Sommarföljetongen: Snart är det 1968 – Del 14

28

Bernhards mamma Signe brukade inte dölja hur missnöjd hon var med sin son, med vad han sa, gjorde, tänkte. Även Nina var en olycka, en vänsterextremist som klädde sig i vad som helst för att väcka uppmärksamhet. Nu hade Signe dessutom fått cancer i magen och hade meddelat att det nu kunde vara sista gången de fick se henne i livet.

Bernhards föräldrar bodde på Svarvargatan i ett rum och kök. Lägenheten låg två våningsplan under gatunivån. Fönstren vette mot en nersänkt gård med många träd. Trots att lägenheten egentligen inte var mörkare än många andra bostäder, uppfattade Bernhard detta nersänkta läge som en symbol för ett andligt och politiskt tillstånd. Här bodde hans föräldrar för att de var lågt placerade i samhället. Här hade de bott i trettio år.

Signes högsta intresse i livet var att hålla kroppen i form. Hon promenerade miltals varje dag, oftast längs Karlbergskanalen. Det var ironiskt att hon skulle drabbas av en dödlig sjukdom mot vilken inget träningsprogram i världen hjälpte. Det var bara att orkeslös invänta slutet.

– En väldig tur att hon är för dålig för att sköta maten, viskade Bernhard. Hon kan förstöra en färdiggrillad kyckling bara genom att ta den ur påsen. I alla år när hon var frisk kom pappa hem till lunch och varje dag gjorde hon en omelett. Ena dagen var den totalt svartbränd, nästa dag rann den ut över tallriken som gammalt snor. Ömsom torr som en gammal bindsula, ömsom direkt ur äggskalen. I vilket skick som helst utom det normala för en omelett.

– Mysig hemmiljö du kommer ifrån, sa Nina och log. Ett strindbergsäktenskap med omelett.

På köksbordet hade Karin, som var gift med en bror till Bernhards pappa, dukat upp med rostbiff och potatissallad, ett par burkar sill och två svecialiknande ostar. Färdigköpt på Åhléns i city. Öl och Skåne att dricka.

– Om farsan blir full, går vi, varnade Bernhard i god tid.

Där firade släkten jul och där fick Bernhard lära sig skillnaden mellan fattiga och rika.

Det var något ofattbart unket över lägenheten och dem som bodde i den. Sorlet från dussintalet släktingar blev kvar på en så låg nivå att ingen av de närvarande kunde tala obesvärat. De flesta stod upp eftersom lägenheten bara rymde två bekväma stolar och Signe satt i den ena och ingen vågade sätta sig i den andra. Lägenheten var låg i taket, som de nybyggda lägenheterna blev före kriget. Trycket kunde inte lyfta och lägga sig uppe under taket. Nina tyckte att hon stod i en dimma av komprimerad ångest och vantrivsel.

Födelsedagsbarnet slog sig ner i den andra bekväma stolen och gästerna började sjunga ”Ja må han leva”. Det var en nyanländ som anförde sången, den äldste brodern i den syskonskara där Bernhards pappa var den yngste. Den äldste brodern var släktens guldägg, redan som ung startade han sin maskinfirma och han hade framgång med allt han företog sig. Han bodde numera i en stor villa i Näsby Park. Där firade släkten jul och där fick Bernhard lära sig skillnaden mellan fattiga och rika.

Äldste brodern höll tal och överlämnade en aska champagne.

– Vem fan vill ha champagne, sa Bernhards pappa så fort givaren gått.

– Jag, sa Signe och sträckte fram ett glas. Nina och Bernhard, kom här. Det är något jag måste säga till er.

Nina drog med sig Bernhard och mamman sa:

– Stöd mig när jag reser mig, jag blir så yr när jag suttit en stund. Så går vi till min säng. Jag ska visa er något.

De tog henne under armarna och stödde henne de få stegen mellan stolen och sängen. Hon böjde sig ner och drog fram en hoprullad matta som låg under sängen.

– Se här, den här får ni snart ärva. Den är värdefull. Det enda av värde som finns efter mig när jag dör. Jag köpte den för niotusen kronor som jag hade undanlagda. Det har varit min dröm hela livet att få äga en äkta persisk matta och nu gör jag det.

– Varför har du den hoprullad under sängen?

– Din pappa tycker inte om den. Han säger att vad ska du med den till, du som snart ska dö. Det är sant. Jag ska snart dö, men det är just därför jag behöver den. Är den inte vacker? Äkta. Handknuten. Jag ville att ni skulle se den. Så har ni något att se fram emot. Det dröjer inte länge förrän den är er. Jag vill lämna något som minne. Det är synd att du aldrig började på universitetet.

Efter en kort paus tog Signe till orda igen, med en anspråksfullhet som tydligen kom från hennes nya närhet till döden:

– Jag hade länge hopp om att du skulle stadga dig, att du skulle bli något ordentligt. Han kommer att träffa en fin flicka, sa jag till mig själv, inte en sån där baletthoppa som du hade förut. En flicka som vill ha en familj och en man som kan försörja den. Men jag får väl inte leva tills du finner den flickan.

– Jag kan försörja mig själv, sa Nina.

– Ja, ja. Nu talar vi inte mer om det. Ni är väl glada för mattan?

– Ja, sa Nina, för hon trodde att man måste säga så när givaren var döende. Den är ju inte lik andra såna här mattor. Den är blåare. Och det är fint att den är så liten.

– Tack ska du ha mamma, sa Bernhard och böjde sig ner och kysste hennes urgröpta ljusa kind där hon satt på sängkanten och klappade sin matta. Nu måste vi gå. Är det något som vi kan göra för dig mamma, så säg bara till.

– Nej. Ingen kan göra något för mig nu. Jag hoppas bara att det ska gå fort.

De gick Sankt Eriksgatan mot Vanadisplan. En honungsgul ton dröjde kvar på himlen över Karlbergs slott i nordväst. Nina lyssnade på Bernhards tystnad och längtade efter att han skulle säga något. Det var första gången hon hade träffat någon som skulle dö.

– Hon borde spika upp mattan på väggen vid sängens fotände, så att hon åtminstone fick njuta av den medan hon lever, sa Nina när de passerade Sportpalatset och fortsatte över bron.

– Mattan, sa Bernhard. Hon köper sitt livs drömmatta och rullar ihop den under sängen för att jag ska få ärva den. Jag som avskyr orientaliska mattor och hatar blått.

– Din pappa kanske vill ha den.

– Säkert inte. Den är av god kvalitet. Han har en osviklig förmåga att göra sig av med allt som har något värde. Hellre brer han ut några gamla tidningar på golvet.

– Du, vi tar en sväng om Kårhuset. Klockan är bara litet över elva.

De såg en ledig taxi bakom sig långt upp på Kungsholmen. Gatan låg tom, som Stockholms gator ofta gjorde också på lördagskvällar. De stannade taxin när den kom över bron.

Chauffören tittade på deras FNL-märken.

– Såna som ni ska inte åka taxi. Riva hela stan, vad fan håller ni på med? Det ska ni veta att en vanlig arbetare inte ger fem öre för er jävla revolution. Den skiten ska ni behålla för er själva.

– Vad menar du, frågade Nina. Riva stan? Vi kommer från ett sjuttioårskalas.

– Det har ju varit upplopp i stan.

– Upplopp?

– Dom där jävla idioterna från Holländargatan har varit på marsch och försökt ockupera både Operan och Konserthuset och Centralen och jag vet inte allt. Men snuten låg två steg före och bildade kedja överallt. Dom slog sönder rutorna på Operan. Svensson kommer att bli jävligt upprörd, det kan ni skriva upp.

– Är det du som är Svensson kanske, sa Bernhard.

– Jag visste inte att Svensson var så mån om Operan, sa Nina.

– Såna som ni ska lära er gå. Det är jävla nyttigt för såna som ni att använda nån annan kroppsdel än era stora käftar.

Han rivstartade taxin och susade iväg.

– Det känns som om det hade varit ett krig på gång, sa Bernhard. Om vi vill åka taxi får vi ta av märkena.

De gick långsamt mot Kårhuset. De följde Odengatan längs Vasaparken, där trädens nyutslagna löv spred en stark försommardoft över natten. Det kom ingen mer ledig taxi. På Drottninggatan satte de på sig märkena igen. Folksamlingen på Holländargatan hade minskat till en obetydlighet jämfört med för några timmar sedan. Det var nära midnatt. Men i Kårhuset lyste alla fönster och människor strömmade fortfarande ut och in. Mest ut, många verkade trötta.

I talarstolen undervisade Per Karlsson från Revolutionär Front om hur Kinas röda garden var förebilder för revolutionär ungdom i alla länder.

– Vi kan alla lära av de röda gardenas ideologi, deras styrka och övertygelse i kampen. Här finns ingen plats för tvivel och tvekan. Det finns bara en väg, vägen framåt. Jag citerar: ”Vi är folkets söner och döttrar. Det har kostat det arbetande folket blod och svett att föda och fostra oss. Om ni glömmer det arbetande folket, era stupade vapenbröder och revolutionen, blir ni revisionister. Då gör vi uppror mot er. Varför skulle inte barnen kunna revoltera mot de äldre? Ordförande Mao leder oss när vi stormar fram i den väldiga kulturrevolutionen, i den skall proletariatets revolutionära låga förvisso aldrig slockna!”

Kamrater ockupanter, här har vi våra förebilder. Även vi följer ordförande Mao när vi stormar fram i den svenska kulturrevolutionen. Även vi bör bilda röda garden! Leve, leve, leve Mao Tse-tung !

Applåder och hurrarop uppfyllde salen, där alla nu satt på golvet för att er skulle få plats.

– Det är ett jävla snackande om Mao Tse-tung här och nästan inget alls om Ukas, skrek en medlem från Demokratisk Allians. Alliansarna föreföll vara er nu än på eftermiddagen och de begärde ideligen ordet. Än ville de ha ordföranden avsatt, än ville de ha bort de röda flaggorna på podiet, än ville de införa förbud mot att nämna Kina eller Mao Tse-tung.

– Det går inte att sätta sådana gränser för vad som får diskuteras. Allt hänger ihop. Ukas och Kina är delar av samma stora politiska sammanhang. Därför kräver vi rätten att förutsättningslöst diskutera både Ukas, Mao, imperialismen och kapitalismen, svarade Karlsson.

Ju senare det blev, desto oftare krävdes att ordföranden Nils Berggren skulle avgå. När någon alliansare påstod att kommunisterna hade tagit makten på mötet lyssnade ingen. Men medlemmar från socialdemokratiska ungdomsförbundet klagade också.

Nina visste inte mycket om socialdemokratiska ungdomsförbundet, men hon utgick från att de som påstod att socialdemokraterna var förrädare mot arbetarklassen hade rätt. Om de inte hade varit förrädare skulle det inte ha funnits sådana jättelika skillnader i löner som det fanns nu, till exempel mellan en sömmerska och en läkare. Socialdemokraterna hade regerat Sverige hela hennes livstid. Det måste vara tillräckligt lång tid för att förändra samhället och utplåna orättvisorna, för den som verkligen ville det. Den som haft chansen i så många år och inte fått mer uträttat måste vara förrädare.

– Vad gör Berggren om kommunistpartiet och det här mötet skulle komma fram till var sin mening i en viktig fråga, viskade Nina till Bernhard.

