobb är mina arbetskamrater. 

– Jag deltog i förhandlingsdelegationen som drev fram ett ganska ofördelaktigt avtal med Arriva. Det är mycket tänkbart att det hade att göra med varför jag riskerade att bli uppsagd, fortsätter Ola. 

På frågan om och varför Arriva har erbjudit en ledande facklig representant två årslöner för att gå med på uppsägning har Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund, som närvarade på det andra mötet med Ola Brunnström, inga kommentarer. Han vill i stället tala om hur en av Arrivas chefer efter det första mötet med Ola Brunnström mottagit ett anonymt dödshot. Dödshotet har i ett skriftligt uttalande fördömts av Ola Brunnströms Sekoklubb.

I ett uttalande skriver Sekos klubb pågatåg att de ”andas ut med lättnad” men fackklubben är samtidigt starkt kritiska mot Arriva.

– Ett skyddsombud inte ska behöva gå runt och ha ett uppdrag som ska se till så att arbetsplatsen ska kännas och vara säker, medans ett överhängande hot om uppsägning finns om uppdraget utförs på ett bra sätt, meddelar Sekoklubben på sin hemsida. 

Foto: Victor Pressfeldt
Lokföraren Marcus Forsblad var en av de som deltog i protesten.
Foto: Victor Pressfeldt
Ola Brunnström säger att han är rörd över stödet från sina arbetskamrater.

Foto: Victor Pressfeldt
Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva

Vid ytterligare försök att få uppgifterna kommenterade av Arrivas ledning hänvisar man återigen endast till pressavdelningen som i sin tur inte vill ge några närmare kommentarer.

Christer Eklund säger dock i en kommentar till Arbetaren att ”mötet med Ola Brunnström inte hade någonting med det fackliga att göra” och ”uppgifterna om att Ola Brunnström skulle sägas upp eller avskedas är grundlösa” men i övrigt vill han inte kommentera någonting om vad som sas under måndagens möte.

Christer Eklelund på Arriva säger att han har förståelse för att frågan om hyvling anses vara kontroversiell av den fackliga sidan, men att hyvlingar är lagliga samt att Arriva varit pressade att skära kostnader på grund av passagerarbortfallet under coronapandemin.

– Vi har sedan i våras, sedan pandemin började, fått stora nedskärningar när det gäller trafiken och när det gäller antalet passagerare. Våra intäkter baseras på antalet passagerare och på hur mycket trafik vi kör. I det läget när vi inte kunde få ersättning från vår trafikhuvudman, så valde vi att gå ut med ett erbjudande till våra anställda. I stället för att avskeda eller säga upp enskilda medarbetare enligt turordningslistan, så valde vi att gå ut med ett brett erbjudande som är det som kallas hyvling. Det är en fullt tillåten åtgärd på svensk arbetsmarknad, säger Christer Ekelund till Arbetaren.

Ola Brunnström pekar på problematiken med hela upphandlings- och kontraktssystemet inom offentlig verksamhet som en av grunderna till konflikten. 

– Upphandlingenssystemet driver fram den här nedåtgående spiralen med billigare och billigare kontrakt. Nu ligger vi på så billiga kontrakt att man måste börja skära i löner och så vidare och då blir konflikterna stora. Det är oundvikligt att det kommer bli mer fackliga konflikter ju lägre upphandlingskarusellen får pågå.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984