Den paraguyanska regissören Marcelo Martinessi har tidigare visat sitt intresse för kvinnors och gärna äldre kvinnors liv och perspektiv. Hans senaste film Chelas arv har nominerats och vunnit en mängd priser på filmfestivaler runt om i världen under 2018. Glädjande kommer den nu upp på svenska biografer och det är en sevärd historia om en […]
Den paraguyanska regissören Marcelo Martinessi har tidigare visat sitt intresse för kvinnors och gärna äldre kvinnors liv och perspektiv. Hans senaste film Chelas arv har nominerats och vunnit en mängd priser på filmfestivaler runt om i världen under 2018. Glädjande kommer den nu upp på svenska biografer och det är en sevärd historia om en kvinna som ganska sent i livet hittar sin egen väg.
Regi: Marcelo Martinessi
Chela bor i en stor och sliten våning där hon är född och uppvuxen. Hon är en bortklemad kvinna i sextioårsåldern som lever i samboskap med Chiquita, en lite ruschigare kvinna som sköter det praktiska. Chiquita kör bilen och tar hand om ekonomin, bland annat försäljningen av inredningen – Chelas arv – som sakta försvinner för att klara försörjningen till de båda.
När Chiquita åker i fängelse efter ett obetalt lån hamnar den sköra Chela i en kris, hon är osäker på allt utanför den trygga bubbla som hemmet är. Hembiträdet kan inte läsa och står långt under i klass även om de förmodligen egentligen inte ligger så långt ifrån varandra i inkomst.
När Chiquita släpps ur fängelset är det en förändrad sambo som tar emot hemma.
En dag frågar en äldre grannfru om Chela kan skjutsa henne till bridgeklubben i den gamla Mercedesen som står på tur att säljas. Snarare beroende på en rädsla att säga nej åtar sig Chela jobbet. Uppdraget leder till fler och snart har hon skaffat sig en stadig kundkrets och både inkomster och nya vänner. Men ska hon våga sig ut på motorvägen?
När Chiquita släpps ur fängelset är det en förändrad sambo som tar emot hemma.
Regissören lyckas få med teman som sexualitet, åldrande och klass i en både rolig och rörande berättelse. Ana Brun, som tog rollen som Chela under pseudonym på grund av det ”kontroversiella” temat, gör trots att det är hennes första filmroll en karismatisk tolkning av en vilsen kvinna som bokstavligt talat hittar en väg och riktning.
Att filmen vimlar av riktigt gamla kvinnor med integritet är också en stor del av attraktionskraften.