– Det vet jag inte. Det tror jag inte händer. Kommunismen är den mest rättvisa ideologin och vi vill ha rättvisa.

Ropen på ny ordförande kom tätt. Berggren reste sig en gång i kvarten och ropade: ”Stöder ni mig eller ska jag gå hem och lägga mig?” Stödet markerades med ett kraftigt ja. ”Jag finner att mötet har förtroende för mig som ordförande”,ropadeBerggren och fortsatte en stund till.

Debatten handlade nu om universitetet som maktfäste för borgarklassen och överklassen.

Plötsligt rusade någon från salen upp på podiet och började slita loss en röd flagga från talarstolen. Fyra ordningsvakter kastade sig över främlingen för att hindra honom. Han fördes ner från podiet, men efter en stund rusade han ut genom en bakdörr och ropade att han skulle klättra ut på taket och ta ner den röda flagga som satt i skorstenen. Flera sprang efter honom och rapporterade efter en stund att provokatören inte ens lyckats hitta uppgången till vinden.

Debatten handlade nu om universitetet som maktfäste för borgarklassen och överklassen. Att detta var en korrekt beskrivning av verkligheten försökte ingen förneka, men de fåtaliga högerstudenterna påstod att arbetarna hade sig själva att skylla. De var helt enkelt mindre klyftiga. Ingen förbjöd dem att gå på universitet, det var bara att börja. Vänsterstudenterna dök allt djupare i sina förråd av kinesiska citat.

– En transportarbetare i Shanghai skriver att bourgeoisins kultur består bara av utländskt material eller lånat från antiken, saker som är döda. Vi arbetare behöver inte sådant material, vi har ordförande Mao som den röda solen i våra hjärtan. Mao lär arbetarna att de ska ha industrin som huvudsyssla, men även delta i militian, kulturen och politiken, sa en okänd talare.

– Intolerans och pöbelfasoner, det är sanningen om Maos röda garden, ropade en alliansare. Det är samma typer som ni, våld och slagsmål är det enda ni vill ha.

Han skakade med knytnävarna i luften och gjorde ett hotfullt intryck där han stod bland alla som satt på golvet.

– Ska han säga, viskade Nina. Det är ju alltid alliansarna och poliserna som sätter igång bråken.

– Jag tror man måste klargöra vissa sakförhållanden här, fortsatte talaren. Visst har det förekommit övergrepp från Kinas röda garden. Men i USA mördas fattiga människor ideligen, av polisen och av svält och av sjukdom eftersom dom inte har råd med läkarvård. Det talar den svenska högern tyst om. Eller när en halv miljon människor mördas i Indonesien? Dom som dödas är kommunister och frihetskämpar. Kanske anser den svenska högern att sådana ska slaktas eller spärras in i tigerburar eller torteras till döds. Men vi anser inte att människovärde är något som kan mätas i förhållande till människors övertygelse. Alla har rätt att leva och alla har rätt att prata. Till och med sådana pappskallar som Demokratisk Allians!

Klockan var över fyra på morgonen.

– Nu går vi, sa Nina. Jag är så trött. Kom så skyndar vi oss innan dom säger att vi måste stanna. Jag vill inte vara kvar här hela natten.

Bernhard tvekade, men hon gav sig inte.

En alliansare började vifta med stilett vid ingången. Han övermannades snabbt av fyra man ur ordningsstyrkan som tog kniven i beslag och låste in den i kassaskrinet på kontoret. Hur många liknande vapen fanns kvar bland besökarna?

Atmosfären var uppjagad. Rykten gick om att säkerhetspolisen hade civilklädda spanare i lokalen.

– Säpo vore väl idioter om dom inte var här och kollade läget och registrerade folk, sa Bernhard. Vi säger ju att vi vill ta över. Det måste vara Säpos jobb att hålla reda på sådana som vill ta över.

– Jag trodde det var det arbetande folket som skulle ta över, sa Nina.

– Ja, men uppenbarligen är den aktiva förtruppen samlad här i kväll. Någon måste börja.

Per Karlsson stod åter i talarstolen och lyckades vinna bifall och applåder med sitt avslutande Mao-citat:

– Kamrater! Ordförande Mao har formulerat det så här: ”Innan ett splitter nytt samhällssystem kan byggas på platsen för det gamla, måste platsen sopas ren!”

När ovationerna tystnat krävde en alliansare omröstning om den röda flaggan. Då blev det också jubelrop som verkade starkare nu.

– Dom är ganska utvilade. Vi på vår sida börjar bli utmattade. Det kan bli en farlig situation framåt morgonen. Bernhard såg bekymrad ut.

– Låt dom rösta om flaggan, annars blir det blodbad, hördes en kraftig röst på podiet.

Men det blev ingen omröstning.

– Kamrater! Det är vår plikt att bekämpa såväl högern som liberalismen. Här ser ni vår ena ende, högern, som genast är redo att ta upp kampen mot oss, det framåtskridande proletariatets förtrupp. Men vi får därför inte glömma den andra fienden, som ordförande Mao utpekat som en av de farligaste fienderna. Jag talar om liberalismen. ”Liberalismen är ett uttryck för opportunism”, säger Mao. ”Den står i grundläggande konflikt med marxismen. Den är negativ och resulterar objektivt i hjälp åt fienden, det är därför fienden gläder sig åt att den bevaras i vår mitt. Liberalismen spirar ur småborgerlig själviskhet. Liberalismen är ytterst skadlig i det revolutionära kollektivet. Den är ett frätämne som fräter bort enheten, undergräver sammanhållningen, orsakar likgiltighet och skapar splittring.”

Nils Berggren gick upp i talarstolen och vädjade till alla från vänstern som ännu var kvar.

– Snälla ni, gå inte nu, även om ni är trötta. Vi kan förlora majoriteten! Stanna och försök hålla er vakna.

Hon försökte hålla sig vaken. Timmarna gick och ibland visste hon inte riktigt om hon var vaken eller sov. Oron kom i vågor. Vänstern bekämpade högerns talare med spontana talkörer. ”Folket segrar, folket segrar, folket segrar, folket segrar” tills motståndarsidans inlägg blev helt dränkta i folkets segrar.

Strax efter fem tappade Berggren tålamodet.

– Alla som inte är här för att bråka sätter sig ner, ropade han. De flesta satte sig men förvånande många förblev stående.

Nina räknade till trettiosju stycken.

– Ut med fascisterna, ropade en allt starkare talkör.

– Det här är ohållbart, instämde Berggren. Fascisterna måste bort.

Efter en kort överläggning om taktiken prövades en effektiv metod. Vänstern bildade helt enkelt kedja, precis som polisen brukade göra vid demonstrationerna. Tätt hoplänkade tvärs över hela det stora rummet föste de provokatörerna framför sig mot utgången.

– Enda sättet att undvika blodsutgjutelse. Men tidningarna kommer väl att gapa om censur förstås.

Det fanns inte många journalister kvar nu i gryningen. De med kameror och mikrofoner hade gått för länge sen. Sakta men effektivt pressades de ovälkomna bakåt i lokalen. En medlem i kommunistpartiet blev instängd på fel sida om kedjan och protesterade. Han fick komma tillbaks in när han identifierats, men den ursäkt han krävde hann ingen befatta sig med.

Undrar om det finns lika många fåglar som människor i stan, sa Bernhard.

När provokatörerna till slut stod på gatan kom Bernhard tillbaka. Nina var dödstrött och ville hem.

– Nu har vi gjort som du har velat hela natten, sa hon sammanbitet. Nu är det min tur att bestämma. Snälla, kom nu.

– Jag kan stanna även om du åker hem, försökte han.

– Bråka inte nu! Då kommer inte jag att kunna sova. Tänk om polisen kommer hit? Tänk om alliansarna går till attack med förstärkta trupper? Jag kommer att dö av oro.

Han gav sig till slut och de gick tillsammans ut i vårmorgonen. Spökparken var full av ljud men inte det vanliga dagsbullret utan gryningsoväsendet från tiotusen fåglar.

– Undrar om det finns lika många fåglar som människor i stan, sa Bernhard.

– När revolutionen är över kan vi väl flytta ut till landet som de röda gardena, svarade hon.

När de slog igen dörren hemma ringde telefonen. De såg på varandra. Klockan var halv sju en söndagsmorgon. Vem kände de som skulle ringa vid den tiden?

– Det måste ha hänt nåt, sa Bernhard. Dom kanske behöver folk i Kårhuset.

– Svara inte! Snälla?

Han tittade ömsom på henne och ömsom på telefonen.

– Okej. Du bestämmer.

Bernhard var hungrig och Nina var trött. Hon längtade efter sin säng. När hon kommit i nattlinnet och lyfte täcket för att krypa ner, ringde det igen. Hon hörde att Bernhard lyfte luren.

– Nina! Det är till dig. Det är din mamma.

Ingen annan på Körsbärsvägen har sådana problem med sina döttrar som vi har med dig.

Det var mer än ett halvår sen hon senast talat med sin mamma. Hon satte sig vid telefonen och kände genast kylan från mammans röst.

– Nina, det är din mor.

– Jag hör det. Har det hänt nåt?

– Hänt? Det ska du fråga. Jag har ringt hela natten, flera gånger i timmen. Det har varit så skrämmande rapporter i radio och TV-Aktuellt. Nina, har du varit med? Det är några som ska göra revolution, är du med dom? Svara mig uppriktigt nu. Har du varit med och bråkat med poliserna i natt?

– Vad har du med det att göra?

– Så du är med i alla fall? Det var det jag trodde. Varför gör du det? Du har väl gjort uppror mot oss tillräckligt redan? Varför sätter du ditt liv på spel för ingenting? Revolution, vad tror du det ska tjäna till? Svara mig då, sitt inte där tyst bara.

– Jag kan lägga på luren om du vill, så slipper du lida av min tystnad.

– Men herregud, vad har jag gjort för fel? Ingen annan på Körsbärsvägen har sådana problem med sina döttrar som vi har med dig.

– Det var tråkigt att höra. Vad ska jag göra åt det?

– Sluta upp med dom där fasonerna! Håll dig borta från vänsterextremister och marxister och kommunister. Flytta hem igen, kom tillbaka, allt skulle bli så bra. Nu finns det mer plats också, sen pappa försvann, och i höst börjar Peter på folkhögskola. Dina bröder saknar dig, tänker du aldrig på det?

– Sluta nu mamma. Du vet att dom kommer hit när dom vill, dom är alltid välkomna.

– Varför är dom välkomna men inte jag?

– Därför att dom inte är min mamma.

– Så bara för att jag är din mamma ska jag vara dömd att vara skild från dig för all framtid?

– Det har jag inte sagt. Just nu, har jag sagt. Just nu vill jag få vara ifred.

– Just nu, det var sju månader sen. Hur länge pågår dina just nu egentligen? Tio år?

– Kan hända. Det vet jag inte.

– Att visa sina föräldrar lite hänsyn är det helt omöjligt för en revolutionär?

– Vi har varit på sjuttioårskalas hos Bernhards pappa i kväll, det var då knappast något nöjesarrangemang. Det var nog för att visa hänsyn.

– Min födelsedag bryr du dig minsann inte om, men Bernhards pappa, det går an.

– Jag kanske kommer på din sjuttioårsdag också.

– Du hoppas väl att jag är död då.

– Uppriktigt sagt mamma, har du någon glädje av det här samtalet?

