Ikea, just nu åter anklagade för antifackligt agerande i flera länder, uppmärksammas nu återigen för de usla villkor som deras underleverantörers chaufförer lever och arbetar under i Europa. I Danmark stämmer nu en av dessa chaufförer sin arbetsköpare, slovakiska Bring, med krav på 1,8 miljoner kronor.
För en månad med lastbilen som hem avlönades den rumänske chauffören mellan motsvarande dryga 4 000 och 5 000 kronor per månad. Hans arbetsköpare är ett slovakiskt dotterbolag i Bring-koncernen, men hans körningar var bara mellan Danmark, Sverige och Norge. Men han är långt ifrån ensam.
– Bara det slovakiska företag vi har dragit inför rätta har omkring 100-150 lastbilar som de hyr ut med chaufförer på liknande sätt i hela Europa, säger chaufförens advokat Christian Riewe till TV4 Nyheterna.
I ett skriftligt uttalande skriver Ikeas hållbarhetschef med ansvar för transporter, Elisabeth Munck af Rosenschöld, att de välkomnar en domstolsprövning om villkoren för chaufförerna är i enlighet med lagen. Att det inte skulle förhålla sig så är dock inget som visat sig i deras egna granskningar, skriver hon och fortsätter.
”Ikea har inga direktanställda chaufförer. Det utesluter inte att vi alltid försöker ta hand om våra chaufförer och genom intervjuer och rapporter vet vi att många är nöjda. Och några är det inte.”
Uttalandet lämnade fortfarande flera frågor obesvarade så Arbetaren ringer upp en av Ikeas pressansvariga, Mattias Hennius.
– Vi har under lång tid påtalat att det finns hål i lagstiftningen och tittar man på den är det otydlig vad man ska betala var. Vi säger så här: vi kan jobba för bra villkor, men vi menar att huvudproblemet är en otydlig lagstiftning.
Låter det inte då lite som att ni är mer intresserade av att betala precis det som lagen säger, snarare än att försäkra er om att betala rimliga löner?
– Vi betalar avgift på transporterna och har inget intresse av dåliga villkor. Vi vill att chaufförerna ska ha bra villkor, säger Mattias Hennius.
Är det omöjligt att ställa kravet på att lönerna ska matcha lönerna i de länder där transporterna utförs?
– Det är en av de diskussioner som pågår. Vi är tydligt för bra villkor och en tydlig lagstiftning. Vi är bara intresserade att de har bra villkor, men vi har begränsade möjligheter när lagstiftningen är otydlig.
Det är inte så att ni systematiskt uttnyttjar den här otydligheten för egen vinning?
– Så är det absolut inte. Ikea har inget att vinna på att det finns chaufförer som inte har bra villkor, säger Mattias Hennius.
Ikea uppger till TV4 Nyheterna att de noga övervakar att underleverantörer följer lagar och regler, men det är samma svar som de gav till brittiska BBC för ett och ett halvt år sedan. Då sade sig Ikea ta mycket allvarligt på uppgifterna och att det var viktigt att transporterna följde lagarna i de respektive länderna.
En månad tidigare hade en domstol i Nederländerna slagit fast att möbelföretagets underleverantör i landet bröt mot lagen när inte inhemska löner och villkor gällt för chaufförerna. Enligt BBC beskrev domstolen villkoren som “inhumana”.
Då framkom det att möbeljättens transporter sker på samma sätt i en rad olika europeiska länder med samma usla levnadsvillkor och till timlöner på motsvarande 30 kronor. Det är inget som verkar ha förändrats.
– Jag blev väldigt förvånad över att se vilka arbetsvillkor de hade. Chaufförerna skjutsas upp hit i bussar och placeras i förarhytten och sen är det mer eller mindre där de vistas, alltså arbetar, äter och så vidare under den två- tremånadersperiod de arbetar, säger advokat Christian Riewe till TV4 Nyheterna.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr