Inrikes #89/2020

Slarv med trygghetslarm – avliden hittad efter tre månader

Leverantören av trygghetslarmen skulle regelbundet kontakta alla brukare som inte larmat på över 30 dagar. Så skedde inte. Foto: Andreas Hillergren/TT

Tekniska problem med trygghetslarm från samma leverantör har till åtminstone ett dödsfall under hösten. Leverantören som kände till problemen lovade kontrollera larmen, det skedde inte under ett års tid. Enligt en felrapport från socialkontoret i Trollhättans kommun ledde detta till att en brukare låg avliden i sin bostad i tre månader.

Både kommun och leverantören av trygghetslarm var medvetna om de tekniska problem som rådde med larmen. Därför kom man överens om att leverantören, Tunstall, regelbundet skulle kontakta alla brukare som inte larmat på över 30 dagar.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984