– Jag önskar bara att vi kunde träffas, att vi kunde talas vid och vara som andra mammor och döttrar.

– Som du och mormor då.

– Dra inte upp det nu.

– Varför inte det? Varför måste jag tycka så mycket om dig när du tycker så illa om din mamma?

Nina flyttade luren en bit bort från örat och såg på Bernhard som satt vid köksbordet och åt smörgås med ägg och kaviar. Hon lyssnade med allt större distans. Varför var denna förryckta kvinna hennes mamma, varför måste hon lyssna på det här och varför försökte hon svara när varje samtal var så uppenbart omöjligt? Mammans röst avtog i styrka och ersattes av högljudd snyftande gråt.

– Mamma? Det här tjänar inget till. Ring inte igen. Jag lägger på nu. Hej då.

Hon blev sittande vid telefonen. Hon var dödstrött och vansinnigt arg. Det gick inte att somna med så mycket ilska i huvudet.

– Kom och ät om du inte kan sova, sa Bernhard inifrån tidningen.

– Man blir tokig av att ens egna föräldrar alltid är missnöjda med allt man gör.

– Ska du sitta där ute i hallen och prata? Kom hit till köket.

– Jag får sån lust att ringa till henne och förklara hur det är. Hon måste lyssna på mig någon gång. Jag tror aldrig hon har lyssnat på mig i hela mitt liv. Jag vill säga att revolutionen är nödvändig, eftersom världen måste förändras. Hon måste kunna inse att det är nödvändigt att arbeta för en total förändring.

– Ring med en gång, medan du kommer ihåg vad du vill säga.

– Det vill hon nog inte.

– Varför skulle du bry dig om det. Hon ringde hit, fast hon visste att du inte ville det.

Så var det. Där satt Nina vid telefonen och förberedde inom sig ett försvarstal för den revolution hon kände sådan tvekan inför. Slutligen lyfte hon luren och slog numret. Det ringde några signaler.

– Hon sover, ropade Nina till Bernhard.

– Väck henne då för fan.

En mycket nyväckt röst svarade till slut.

– Hej mamma. Det är jag.

– Vad menar du! Klockan är halv åtta och jag som äntligen hade somnat.

– Jag ville förklara hur jag tänker. Varför revolutionen är viktig och riktig och absolut nödvändig. Du måste kunna fatta om jag förklarar allt ordentligt. Du är också emot alla orättvisor som finns i samhället, visst är du?

– Det har jag ingen lust att tala om klockan halv åtta en söndagmorgon. Jag ska ut och segla om tre timmar.

– Men mamma, det var du som ringde till mig.

– Det var då det. Då ville du inte prata.

– Nej, men nu vill jag och då får du höra på.

– Det har jag ingen lust med.

– Du har alltid bara varit intresserad av att jag ska uppföra mig väl och vara duktig i skolan, men du har aldrig velat höra på vad jag har att säga.

– Just nu är det absolut sant.

– Vad vill du mig när du ringer en sån här morgon? Hela världen är i omvandling, i Frankrike är det generalstrejk och det är fullt krig på gatorna i Paris, men du är bara intresserad av att jag ska vara snäll och komma hem och visa mig trevlig.

– Det måste jag säga, att den där Bernhard, han sätter en massa griller i huvudet på dig. Du har en enastående förmåga att välja pojkvänner som tar fram dina sämsta sidor.

– Så du menar att jag är ingen, bara någon som olika påhitt kan kletas fast på? Dina eller Bernhards eller någon annans? I så fall föredrar jag hans, för dom har jag valt själv.

Han betraktade världen som ett daghem befolkat av litet äldre grupper med barn.

Det var droppen. Maj Broman började gråta igen och försökte tala genom gråten.

– Nå? Är du nöjd nu? Du har gjort mig förtvivlad än en gång, är det ditt sätt att göra revolution kanske?

– Men mamma, jag kan inte hjälpa att det inte går att säga vad man tänker till dig utan att du ska börja gråta. Du ser att jag har rätt. Det är bäst för oss båda om vi har så litet kontakt som möjligt. Lägg dig och sov igen nu.

– Det kan jag inte. Du har gjort mig alldeles uppriven. Jag får ringa återbud till seglingen. Du som vet hur mycket jag älskar att segla.

De kröp ner i sängen. Dödströtta och samtidigt arga och upprymda. De försökte skratta åt sina mammor. Persiska mattor och inställda seglingar. Förebråelser och missnöje.

Nina smekte Bernhard över axeln och armen. Han låg med ryggen mot henne och talade, som om han egentligen inte ville. Hon studerade hans skulderblad i morgonljuset, hans rygg var inbjudande. Hon kysste honom försiktigt i hårfästet i nacken. Han hade blivit långhårig. Måste sova nu, suckade han. Hon hörde hur han somnade, men hon fick inte själv tag i sömnen hur hårt hon än blundade.

I huvudet rörde sig sjuttioårsmiddagen, Signe som skulle dö och den lilla unket mörka lägenheten. Var det möjligt att Bernhard hade vuxit upp i detta hål i marken och hur hade han i så fall kunnat bli den han var? Varifrån kom det som var Bernhard och inte liknade hans mamma eller hans pappa ett endaste dugg? Och hur kunde han förstå barn så bra? Hon märkte när han talade om sitt arbete att han förstod barn, framförallt deras lidanden.

Det som han förstod allra bäst var barnet inom alla vuxna. Han betraktade världen som ett daghem befolkat av litet äldre grupper med barn.

I sömnen hade han vänt sig om och näsan deformerades av att han tryckte den mot kudden. Munnen var halvöppen. Han snusade som ett barn. Enstaka gånger snarkade han. ”Man bör åtminstone ha skilda sovrum”, var en replik som hon hört nyligen på kontoret. Det var Hanna, efter ett av de många grälen med Tomas.

Hon hade inte mött någon kvinna förut som talade om onani som något som man kunde ägna sig åt utan att skämmas.

Skilda sovrum. Vilken dyster tanke. Man tillbringar ju åtta, eller kanske tio, timmar i sängen per dygn. Då måste man kunna nå varandra, hålla i varandra, söka sig in i varandra, betrakta varandra i sänglampans ljus, i sommargryningen, sova tätt intill varandra och uppleva att man är älskad också i sömnen. Hon skulle helst alltid vilja sova inlindad i Bernhard, med armar och ben slingrade kring hans. Det kunde inte han, då låg han vaken tills han kom loss. Hon brukade dock trycka sin mage mot hans rygg och låta värmen från hans kropp lösa upp knuten i hennes mage.

Det måste finnas en förklaring till att hon inte fick några orgasmer. Hon tänkte på Derek Laufer som beklagade sig över hennes oduglighet när det inte gick för henne vid deras andra samlag, det andra samlaget i hennes liv. Det var väl det där att man måste gå upp i brygga vid orgasmen som hade satt sig som ett lås i hjärnan.

Men hon grubblade mycket över hur det kunde vara så fantastiskt skönt ibland när hon låg med Bernhard och helt utan smärtor efter operationen och ändå inte bli någon orgasm. Hanna påstod att hon fick sina bästa orgasmer efter stora gräl med Tomas. Pernilla sa att hon fick orgasm för att hon lärt sig onanera flitigt redan som liten.

Alla borde onanera mer, kunde Pernilla säga när hon åt lunch på kontoret. Nina visste inte åt vilket håll hon skulle titta. Hon hade inte mött någon kvinna förut som talade om onani som något som man kunde ägna sig åt utan att skämmas.

Svein hade talat om det och Bernhard hade också tyckt att Nina skulle onanera, men när han sov bredvid henne i sängen var det helt omöjligt. Om han vaknade och märkte vad hon gjorde, skulle hon bergsäkert dö. Inte precis av skam, men av något liknande. Det kanske var det som var den stora nackdelen med att dela sovrum. Att man inte kunde onanera i fred. Det var kanske det alla menade som sjöng de separata sovrummens lov?

Bernhard vred sig oroligt i sömnen och mumlade något som inte gick att tyda. Kanske drömde han om politiska aktioner. Hon hade sällan sett honom sova så aktivt, lakanet hade dragits upp vid hans kant av sängen och rullat ihop sig under hans kropp.

Hon tänkte på Skagen. Hon tänkte på sin barndoms somrar vid havet. Tänk om hon och Bernhard kunde flytta till landet. Till havet eller till en sjö. När kårhusockupationen var över, eller åtminstone tog paus några dagar, skulle hon ta upp saken på allvar med honom.

Hon visste att han hade elvatusen kronor på banken. Och de kunde sälja Signes persiska matta. Det skulle räcka till en skola på landet. Ett hus med stora rum och högt i tak, en egen ateljé till henne med tre vävstolar i olika bredder. Hon skulle ha ett jättestort sybord och på väggarna skulle hon ha hyllfack som i garnaffärerna för att förvara trasor och tyger. Det skulle vara vackert och praktiskt på samma gång.

Det stora frågetecknet var Bernhard själv. Vad skulle han göra i en gammal skola på landet? Daghem och taxi kanske inte fanns så nära. Hans studier oroade hon sig mindre för. Nationalekonomin tyckte han inte om, den var tråkig och hans intresse hade avtagit i takt med att den politiska aktiviteten hade ökat. En gång sa han på skämt att han kunde tänka sig ett liv som bonde.

Men Bernhard var närmast fastvuxen i asfalten. Han var född under gatunivån mitt i Stockholm och hade inte varit på landet mer än två gånger på barnkoloni, på Väddö. Landet var därför Roslagen för honom. Han kallade alla fåglar för bofink och allt som växte för gräs eller träd. Men någonstans hade han utvecklat en smak för frisk luft, som inte kunde tillfredsställas i en stor stad. Hon kunde kanske locka ut honom på landet med löften om obegränsade mängder frisk luft.

Fortsättning följer…

Publicerad
2 days sedan

Podd: Fallet Erik Helgeson

Podd: Fallet Erik Helgeson

Varför är fallet Erik Helgeson och hamnstriden avgörande för arbetarrörelsen? Juristen Frederick Batzler och Arbetarens chefredaktör Amalthea Frantz i ett specialavsnitt av Arbetarens podd.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Arbetsplatsolycka golfbanan Österåker
Polisen utreder nu händelsen som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Foto: Fredrik Sandberg/TT och Johan Nilsson/TT

Död efter arbetsplatsolycka på golfbanan i Österåker


En man har omkommit i en arbetsplatsolycka på en golfbana i Österåker strax norr om Stockholm. Det här sedan han klämts under ett arbetsfordon.

Olyckan inträffade strax efter klockan åtta på tisdagsförmiddagen. Det här i samband med ett anläggningsarbete på golfbanan där mannen av ännu oklar anledning hamnade under sitt fordon och klämdes svårt. Han fördes akut till sjukhus och på onsdagsförmiddagen meddelade polisen att han avlidit till följd av sina svåra skador.

Händelsen rubriceras nu som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Flera förhör ska redan ha hållits med den omkomna mannens kollegor.

Hittills i år har minst 45 personer omkommit i samband med misstänkta arbetsplatsolyckor runt om i Sverige, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad
2 weeks sedan
– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod, säger journalisten Alexandra Urisman Otto. Foto: Roger Turesson

Alexandra Urisman Otto ny skribent i Arbetaren

I somras sa den prisade klimatjournalisten Alexandra Urisman Otto upp sig från sitt jobb på Dagens Nyheter, i protest mot tidningens rapportering om både Palestina och klimatet. I dag publiceras hennes första text sedan dess – som frilans i Arbetaren. 

