Inrikes #89/2018

Ikea höjer kraven på åkerierna i Sverige

Ikea meddelar att de tänker ställa högre krav på åkerierna som kör inrikestransporter i Sverige. Foto: Lise Åserud/TT

Efter kritik, svenska polisanmälningar och danska stämningar ändrar Ikea sin policy för inrikestransporter. Från och med nu kommer företaget kräva att åkerierna kör med villkor som liknar de svenska. Men det gäller bara i Sverige och några planer att exportera modellen till Europa finns inte.

Som Arbetaren tidigare rapporterat har Ikeas anlitande av åkerier i Europa med usla villkor under varit under lupp en tid.

I Danmark pågår just nu en stämning mot Ikeas underleverantör Bring Trucking Slovakia för vad som beskrivits som slavliknande villkor och löner. Företaget, som även kör för Ikea i Sverige, polisanmäldes av Transportarbetarförbundet i september.

Nu meddelar Ikea att de tänker ställa högre krav på åkerierna som kör inrikestransporter i Sverige. Från och med nu ska svenskt kollektivavtal, eller liknande villkor, råda för chaufförerna.

–  Vi har infört att vi inte accepterar att man utnyttjar reglerna för renodlad cabotage för inrikestrafik i Sverige. Den andra saken är att kör man ren inrikestrafik i Sverige ska man ha svenskt kollektivavtal eller liknande villkor. Det här kommer vi ha med i alla våra upphandlingar i Sverige, säger Mattias Hennius, en av Ikeas pressansvariga.

Från Transport tas beskedet emot med försiktig optimism.

– Jag hoppas verkligen att det blir så, men säger inget förrän den dag åkerierna sätter kråkan på ett utstationeringsavtal. Gör de det kommer det öppna dörrarna, säger Tommy Jonsson lokalombudsman som själv sett chaufförernas villkor.

Utstationeringsavtal finns till för utländsk arbetskraft som, under en begränsad period, jobbar på svensk arbetsmarknad men för en utländsk aktör.

Tommy Jonsson säger att om det faktiskt blir ett avtal undertecknat med Bring Trucking Slovakia kommer det kunna få effekter på hur andra större företag hanterar transporterna i Sverige. Just nu pågår också ett liknande arbete med exempelvis Volvo och Scania.

Men han tror att när det gäller Ikea kan det också, trots att beskedet gäller Sverige enbart, kan det få effekt på villkoren ute i Europa.

Ikeas Mattias Hennius är väldigt tydlig. Den nya policyn gäller enbart i Sverige.

– Det här handlar om ren inrikestrafik i Sverige. Det handlar om Sverige. Det här är inte applicerbart på något annat land, säger han.

Det finns alltså inga planer på att utvidga policyn så att samma kravs ställs för inrikestrafik i andra länder i Europa?

– Nej, det här är ett svenskt upplägg för Sverige, säger Mattias Hennius.

Sedan tre år har samtal pågått mellan den Internationella transportfederationen, i vilken svenska Transport är medlemmar, om chaufförernas villkor. Den dialogen bröt samman i höstas.

 

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga