Stor brist på läromedel i svenska skolor

Var femte lärare uppger att de inte kan köpa in nödvändiga läromedel till sina elever. Det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna, lärarfacken och Sveriges tre största elevorganisationer.

Inrikes
Var femte lärare i Sverige saknar nödvändiga läromedel för sina elever.
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Samtidigt som den pågående debatten om svenska barn och ungdomars läsvanor kommer ny information från organisationen Läromedelsförfattarna. De har tillsammans med lärarfacken och Sveriges tre största elevorganisationer kartlagt bristen på läromedel och skolböcker i svenska skolor.

I rapporten framkommer flera brister och så många som var femte lärare uppger att de inte har råd att köpa in ens de allra mest nödvändiga läromedlen till sina elever. Dessutom pekar rapportförfattarna på stora skillnader i budget mellan olika skolor. Något som skapar orättvisor och ger elever runt om i Sverige helt olika möjligheter att nå godända skolresultat.

– Samtidigt som vi har en pågående debatt om ungas läsvanor så erkänns inte läsningen i skolan. Ett enkelt sätt att få barn och ungdomar att läsa mer borde ju vara att ha fler böcker i skolan, säger Per Kornhall som är ordförande i Läromedelsförfattarna till Arbetaren.

Vissa lärare svarar att de inte får köpa in något alls.

Per Kornhall, ordförande i Läromedelsförfattarna

Han kallar utvecklingen för alarmerande och menar att en stor andel av Sveriges elever riskerar bristfällig undervisning då många rektorer helt enkelt tycks sakna pengar avsatta för att köpa in nya uppdaterade läromedel.

– Det är stötande men något vi sett komma allt mer sedan skolan avreglerades. I dag går en allt mindre andel av elevpengen till just läromedel. Vissa lärare svarar att de inte får köpa in något alls, säger Per Kornhall.

I rapporten framkommer att endast 14 procent av de svenska lärarna anser att de kan köpa alla läromedel de behöver till sina elever.

– Konsekvenserna blir ju att det uppstår en väldig orättvisa för eleverna när de gäller möjligheten att lära sig saker. Många barn och ungdomar lär sig därför inte att använda texter på ett ordentligt sätt, säger Per Korngall.

Nu vill Läromedelsförfattarna och de andra organisationerna bakom rapporten att regeringen agerar genom att bland annat skärpa skollagen för att fastslå rätten till läromedel.

I dag tvingas många lärare bryta mot lagen genom att exempelvis kopiera utbildningsmaterial från tidigare inköpta böcker. Papper som eleverna sedan förväntas ta hem och som ofta är betydligt svårare att läsa i än i traditionella böcker eller via sina datorer.