Hur kommer det sig att du börjar skriva för oss på Arbetaren? 

– Arbetaren är en väldigt fin tidning som jag både tror och hoppas kommer att nå allt fler läsare med tiden. Jag lämnade Dagens Nyheter efter nästan ett decennium på grund av den ängsliga publicistiska kulturen och att tidningen inte förmådde hålla linjen vare sig när det gällde klimatjournalistiken eller bevakningen av folkmordet i Gaza. 

– Arbetaren har en sund inställning till journalistik och jag märker redan att det är högt i tak på redaktionen. Det är som att tidningens stolta historia av att stå rakryggad i sitt motstånd mot nazismen under andra världskriget på något vis sitter i väggarna här. Jag är stolt över att få vara en liten del av den här tidningen.

Vilken typ av journalistik önskar du se mer av?

– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod. Att man står stadigt i sin syn på vetenskap, fakta och grundläggande, universella mänskliga rättigheter – och att man låter det vara utgångspunkten för journalistiken. Precis det här gör Arbetaren så bra och jag vill egentligen mest se mer av det – fler reportage, intervjuer med intressanta och relevanta personer och granskningar som ställer makten till svars.

– Helt enkelt mer klassisk, god journalistik som ger läsarna möjlighet att orientera sig i den här omvälvande tiden, med accelererande klimatkris och en destabiliserad omvärld med folkmord, krig, konflikter och stora hot mot demokratin.

Du har nyligen släppt en handbok i klimatjournalistik tillsammans med Lisa Röstlund. Hur ser dina planer ut framöver?  

– Jag har ett gäng artikelidéer som jag hoppas kunna få ur mig, och det kommer nya hela tiden. Parallellt skriver jag på en ny bok och tänker mycket på hur jag kan göra mest nytta under de här månaderna och åren när koldioxidbudgeten rinner bort framför våra ögon.

Här kan du läsa Alexandra Urisman Ottos första text i Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
En städare har jobbat drygt 5 600 övertidstimmar utan att få betalt – på ett företag som påstår att ”kollektivavtal är en självklarhet”. Foto: Johan Apel Röstlund. Montage: Arbetaren

Amalthea Frantz:
Vem ska städa efter den svenska modellen?

Flosklerna om den svenska modellen har varit många senaste tiden. Den ”står stadigt”, trots det nya EU-direktivet, enligt bland andra LO och Svenskt Näringsliv. ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!” skriver Rengörare Näslund, samtidigt som Arbetaren rapporterar om hur en anställd arbetat flera tusen timmar övertid utan att få betalt.

”Den svenska modellen står stadigt”, påstår såväl tjänstemannafack som LO och Svenskt Näringsliv. Anledningen till utropet denna gång är att EU:s direktiv om lagstadgade minimilöner i stort drivits igenom. 

EU-domstolen har knappt brytt sig om Sveriges och Danmarks protester. Ändå vill alla kalla det en seger. 

Kanske har de stora svenska facken rätt i att direktivet inte kommer att innebära en avgörande förändring för inhemsk lönesättning på kort sikt. Men vad är det de försvarar egentligen? 

Hotet mot den så kallade svenska modellen kommer minst lika mycket inifrån, från dem själva, som från EU. 

Priset för att ”komma överens”

”Den svenska modellen” innebär i korthet att fackföreningarna och arbetsköparsidan ska komma överens själva, utan att staten lägger sig i. Men många (allt från stora fackföreningar till partier och näringslivet) hänvisar gärna till modellen som ett samlingsnamn för mycket mer: nöjda, stolta, trygga arbetare. Men arbetare som inte bråkar i onödan – som tillsammans med arbetsköparna skapar fred på arbetsmarknaden.

Detta har aldrig varit helt sant. I dag närmar det sig ren lögn. För vad är det värt att ”komma överens” om den part som redan från början var i underläge hela tiden får mindre och mindre inflytande? 

Arbetares inflytande har försvagats på flera punkter under många år nu. Inte bara i praktiken ute på arbetsplatserna – utan lika mycket genom just ingripande från stat och politik.

Några exempel: Strejkrätten försämrades kraftigt 2019. Regeringen leddes då av det påstådda arbetarpartiet Socialdemokraterna.

Samtidigt har lagen om anställningsskydd, LAS, urholkats rejält. Det började underifrån, genom att arbetsköpare tog sig allt större friheter. Motstånd kom också underifrån, förstås. Men lagändringen klubbades igenom i riksdagen 2022. Regeringen var även då socialdemokratisk.

Den svenska modellen döljer miljarder i stulna löner

Samma vecka som vissa utropar att ”den svenska modellen står stadigt” kan Arbetaren berätta om ett fall på den anrika städfirman Rengörare Näslund

En städare har jobbat cirka 5 600 övertidstimmar utan att få betalt. Det hela ska bygga på ett system som kallas ”fasttidsobjekt”: ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal, och ofta flera lokaler samma dygn. 

Företaget skriver på sin sajt: ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!”

Det här har med rätta väckt upprörda känslor. Men det värsta är egentligen inte det enskilda fallet, eller företaget. Det är att det säkerligen finns tusentals fall som inte har kommit fram i ljuset – ännu. 

Arbetaren har rapporterat om många liknande ärenden inom olika branscher, inte minst byggsektorn, ofta hos företag som på papperet har ”schyssta villkor”. Men sannolikt är det knappt ens toppen av isberget som vi lyckats skrapa fram. 

Meningslösa kollektivavtal

De stora fackförbunden har de senaste åren, ännu mer än förr, enbart fokuserat på vikten av kollektivavtal. Samtidigt vet vi att dessa avtal ofta är meningslösa. Om arbetarna inte är medlemmar i det avtalsslutande facket, till exempel LO, så förmår inte LO följa upp om avtalen alls följs. Det här drabbar särskilt utrikesfödda arbetare i privat sektor.

Sveriges arbetare behöver inte mer nostalgi kring kollektivavtal eller den svenska modellen. Det som behövs är organisering för bättre villkor i praktiken och hårt motstånd mot alla försök att försämra. Oavsett vilken färg regeringen har – och oavsett om facktoppar väljer att kalla nederlag för seger.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Facklig blockad i Stockholm mot städbolaget Rengörare Näslund. SAC Solidariska städare Stockholms ls
Den 13 november sattes städbolaget Rengörare Näslund i indrivningsblockad av facket Solidariska städare. Foto: Johan Apel Röstlund

Lönedumpning bakom städjättens framgång: Nu sätts bolaget i blockad

Bakom den branschledande städjättens framgångssaga tycks det finnas grov lönedumpning. Nu sätts företaget i blockad av det syndikalistiska facket Solidariska städare efter att en anställd jobbat övertidstimmar motsvarande nästan tre års heltidsarbete – utan att få betalt.

– Det är bland det värsta jag sett, säger Emil Boss som är förhandlare på Stockholms LS, dit Solidariska städare hör.

Bolaget Rengörare Näslund, med omkring 1 200 anställda, grundades redan 1972 och har i många år varit en ledande aktör i Stockholms lukrativa städbransch. På sin hemsida skyltar de med kollektivavtal och att de månar om goda arbetsvillkor. Något som gjort att de vunnit flera offentliga upphandlingar och har många tunga städuppdrag på stadens kommunala skolor, idrottshallar och polishus.

Men bakom de fina orden och den välputsade fasaden döljer sig en helt annan verklighet: grov lönedumpning, utnyttjande av migrantarbetare och ett system grundat i vare sig lag eller gällande avtal.

Emil Boss, facklig förhandlare Stockholms ls
Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS. Foto: Johan Apel Röstlund

– Kolla här. 405 arbetstimmar på en månad. Det motsvarar 13 timmar om dagen utan någon som helst ledighet, säger Emil Boss och bläddrar i pappershögen med lönespecifikationer och tidsrapporter.

5 600 timmar övertid

Det är en minst sagt hisnande historia som rullats upp av fackföreningenSolidariska städare sedan en av deras medlemmar slagit larm om sin arbetssituation.

Emil Boss tittar ner bland anteckningarna på bordet framför sig. Den anställde mannen, som ursprungligen kommer från Indien, har jobbat åt företaget sedan 2019. Han har de senaste åren städat dag som natt runt om i södra Stockholm. Tidiga morgnar och sena kvällar. Timme efter timme. Vecka ut och vecka in. Vardag som helg. Helt utan övertidsersättning eller ob-tillägg.

Exemplet med de över 400 arbetstimmarna på en månad är bara ett av många där bolaget låtit mannen jobba motsvarande två heltidstjänster utan full betalning.

Facklig blockad i Stockholm mot städbolaget Rengörare Näslund. SAC Solidariska städare Stockholms ls
Städjätten Rengörare Näslund satt i indrivningsblockad. Foto: Johan Apel Röstlund

Upplägget från städföretagets sida har i korta drag varit mannen haft sin heltidsanställning, samtidigt som han har städat under ett system som bolaget kallar ”fasttidsobjekt”. Det vill säga till ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal. Ofta flera lokaler samma dygn vilket lett fram till de nu över 5 600 obetalda övertidstimmarna, motsvarande nästan tre års heltidsarbete för en person som jobbar 40 timmar i veckan.

– Det har helt enkelt fuskat för att göra det billigare, säger Emil Boss.

Städbolagets kontor satt i indrivningsblockad

Efter flera förhandlingar, där företaget visserligen erkänt att det använt sig av det tvivelaktiga upplägget med ”fasttidsobjekt”, sätts de nu i omedelbar indrivningsblockad.

På torsdagsförmiddagen spärrades därför huvudkontoret i centrala Stockholm av och ett tjugotal medlemmar i de båda facken Solidariska städare och Solidariska byggare samlades utanför med flaggor och flygblad.

– Vi har inte hört något från företaget sedan sent i går kväll. Då hade de fortfarande inte gått med på våra krav att betala 500 000 kronor till vår medlem i obetalda löner. Därför står vi här nu, säger Emil Boss vid entrén utanför företagets huvudkontor.

Indrivningsblockaden är en av flera liknande som genomförts de senaste åren i det pågående arbetet mot arbetslivskriminalitet, som drivs särskilt av facket Stockholms LS men också av andra lokala samorganisationer, LS, inom SAC Syndikalisterna.

Arbetaren har under torsdagsmorgonen sökt bolaget utan resultat.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
– När jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här, säger Mira Ray.

Mira Ray: Politisk utan kampsånger

Med karisma och fantastisk scennärvaro tog Mira Ray publiken med storm när hon turnerade ihop med Lars Winnerbäck och David Ritschard inför över 100 000 lyriska konsertbesökare. Nu ska rockmorsan från Bagarmossen äntligen stå på egna ben. Till helgen släpps debutalbumet Sanndrömmar och i samband med det gör hon en soloturné genom landet. För Arbetaren berättar hon om förväntningarna, vikten av att inte hålla käften och längtan efter det gamla Sverige.

Det är höst i södra Stockholm och i högsta huset ovanför det lilla sömniga förortstorget sitter Mira Ray uppkrupen i den lövgula soffan. På vardagsrumsväggarna gamla affischer från spanska inbördeskriget. A las Barricadas och kamp mot Francos fascister. Loppisfynd och arvegods från förr.

Nedanför balkongen en trött grönsakshandlare och förskoleklassens varselvästar på led in mot det kommunala biblioteket. Hon slår upp kaffe och tittar ut mot hallen. Disig torsdagsförmiddag och en dag närmare skivsläppet.

– Det är rätt mycket nu, så jag var tvungen att skaffa en sån där.

Mira Ray skrattar och pekar på den väldiga väggalmanackan. Typiskt varannan-vecka-liv med handbollsträning, läxor och egen tid för repningar och förberedelser inför det som snart kommer. Hektiskt.

– Jag är väl egentligen en helt vanligt tvåbarnsmorsa från Bagarmossen som håller på med musik men som för fyra år sedan, när jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här.

Känsla av både 1970-talsprogg och prålig country

Mira Ray. Foto: Nada Flaih

Hon är visserligen långt ifrån okänd. Har turnerat med några av Sveriges mest folkkära artister som Lars Winnerbäck och spelat in den vansinnigt vackra Björn Afzelius-tolkningen av den nästan skrämmande aktuella Medan bomberna faller, tillsammans med David Ritschard, som på bara något år strömmats långt över 250 000 gånger.

Nu ska hon snart stå på helt egna ben. Skivbolaget Sonet har nappat och släpper i mitten av november hennes fullängdsdebut Sanndrömmar. Ett album inspirerat lika mycket av italiensk 1970-talsschlager som finskt vemod, och som dessutom för tankarna till både den svenska proggikonen Turids melankoliska vardagsrealism och amerikanska countrygiganten Gram Parsons pråligt dekadenta utsvävningar in i det okända.

Ett slags nyskapande nostalgi utan att på något vis vilja fastna i det förgångna. Mira Ray hymlar inte var hon musikaliskt har sina rötter: I 1970-talet.

– Men jag vill ju såklart att det ska låta nytt, som något man inte hört förut.

I skivbacken på golvet där mellan kök och vardagsrum står Pugh och Joni Mitchell. Två av husgudarna. På hennes instagram: Tältprojektets Vi äro tusenden. Den svenska musikrörelsens oförglömliga magnum opus från 1977. 

Sanndrömmare i släkten

Solen skiner in genom fönstret och Mira tittar ut.

– Jag har mina tår i väldigt många genrer. Proggen såklart, den är jag uppväxt med hemifrån. Men på skivan har jag försökt blanda allt jag gillar. Det är ett hopkok. Och sedan jag började skriva texter på svenska har det öppnat upp musiken. 

Det märks. Som textförfattare känns du väldigt personlig.

– Jag har nog svårt att inte vara personlig. Att skriva låtar är en form av terapi nästan. På gott och ont så klart. Ibland märker jag hur texterna förekommer mina egna tankar. Jag kan lyssna på något jag skrivit förut och inse att ja, så där blev det ju. 

Men finns det gränser för vad du inte skulle skriva om?

– Det finns det väl alltid, och ofta lägger jag ju till lite hittepå också. Allt behöver inte vara en sann historia från början till slut. Det går att blanda.

Albumet heter ju Sanndrömmar. Jag har hört att du tror på sånt där…

– Alltså, jag vet inte. Det är en konstig historia. Min morfar kommer från Indien och hans pappa var maharadja, en slags furste, och växte upp i palats med tjänare och elefanter och hela den biten. Men han var också sanndrömmare, sägs det. Folk kom till honom för att lyssna till hans drömmar och min morfar hade också sådana där upplevelser. Jag tror att jag fått lite av det med mig, och tycker framför allt att det är väldigt spännande. När jag precis skulle börja med den här skivan hittade jag ett röstmemo i telefonen från 2018 jag hade glömt bort: en kompis hade spått mig i tarot-kort och och jag hade spelat in allt. När jag lyssnade på vårt samtal var det bara, ”ah allt vi pratade om hände”. Så mycket på skivan handlar om det där.

Jag har också förstått att du träffat ett medium ..?

– Haha. Det var den där kompisen med tarot-korten. Jag är ju ateist i grunden men kan verkligen bli avundsjuk på den som har någon slags tro. Du vet, när livet känns hopplöst vore det skönt att bara tänka ”det finns en plan för allt”.

Powerballadkör på ABF

Mira Ray fyller på mer kaffe. Det är barnfri vecka och om några timmar dags för ännu ett rep. Sanndrömmar släpps den 14 november och redan dagen efter påbörjas turnén när hon ställer sig på scen uppe i Luleå. Trots det hektiska schemat är det annat som också ska hinnas med. Den omtalade Powerballadkören till exempel. 

– Vi firar tio år i januari, säger Mira och skiner upp.

– Det började med att jag var mammaledig och kände att jag ville göra något. En kollega ringde och frågade om vi skulle starta en kör och sedan har det vara växt. Det är en perfekt kreativ kanal att samlas i och sjunga. Vi är ett sextiotal medlemmar som ses på ABF en gång i veckan. Det är lite gamla Sverige över det där och det tycker jag om. Man kan komma dit och vara ledsen eller glad, det spelar liksom ingen roll. Det är så skönt att bara träffas och sjunga tillsammans.

Gamla Sverige?

– Ja, eller åtminstone min bild av det gamla Sverige. Där man krokade arm och samlade sig i något slags gemensamt solidaritetstänk. Så ser det ju verkligen inte ut längre. Herregud, det är bara att lyssna på politikerna i dag. Tänk att vi lever i en tid där Carl Bildt plötsligt känns som en reko snubbe. Allt har blivit så jävla individualistiskt där alla kör sitt eget race för att komma någonstans. Då är det skönt med en kör.

Mira Ray. Foto: Johan Apel Röstlund

Medan bomberna faller

Apropå solidaritet. Du är ju en av ganska få svenska artister som valt att inte vara tyst om vad som händer i Gaza just nu.

– Det där har jag fått från min morsa och det känns viktigt. Även om det så klart också kan vara svårt. Jag minns när vi uppträdde med Powerballadkören och jag läste upp namnen på barn som dödats i Gaza och bad om en tyst minut. Två äldre kvinnor i publiken började skrika och stormade därifrån. Då blev jag chockad, för jag har alltid tänkt att det inte är särskilt komplicerat att hedra döda barn. Och efter att ha framfört Medan bomberna faller under turnén med Lasse Winnerbäck kom det mejl om att jag var värsta terroristkramartjejen. Men att stå upp för mänskliga rättigheter får fan aldrig vara kontroversiellt och det där försöker jag också föra vidare till mina egna barn. Våga stå upp och höj era röster.

Kan du önska att fler artister tar ställning på samma sätt?

– Ja, även om jag har full förståelse för att det kan vara svårt. Det kan kosta mycket och man kan riskera en hel del. Men ju fler desto bättre. Men sedan vill jag ju naturligtvis också hålla isär kreativitet och det politiska. För även om jag är en politisk person så behöver jag inte sitta hemma och skriva kampsånger. Folk som vet vem jag är fattar att jag är vänster, det räcker så.

Nu är skivan färdig och du ska snart ut och spela. Men det känns som att du hela tiden tänker framåt. Har du mer på gång?

– Jag är väldigt peppad på att fortsätta släppa musik. Så snart ska jag börja skriva och spela in igen. Jag har så mycket material samlat. Förhoppningsvis är den här skivan bara startskottet. För jag vill göra många fler album.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Agnes Lansrot SAC:s generalsekreterare
Agnes Lansrot är SAC Syndikalisternas nya generalsekreterare. Foto: Vendela Engström

Agnes Lansrot blir SAC:s nya general­sekreterare

I helgen valde SAC Syndikalisterna en ny generalsekretare: Agnes Lansrot. Hon efterträder Gabriel Kuhn som haft posten sedan 2023.

Hur känns det att bli vald till SAC:s generalsekreterare? 

– Jätteroligt, känns fint att ha fått det förtroendet från medlemmarna att få representera SAC.

Hur ser du på rollen som generalsekreterare?

– Den är lite av en blandning av två saker. Dels att representera SAC utåt, dels innefattar den sekreterarbiten som handlar om det interna och att få det att fungera. Jag tänker att det kommer bli en spännande kombination och blandning av uppgifter. 

Är det något speciellt du ser fram emot?

– Vi har precis beslutat många spännande saker på kongressen som jag tänker att jag kommer få vara med och förverkliga och försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt för. Under kongressen tänkte jag mycket på att när alla LS får chans att mötas så är det många bra saker som händer, så jag vill gärna vara med och främja mer dialog mellan LS. Att ha mer kontakt med alla LS känns som en av de roligaste uppgifterna.

Vad behövs för att fler ska välja att organisera sig fackligt inom SAC framöver?

– Att kunna vara medlem oavsett var i landet du bor eller oavsett vilket språk du pratar kommer underlättas utifrån beslut som fattades under kongressen. Ett medlemskap ska inte vara beroende av att bo i en ort med en resursstark LS, eller att du ska ha ett svenskt personnummer och prata svenska. När vi möjliggör medlemskap för fler personer så tror jag att det kommer locka fler medlemmar.


Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Regissören Kent Ekberg och förra årets föreställning Esmeralda på Teater Reflexen. Foto Elina Wahlstedt/ Jerry Malmberg

Kent Ekberg – ett liv med teater­kollektivets kraft

Kent Ekberg har ägnat sitt liv åt den kollektiva teatern i stort format. I sitt arbete vill han ta tillvara människors egna erfarenheter – han har arbetat med bland andra migranter och hemlösa. ”För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna”, säger han.

Regissören och Teater Reflex konstnärlige ledare Kent Ekberg är känd för sina teateruppsättningar där det stora kollektivet möter professionella skådespelare.

– Som bäst befruktar de varandra. Det kollektiva berättandet är stimulerande. Jag ser hur människor växer och får självkänsla genom att spegla sig i andra. Den traditionella teatern fastnar lätt i en slags verklighet, säger Kent Ekberg engagerat.

Teater Reflex 2024: Esmeralda i regi av Kent Ekberg. Foto: Jerry Malmberg

Vi sitter i den grå och röda soffgruppen på Teater Reflex. De stora fönstren vetter ut mot Stockholmsförorten Kärrtorps torg, inramat av kastanjeträd. Jag får en lång lista över Kent Ekbergs alla regiuppdrag från 1977 och fram till nutid. Den börjar med barnteater och sträcker sig till förra höstens succé Esmeralda, en allvarsam komedi som utspelar sig i mellankrigstidens Paris. Varenda föreställning var utsåld, till glädje för alla sjuttiotalet medverkande.

Tar vara på erfarenheter

Från början var Kent Ekberg skådespelare, men tyckte inte om sig själv i den rollen. Han ville hellre hjälpa människor att utvecklas i det lilla och ta till vara människors egna erfarenheter och karaktärer i manus. Även i de stora klassikerna, med färdiga manus, som han har satt upp läggs passande repliker till. Flera människor delar också ofta på en replik för att få det mer levande.

– Men, understryker han, texten är inte så viktig, bara en komponent. Hantverket är svårt. För att det ska bli en del av dig själv gäller det ibland att hitta andra vägar.

Han beskriver sin syn på att vara regissör genom att berätta om sitt besök i Vietnam 1989. Kent Ekberg hade hört talas om ”Ho Chi Minh trail”. Det skulle finnas 50 mil tunnlar under marken som de inhemska soldaterna använt för att undkomma amerikanerna. Han frågade en vietnames var tunnlarna fanns. De stod på en höjd och hans sällskap pekade på landskapet och vegetationen. Kent Ekberg såg inga tunnlar. Då fick han det förklarat för sig: ”Ho Chi Minh trail” var stigar som inte syntes.

– Det spelar ingen roll vilken stig du tar, bara du hittar ett sätt att ta dig fram i djungeln, säger han.

Arbetarspel i Söderort

Enskedespelet 1983. Regi Kent Elberg. Foto: Björn Elgstrand

I 20 år regisserade Kent Ekberg Enskedespelen, som startade 1983 när han hade flyttat till just Enskede i södra Stockholm. På 1970- och 1980-talen framfördes många arbetarspel, exempelvis Seskaröspelet om hungerkravallerna 1917. Ofta kunde de spegla en arbetsplatskonflikt och kretsa kring temat ”gräv där du står”. Kent Ekberg ville berätta om Enskedes historia. I närheten fanns slakthuset som invigdes 1912 av kung Gustav V. En historia kretsade kring fackliga konflikter och starka karaktärer, som tarmrensenskorna.

Spelen fortsatte i det stora randiga tältet i Margaretaparken där det myllrade av människor i alla åldrar. 150 personer deltog i spelen, som många gånger var kaotiska men på något mystiskt sätt alltid blev en fin föreställning. 

Efter Slakthusspelen följde uppsättningar av bland andra Charles Dickens, Berthold Brecht, Victor Hugo och William Shakespeare. Kent Ekberg vill betona att allt vilade på den stora ensemblen tillsammans, och inte minst på den genialiske scenografen Sören Brunes (1938–2016). Brunes konstruerade scener som flyttade på sig och gled isär. Det kom publik enbart för att se hans scenografi. Där fanns också Ann-Margret Fyregård som stod för scenkläder.

Enskedespelen: Den kaukasiska kritcirkeln 1995, av Bertolt Brecht, i regi av Kent Ekberg. Foto: Cato Lein

– Och Mats Nörklit komponerade teatermusik i klass med Nino Rota, den dedikerade ensemblen gjorde också vad som helst i tältet. Det var en magisk period i mitt liv, konstaterar Kent Ekberg och ögonen lyser.

Enskedespelen: Samhällets olycksbarn 1997, efter Victor Hugos roman. Regi Kent Ekberg. Foto: Sven Nyberg

Samarbete i Sydafrika

År 1999 reste Kent Ekberg för första gången till Sydafrika utan att veta så mycket om landet. Han reste tillsammans med företagsledaren och scenografen Christina Björk som från mitten av 1980-talet var ansvarig för kulturbistånd till Sydafrika. Hon hade lyckats smuggla in pengar efter apartheidperioden. Men att strukturera om pengarna till teaterorganisationen där var inte lätt, eftersom den tidigare hade bestått av små celler som gärna ville fortsätta att behålla makten och pengarna.

Kent Ekberg skulle sätta upp Section E, som skildrar livet för de politiska fångarna på Robben Island utanför Kapstaden, och började med en workshop som inte alls gick hem bland deltagarna. De förstod sig inte på regissören och han förstod sig inte på dem. De var åtta personer,som kom från samma stam som Nelson Mandela. 

Efter överläggningar på var sitt håll började de i stället med sång och dans.

– Och då adopterade de mig. Jag fick ju inte vara ensam! Kent Ekberg ler vid minnet.

Section E sattes upp på nytt 2011 i sydafrikanska Betlehem med en ny grupp medverkande, men samma manus. Den spelades också på Stockholms stadsteater.

Resan två år senare resulterade i Duma, en traditionell afrikansk myt med dansare och skådespelare, för The LAB/Market Theatre i Johannesburg.

I början av 2000-talet har Kent Ekberg också hunnit med en tur till Alexandria och Jesuiternas scen.Där spelades tre föreställningar av hans Mefistos sten, efter berättelsen om Faust. Pjäsen spelades på egyptisk arabiska.

Åttio asylsökande i ensemblen

De internationella inslagen i Kents regikarriär fortsatte i Stockholm och Hammarbyhamnen när tältet från Margaretaparken flyttades dit 1999. En midsommarnattsdröm spelades med 80 asylsökande på 11 olika språk. Och året därpå Getterna i trädet, efter den marockanske författaren Tahar Ben Jellouns roman Med sänkt blick, med lika många asylsökande, som nu mötte svenska skådespelare.

Kent älskar språk och dialekter. Han berättar om den arabisktalande kvinnan som skulle vara arg och säga en replik på svenska. Hon lät ganska ynklig då, men när hon fick skälla på sitt modersmål slog det gnistor om henne. Om en medverkande har en dialekt eller ett annat språk får de ofta använda det. 

– För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna.

Överraskande rekvisita

Efter åren med det stora tältet och flera gästspel utomlands flyttade Kent Ekberg in i Teaterhuset/Södra fot i Skarpnäck. Där spelades en föreställning baserad på Per Anders Fogelströms Stad i världen med 14 skådespelare och en stor folkensemble, och en föreställning om hemlöshet: Ringaren inspirerad av Victor Hugos berättelse om den puckelryggige Quasimodo i Notre Dame. 45 hemlösa deltog från början i folkensemblen, men tyvärr fanns, av olika anledningar, bara åtta kvar när det var dags för premiär, berättar Kent Ekberg.

I dag huserar han alltså sedan 15 år med Teater Reflex i Turteaterns gamla lokaler vid torget i Kärrtorp.

”Allt som är fast förflyktigas”, citerar Kent Ekberg den marxistiska filosofen Marshall Berman. Inget är bestående och stabilt i det moderna samhället. Efter sju år byts kroppens alla celler ut och en berättelse ändras hela tiden. Regissören Ekberg älskar att få publiken att förstå att allt är föränderligt, och att bjuda på överraskningar. Han använder billig återkommande rekvisita som tunnor, gummidäck, plastbackar och stolar. De kan byggas till hus och murar eller vad som helst. Fantasin är en rikedom, slår han fast.

En midsommarnattsdröm i Hammarbyhamnen användes 60 ton sand och 80 sängar i olika höjder som också utgjorde gradänger. 80 av skådespelarna var asylsökande. Grannarna undrade vad som var i görningen och ringde polisen.

Frizon för demokrati – och skönhet

Politiken är och har alltid varit viktig för Kent Ekberg. 

– I dag när de mörka molnen hopas och det militära har tolkningsföreträde vill vi bygga motkrafter. Det är kulturens viktiga roll. Vi gör så gott vi kan här för att stärka identiteten och låta människor mötas i teatern. Därför ordnar vi också en festival varje år, och jazzkvällar.

Minnet av nazisterna som invaderade torget i Kärrtorp 2013 lever kvar hos Kent Ekberg. Men han tänker att det är en annan anda i dag. Torget är en offentlig plats och ägs inte av något privat företag. På ett torg kan man försvara yttrandefriheten. Det är en frizon för demokratin.

– I kulturen har vi också ett behov av skönhet och sköna dimensioner. Vi vill ha känslomässiga relationer som är annat än vardagslunken. Det går inte att köpa allt för pengar.

När slutscenen i Esmeralda drar i gång och alla sjunger ”Lovsång till kärleken” (i original ”Hymne à l’amour” med Edith Piaf), då är energin medskapande. Då känns det som om världen är möjlig att förändra, säger Kent Ekberg.

Hela ensemblen i Esmeralda. Foto: Jerry Malmberg

Samarbete en röd tråd

I dag när världen är så digital och vi upplever den genom bilder vill han tro att här och nu-mötet kommer att bli allt viktigare. Ungdomarna har också kommit till teatern både som medverkande och som publik. Dessutom finns systerteatern Turteatern en trappa upp från torget. Skådespelarna där är unga och vänder sig till en yngre publik.

– Teatern är det äkta mötet. Här är vi levande. Utvecklingen går i tes-antites-syntes.

Kent Ekberg håller ändå bestämt på sin roll som arbetsledare. Några forskare som skulle observera repetitionerna med en stor ensemble blev upprörda över arbetet och tyckte att Kent var en diktator. Han förklarade då att deltagandet är frivilligt och demokratiskt. 

– Jag vill aldrig förtrycka någon, och under ytan har vi en överenskommelse om att ska vi nå det förlovade landet så får vi acceptera arbetsvillkoren. Om jag går på Friskis och Svettis vill jag ha en tuff ledare som får mig att kämpa för att nå målet.

Jag undrar hur länge han orkar.

– Det är en bra fråga. Så länge jag har lust att leka och är nyfiken på livet kommer jag att fortsätta.

I slutet av november har Teater Reflex premiär på Ön, med manus av Kent Ekberg och Kajsa Gordan. Berättelsen utspelar sig på en skärgårdsö. Stormen kommer till ön och människorna måste på något sätt lära sig att samarbeta.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Stieg Trenter, ”den svenska detektivromanens fader” enligt Arbetaren från 1954, hade ofta verkliga personer som förlagor. Foto:Arbetaren 1954, Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet, Pressens Bild/TT, Ragnhild Haarstad / TT. Montage: Arbetaren

Stieg Trenter och gåtan med antifascistens pistol

En spionhuvudstad – så har Stockholm under andra världskriget beskrivits. Miljön i Klarakvarteren inspirerade en blivande deckarstjärna. Där kryllade det av antifascister, syndikalister, journalister och hemliga nätverk.

Våren 1943. Nazityskland har nyligen lidit ett avgörande nederlag vid Stalingrad, men världshistorien står ännu och väger – utgången av kriget är långtifrån klar. 

I neutrala Sverige har det under hela kriget pågått saker under ytan. Bland annat har antisovjetiska socialister, i samarbete med Storbritannien, förberett en svensk motståndsrörelse. 

Säkerhetspolisen är dem på spåren. En dag promenerar en medlem i det hemliga nätverket rakt ut från brittiska legationen i Stockholm med en väska innehållande en radiosändare och antinazistisk propaganda. Han är skuggad, och grips på sitt hotellrum samma kväll. 

Det finns väldigt få kända foton av Olle Jansson. Här ett ur hans personakt i Säkerhetspolisens arkiv, Riksarkivet.

Säkerhetspolisen beslutar att göra en större razzia mot nätverket. Söndagen den 18 april slår de till mot ett nybyggt smalhus i Hammarbyhöjden i sydöstra Stockholm.

I lägenheten bor ett gift par i 30-årsåldern: Olle Jansson och hans norska hustru Rakel Senora Stöber. Hos dem hittas handböcker i kryptering och radiosändning, flera kartor över Norge, samt en armépistol med tillhörande ammunition.

Olle Jansson är målare och aktiv i Syndikalistiska ungdomsförbundets Södermalmsklubb och fackföreningen Stockholms LS av SAC Syndikalisterna. Men han är också grundare av Svensk-Norsk Pressbyrå, han är med i det hemliga nätverket och han har varit frivillig i krigen i både Spanien och Finland. 

Drygt två månader senare dyker han, av allt att döma, upp i en spänningsföljetong i veckotidningen Allers, signerad Stieg Trenter.

Stieg Trenter, Stockholm och Klarakvarteren

”Säg Stieg Trenter och en stor del av svenska folket tänker på klassiska deckare, odödliga Stockholmsmiljöer och god mat.” Så börjar baksidestexten på den lilla boken Stieg Trenters mat av Ulla Trenter, som med tiden blev Stiegs medförfattare och hustru. Stieg Trenter (1914–1967) räknades på sin tid till de allra största svenska deckarförfattarna från 1940-talet och in på 1960-talet. 

Författaren Stieg Trenter (vänster) med sin vän fotografen K. W. Gullers, förlaga till deckarhjälten Harry Friberg. Foto: Wikimedia Commons

Baksidestexten stämmer nog fortfarande på det stora hela. Kanske att en minskande del av svenska folket läser Trenter. Men vi som gör det uppskattar ofta främst skildringarna av en stad som är så nära och ändå så långt borta: Klarakvarteren, restaurangerna, spårvagnarna. Böckernas miljöer är lite lagom bohemiska eller borgerliga – ett förlag, ett rederi, eller varför inte en Italienresa. I persongallerierna finns konstnärer, författare, direktörer och travkuskar. Ibland är det också en vanlig arbetartjej som snubblar över ett mysterium. Men trots alla mord är beskrivningarna rätt lättsamma, här finns ingen uttalad samhällskritik. Särskilt inte jämfört med det som blev nästa stora svenska deckarvåg, med det kommunistiska författarparet Sjöwall-Wahlöö i spetsen.

Precis i början av Trenters karriär satte dock kriget sina spår i hans historier. Som i novellen Neutral mark, ursprungligen publicerad som en följetong under juni och juli 1943. Den handlar om motstånd och flyktingar, och i rollerna tycks det finnas syndikalister, socialdemokrater och andra antifascister. 

I förbifarten får man förklaringen till Olle Janssons mystiska pistol. Kanske.

Svenskt – och norskt – motstånd

För ett par år var jag en av redaktörerna för Arbetarens hundraårsbok. Jag läste också Svenska anarkister och syndikalister i spanska inbördeskriget av Per Lindblom. I den har Olov ”Olle” Jansson (1913–1983) och hans tid i Durrutikolonnen ett eget kapitel.

Svenskarnas grupp i Durrutikolonnens Internationella kompani, i Pina de Ebro, Spanien, 1937. Olle Jansson inringad. Bredvid honom (till vänster i bild) den kände anarkisten Nisse Lätt. Foto: Socialistiska partiets fotoarkiv, privat ägo

I Arbetarenboken jobbade jag bland annat med Stellan Elebros bidrag Hur Arbetaren räddade svensk antinazism. Texten beskriver hur frihetliga socialister gick samman med radikala socialdemokrater vid andra världskrigets början, och utestängde Sovjettrogna kommunister. Tidningen Arbetaren och Federativs, på den tiden både förlag och tryckeri, blev oumbärliga för antinazismen genom att låna ut lokaler och pengar och inte minst: trycka sådant som andra inte vågade. Mitt i Klaras journalist- och bohemkvarter.

Både Elebro och Lindblom berör också hur syndikalisterna Olle Jansson och Einar Stråhle grundade den mytomspunna, men märkligt outforskade, Svensk-Norsk Pressbyrå i augusti 1942.

Olle Jansson fick ett startbidrag på tusen kronor från norska legationens Pressekontor för att starta Svensk-Norsk Pressbyrå. Byrån gav bland annat ut en bulletin med nyheter från det ockuperade Norge. Men bakom fasaden pågick helt annan verksamhet: Jansson och Stråhle hade värvats till den hemliga brittiska sabotage- och underrättelseorganisationen SOE (Special Operations Executive).

Olle Jansson och Einar Stråhle på Syndikalistiska ungdomsförbundets kongressfest i Klara Folkets hus den 7 april 1939. Jansson i talarstolen med böjt huvud, bakom honom, med fanan, står Stråhle. Foto: Arbetarens arkiv

Dess Stockholmskontor förestods vid denna tid av Peter Tennant (1910–1996), som formellt var pressattaché vid den brittiska legationen. (Det var för övrigt Tennant som sedermera lite väl oförsiktigt överlämnade den där väskan med radiosändaren till en socialdemokrat som råkade vara skuggad.) 

I Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv finns en serie arrangerade foton som verkar visa olika metoder för spionage och smuggling av till exempel mikrofilm. Foto: Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet (SE/RA/770157/K)

Tillsammans med kamrater runt om Sverige byggde Jansson och Stråhle upp ett nätverk som stöttade den norska motståndsrörelsen och smugglade antinazistisk propaganda. Det var just sådan propaganda som säkerhetspolisen hittade när de slog till mot Svensk-Norsk Pressbyrås kontor på Vasagatan 38 i april 1943. Sammanlagt greps 18 personer i sju svenska städer i razzian.

Tanken med nätverket var också att det skulle omvandlas till en svensk motståndsrörelse om Tyskland anföll Sverige. Jansson och flera andra hade försetts med radiosändare för att då kunna hålla kontakt med engelsmännen. 

En nyckelnovell?

När jag, kort efter att ha läst om detta, som ren förströelse läste Neutral mark i den sentida samlingen De döda fiskarna (i stort sett det enda av Trenter jag inte hade läst tidigare) hajade jag till. Först en gång. Sedan två, tre. Sammanträffandena kunde inte vara en slump.

Själva novellen Neutral mark tillhör inte det bästa Stieg Trenter skrivit. Inramningen är en ganska fånig kärlekshistoria, de osannolika förvecklingarna är många och slutet märkligt utdraget. 

Man får komma ihåg att det dels är ett tidigt verk, dels en följetong. Historien är för all del också rätt spännande och miljöerna intressanta: En ung kvinna, Karin, dras plötsligt in i ett mysterium när hon besöker Stadsbiblioteket. Hon drar i sin tur med sig en ung man, den flirtige Nils. Snart jagas de två huvudpersonerna av vad som verkar vara mordiska agenter tillhörande ett mystiskt nätverk; delar i ett väloljat, ondsint maskineri.

En av de viktigaste karaktärerna i detta nätverk heter Jansson. Efter några sidor insåg jag att hans kumpan hette Brandt – ett namn jag också precis hade stött på i samband med Svensk-Norsk Pressbyrå. 

När novellens Jansson sedan i förbigående säger att han ”lärt sig skjuta prick” som frivillig i spanska inbördeskriget var känslan av små pusselbitar som föll på plats oundviklig. Och i slutet får Jansson, från en skjuten fiende, av en slump tag i en pistol som han stoppar i fickan. Vilket Trenter torde ha skrivit ganska precis samtidigt som verklighetens Jansson åkte dit för olaga innehav av en pistol med okänt ursprung.

Men var fick Trenter förlagorna ifrån? Jo, det är inte enbart själva innehållet i novellen som övertygat mig om att karaktärerna har verklighetsgrund. Det visade sig att jag hela tiden haft en direkt koppling mellan Stieg Trenter och den svenska antinazismen framför ögonen.

Trenters första parhäst: antifascisten Holmström

Jag återvände till En bok om Stieg Trenter (Jury, 1982) för att leda ledtrådar. Däri har Arne Holmström (1912–2004), som var högst delaktig i skapandet av deckarfenomenet Trenter, skrivit kapitlet ”Så här började det”. I texten nämns inget politiskt. Men snart insåg jag att Arne Holmström var son till den kände anarkisten och förläggaren Nils Axel Holmström (1881–1947). Själv var Arne Holmström antifascist och socialdemokrat.

Teckning av förläggaren Axel Holmström med en Brand under armen. Foto: Arbetarens arkiv, okänd tecknare

Och så här började det: Under 1930-talet blev Arne Holmström vän med den man som kom att bli känd som Stieg Trenter (från början hette han Johansson). De jobbade båda för den nystartade fotojournalistiska tidningen LIV. Tidningen var inte så lite inspirerad av amerikanska LIFE, vars storhetstid just hade börjat.

Men svenska LIV blev inte långlivad. Den lades hastigt ner kort efter krigsutbrottet.

Arne Holmström kom att delta som ett slags inbäddad journalist i både Norge och Finland, och skrev framgångsrika reportageböcker om detta (Från finska fronten och Från norska fronten, båda 1940). 

De två vännerna behövde dock ständigt nya uppdrag under krigsåren. Holmström beskriver att de spånade frilansidéer ihop, och kom fram till att gemensamma skönlitterära projekt borde vara en bra inkomstkälla. 

Trenter hade tidigare fått en deckarnovell publicerad i LIV. Och nu sålde han in en spänningsföljetong till Allers – Neutral mark.

Stoffet till Neutral mark kom med största sannolikhet från Arne Holmström. Visserligen kan Trenter ha hört spännande rykten om motstånd och smugglare från andra i Klarakvarteren. Men Arne Holmström lär ha haft många bekanta i de antinazistiska nätverken. Det är inte alltför långsökt att tro att han kände Jansson personligen. Holmström höll föreläsningar på syndikalisternas Klara Folkets hus i början av 1940-talet: dels om sin tid i Norge, dels om den mystiske B. Traven – som var en av Olle Janssons favoritförfattare. De kan förstås även ha lärt känna varandra i vinterkrigets Finland.

Arne Holmström – en del av deckarkarriären

Det måste ha skett parallellt: tillkomsten av Neutral mark, razziorna mot Janssons nätverk, och skrivandet av nästa Trenter-följetong, Ingen kan hejda döden

Sista delen av Neutral mark publicerades i Allers nummer 29 år 1943. Ingen kan hejda döden startade i numret efter. Som en del i det gemensamma projektet var det Arne Holmström som skrev de två första kapitlen av Ingen kan hejda döden.

Denna gavs snart ut i sin helhet och blev Stieg Trenters debutbok. Även i den märks det pågående kriget, och i hans nästa bok Som man ropar … (1944) hamnar en journalist i kläm mellan den norska motståndsrörelsen och tyska Gestapo. Samma år övergav dock Trenter agenttemat och började skriva det han blev verkligt känd för: klassiska deckargåtor med den återkommande hjälten fotografen Harry Friberg. 

Deckarkarriären hade rivstartat. Det var inget som någon hade kunnat föreställa sig drygt ett år tidigare, när två frilansar spånade idéer. Men även om Holmström hoppade av själva det gemensamma skrivandet innan det ens riktigt börjat, så fortsatte han och Trenter att umgås kring skapandet av historier. Arne Holmström berättar i En bok om Stieg Trenter hur de under hela 1940-talet samtalade om intriguppslag och besökte Stockholmsmiljöer som deckarförfattaren ville skildra. 

Maskerad för ”främmande makt”

Men åter till novellen Neutral mark. Hur var det med Brandt och de andra? Jo, den tyske socialdemokraten och flyktingen Willy Brandt (1913–1992) var en av medarbetarna på Svensk-Norsk Pressbyrå. Mer känd är han dock för att han senare blev Västtysklands förbundskansler.

En typisk spion? Ur Svensk-Norsk Pressbyrås serie av arrangerade foton. Foto: Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet (SE/RA/770157/K)

En tredje person i novellens nätverk kallas Christina Andersson. Här finns kanske inga poänger att göra. Men flera personer som var kopplade till det verkliga nätverket hade det efternamnet, till exempel Conny Andersson. Han var också antifascist och socialdemokrat, och hade enligt egen utsago en anställning på Svensk-Norsk Pressbyrå – en anställning som finansierades av norska legationen och i själva verket var en täckmantel för organisering av kurirlinjer mellan Norge och Sverige.

De resterande namnen i novellen pekar framför allt på nationaliteter, nödtorftigt maskerade. Under andra världskriget fick svenska tidningar inte ”störa fredliga förhållanden till främmande makter”. Det betydde att icke-neutrala texter om Nazityskland eller de allierade kunde leda till att tidningar togs i beslag eller åtalades. 

Just våren 1943 avtog de svenska myndigheternas repression mot pressen, i takt med att kriget började vända – men Allers ville nog inte chansa. I hela Neutral mark skrivs faktiskt inga landsnamn ut. Men det är lätt att lista ut vilka som är hjältarna. Mycket av historien kretsar kring en Harding som pratar ”utländska” (han är alltså engelsman). Han har flytt från ett land med landgräns till Sverige, och en Olesen är boss för det hela (det syftar så klart på Norge). 

Inte någon gåta egentligen

För ja – hjältar är de. (Hoppa över denna parentes om du vill läsa Neutral mark med spänningen i behåll: novellen går ut på att den otäcka organisationen som verkar jaga oskyldiga och mörda folk inte alls gör det. De är de goda, och sysslar i själva verket med flyktinghjälp.)

I detta ljus blir Neutral mark, som i dag kan framstå som en ganska oskyldig spänningsnovell, lite mer. De goda är antinazisterna. Något som kan verka självklart nu, men inte var lika självklart i en tid där det fortfarande kunde vara straffbart att skriva om det pågående kriget. Även titeln är dubbeltydig. Sverige var neutral mark, och ändå inte. 

Hur gick det för verklighetens Jansson? Jo, han förnekade allt. Pistolen påstod han sig ha köpt av en okänd. Just vid denna tid pågick, som Stellan Elebro skriver i sin artikel, ”en imponerade spaning från säkerhetspolisen, och en katt-och-råtta-lek över hela landet”, för att ”sätta dit Jansson eller Stråhle för något”. Men det enda som någon av dem befanns skyldig till var detta olaga innehav av en 9 mm armépistol. Jansson dömdes till böter. 

Och tiden hann som sagt ikapp de svenska myndigheterna. I Per Lindbloms bok beskrivs hur det stod allt mer klart att de allierade skulle vinna kriget, och att de gripna i razzian, med sina kopplingar till Storbritannien, därför släpptes snart. Olle Jansson fick efter kriget jobb på BBC:s svenska sektion i London (antagligen som tack) och var sedan verksam som journalist i Sverige.

Var den där pistolen verkligen kom ifrån vet vi förstås fortfarande inte. Kanske ville Stieg Trenter skapa en logisk (nåja) historia som knöt ihop och förklarade brottstycken han hade fått ta del av. Eller så visste han mycket mer om till exempel Svensk-Norsk Pressbyrå än vad som framgår i novellen. Kanhända var han noga med att inte avslöja något som inte redan var känt av säkerhetspolisen. 

Men antagligen var Stieg Trenters främsta drivkraft att han tyckte att det var spännande, det han hört talas om via sin kamrat Arne. Det är inte så mystiskt. Trenter hade ju för det mesta faktiska personer som förlagor till sina karaktärer: Harry Friberg byggde på vännen och fotografen K. W. Gullers och kriminalintendenten Vesper Johnson på Runar Karlströmer, chefredaktör på Allers. De två fick vara med om många osannolika äventyr i Trenters romaner. Men just i fallet Neutral mark var verkligheten mer spännande än skönlitteraturen. 

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Gabriel Kuhn kommenterar KPÖ:s kongress
Gabriel Kuhn är skribent och SAC:s generalsekreterare. Foto: KPÖ, Annie Hellquist. Montage: Arbetaren

KPÖ – en växande vänster i Österrike

Hur blev ett österrikiskt kommunistparti, som inte var stort ens när det grundades 1918, plötsligt ett av Europas mest framgångsrika? Det finns förstås stora skillnader mot en frihetlig fackförening som SAC Syndikalisterna – men det är relevant att reflektera över KPÖ:s snabba förändring, skriver SAC:s generalsekreterare Gabriel Kuhn.

Fackföreningen SAC Syndikalisterna kommer snart hålla sin 34:e kongress. I november ska 70 representanter från 15 LS (lokala samorganisationer) mötas för att bestämma organisationens framtida riktning. SAC har bara kongress vart tredje eller fjärde år, vilket ger enskilda kongresser särskild betydelse.

Av olika anledningar kommer jag själv inte ställa upp till omval som generalsekreterare på denna kongress. Jag ska tillbaka till mitt vanliga jobb som frilansskribent och översättare. Jag har varit på journalistuppdrag även under de senaste två och ett halvt åren, när jag varit ledig från mitt SAC-uppdrag. Senast reste jag till Österrike för ett par veckor sedan för att, för en tysk tidnings räkning, bevaka det österrikiska kommunistpartiet KPÖ:s 39:e kongress.

KPÖ grundades 1918 och partiet var inte särskilt framgångsrikt i början. På 1920- och 1930-talen var den österrikiska socialdemokratin under dess ”austromarxistiska” ledning en stark politisk kraft, det fanns inte mycket plats på vänstersidan bredvid den. Under andra världskriget skaffade sig KPÖ ett stort moraliskt kapital när de, trots att de var förbjudna, var ledande i motståndet mot nazisterna.

Efter kriget hade de representanter i det nationella samt i flera regionala parlament – innan partiet från och med 1950-talet blev närmast betydelselöst.

Oanad framgång

Men sedan några år tillbaka är KPÖ, tillsammans med Belgiens arbetarparti (PTB-PVDA), Europas mest framgångsrika parti vänster om socialdemokratin. Graz, Österrikes andras största stad, har numera en kommunistisk borgarmästare. I turistmagneten Salzburg finns det en kommunistisk vice-borgmästare, och i min hemstad Innsbruck har partiet tre ledamöter i kommunfullmäktige sedan kommunalvalet 2024 – valet innan, 2018, ställde KPÖ inte ens upp.

Eftersom rollen som SAC:s generalsekreterare alltid följer med mig, även när jag inte är på officiellt uppdrag, var det omöjligt att närvara vid KPÖ:s kongress utan att tänka på SAC:s egen kongress. Även KPÖ har kongress bara vart tredje eller fjärde år, och den här gången var mer än hälften av alla 284 ombud inte ens medlemmar när partiet höll kongress 2021. En fråga blir oundviklig: Hur är det möjligt att en organisation som var dödförklarad runt millennieskiftet plötsligt kan växa sig så stark på bara några år?

Det är så klart svårt att jämföra KPÖ med SAC. Österrike är inte Sverige, och KPÖ är ett politiskt parti, medan SAC är en federation av lokala fackföreningar. Ändå går det att dra paralleller.

Fokus på lokala frågor

KPÖ:s framgångar började med att lokalavdelningen i Graz fokuserade på väldigt konkreta frågor, framför allt bostadspolitiken. Hyrorna i Österrike är höga, och familjer med låg inkomst kämpar hårt för att klara av räkningarna. KPÖ gjorde det till sin hjärtefråga. Folk kunde komma till deras kontor och få rådgivning, även materiellt stöd om det fanns ett akut behov.

Samtidigt gav KPÖ:s folkvalda representanter den största delen av sin inkomst till sociala projekt. De behöll enbart en lön som motsvarade den genomsnittliga inkomsten av en österrikisk yrkesarbetare. I dag är det standard inom partiet landet över. Det är likt hur SAC:s löner beräknas. 

Medan det lokala engagemanget prioriterades inom KPÖ, uttalade sig partiet sällan om stora geopolitiska frågor. Detta gav resultat även i andra delar av landet.

Men framgångarna i Graz hade aldrig kunnat sprida sig om det inte varit för en förnyelse av partiet. År 2018 blev vänsterfalangen av miljöpartiets ungdomsförbund oberoende, ändrade sitt namn till ”Ung vänster” och började samarbeta med KPÖ. Den största delen av de 144 nya partimedlemmar som deltog i årets kongress har sin bakgrund i Ung vänster, och det gäller även några av partiets mest kapabla organisatörer. Med dem kom en ny energi, nya idéer och utkast till ett nytt partiprogram, uppdaterade stadgar och en organisationsstruktur anpassad till dagens verklighet.

Federalistisk struktur

Det må överraska att KPÖ, likt SAC, är en federalistisk organisation, med tanke på att många förväntar sig ett centralistiskt styre bland kommunister. Men den regionala KPÖ-avdelningen från Steiermark (med Graz som huvudstad) hade inte ens skickat ombud till de nationella kongresserna på över tjugo år. Det var förnyelsen som gjorde att de var tillbaka den här gången.

En federalistisk struktur ofta leder till samma frågor, till exempel om resursfördelning. Hur mycket solidaritet med mindre avdelningar är rimlig för dem som har mest medlemmar och pengar? I KPÖ:s fall hade Wien hela 87 ombud på kongressen fast de inte har en enda ledamot i kommunfullmäktige. Tyrolen hade precis fyra, trots dundersuccén i huvudstaden Innsbruck. Här gäller det att hitta en bra balans mellan de lokala och regionala avdelningars autonomi och känslan av att agera tillsammans, i en enad organisation. Det låter välbekant för alla som är del av de kluriga diskussionerna inom SAC om relationen mellan centralorganisationen och LS.

På KPÖ:s kongress diskuterades det många sakfrågor; formalia och pengarna spelade mindre roll. Jag gillade det, men folk förklarade för mig att det också betyder att transparensen kan brista när det gäller både beslutsförfaranden och resursfördelningen. Återigen gäller det att hitta rätt balans.

Facket också på dagordningen

Fackföreningsrörelsen var också ett diskussionsämne. Som de flesta europeiska länder har Österrike ingen betydelsefull syndikalistisk organisation. Fackliga aktivister med syndikalistiska sympatier organiserar sig i lokala fackklubbar inom ÖGB (Österrikes LO). De har sitt eget nätverk, den fackliga vänsteralliansen GLB (Gewerkschaftlicher Linksblock).

Ombuden på KPÖ:s kongress betonade betydelsen av den fackliga aktivismen. Försök att bilda egna fackföreningar sågs som en alldeles för stor utmaning under de omständigheter som råder i landet. 

Även i Österrike undermineras den traditionellt starka fackliga strukturen. Fackliga aktivister har fullt upp med att försvara de rättigheter som arbetarrörelsen har vunnit under de senaste 150 åren. Det långsiktiga målet är en radikalisering av de stora fackens medlemsbas.

Det fanns också en mediedebatt som var relevant för SAC med tanke på hur mycket plats diskussionerna om Arbetaren, medlemstidningen Syndikalisten och sociala medier brukar uppta på kongressen. Argumenten för en starkare satsning på sociala medier var de vanliga: de konsumeras mest, framför allt av unga, och de var snabbare och billigare.

Men det artikulerades ett tungt motargument: fördelningen av flygblad och tidningar kan kontrolleras helt av organisationen själva, medan algoritmerna styr över sociala medier. En tankeställare.

Nu är jag tillbaka i Sverige, helt upptagen med de sista förberedelserna inför SAC:s kongress. Det var kul att bevittna en kongress med vissa likheter bara några veckor innan. Att SAC:s kongress kommer ha fler pauser och att det inte kommer konsumeras alkohol anser jag fördelaktigt.

Publicerad Uppdaterad